Με εξοντωτικούς ρυθμούς συνεχίζεται η ακρίβεια, εκτινάσσοντας τον πληθωριστικό τζίρο των αλυσίδων της οργανωμένης λιανικής παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές βάζουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ λιγότερα βασικά καταναλωτικά είδη.
Από την αρχή του 2023 μέχρι και 16 Μαρτίου, η αύξηση σε αξία πωλήσεων στα προϊόντα σταθερού barcode διαμορφώθηκε στο 8,9%. Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις σε όγκο υποχώρησαν σε ποσοστό 1%, ενώ την επόμενη εβδομάδα (έως 26/3/2023) καταγράφεται περαιτέρω μείωση στις ποσότητες στο 1,7%.
ΦΠΑ: Ασήκωτο το καλάθι της νοικοκυράς με ή χωρίς φόρο
Η μεγαλύτερη πίεση όσον αφορά στους όγκους πωλήσεων καταγράφεται στα επώνυμα είδη στο -2,7%, καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) εμφανίζουν ρυθμό ανάπτυξης 4,7% (από 1/1/2023 έως και 16/3/2023).
Τα στοιχεία για τη συνεχιζόμενη «επίθεση ακρίβειας» παρουσίασε ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Circana, στο χθεσινό συνέδριο Food Retail Summit 2023.
Ακριβαίνει περισσότερο η ιδιωτική ετικέτα
Η τιμή ανά τεμάχιο στους πρώτους δυόμισι μήνες του χρόνου είναι ακριβότερη κατά 10% συγκριτικά με ένα χρόνο πριν, που ήδη οι ανατιμήσεις είχαν εκτινάξει το κόστος του καλαθιού.
Ειδικότερα, τα επώνυμα προϊόντα αυξάνουν τις τιμές με ρυθμό 9,6%, ενώ στην ιδιωτική ετικέτα η μέση αύξηση είναι πολύ μεγαλύτερη αγγίζοντας το 14,8%.
Το αξιοσημείωτο είναι πως τα προϊόντα private label παρότι ακριβαίνουν περισσότερο στο τέλος του αγοραστικού «ταξιδιού» εξακολουθούν να είναι φθηνότερα. Η «ψαλίδα» της τιμής σε σχέση με τα επώνυμα συνεχίζει να κυμαίνεται περίπου στο 32%.
Σύγκριση καλαθιών
Με βάση τα στοιχεία της Circana στις top 60 κατηγορίες που αντιστοιχούν περίπου το 72% της αγοράς, το καλάθι των επωνύμων YTD διαμορφώνεται στα 206,24 ευρώ έναντι 188,9 ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας αύξηση 9,1%.
Το ίδιο καλάθι γεμάτο με private label προϊόντα φθάνει στα 138,4 ευρώ έναντι 129,7 πέρυσι, ήτοι αύξηση 6,7%.
Υπό αυτές τις συνθήκες το «αποτύπωμα» της ιδιωτικής ετικέτας συνεχώς αυξάνεται και πλέον ένα στα τέσσερα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ είναι private label.
Αυτή τη στιγμή το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία σημειώνει άνοδο περίπου 1,5 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με πέρυσι και διαμορφώνεται, σύμφωνα με την Circana, στο 17,7%.
Προτίμηση στα μεγάλα καταστήματα
Παρότι εξέλειπαν οι λόγοι για «κοινωνικές αποστάσεις» και βόλτες στους διαδρόμους με τις μουστάρδες (sic), όπως γινόταν στα lockdowns, τα hyper markets, που έχουν επιφάνεια πώλησης μεγαλύτερη των 2.500 τετραγωνικών μέτρων, συνεχίζουν να υπεραποδίδουν και μετά την πανδημία.
Όπως σημείωσε ο κ. Μπορέτος, ανά τετραγωνικό μέτρο κατά μέσο όρο το κάθε κατάστημα το 2022 απέδωσε το μήνα Δεκέμβριο 379 ευρώ – αύξηση 10,8% σε σχέση με το Δεκέμβριο 2021- με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη να καταγράφεται στα hyper markets άνω των 2.500 τ.μ.
Συγκεκριμένα στα hyper markets το τετραγωνικό μέτρο κατά μέσο απέδωσε 418 ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022 από 342 ευρώ τον Δεκέμβριο του 2021, ήτοι αύξηση 14,7%.
Σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον που τα νοικοκυριά βάζουν «μαχαίρι» ακόμη και στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης, η προτίμηση στα μεγάλα καταστήματα εστιάζεται στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, μια εμπορική πρακτική που σ’ αυτή την κατηγορία καταστημάτων είναι πιο έντονη.
Πόσοι κωδικοί πωλούνται
Το 2022 πωλήθηκαν συνολικά 74.377 βασικά καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) καταγράφοντας μείωση κατά 4%.
Όπως επεσήμανε ωστόσο ο κ. Μπορέτος, σε όρους velocity το Δεκέμβριο του 2022 προκύπτει ότι συνολικά πουλήθηκαν 4.424 κωδικοί FMCGs σε περίπου 2.700 καταστήματα που υπάρχουν στην εγχώρια αγορά, γεγονός που μεταφράζεται σε λιγότερο 2 κωδικούς ανά κατάστημα. Σε αυτό το πλαίσιο ο ίδιος υπογράμμισε ότι η αγορά πρέπει να προχωρήσει στον εξορθολογισμό του κωδικολογίου.
Όλα συνεχίζουν να ακριβαίνουν
Την αίσθηση ότι όλα συνεχίζουν να ακριβαίνουν έχει το 97% των καταναλωτών όταν το 2020 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 72%, σύμφωνα με όσα είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας μετρήσεων NielsenIQ, κ. Βάιος Δημοράγκας στο ίδιο συνέδριο.
Ο έλληνας καταναλωτής είναι straggler (αυτός που ζορίζεται να τα βγάλει πέρα) σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο συγκριτικά με τους υπόλοιπους ευρωπαίους (31% στην Ελλάδα σε σχέση 19% στην Ευρώπη). Γι’ αυτό και αγοράζει λιγότερα τεμάχια και μόνο τα βασικά προϊόντα, ενώ ψάχνει φθηνότερα προϊόντα.
Επιπλέον καταναλώνει περισσότερο στο σπίτι, τρώει το φαγητό της δεύτερης και τρίτης μέρας, είναι αγχωμένος και ακολουθεί τη λογική less is more ή αλλιώς όσο το λιγότερο τόσο το περισσότερο.
Κατανάλωση εκτός σπιτιού, διασκέδαση, προϊόντα τεχνολογίας και αγορά ρούχων είναι οι δαπάνες που έρχονται σε δεύτερη προτεραιότητα.
Λόγω υψηλότερων τιμών πρώτα στη λίστα δαπανών των ελλήνων καταναλωτών έρχονται τα απαραίτητα καθημερινά προϊόντα, η μετακίνηση και η πληρωμή λογαριασμών ΔΕΚΟ.
Latest News
Από τον χαλκό στην οπτική ίνα - Η νέα εποχή στο διαδίκτυο
Αν τα δεδομένα είναι η ζωογόνος δύναμη της AI απαιτείται και ένα «καρδιαγγειακό σύστημα» που θα τα μεταφέρει. Δηλαδή οι οπτικές ίνες
Στα ρεβεγιόν των Χριστουγέννων «παίζουν τα ρέστα τους» Zara, Pink Woman και BSB
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι καθιερωμένες αγορές ενδυμάτων από το δυναμικό γυναικείο κοινό - Τι περιμένουν οι αλυσίδες
Γιατί «πίκρισε» το Μέλι Αττική – Η αναδιάρθρωση των δανείων
Οι προκλήσεις και οι νέοι στόχοι για το Μέλι Αττική λίγο πριν κλείσει τα 100 – Στα 13,74 εκατ. ο τζίρος του 2023
Cenergy Holdings: Νέα σύμβαση της Hellenic Cables με την RTE για το έργο Bretagne Sud
Η Hellenic Cables, θυγατρική της Cenergy Holdings, θα προμηθεύσει 390 χλμ. export καλωδίων τάσης 225kV, εκ των οποίων 150 χλμ. θα είναι υποβρύχια
Πόσο πωλούνται τα εργοστάσια της ΙΟΝ και της Νίκας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
Μέσω της νεοσύστατης Bespoke Real Estate ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αγοράζει πέντε βιομηχανικά ακίνητα της ΙΟΝ και της Νίκας - Ποιοι είναι οι 18 συνιδρυτές της εταιρείας
Οι αλλαγές στη διοικητική ομάδα του ΟΤΕ από 1η Ιανουαρίου 2025
Οι ανακατατάξεις που ανακοίνωσε ο Όμιλος ΟΤΕ έρχονται σε συνέχεια των αρχικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και την ανάληψη των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Κώστα Νεμπή
Ο Μιχάλης Τσαμάζ στον όμιλο Quest - Τι αναλαμβάνει στην Uni Systems
Η Uni Systems, που ιδρύθηκε το 1964 από τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη, αποκτήθηκε από τον Όμιλο Quest το 2007
Αύξηση 7,9% στον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τον Οκτώβριο [πίνακες]
Τον Οκτώβριο φέτος ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, έναντι 3,63 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2023
Στη Motor Oil και με τη βούλα η TWENTY 4 SHOPEN
Τι αναφέρει η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού - Οι επόμενες κινήσεις
ΑΧΙΑ για τράπεζες: Περιθώρια ανόδου έως 55% το 2025 - Το Plan B για τα επιτόκια
Το outlook του 2025 είναι «αναμφισβήτητα» θετικό λέει η AXIA - Η οικονομική επέκταση, η αύξηση της ζήτησης πιστώσεων και οι στρατηγικές ενέργειες