Με την επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων έπειτα από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών να… βραδυπορεί, στο προσκήνιο επανέρχεται η «προβληματική σχέση» των ιταλών ιδιοκτητών της Hellenic Train με τον δημόσιο ΟΣΕ. Οι σχέσεις των δύο εταιρειών, που από καιρό βαίνουν από το κακό στο χειρότερο, αποτελούν μεγάλο «αγκάθι» για την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων.
Η ιταλική πλευρά δείχνει να μην ενδιαφέρεται τόσο για την ομαλοποίηση των δρομολογίων, όσο για τον μη καταλογισμό εις βάρος της, της παραμικρής ευθύνης σε σχέση με το πολύνεκρο δυστύχημα, αλλά και τη μη απώλεια κρατικών επιδοτήσεων για το διάστημα που δεν λειτουργούσε ο σιδηρόδρομος. Δεν είναι τυχαίο ότι, ενώ το προσωπικό της δεν διέθετε την κατάλληλη πιστοποίηση για κυκλοφορία στις σήραγγες (έληξαν τα πιστοποιητικά ασφαλείας), μέσω συνδικαλιστών εργαζομένων της επιχείρησε να φορτώσει στον ΟΣΕ όλη την ευθύνη για τη μη έγκαιρη επανεκκίνηση των δρομολογίων.
Hellenic Train: Χωρίς πιστοποίηση 80 μηχανοδηγοί
Οικονομικές διεκδικήσεις
Μεταξύ των δύο εταιρειών υπάρχουν αρκετά «ανοιχτά μέτωπα», εκ των οποίων τα κυριότερα αφορούν κυρίως οικονομικές διεκδικήσεις. Συγκεκριμένα, η Hellenic Τrain (λειτουργία των τρένων) οφείλει στον ΟΣΕ (διαχειριστή της υποδομής) ποσό ύψους 97 εκατ. ευρώ για τέλη χρήσης των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας κατά τα έτη 2019, 2020, 2021 και 2022. Για το διάστημα μέχρι τις 31/12/2021 οι Ιταλοί έχουν καταβάλει στον ΟΣΕ μόλις το ποσό των 14 εκατ. ευρώ, ενώ προφορικά έχουν υποσχεθεί να δώσουν άλλα 14 εκατ. ευρώ για το 2022.
Το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών άνοιξε έναν εξαιρετικά φορτισμένο δημόσιο διάλογο, μέσω του οποίου φωτίζονται παθογένειες που δεν είχαν αναδειχθεί επαρκώς μέχρι σήμερα. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ίδια η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) στην ιταλική FSI – Trenitalia από τον ΣΥΡΙΖΑ, όπως και η σύμβαση που ακολούθησε – από τη σημερινή κυβέρνηση – για την επιδότησή της με 750 εκατ. ευρώ για διάστημα 10+5 χρόνων, για την εκτέλεση των «άγονων δρομολογίων» στο «κολοβό» σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Πρόκειται για μια σύμβαση με πολλά «ερωτήματα» που, σύμφωνα με σιδηροδρομικά στελέχη, ουσιαστικά μετατρέπει τη δημόσια υπηρεσία σε… επενδυτική δραστηριότητα με εξασφαλισμένα κέρδη για τους Ιταλούς, χωρίς διαγωνισμούς και κοστολογήσεις!
Τα τρία βασικά ερωτήματα
- Εφερε η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βελτίωση των επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών; «Οπωσδήποτε όχι», απαντούν οι ίδιοι οι επιβάτες, διατυπώνοντας καταιγισμό παραπόνων.
- Βελτίωσε η ιδιωτικοποίηση τα οικονομικά στοιχεία του σιδηροδρόμου; Μακράν όχι, αφού το Δημόσιο (έλληνες φορολογούμενοι) εξακολουθεί να πληρώνει 125 έως 150 εκατ. ευρώ ετησίως για να στηριχθεί η «ιδιωτικοποίηση».
- Βελτιώθηκε η ασφάλεια; Τα συνεχή ατυχήματα και κυρίως το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών δίνουν την απάντηση.
Ετσι, αρκετοί πλέον τάσσονται υπέρ της άμεσης αναθεώρησης της σύμβασης με το ιταλικό Δημόσιο. Αλλοι δε μιλάνε ανοιχτά «για καταγγελία της», μέχρι τουλάχιστον η χώρα να αποκτήσει μια σοβαρή Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Τα κύρια σημεία της συμφωνίας που υπεγράφη στις 14 Απριλίου 2022 με την FSI – Trenitalia προβλέπουν ότι στην Ελλάδα θα «τρέξει» για 15 ολόκληρα χρόνια (!) ένα μοντέλο «ιδιωτικοποίησης με χρήματα του Δημοσίου», χωρίς ωστόσο ο αγοραστής να αναλαμβάνει κάποιο σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο! Δηλαδή, το ελληνικό Δημόσιο αποδέχτηκε όχι μόνο να δώσει στους Ιταλούς της Hellenic Train 750 εκατ. ευρώ για να κάνουν τα σιδηροδρομικά δρομολόγια επί 15ετία (10+5 χρόνια), αλλά και να ελέγχουν (οι Ιταλοί) προμήθειες και έργα χωρίς δημόσιους διαγωνισμούς! Για ποιον λόγο όμως η FSI – Trenitalia θα εισπράττει και θα διαχειρίζεται όλα αυτά τα χρήματα, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποιος διαγωνισμός, παρά τις προβλέψεις της 2018/1040 απόφασης της Κομισιόν; Το κείμενο της σύμβασης, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
nΣτο επίκεντρο των «επενδύσεων» που αναλαμβάνει η Hellenic Train είναι η μίσθωση – και όχι η αγορά – 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων και άλλων 10 ηλεκτροκίνητων. Τα τρένα αυτά θα φτάσουν στην Ελλάδα στις 31 Δεκεμβρίου 2027, όμως θα αγοραστούν από το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο θα πληρώνει από τώρα έως τη λήξη της σύμβασης 86 εκατ. ευρώ.
Latest News
Φοροελαφρύνσεις ως το 2027 στη μεσαία τάξη - Τι είπε ο Μητσοτάκης
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι το 2027 το οικονομικό αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής θα είναι ορατό σε όλους
Πούτιν: Ο πόλεμος στην Ουκρανία μετατρέπεται σε παγκόσμιο
Ο Πούτιν είπε ότι η Δύση κλιμακώνει τη σύρραξη στην Ουκρανία, επιτρέποντας στο Κίεβο να χτυπήσει τη Ρωσία με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, και ότι ο εκεί πόλεμος μετατρέπεται σε παγκόσμιο
Σαμποτάζ στη Βαλτική: Ενδείξεις για κινεζική εμπλοκή
ΜΜΕ από τη Σουηδία, τη Φινλανδία, τη Δανία και τη Γερμανία βλέπουν την Κίνα πίσω από τη νέα υπόθεση δολιοφθοράς στο δίκτυο υποθαλάσσιων καλωδίων στη Βαλτική. Σε εξέλιξη οι έρευνες.
Ο νέος πολιτικός «χάρτης» στη Βουλή - Ο νέος «δικομματισμός» αι η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ
Τι φέρνει το σημερινό διαζύγιο της Θεοδώρας Τζάκρη και της Γιώτας Πούλου με τον ΣΥΡΙΖΑ
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου - Ο άνθρωπος πίσω από τον «Μακεδονικό Χαλβα»
Ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ - Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη και είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης
Εντάλματα σύλληψης για εγκλήματα πολέμου για Νετανιάχου και Γκάλαντ από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο
Το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο εξέδωσε ένταλμα σύλληψης και για τον Μοχάμεντ Ντέιφ της Χαμάς - Η απόφαση
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Αλλαγές με βαριά πρόστιμα φέρνει ο ΚΟΚ για τα ηλεκτρικά πατίνια
Αυστηρές είναι πλέον οι ποινές του ΚΟΚ για όσους έχουν ηλεκτρικά πατίνια και καταφεύγουν σε παραβάσεις
Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης
Έφυγε από τη ζωή ο γνωστός σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης
Τον πιστό συνεργάτη του, Μάθιου Γουίτακερ, διόρισε ο Τραμπ πρεσβευτή στο ΝΑΤΟ
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει απειλήσει ότι δεν θα εγγυάται την προστασία των χωρών μελών που δεν αφιερώνουν επαρκείς πόρους στον αμυντικό προϋπολογισμό τους