Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της επιχειρηματικής κοινότητας έχουν βρεθεί τα ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία για στήριξη της πράσινης ενεργειακής μετάβασης. Ποια είναι όμως αυτά τα εργαλεία και πώς μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις;
Ηλεκτροκίνηση: Κερδίζει δυναμική αλλά δεν είναι προσβάσιμη σε όλους
Το REPowerEU
Όπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τον Μάιο του περασμένου έτους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το REPowerEU, που στοχεύει στην πράσινη μετάβαση και την επιτάχυνση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
Όπως αναφέρει o Βασίλης Τσιάμης, Associate Partner στο Τμήμα Συμβούλων Εταιρικής Στρατηγικής και Συναλλαγών και επικεφαλής Υπηρεσιών Πρόσβασης σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα Χρηματοδότησης της ΕΥ Ελλάδος, ο μετασχηματισμός του ενεργειακού συστήματος της Ευρώπης αποτελεί πλέον προτεραιότητα για την ΕΕ, και τα κράτη μέλη οφείλουν να συμβάλουν στην επίτευξή του. Με βάση τον στόχο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για τον μηδενισμό των εκπομπών έως το 2050, αλλά και την ενδιάμεση δέσμη μέτρων “Fit for 55” για τη μείωσή τους κατά 55% έως το 2030, το σχέδιο REPowerEU έθεσε επιπλέον στόχους για την εξοικονόμηση ενέργειας και την πράσινη μετάβαση, μέσω του αποτελεσματικού συνδυασμού επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα μας – και δη, οι ελληνικές επιχειρήσεις – οφείλουν να προσαρμοστούν, να εκσυγχρονιστούν και να αναλάβουν δράση για τον πράσινο μετασχηματισμό τους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτίθεται να δώσει κίνητρα προς την κατεύθυνση αυτή, και πιο συγκεκριμένα, επιπλέον 20 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις, εκ των οποίων τα 12 δισ. ευρώ θα εκταμιευθούν από το Ταμείο Καινοτομίας (Innovation Fund), και τα υπόλοιπα μέσω άλλων άμεσων χρηματοδοτικών εργαλείων της ΕΕ, όπως το Ταμείο Εκμοντερνισμού (Modernisation Fund), για το οποίο η Ελλάδα είναι πλέον επιλέξιμη χώρα για την υποβολή προτάσεων από τις εγχώριες επιχειρήσεις. Τα οφέλη για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αναφέρει ο κ. Τσιάμης, από αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία, μπορεί να είναι πολλαπλασιαστικά, εφόσον συνδυαστούν με πόρους άλλων προγραμμάτων σε εθνικό επίπεδο (π.χ. ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός Νόμος, Στρατηγικές Επενδύσεις, Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, κ.ά.)
Το Ταμείο Καινοτομίας
Το Ταμείο Καινοτομίας είναι ένα από τα μεγαλύτερα χρηματοδοτικά προγράμματα παγκοσμίως, μοναδικό στο είδος του, και αποσκοπεί στην επίδειξη και εμπορική εκμετάλλευση καινοτόμων τεχνολογιών, χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αποτελεί πλέον ένα από τα βασικά εργαλεία υλοποίησης του σχεδίου REPowerEU, καθώς εκταμιεύει επιχορηγήσεις για τη χρηματοδότηση της επίδειξης πρωτοποριακών τεχνολογιών στην αγορά για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, το υδρογόνο, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις υποδομές δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα και την κατασκευή βασικών στοιχείων για την αποθήκευση ενέργειας.
Όπως επεσήμανε ο κ. Τσιάμης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον δημοσιογράφο Αλέκο Λιδωρίκη, οι επιχειρήσεις – τόσο οι μικρές και μεσαίες, όσο και οι μεγάλες – δύνανται να επωφεληθούν μέσω των προσκλήσεων για έργα μικρής και μεγάλης κλίμακας που δημοσιεύονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάθε έτος. Πρόσφατα, μάλιστα, «έκλεισε» η προκήρυξη για τα έργα μεγάλης κλίμακας, ενώ πριν λίγες μέρες «άνοιξε» η προκήρυξη για τα έργα μικρής κλίμακας, προϋπολογισμού έως 7,5 εκατ. ευρώ, με καταληκτική ημερομηνία περί το τέλος του Σεπτέμβρη. Η συγκυρία, όπως είπε, είναι εξαιρετική για όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να επενδύσουν σε έργα καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η συνεισφορά των ευρωπαϊκών εργαλείων
Όπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, από μελέτη της ΕΥ και του ΙΟΒΕ προκύπτουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, τόσο για τα σημαντικά οφέλη για τις επιχειρήσεις που έλαβαν άμεση χρηματοδότηση – όπως, για παράδειγμα, η αύξηση του κύκλου εργασιών τους, αλλά και της απασχόλησης – όσο και για την ελληνική οικονομία ευρύτερα.
Η μελέτη αυτή, σύμφωνα με τον κ. Τσιάμη, ανέδειξε ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο ενίσχυσης της συμμετοχής των ελληνικών επιχειρήσεων στα προγράμματα αυτά και εκεί πρέπει να εστιάσουμε. Και αναφέρομαι στις επιχειρήσεις συγκεκριμένα, καθώς η συμμετοχή άλλων ελληνικών φορέων, όπως τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα, είναι αρκετά υψηλή. Δεν είναι, ωστόσο, θέμα ωριμότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς έχουμε αξιόλογες και ανταγωνιστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αλλά θέμα ελλιπούς ενημέρωσης και λανθασμένης αντίληψης ότι οι ευκαιρίες αυτές απευθύνονται σε άλλους οργανισμούς.
Οι συγκυρίες της υπερδεκαετούς οικονομικής κρίσης και της πανδημίας, φυσικά και ώθησαν τις ελληνικές επιχειρήσεις στην αναζήτηση χρηματοδοτήσεων, αλλά κυρίως μέσα από εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Μέσα από τις προτάσεις που αποτυπώνονται στην εν λόγω μελέτη, επιδιώκεται, καταρχάς, η κινητοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων για την αναζήτηση ευρωπαϊκών άμεσων χρηματοδοτικών ευκαιριών, και δευτερευόντως η συμμετοχή της Πολιτείας μέσω δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης για την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση του εγχώριου επιχειρείν.
Τα αναγκαία βήματα για τις επιχειρήσεις
Ποια όμως θα μπορούσαν να είναι τα πρακτικά βήματα επιχειρήσεων στη χώρα μας για να αξιοποιήσουν όσο το δυνατόν καλύτερα τα κοινοτικά και εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία; Η εμπειρία καταδεικνύει ότι πρωταρχική σημασία έχει μία επιχείρηση να ενδιαφέρεται πραγματικά να επωφεληθεί από ευρωπαϊκά, αλλά και εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης. Η χρηματοδότηση, ωστόσο, δε θα έρθει από μόνη της, αλλά η ίδια η επιχείρηση οφείλει:
- να ενημερωθεί
- να αναπτύξει δεξιότητες για την υποβολή ανταγωνιστικών προτάσεων
- να επιλέξει τους κατάλληλους συνεργάτες.
«Σημαντικό είναι, επίσης, να γνωρίζουμε ότι οι χρηματοδοτήσεις δύνανται – στις περισσότερες των περιπτώσεων – να συνδυαστούν, προκειμένου μία επιχείρηση να επωφεληθεί στο έπακρο από περισσότερα του ενός χρηματοδοτικά σχήματα», σημειώνεται στο δημοσίευμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Η Tesla βλέπει την BYD να κλείνει το χάσμα και τις πωλήσεις να μειώνονται μετά από μια 10ετία ανόδου [γράφημα]
Οι πωλήσεις της BYD εκτινάχθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και ο Ιλον Μασκ όλα δείχνουν ότι βλέπει... εφιάλτες στην Tesla
Τσουχτερό πρόστιμο για οδήγηση πατινιού σε πεζοδρόμιο - Τι αποφάσισε η Βαρκελώνη
Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ αντιστοιχούν σε περίπου 44.000 διαδρομές την ημέρα στην πόλη της Βαρκελώνης
Πώς η Γροιλανδία απώλεσε 2.300 κυβικά χλμ πάγου σε 13 χρόνια
Το λιώσιμο των πάγων στη Γροιλανδία είναι ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας πίσω από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.
Πώς να αλλάξετε θερμοσίφωνα - Δικαιούχοι και διαδικασία για την επιδότηση
Στα 223,2 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Οι δυσοίωνες προβλέψεις για τις βιομηχανίες EV το 2025
Οι πωλήσεις EV θα μειωθούν το 2025. Τι σημαίνει για την Tesla και την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία.
Το 2024 είχε το θερμότερο καλοκαίρι και τον θερμότερο χειμώνα στην Ελλάδα - Τι αναφέρει το meteo.gr
Το meteo.gr συγκέντρωσε τα ρεκόρ βροχόπτωσης και θερμοκρασιών για το 2024, καθώς και άλλα αξιοσημείωτα μετεωρολογικά στοιχεία του έτους.
«Σκληρό ροκ» Κίνας με κρίσιμα ορυκτά για μπαταρίες - Νέοι περιορισμοί αγχώνουν τη Δύση
Τα σχέδια του Πεκίνου θα είναι τροχοπέδη και για την επέκταση στο εξωτερικό μεγάλων κινεζικών εταιρειών κατασκευής στις μπαταρίες λιθίου
Πρώτη μείωση πωλήσεων στη δεκαετία - Πού στρέφεται η προσοχή του Μασκ
Η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων πούλησε αριθμό ρεκόρ αυτοκινήτων στο τέταρτο τρίμηνο, αλλά απέτυχε να ξεπεράσει τις επιδόσεις πωλήσεων του 2023
Ηλεκτρικά 9 στα 10 οχήματα που πουλήθηκαν στη Νορβηγία το 2024
Η Νορβηγία πλησιάζει τον στόχο της για την ηλεκτροκίνηση
Θερμότερη χρονιά για την Κίνα το 2024 - Ρεκόρ μετά από δεκαετίες
Η μέση θερμοκρασία σε εθνικό επίπεδο στην Κίνα ανήλθε σε 10,92 βαθμούς Κελσίου πέρυσι, 1 βαθμό υψηλότερη σε σύγκριση με το 2023