Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης αποτελεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη με 57 νεκρούς. Ο οδικός χάρτης που παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις Υποδομές και τις Μεταφορές, κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, φέρνει την ομαλοποίηση της λειτουργίας των τρένων στις αρχές Οκτωβρίου. Όπως είπε, οι πληρότητες των τρένων που εκτελούν σήμερα τα ελάχιστα δρομολόγια από Αθήνα ως Θεσσαλονίκη είναι ικανοποιητικές, ενώ για την ενθάρρυνση της χρήσης του μέσου αναμένεται η ανακοίνωση έκπτωσης 50% για φοιτητές και νέους ως 25 ετών από τη Hellenic Train.

Βεβαίως για να μπει η λειτουργία του μέσου και πάλι σε ράγες και να πιάσει πλήρεις ταχύτητες στις αρχές Οκτωβρίου θα πρέπει να εκπληρωθεί μια αλυσίδα προϋποθέσεων. «Δίνουμε μάχη με τον χρόνο» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, παρουσιάζοντας ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι να αποκτήσει το ελληνικό δίκτυο τα απαραίτητα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Αυτό θα σημάνει ότι το τρένο δεν πέσει ξανά από τις πεντέμισι ώρες που κάνει σήμερα για να διανύσει τη διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης στις 4 ώρες.

FT για Τέμπη: Μια τραγωδία που ήταν θέμα χρόνου να συμβεί

Τα δρομολόγια

Ως προς το πρόγραμμα επανεκκίνησης των δρομολογίων, εκτιμάται ότι στο επόμενο δεκαήμερο, θα ξεκινήσει το προαστιακό δρομολόγιο Αθήνα – Κιάτο, καθώς επί του παρόντος γίνονται εργασίες βελτίωσης μέσα στις σήραγγες για τον ηλεκτροφωτισμό και άλλες παρεμβάσεις. Όπως εξήγησε ο κ. Γεραπετρίτης, η γραμμή Αθήνα – Κιάτο χρειάζεται μεγαλύτερες παρεμβάσεις καθώς είναι η πιο γηρασμένη. Πάντως εχθές ο Προαστιακός ξεκίνησε ως τη Μαγούλα, ενώ από εκεί και ως το Κιάτο η μεταφορά των επιβατών γίνεται με λεωφορεία.

Σημειώνεται πως έχει ενεργοποιηθεί η Επιτροπή για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, με ένα συντονιστικό κέντρο στο ΣΚΑ, όπου εκπροσωπούνται η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, το ΕΚΑΒ και Hellenic Train, προκειμένου να επιλύονται άμεσα ζητήματα που προκύπτουν.

Οι τοπικές γραμμές που σήμερα είναι εκτός λειτουργίας θα ξεκινήσουν σταδιακά από την επόμενη εβδομάδα, με προτεραιότητα το προαστιακό δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα.

Ανάκτηση εμπιστοσύνης

Αρκούντως ικανοποιητικές χαρακτήρισε ο κ. Γεραπετρίτης τις πληρότητες που παρουσιάζουν σήμερα τα Intercity που κάνουν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Σήμερα, ταξιδεύουν με κάθε τρένο περί τους 150 επιβάτες, αριθμός κατά 20% χαμηλότερος από τον μέσο όρο πριν το δυστύχημα, που κυμαινόταν στα 200-250 άτομα, και οι αριθμοί βαίνουν αυξανόμενοι.
Προκειμένου το επιβατικό κοινό να κοιτάξει ξανά προς το τρένο, η εικόνα του οποίου επλήγη από τα τραγικό δυστύχημα, όπως ενημέρωσε ο υπουργός, η Hellenic Train δεσμεύτηκε ότι θα ανακοινώσει σύντομα τη χορήγηση καθολικής έκπτωσης της τάξης του 50% σε φοιτητές και σε νέους κάτω των 25 ετών, καταρχήν για το Intercity, αλλά και όπου αλλού στο δίκτυο είναι εφικτό.

