Επενδύοντας συνολικά 100 εκατ. ευρώ στην ανανεώσιμη ενέργεια σε βάθος χρόνου το αεροδρόμιο της Αθήνας βαδίζει στο μονοπάτι της πράσινης μετάβασης. Τα χθεσινά εγκαίνια του νέου φωτοβολταϊκού πάρκου 16 MW ιδιοπαραγωγής και αυτοκατανάλωσης είναι ο πρώτος μεγάλος σταθμός για την επίτευξη μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος το 2025. Η φιλόδοξη δέσμευση που ανέλαβε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών στα τέλη του 2019, με την ονομασία ROUTE 2025, διατηρεί το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μεταξύ των πρωτοπόρων, καθώς προηγείται κατά 25 χρόνια των περισσότερων ευρωπαϊκών αερολιμένων.

Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι σήμερα το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ευρώπη και ίσως διεθνώς που παράγει τα 2/3 των αναγκών του σε ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές εντός αεροδρομίου. Για να φτάσει τον πήχη της αυτοπαραγωγής του 100% των αναγκών του ως το 2025, έχει ξεκινήσει την προετοιμασία για την ανάπτυξη επιπλέον 45MW φωτοβολταϊκών με χρήση μπαταριών αποθήκευσης, όπως αποκάλυψε στην τελετή των εγκαινίων ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, κ. Γιάννης Παράσχης.

Χάλκη: Μηδενίζει τους λογαριασμούς του ρεύματος

Με τη λειτουργία του έργου των 16 ΜW, το 45% περίπου της ετήσιας κατανάλωσης της εταιρείας του αεροδρομίου θα παράγεται εντός των εγκαταστάσεων για αυτοκατανάλωση από καθαρές πηγές. Πρόκειται για μια ετήσια παραγωγή 27.500 MWh, που ισοδυναμεί με την κατανάλωση 6.650 νοικοκυριών! Μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2046, από τη λειτουργία του νέου πάρκου θα αποτραπεί η έκλυση 71.500 τόνων CO2, που αντιστοιχεί σε ένα δάσος με έκταση όση αυτή των 16.000 στρεμμάτων του αεροδρομίου.

Επίσης είναι το πρώτο έργο που εφαρμόζει το πρόσφατα ψηφισθέν θεσμικό πλαίσιο για την ιδιοπαραγωγή και αυτοκατανάλωση, όπως σημείωσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, χαρκατηρίζοντάς το ως ένα εμβληματικό έργο που «δείχνει τον τρόπο στις επιχειρήσεις της χώρας για να μετατρέψουν τις μεγαβατώρες τους σε πράσινες μεγαβατώρες».

Οι κλιματικές προκλήσεις των αερομεταφορών

Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που έκλεισε εφέτος 22 έτη, όπως είπε ο κ. Παράσχης, «διαφάνηκε ότι η μεγάλη πρόκληση για τη μελλοντική ανάπτυξη των αεροδρομίων και των αερομεταφορών γενικότερα, ειδικά στην Ευρώπη, πέραν από τους τοπικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες που καλούμαστε να διαχειριστούμε, θα ήταν η αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κλάδου στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής».

Έχοντας ιεραρχήσει εξαρχής ψηλά αυτή την πρόκληση το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεκίνησε τις πράσινες δράσεις ήδη από το 2007 και το 2011 απέκτησε το πρώτο του φωτοβολταϊκό πάρκο των 8MW, που συμβατικά παράγει για το δημόσιο δίκτυο, ενώ το 2016 πιστοποιήθηκε ως carbon neutral. Ως αποτέλεσμα, το ανθρακικό αποτύπωμα του αεροδρομίου της Αθήνας μειώθηκε πάνω από 60% από το 2015 ως το 2022, από 67.000 τόνους CO2 το 2005 στους 27.641 τόνους, παρά τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης την ίδια περίοδο.

Μάλιστα, βάσει των θετικών προβλέψεων για την αύξηση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια και τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες, ο υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας προέτρεψε τη διοίκηση να ξεκινήσει να σχεδιάζει λίαν συντόμως την επέκταση του αεροδρομίου. Εξάλλου η αρχές της βιωσιμότητας επηρεάζουν πια σε μεγάλο βαθμό και τα κριτήρια επιλογής προορισμού για σημαντική μερίδα των ταξιδιωτών, την οποία ο υπουργός προσδιόρισε στο 50% για ηλικίες ως 50 ετών.

Επενδύσεις 577 δισ. ευρώ για το πρασίνισμα των αερομεταφορών

Οι φιλόδοξοι ευρωπαϊκοί στόχοι ανεβάζουν κατακόρυφα και τον πήχη των απαιτούμενων επενδύσεων. «Το πρόγραμμα EU Fit for 55 κατά το οποίο πρέπει να έχουμε μειώσει κατά 55% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και το 2030, και να είμαστε carbon neutral μέχρι και το 2050, αναμένεται να στοιχίσει στον κλάδο μας τουλάχιστον 577 δισ. ευρώ», επισήμανε ο πρόεδρος του ΔΣ του ΔΑΑ, κ. Ριχάρδος Λαμπίρης. Σήμερα, το ανθρακικό αποτύπωμα του κλάδου αντιστοιχεί παγκοσμίως σε 3% των αέριων ρύπων, εκ των οποίων ποσοστό 95% αντιστοιχεί σε ρύπους αεροσκαφών και το υπόλοιπο 5% σε ρύπους αεροδρομίων.

Ο κ. Λαμπίρης προσδιόρισε ως μακροχρόνια λύση το υδρογόνο, όμως ξεκαθάρισε ότι δεν το περιμένουμε ως το 2035 στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ τα ηλεκτρικά αεροπλάνα θα μπορούν να καλύψουν μόνο μικρές αποστάσεις. Έτσι, η άμεση λύση για το μέλλον είναι τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα. Από τις επενδύσεις των 577 δις. που θα απαιτηθούν παγκοσμίως, τα 305 δισ. θα πρέπει να κατευθυνθούν στη μετατροπή σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα.

«Δυσβάστακτο κόστος για τον κλάδο που προσφέρει 17,8 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία, δηλαδή θα ήταν κατ’ αναλογία η 17η μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο», είπε. Υπογράμμισε πως είναι απαραίτητη η στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κράτους με μία σημαντική πολιτική κινήτρων, προκειμένου να μην έχουμε μείωση των επενδύσεων στον κλάδο, υποβάθμιση των υπηρεσιών, αύξηση ναύλων και παράλληλη μείωση επιβατικής κίνησης.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα