Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουν τα κόμματα είναι να πιστεύουν ότι οι πολίτες κάνουν τις πολιτικές τους επιλογές με κριτήρια ανάλογα με αυτά με τα οποία πηγαίνουν και επιλέγουν τα προϊόντα που αγοράζουν.
Αυτό κάνει τους πολιτικούς να σκέφτονται ότι μπορούν να κεντρίσουν το ενδιαφέρουν ή να «πουλήσουν» ένα πολιτικό πρόγραμμα, με τον τρόπο που ένας διαφημιστής προσπαθεί να σου πουλήσει ένα προϊόν που δεν το έχεις ανάγκη.
Αυτό φαίνεται στα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν, στις τεχνικές που δανείζονται από τη διαφήμιση, τον τρόπο που πιστεύουν ότι μπορούν να «αλλάξουν την ατζέντα».
Όμως, οι πολίτες δεν είναι πελάτες.
Οι πολιτικές αποφάσεις και επιλογές τους είναι το αποτέλεσμα ιδιαίτερα σύνθετων διεργασιών.
Στηρίζονται σε ιδεολογικές προδιαθέσεις, διαμορφωμένες μέσα στη διαδρομή του καθενός και επηρεασμένος από το κοινωνικό, πολιτιστικό ακόμη και ιστορικό περιβάλλον του.
Εκφράζουν τις αξίες και τις πεποιθήσεις που ορίζουν το υπαρξιακό υπόβαθρό τους
Συμπυκνώνουν τον τρόπο που βιώνει και προσλαμβάνει την πραγματικότητα, και το πώς τοποθετούνται ακόμη απέναντι στις μεγάλες διαιρετικές γραμμές που εξακολουθούν να διαπερνούν τις κοινωνίες μας.
Αντανακλούν τους διαρκείς υπολογισμούς που κάνουν οι πολίτες στην προσπάθειά τους να τα βγάλουν πέρα.
Αυτό σημαίνει ότι όταν επιλέγουν «ψήφο διαμαρτυρίας», αυτή είναι μια επιλογή που την έχουν σκεφτεί, την έχουν μετρήσει, την έχουν σταθμίσει.
Σημαίνει πως όταν επιλέξουν να «τιμωρήσουν» ένα κόμμα ή έναν πολιτικό, αυτό το κάνουν συνειδητά .
Σημαίνει πως ποτέ δεν δίνουν «λευκή κάρτα» σε ένα κόμμα ή σε έναν πολιτικό, αλλά έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις ακόμη και σε μια εποχή «μειωμένων προσδοκιών» όπως η δική μας και βέβαια δεν θέλουν να διαψευστούν.
Σημαίνει τελικά ότι είναι αυστηρότεροι και πολύ πιο απαιτητικοί κριτές του πολιτικού συστήματος από ό,τι πιστεύουν τα κόμματα.
Και γι’ αυτό είναι πιθανό να έχουμε μεγάλες πολιτικές εκπλήξεις.
Δεν θα είναι επειδή θα έχει «ξεφύγει» το εκλογικό σώμα.
Θα είναι επειδή θα έχει κρίνει.
Latest News
Ευρωπαϊκές οικονομίες σε τροχιά αβεβαιότητας
Οι προειδοποιήσεις της ΕΚΤ αποκαλύπτουν τους λόγους της ανησυχίας για την κατάσταση των οικονομιών στις ευρωπαϊκές χώρες
Χωρίς τιμαριθμοποίηση
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση συνεχίζει να επιλέγει τον «αραμπά» του κοινωνικού αυτοματισμού
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες
Οι επιχειρήσεις στην εποχή των αναταράξεων
Οι περίοδοι της σταθερότητας και μιας υποτιθέμενης κανονικότητας θα γίνονται όλο και πιο σύντομες για τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες
Το ελαιόλαδο ρίχνει τον πληθωρισμό
Σε όλες τις απότομες αλλαγές σε μια αγορά, έτσι και στο ελαιόλαδο υπάρχουν νικητές και ηττημένοι
Στην ασφάλεια των πλεονασμάτων
Το χθεσινό μήνυμα Χατζηδάκη αποτελεί μια ελάχιστη ανταπόδοση στους χτυπημένους από τη χρεοκοπία Έλληνες φορολογουμένους
Ευκαιρία εκσυγχρονισμού
Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση