
Ολοένα και ακριβότερη καθίσταται η ζωή στο Ντουμπάι, καθώς η μητρόπολη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων μετατρέπεται από έναν τόπο ευκαιριών, σε έναν «παράδεισο» για τους υπερπολουσίους του πλανήτη.
Ντουμπάι: Αυξήσεις φωτιά στα ενοίκια
Με την πρωτεύουσα του ομώνυμου Εμιράτου (ενός εκ των 7 συνολικά των ΗΑΕ) να έχει αναπτυχθεί κυρίως λόγω της μηδενικής φορολογίας σε μια σειρά δραστηριότητες, κάτι αδιανόητο σε άλλες περιοχές του κόσμου, η εισροή χιλιάδων εκατομμυριούχων – επενδυτών στον τομέα των κρυπτονομισμάτων και τραπεζιτών από την Ασία και πλούσιων Ρώσων, μεταξύ άλλων – έχει καταστήσει την πόλη μια «παιδική χαρά» για τους πλουσιότερους από τους πλούσιους αυτού του κόσμου.
Όπως περιγράφει το Bloomberg, τα δίδακτρα για τα ιδιωτικά σχολεία, που είναι υποχρεωτικά για τα παιδιά όσων έχουν μετακομίσει στην πόλη από άλλες περιοχές, έχουν ανέβει. Τα ψώνια στα καταστήματα μιας βρετανικής αλυσίδας πολυτελών σούπερ μάρκετ κοστίζουν όλο και περισσότερο, ενώ μια διαδρομή με όχημα Uber σε ώρες αιχμής κοστίζει όσο και ένα ταξί στη Νέα Υόρκη.
«Η φύση του Ντουμπάι αλλάζει», δήλωσε στο οικονομικό πρακτορείο ο Μετίν Μίτσελ, ιδρυτής μιας εταιρείας πρόσληψης στελεχών C-suite που εργάζεται στην περιοχή εδώ και δεκαετίες. «Γίνεται και πάλι μια σούπερ δυναμική οικονομία, αλλά γίνεται επίσης περισσότερο Μονακό, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των εύπορων και πλούσιων ανθρώπων».
Η μεγάλη μετοίκηση
Όπως αναφέρει το Bloomberg, στο Ντουμπάι, περίπου το 90% των κατοίκων είναι αλλοδαποί η οποίοι μετακινήθηκαν στην πόλη για λόγους εργασίας. Λίγοι είναι αυτοί που έχουν καταφέρει να αποκτήσουν βίζες μακροχρόνιας διαμονής, με τους περισσότερους ξένους εργαζόμενους να βρίσκονται «στον αέρα» ως προς τη διάρκεια της νόμιμης παραμονής τους. Το 2018 μια απότομη αύξηση του κόστους διαβίωσης οδήγησε στη φυγή χιλιάδες κατοίκους της πόλης, ενώ πολλοί ακόμα έφυγαν το 2020, λόγω των απωλειών θέσεων εργασίας εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι οικογένειες που πιέζονται οικονομικά είτε περικόπτουν δραστηριότητες είτε αναζητούν ευκαιρίες σε αγορές όπως η γειτονική Σαουδική Αραβία, η οποία ανταγωνίζεται το Ντουμπάι για προσέλκυση επιχειρήσεων και ταλέντων, ενώ σχεδιάζει να αναπτύξει και τον τουριστικό της τομέα. Η πανδημία οδήγησε σε πτώση των ενοικίων στο Ντουμπάι, όμως η επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας ώθησε τα ενοίκια σε επίπεδα ακόμη υψηλότερα από αυτά της προ-covid εποχής.