Τα έργα

Οι προϋποθέσεις για να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης στα τέλη Σεπτεμβρίου είναι να ολοκληρωθεί αρχικά η σηματοδότηση και να εγκατασταθεί το ECTS, το οποίο «κουμπώνει» στη σηματοδότηση. Αυτό υπάρχει μεν επί της γραμμής, αλλά θα πρέπει να εγκατασταθεί και επί των αμαξοστοιχιών. Αυτή η αλληλουχία, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των άμεσων παρεμβάσεων, συνιστούν έναν μαραθώνιο με ενδιάμεσους σταθμούς το τέλος Ιουνίου, το τέλος του καλοκαιριού και τις αρχές Οκτωβρίου.

Επί του παρόντος, υλοποιούνται άμεσες παρεμβάσεις ώστε να εξασφαλιστεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ασφάλειας. Αυτές περιλαμβάνουν:

  • Εργασίες φωτισμού των σηράγγων
  • Εξονυχιστικό έλεγχο συστημάτων πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης, ώστε να υπάρχουν οι αναγκαίες πυροσβεστικές οδοί και να είναι γεμάτα τα βυτεία
  • Τοποθέτηση καμερών που θα «επιτηρούν» σε 24ωρη βάση τις εισόδους και εξόδους των σηράγγων
  • Κινητοποίηση της αστυνομίας ώστε να παρακολουθείται το δίκτυο για ζητήματα ασφάλειας και κλοπών.

Οι πολυσυζητημένες συμβάσεις τηλεδιοίκησης θα ολοκληρωθούν σε δύο φάσης. Η πρώτη, η οποία περιλαμβάνει και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας, που θα διαθέτει ένα υπερσύγχρονο Traffic Management System, θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου. Στις αρχές Ιουλίου το σύστημα βόρεια της Λάρισας ως Πλατύ θα είναι λειτουργικό. Το νότιο κομμάτι, κυρίως Οινόη – Τιθορέα, θα είναι έτοιμο τέλος Σεπτεμβρίου.

Εντωμεταξύ, το GSMR για την ασφαλή επικοινωνία των τρένων με μεγάλη εμβέλεια, έχει εγκατασταθεί αλλά αναμένει την πιστοποίηση από τη ΡΑΣ. Οι φορητές συσκευές χρησιμοποιούνται ήδη, αλλά για τη σταθερή εγκατάσταση του συστήματος που δίνει μεγαλύτερες δυνατότητες θα πρέπει να έχει δοθεί η έγκριση της Αρχής.

Η μεγάλη πρόκληση βρίσκεται στο λεγόμενο σύστημα ETCS, που αφορά στην αυτόματη πέδηση των συρμών, που αποτελεί και προαπαιτούμενο για να υπάρχει καθολική τηλεδιοίκηση. Μετά από δύο άγονους διαγωνισμούς που προκήρυξε η αρμόδια ΓΑΙΑΟΣΕ, η προμήθεια των απαραίτητων συστημάτων θα γίνει από τον μοναδικό, όπως επισήμανε ο κ. Γεραπετρίτης, προμηθευτή που είναι η Hitachi. Δεδομένων όμως των μεγάλων προβλημάτων στις γραμμές παραγωγής που δημιούργησε η πανδημία, στενεύει τα περιθώρια. Κατόπιν συνάντησης του υπουργού, τόσο με τη διοίκηση της εταιρείας, όσο και με τον πρέσβη της Ιαπωνίας, εκτιμάται ότι αυτό μπορεί να έχει εγκατασταθεί στους συρμούς εντός του καλοκαιριού. Πρόκειται ουσιαστικά για αναβάθμιση συστημάτων που έχουν ήδη εγκατασταθεί και προμήθεια νέων για τους συρμούς που δεν διαθέτουν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές
ΓΑΙΟΣΕ: Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Επιχειρήσεις |

Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη

Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση