«Πάντα ήμουν τύπος αυτοκινήτου. Όταν ήμουν νεότερος, μου άρεσε να οδηγώ γρήγορα… μερικές φορές πολύ γρήγορα», εξομολογείται σε ανάρτησή του ο εκ των ιδρυτών της Microsoft, Μπιλ Γκέιτς. «Παρόλα αυτά, είμαι ενθουσιασμένος για την ημέρα που θα παραδώσω τον έλεγχο του αυτοκινήτου μου σε μια μηχανή», παραδέχεται.
Σύμφωνα με τον Γκέιτς η μέρα που θα παραδώσουμε το… τιμόνι του αυτοκινήτου μας έρχεται νωρίτερα απ’ ότι θα περιμέναμε. «Έχουμε κάνει τεράστια πρόοδο στα αυτόνομα οχήματα, ή AV, τα τελευταία χρόνια και πιστεύω ότι θα φτάσουμε σε ένα οριακό σημείο μέσα στην επόμενη δεκαετία. Όταν συμβεί αυτό, τα AV θα αλλάξουν τη μεταφορά τόσο δραματικά όσο ο υπολογιστής άλλαξε την εργασία γραφείου. Μεγάλο μέρος αυτής της εξέλιξης έχει επιτραπεί από την πρόοδο που σημειώθηκε στην τεχνητή νοημοσύνη ευρύτερα», αναφέρει.
Γκέιτς: Αυτή είναι η δεύτερη επανάσταση στην τεχνολογία από το 1980
Τα επίπεδα της αυτόνομης οδήγησης
Στη συνέχεια της ανάρτησής του ο Γκέιτς παραθέτει κάποιες γενικές πληροφορίες για να κατανοήσει ο αναγνώστης τα επίπεδα της αυτόνομης οδήγησης. Δηλαδή πόσο αυτόνομο είναι ένα όχημα.
Στα επίπεδα 0-2, ένας άνθρωπος οδηγός έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου, αλλά το όχημα μπορεί να παρέχει βοήθεια μέσω λειτουργιών όπως το cruise control και το κεντράρισμα στη λωρίδα. Επίπεδο 3 είναι όταν η τεχνολογία αρχίζει να κινείται από τον οδηγό που έχει τον έλεγχο στο όχημα που έχει τον έλεγχο. Μέχρι να φτάσετε στο υψηλότερο επίπεδο, το αυτοκίνητο μπορεί να είναι πλήρως αυτόνομο ανά πάσα στιγμή και υπό όλες τις συνθήκες—τα οχήματα επιπέδου 5 του μέλλοντος μπορεί να μην έχουν καθόλου τιμόνι.
«Αυτήν τη στιγμή, βρισκόμαστε κοντά στο σημείο καμπής – μεταξύ των επιπέδων 2 και 3 – όταν γίνονται διαθέσιμα αυτοκίνητα που επιτρέπουν στον οδηγό να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι και να αφήσει το σύστημα να οδηγήσει σε ορισμένες περιπτώσεις», λέει ο Μπιλ Γκέιτς. «Το πρώτο αυτοκίνητο επιπέδου 3 εγκρίθηκε πρόσφατα για χρήση στις Ηνωμένες Πολιτείες, αν και μόνο σε πολύ συγκεκριμένες συνθήκες: επιτρέπεται η αυτόνομη λειτουργία εάν πηγαίνετε κάτω από 40 mph σε έναν αυτοκινητόδρομο στη Νεβάδα μια ηλιόλουστη μέρα», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τον γκουρού της τεχνολογίας, την επόμενη δεκαετία, θα αρχίσουμε να βλέπουμε περισσότερα οχήματα να περνούν αυτό το όριο. «Πλέον, η εστίαση είναι στη βελτίωση των αλγορίθμων και στην τελειοποίηση της μηχανικής» σημειώνει τονίζοντας παράλληλα ότι τα τελευταία χρόνια υπήρξαν τεράστιες εξελίξεις «ειδικά στους αισθητήρες, οι οποίοι σαρώνουν το περιβάλλον και ενημερώνουν το όχημα για πράγματα στα οποία πρέπει να αντιδράσει, όπως πεζοί που διασχίζουν το δρόμο ή άλλος οδηγός που παρέρχεται στη λωρίδα σας».
Οι διαφορετικές προσεγγίσεις
Σημειώνεται ότι υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις ανάπτυξης για τα αυτόνομα οχήματα. Πολλοί κατασκευαστές οχημάτων—όπως η GM, η Honda και η Tesla—εργάζονται σε μοντέλα που μοιάζουν με κανονικά αυτοκίνητα, αλλά διαθέτουν αυτόνομα χαρακτηριστικά. Έπειτα, υπάρχουν εταιρείες που επικεντρώνονται εξ ολοκλήρου στα AV, ορισμένα από τα προϊόντα των οποίων ξεπερνούν τα όρια του τι μπορεί να είναι ένα όχημα—όπως ένα απόλυτα συμμετρικό robotaxi ή θέσεις δημόσιας συγκοινωνίας. Πολλοί άλλοι αναπτύσσουν εξαρτήματα που μπορούν να εγκατασταθούν για να δώσουν σε ένα υπάρχον όχημα αυτόνομες δυνατότητες.
«Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω το αυτοκίνητο —ή να κάνω δοκιμαστική βόλτα, υποθέτω— ένα όχημα κατασκευασμένο από τη βρετανική εταιρεία Wayve» λέει ο Γκέιτς, «το οποίο έχει μια αρκετά νέα προσέγγιση. Ενώ πολλά AV μπορούν να πλοηγηθούν μόνο σε δρόμους που έχουν φορτωθεί στο σύστημά τους, το όχημα Wayve λειτουργεί περισσότερο σαν άτομο. Μπορεί να οδηγήσει οπουδήποτε μπορεί να οδηγήσει ένας άνθρωπος».
«Όταν μπαίνεις πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου, βασίζεσαι στη γνώση που έχεις συγκεντρώσει από κάθε άλλη διαδρομή που έχεις κάνει ποτέ. Γι’ αυτό ξέρετε τι να κάνετε σε μια πινακίδα στάσης, ακόμα κι αν δεν έχετε ξαναδεί τη συγκεκριμένη πινακίδα στον συγκεκριμένο δρόμο. Το Wayve χρησιμοποιεί τεχνικές βαθιάς μάθησης για να κάνει το ίδιο πράγμα. Ο αλγόριθμος μαθαίνει με το παράδειγμα. Εφαρμόζει μαθήματα που αποκτήθηκαν από την οδήγηση και προσομοιώσεις στον πραγματικό κόσμο για να ερμηνεύσει το περιβάλλον και να ανταποκριθεί σε πραγματικό χρόνο».
Σύμφωνα με τον Γκέιτς το αποτέλεσμα ήταν να έχει «μια αξέχαστη βόλτα» καθώς το αυτοκίνητο τον οδήγησε στο κέντρο του Λονδίνου, το οποίο είναι ένα από τα πιο απαιτητικά περιβάλλοντα οδήγησης που μπορεί κανείς να φανταστεί, και «ήταν λίγο σουρεαλιστικό να βρίσκεσαι στο αυτοκίνητο καθώς απέφευγε όλη την κίνηση», παραδέχεται.
Πώς θα μοιάζει η μετάβαση στην αυτόνομη οδήγηση;
«Δεν είναι ακόμη σαφές ποιες προσεγγίσεις θα είναι οι πιο επιτυχημένες, καθώς μόλις αρχίζουμε να φτάνουμε στο κατώφλι όπου τα αυτοκίνητα γίνονται πραγματικά αυτόνομα. Αλλά μόλις φτάσουμε εκεί, πώς θα μοιάζει στην πραγματικότητα η μετάβαση στα AV;», διερωτάται ο Μπιλ Γκέιτς.
Ο ίδιος διαπιστώνει ότι τα επιβατικά αυτοκίνητα θα είναι πιθανότατα ένας από τους τελευταίους τύπους οχημάτων που θα γνωρίσουν ευρέως διαδεδομένη αυτόνομη οδήγηση. Οι μεταφορές μεγάλων αποστάσεων θα είναι πιθανώς ο πρώτος τομέας, ακολουθούμενος από τις παραδόσεις. «Όταν τελικά μπείτε σε ένα AV, πιθανότατα θα είναι ένα ταξί ή ένα ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Καθώς τα AV γίνονται πιο κοινά, θα πρέπει να επανεξετάσουμε πολλά από τα συστήματα που έχουμε δημιουργήσει για την υποστήριξη της οδήγησης», λέει ο Μπιλ Γκέιτς αναφέροντας σαν πρώτο παράδειγμα την ασφάλιση του αυτοκινήτου. «Ποιος είναι υπεύθυνος όταν ένα αυτόνομο όχημα πάθει ατύχημα, το άτομο που επιβαίνει στο αυτοκίνητο ή η εταιρεία που προγραμμάτισε το λογισμικό;», αναρωτιέται. «Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν νέους νόμους και κανονισμούς», συμπεραίνει ενώ αναφέρει ότι αλλαγές ίσως γίνουν και στους αυτοκινητόδρομους, καθώς μια μέρα θα έχουμε λωρίδες «μόνο για αυτόνομα οχήματα».