Ο πληθωρισμός «καλπάζει» και στην πλούσια πόλη του περσικού κόλπου, αν και ηπιότερα από ό,τι σε μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της Δύσης όπως το Λονδίνο ή η Νέα Υόρκη, με ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 40% να οφείλεται στην αύξηση του κόστους στέγασης. Έπειτα, το γεγονός ότι στα άνυδρα ΗΑΕ τα περισσότερα είδη διατροφής εισάγονται, οδηγεί τις τιμές τους σημαντικά υψηλότερα από άλλες περιοχές.
Πίεση
Πλέον, όπως σημειώνει το Bloomberg, οι άνθρωποι που βρίσκονται στις χαμηλότερες βαθμίδες της οικονομικής ιεραρχίες – «οι εργαζόμενοι στις κατασκευές που χτίζουν τους αστραφτερούς ουρανοξύστες και οι οικιακές βοηθοί που φροντίζουν τα βρέφη και καθαρίζουν τα σπίτια των μετοίκων» αισθάνονται πολύ πιο έντονα τις επιπτώσεις της γενικευμένης ανόδου των τιμών. Με μόνη διαφορά, όπως σημειώνει το πρακτορείο, ότι τα βασικά είδη διατροφής επιδοτούνται από το κράτος, ενώ κύριος στόχος των ίδιων είναι να στέλνουν χρήματα στις οικογένειές τους και όχι να ξοδεύουν.
Για όσους εντάσσονται στα μεσαία στρώματα, το Λονδίνο φαντάζει πλέον πιο οικονομικό από το Ντουμπάι. Και αυτό γιατί, παρά το γεγονός ότι στα ΗΑΕ δεν έχει θεσπιστεί καν φόρος εισοδήματος, τα διαφόρων ειδών τέλη αφθονούν. Για παράδειγμα, η απόκτηση άδειας οδήγησης μπορεί να κοστίσει χιλιάδες δολάρια, οι λογαριασμοί ρεύματος περιλαμβάνουν ένα «τέλος στέγασης» ενώ σε άλλες δραστηριότητες επιβάλλονται τέλη «γνώσης» και «καινοτομίας». Έτσι, σε αντίθεση με τις δυτικές μητροπόλεις, δεν είναι εύκολο να προβεί κανείς σε έναν μεσοπρόθεσμο οικονομικό προγραμματισμό.
Η εκτόξευση του κόστους ζωής στο Ντουμπάι αποτυπώνεται πλέον και στην παγκόσμια κατάταξη της αραβικής μητρόπολης όσον αφορά το κόστος ζωής: Πριν δέκα χρόνια βρισκόταν στην 90η θέση, ενώ το 2022 είχε εκτοξευθεί στην 31η – μία θέση μπροστά από το Μαϊάμι.


Latest News

Πώς οι δαπάνες της Γερμανίας αυξάνουν το κόστος δανεισμού σε όλη την ευρωζώνη
Οι επενδυτές προειδοποιούν ότι οι υψηλότερες αποδόσεις των ομολόγων θα μπορούσαν να δυσκολέψουν ολόκληρη την ευρωζώνη να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες

Πληθωρισμό 3,5% και κίνδυνο ύφεσης στις ΗΠΑ «βλέπει» η Goldman Sachs
Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι ο κίνδυνος από τους δασμούς της 2ας Απριλίου είναι μεγαλύτερος από ό,τι πολλοί συμμετέχοντες στην αγορά είχαν υποθέσει προηγουμένως, επισημαίνει η Goldman Sachs

Αν «υπαναχωρήσει» θα έχει μεγάλα προβλήματα - Η απειλή Τραμπ στον Ζελένσκι για σπάνιες γαίες
«Προσπαθεί να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία για τις σπάνιες γαίες κι αν το κάνει θα έχει μεγάλα προβλήματα, πολύ μεγάλα προβλήματα», δηλώνει ο Τραμπ για τον πρόεδρο της Ουκρανίας.

Η ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει το Switch 2
Η Nintendo στοιχηματίζει στη μετατόπιση της παραγωγής παιχνιδομηχανών από την Κίνα στο Βιετνάμ για να αμτιμετωπίσει τους αμερικανικούς δασμούς

Οδηγοί των Uber – Lyft στην Καλιφόρνια διεκδικούν απλήρωτους μισθούς
Οι οδηγοί των Uber και Lyft πραγματοποίησαν διαδηλώσεις από το Σαν Φρανσίσκο στο Σαν Ντιέγκο εν μέσω συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων

Ρεκόρ κερδών για τον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και αερίου της Ασίας
Η PetroChina ελέγχεται από το κινεζικό κράτος παρήγαγε 941,8 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου το 2024

Με την εκλογή Τραμπ, οι αυταρχικοί ηγέτες έχουν αναθαρρέψει
Οι αυταρχικοί ηγέτες παγκοσμίως φαίνεται ότι έχουν πάρει θάρρος από τις πράξεις και τις πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ

Το αντιαμερικανικό αίσθημα ανεβαίνει στην Ευρώπη, ο Τραμπ πυροδοτεί την οργή
Αυξάνεται το ποσοστό των Ευρωπαίων που αρνούνται να αγοράσουν αμερικανικά προϊόντα λόγω των πολιτικλων του προέδρου Τραμπ

Επιστροφή σε... δοκιμασμένες συνταγές για τη Volvo - Eνας βετεράνος στο τιμόνι
Ο Hakan Samuelsson, 74 ετών, θα διαδεχθεί τον Jim Rowan στο τιμόνι της Volvo Cars, ο οποίος θα παραιτηθεί στις 31 Μαρτίου

Oι ΗΠΑ «κόβουν» τις πληρωμές πετρελαίου από Βενεζουέλα - Eπιβεβαίωση από Eni
Οι ΗΠΑ είχε ενημερώσει την Eni για την επικείμενη ακύρωση των αδειών που τους επιτρέπουν να εξάγουν πετρέλαιο και υποπροϊόντα της Βενεζουέλας