Ανακατατάξεις και κινδύνους όσον αφορά την ασφαλή μεταφορά του διά θαλάσσης φέρνει η άνοδος της τιμής του αργού πετρελαίου σε νέα υψηλά επίπεδα. Αν και όπως έχουν εκτιμήσει οι αναλυτές δεν πρόκειται διεθνώς να πιεσθούν σημαντικά οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων, εντούτοις σοβαρές αλλαγές θα σημειωθούν στο εμπόριο του ρωσικού αργού.
Σύμφωνα με μελέτη της Κpler η άνοδος της τιμής του πετρελαίου θα σπρώξει προς τα πάνω και την τιμή του ρωσικού αργού και στην περίπτωση αυτή, εφόσον αυτή περάσει το πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι, θα υποχρεώσει πολλές δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, να αποχωρήσουν από το εμπόριο αυτό και τη θέση τους θα πάρουν δεξαμενόπλοια που ανήκουν στον «σκοτεινό στόλο» ο οποίος είναι και λιγότερο ποιοτικός και λιγότερο ασφαλής, καθώς οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες της Δύσης δεν θα μπορούν να τα καλύψουν.
Ποιες χώρες κινδυνεύουν να «καούν» από το ακριβότερο πετρέλαιο
Η Kpler υπολογίζει ότι ο αριθμός των ελληνικών δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό θα μειωθεί απότομα εάν οι παγκόσμιες τιμές ξεπεράσουν τα 90 δολάρια το βαρέλι λόγω της πίεσης στο σύστημα ανώτατων ορίων τιμών του πετρελαίου.
Τα ελληνόκτητα πλοία μετέφεραν περίπου το 40% των ρωσικών εξαγωγών αργού και προϊόντων πετρελαίου τον Μάρτιο, μεγαλύτερο από οποιονδήποτε άλλο στόλο, συμπεριλαμβανομένων του ρωσικού, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας. Επισημαίνεται ότι τα ελληνικά δεξαμενόπλοια αποτελούν το 27% του συνόλου του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων.
Επίσης υπενθυμίζεται ότι οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό αργό χωρίς να παραβιάζουν τις κυρώσεις εάν το φορτίο έχει πουληθεί κάτω από την τιμή πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι, που αποφάσισαν οι χώρες της G7 τον περασμένο Δεκέμβριο.Επιπλέον την περασμένη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε στα κράτη-μέλη ότι το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου αποδεικνύεται αποτελεσματικό και πλήττει το Κρεμλίνο, χωρίς να διαταράσσει την αγορά, και θα παραμείνει προς το παρόν αμετάβλητο.
Αιφνιδιαστική μείωση
Ολα όμως τα αλλάζει η αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής από τον Μάιο που ανακοινώθηκε από ορισμένα κράτη του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένων της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας, απόφαση που οδήγησε σε εκτίναξη των τιμών του αργού στα 85 δολάρια, γεγονός που με τη σειρά του άσκησε πίεση στα επίπεδα ανώτατων τιμών.
Το ρωσικό αργό διαπραγματεύεται, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, με έκπτωση σε σχέση με άλλες ποιότητες, όμως μια αύξηση της τιμής του αργού Brent στα 90 δολάρια πιθανότατα θα ανάγκαζε τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αποσυρθούν από τις συναλλαγές για να αποφύγουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου που έχει αγορασθεί πάνω από τα ανώτατα όρια τιμών, δήλωσε στοTradewinds o αναλυτής της Kpler, Μάθιου Ράιτ.
Αυτό θα επέτρεπε σε έναν «γκρίζο στόλο» πλοίων που ανήκουν ή είναι ασφαλισμένα εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης – και δεν υπόκεινται σε κυρώσεις – να αντικαταστήσουν τα πλοία ναυτιλιακών εταιρειών της Ευρώπης.
Αξίζει να επισημανθεί ότι η σχετική σταθερότητα των τιμών του αργού από την έναρξη του ανώτατου ορίου τιμών τον περασμένο Δεκέμβριο έχει περιορίσει μέχρι στιγμής τη ζήτηση για τον γκρίζο στόλο.
«Υπάρχουν αρκετά πλοία για να καλύψουν το κενό που θα αφήσουν οι Έλληνες, επομένως δεν είναι πιθανό να αποτελέσει εμπόδιο για τις εξαγωγές, αλλά θα προκαλέσει αλλαγές στην αγορά», δήλωσε ο Ράιτ.
Τα ελληνόκτητα πλοία θα αναζητήσουν αλλού μεταφορικό έργο, ωστόσο όλο το ρωσικό αργό και τα προϊόντα θα φορτώνονται σε πλοία άλλων εθνικοτήτων και αγνώστων πλοιοκτητών που μπορεί να μην έχουν επαρκή ασφαλιστική κάλυψη και αυτό προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Καναδά στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ένας στόλος μεταξύ 300 και 600 δεξαμενόπλοιων λειτουργεί επί του παρόντος ως «σκοτεινός στόλος» για να αποφύγει τις κυρώσεις και το υψηλό κόστος ασφάλισης.
Αυτός ο στόλος αποτελείται κυρίως από παλαιότερα πλοία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που δεν έχουν επιθεωρηθεί πρόσφατα, έχουν υποτυπώδη συντήρηση, ασαφή ιδιοκτησία και σίγουρα σοβαρή έλλειψη ασφάλισης, δήλωσε ο εκπρόσωπός του.
Η S&P Global Market Intelligence εκτίμησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα έναν σκιώδη στόλο 443 πλοίων, ενώ η Trafigura ανεβάζει τον «σκοτεινό στόλο» στα 650 δεξαμενόπλοια.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.