Ωστόσο, όπως παραδέχεται και ο ίδιος όλα αυτά πιθανότατα βρίσκονται δεκαετίες μακριά καθώς οι άνθρωποι μπορεί να μην αισθάνονται άνετα όταν οδηγούν ένα αυτοκίνητο χωρίς τιμόνι. Παρόλα αυτά πιστεύει ότι τα οφέλη θα είναι αυτά που θα μεταπείσουν το κοινό ενώ προβλέπει ότι τα αυτόνομα οχήματα θα γίνουν τελικά φθηνότερα από τα κανονικά οχήματα.
Στα οφέλη χρήσης των αυτόνομων οχημάτων παραθέτει και τον χρόνο που χάνουμε οδηγώντας. «Αντ’ αυτού, θα μπορούσατε να παρακολουθείτε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να διαβάσετε ένα καλό βιβλίο ή να παρακολουθήσετε το νέο επεισόδιο της αγαπημένης σας εκπομπής – όλα όσα είναι δυνατά σε πλήρως αυτόνομα οχήματα».
«Το πιο σημαντικό», καταλήγει ο Μπιλ Γκέιτς, «είναι ότι τα AV θα συμβάλουν στη δημιουργία περισσότερης δικαιοσύνης για τους ηλικιωμένους και τα άτομα με αναπηρίες παρέχοντάς τους περισσότερες επιλογές μεταφοράς. Και θα μας βοηθήσουν ακόμη και να αποφύγουμε μια κλιματική καταστροφή».
«Η ανθρωπότητα έχει προσαρμοστεί στο παρελθόν σε νέους τρόπους μεταφοράς. Πιστεύω ότι θα το ξανακάνουμε», καταλήγει στην ανάρτησή του ο Μπιλ Γκέιτς.
Latest News
«Ανασταίνουν» δυο πυρηνικούς αντιδραστήρες στη Νότια Καρολίνα για να καλύψουν τη ζήτηση της ΑΙ
Οι απαιτήσεις σε ενέργεια για τις εφαρμογές ΑΙ, οδηγούν τις Big Tech σε συμφωνίες. Η Microsoft εμπλέκεται στην επανεκκίνηση του Three Mile Island στην Πενσυλβάνια.
Τιτανομαχία στα ΑΙ chips - Πώς η Huawei «κοντράρει» την Nvidia
Η Huawei προωθεί τα τσιπ τεχνητής νοημοσύνης της ως υλικό επιλογής για εργασίες εξαγωγής συμπερασμάτων
Ο Τραμπ «φέρνει» επενδύσεις 500 δισ. σε υποδομές AI στον ιδιωτικό τομέα
Ο Ντόναλντ Τραμπ αναμένεται να ανακοινώσει έως και 500 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύσεις σε υποδομές τεχνητής νοημοσύνης στον ιδιωτικό τομέα
Σκληρός Ιανουάριος για την Apple - Oι καταναλωτές δε βρίσκουν ακόμη χρήσιμο τo smartphone AI
Η εταιρεία υποβαθμίστηκε σε hold από την Loop Capital και σε underperform από την Jefferies.
Η ΑΙ θα φέρει πρωτοφανή αυτονομία στις επιχειρήσεις - Τι εκτιμά η Accenture Technology Vision 2025
Η 25η ετήσια έκδοση εξερευνά το μέλλον, όπου η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει τα πάντα, από την εμπειρία των πελατών μέχρι το παγκόσμιο εργατικό δυναμικό
Προσφορά για συγχώνευση με το TikTok, υπέβαλε η Perplexity
Η πρόταση της Perplexity έγινε ενώ παράλληλα διακινείται ότι μπορει να εκδηλωθεί κάποια πρωτοβουλία εκ μέρους του νέου αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τράμπ
Η Amazon προχωρά σε μεταμόσχευση «εγκεφάλου» στην Alexa
Η κυκλοφορία του αναβαθμισμένου φωνητικού βοηθού χτυπήθηκε από καθυστερήσεις καθώς η Amazon προσπαθεί να ξεπεράσει τεχνικά εμπόδια
Ποια επαγγέλματα δεν φοβούνται την AI [γράφημα]
Οι προβλέψεις για όσα φέρνει η ΑΙ στην αγορά εργασίας είναι εν πολλοίς σαρωτικές - Δεν υπάρχουν, όμως, μόνον άσχημα νέα
Η τεχνητή νοημοσύνη θα διαμορφώσει την πολιτική υγείας στην ΕΕ
Σύμφωνα με τον Επίτροπο Όλιβερ Βαρχέλι, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την τεχνητή νοημοσύνη στην υγειονομική περίθαλψη
Τεχνητή νοημοσύνη: Ποιοι και γιατί σχεδιάζουν επενδύσεις σε ΑΙ αντί προσλήψεις προσωπικού
Νέα δημοσκόπηση λέει ότι το 51% των ηγετικών στελεχών επιχειρήσεων στοχεύουν να ανακατευθύνουν τις επενδύσεις φέτος στην τεχνητή νοημοσύνη