Επενδύοντας συνολικά 100 εκατ. ευρώ στην ανανεώσιμη ενέργεια σε βάθος χρόνου το αεροδρόμιο της Αθήνας βαδίζει στο μονοπάτι της πράσινης μετάβασης. Τα χθεσινά εγκαίνια του νέου φωτοβολταϊκού πάρκου 16 MW ιδιοπαραγωγής και αυτοκατανάλωσης είναι ο πρώτος μεγάλος σταθμός για την επίτευξη μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος το 2025. Η φιλόδοξη δέσμευση που ανέλαβε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών στα τέλη του 2019, με την ονομασία ROUTE 2025, διατηρεί το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μεταξύ των πρωτοπόρων, καθώς προηγείται κατά 25 χρόνια των περισσότερων ευρωπαϊκών αερολιμένων.
Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι σήμερα το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ευρώπη και ίσως διεθνώς που παράγει τα 2/3 των αναγκών του σε ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές εντός αεροδρομίου. Για να φτάσει τον πήχη της αυτοπαραγωγής του 100% των αναγκών του ως το 2025, έχει ξεκινήσει την προετοιμασία για την ανάπτυξη επιπλέον 45MW φωτοβολταϊκών με χρήση μπαταριών αποθήκευσης, όπως αποκάλυψε στην τελετή των εγκαινίων ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, κ. Γιάννης Παράσχης.
Χάλκη: Μηδενίζει τους λογαριασμούς του ρεύματος
Με τη λειτουργία του έργου των 16 ΜW, το 45% περίπου της ετήσιας κατανάλωσης της εταιρείας του αεροδρομίου θα παράγεται εντός των εγκαταστάσεων για αυτοκατανάλωση από καθαρές πηγές. Πρόκειται για μια ετήσια παραγωγή 27.500 MWh, που ισοδυναμεί με την κατανάλωση 6.650 νοικοκυριών! Μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2046, από τη λειτουργία του νέου πάρκου θα αποτραπεί η έκλυση 71.500 τόνων CO2, που αντιστοιχεί σε ένα δάσος με έκταση όση αυτή των 16.000 στρεμμάτων του αεροδρομίου.
Επίσης είναι το πρώτο έργο που εφαρμόζει το πρόσφατα ψηφισθέν θεσμικό πλαίσιο για την ιδιοπαραγωγή και αυτοκατανάλωση, όπως σημείωσε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, χαρκατηρίζοντάς το ως ένα εμβληματικό έργο που «δείχνει τον τρόπο στις επιχειρήσεις της χώρας για να μετατρέψουν τις μεγαβατώρες τους σε πράσινες μεγαβατώρες».
Οι κλιματικές προκλήσεις των αερομεταφορών
Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που έκλεισε εφέτος 22 έτη, όπως είπε ο κ. Παράσχης, «διαφάνηκε ότι η μεγάλη πρόκληση για τη μελλοντική ανάπτυξη των αεροδρομίων και των αερομεταφορών γενικότερα, ειδικά στην Ευρώπη, πέραν από τους τοπικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες που καλούμαστε να διαχειριστούμε, θα ήταν η αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κλάδου στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής».
Έχοντας ιεραρχήσει εξαρχής ψηλά αυτή την πρόκληση το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεκίνησε τις πράσινες δράσεις ήδη από το 2007 και το 2011 απέκτησε το πρώτο του φωτοβολταϊκό πάρκο των 8MW, που συμβατικά παράγει για το δημόσιο δίκτυο, ενώ το 2016 πιστοποιήθηκε ως carbon neutral. Ως αποτέλεσμα, το ανθρακικό αποτύπωμα του αεροδρομίου της Αθήνας μειώθηκε πάνω από 60% από το 2015 ως το 2022, από 67.000 τόνους CO2 το 2005 στους 27.641 τόνους, παρά τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης την ίδια περίοδο.
Μάλιστα, βάσει των θετικών προβλέψεων για την αύξηση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια και τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες, ο υπουργός Τουρισμού, κ. Βασίλης Κικίλιας προέτρεψε τη διοίκηση να ξεκινήσει να σχεδιάζει λίαν συντόμως την επέκταση του αεροδρομίου. Εξάλλου η αρχές της βιωσιμότητας επηρεάζουν πια σε μεγάλο βαθμό και τα κριτήρια επιλογής προορισμού για σημαντική μερίδα των ταξιδιωτών, την οποία ο υπουργός προσδιόρισε στο 50% για ηλικίες ως 50 ετών.
Επενδύσεις 577 δισ. ευρώ για το πρασίνισμα των αερομεταφορών
Οι φιλόδοξοι ευρωπαϊκοί στόχοι ανεβάζουν κατακόρυφα και τον πήχη των απαιτούμενων επενδύσεων. «Το πρόγραμμα EU Fit for 55 κατά το οποίο πρέπει να έχουμε μειώσει κατά 55% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και το 2030, και να είμαστε carbon neutral μέχρι και το 2050, αναμένεται να στοιχίσει στον κλάδο μας τουλάχιστον 577 δισ. ευρώ», επισήμανε ο πρόεδρος του ΔΣ του ΔΑΑ, κ. Ριχάρδος Λαμπίρης. Σήμερα, το ανθρακικό αποτύπωμα του κλάδου αντιστοιχεί παγκοσμίως σε 3% των αέριων ρύπων, εκ των οποίων ποσοστό 95% αντιστοιχεί σε ρύπους αεροσκαφών και το υπόλοιπο 5% σε ρύπους αεροδρομίων.
Ο κ. Λαμπίρης προσδιόρισε ως μακροχρόνια λύση το υδρογόνο, όμως ξεκαθάρισε ότι δεν το περιμένουμε ως το 2035 στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ τα ηλεκτρικά αεροπλάνα θα μπορούν να καλύψουν μόνο μικρές αποστάσεις. Έτσι, η άμεση λύση για το μέλλον είναι τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα. Από τις επενδύσεις των 577 δις. που θα απαιτηθούν παγκοσμίως, τα 305 δισ. θα πρέπει να κατευθυνθούν στη μετατροπή σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα.
«Δυσβάστακτο κόστος για τον κλάδο που προσφέρει 17,8 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία, δηλαδή θα ήταν κατ’ αναλογία η 17η μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο», είπε. Υπογράμμισε πως είναι απαραίτητη η στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κράτους με μία σημαντική πολιτική κινήτρων, προκειμένου να μην έχουμε μείωση των επενδύσεων στον κλάδο, υποβάθμιση των υπηρεσιών, αύξηση ναύλων και παράλληλη μείωση επιβατικής κίνησης.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων