Ολοένα και αυξάνεται η δυναμική της ηλεκτροκίνησης, αλλά ακόμα απέχουμε πολύ για να είναι προσβάσιμη σε όλους, όπως αναφέρει το CNBC.

Τα ηλεκτρικά οχήματα θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στη μείωση των εκπομπών ρύπων τα επόμενα χρόνια, συνεπώς θα πρέπει να διασφαλιστούν οι συνθήκες που θα τα μετατρέψουν σε πρώτο μέσο μεταφοράς την επόμενη δεκαετία.

Tesla: «Σκοτώνει» τις τιμές δύο μοντέλων της για τρίτη φορά φέτος

Αυξάνεται η δυναμική

Η δυναμική πίσω από τη βιομηχανία αυξάνεται, με ορισμένες μεγάλες οικονομίες να προετοιμάζονται για μαζική διάθεση ηλεκτρικών οχημάτων, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αγγίζουν τα 6,6 εκατομμύρια το 2021, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Δεν θα κινηθούν όμως όλες οι χώρες με τον ίδιο ρυθμό στην προγραμματισμένη μετάβαση της μηδενικής εκπομπής ρύπων και η στροφή από τα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα δεν θα είναι πάντα ομαλή.

Υπάρχουν ανησυχίες, για παράδειγμα, ότι τα χαμηλότερα επίπεδα θορύβου των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να αποτελέσουν πρόκληση για άτομα με προβλήματα όρασης.

Οι υποδομές φόρτισης είναι ένας άλλος τομέας που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα, με την κατασκευή τεράστιων δικτύων να είναι καθοριστικής σημασίας για την εξάλειψη των φόβων σχετικά με το άγχος της εμβέλειας. Εξίσου σημαντικό είναι αυτοί οι φορτιστές να είναι προσβάσιμοι σε όλους.

Οδηγοί με ειδικές ανάγκες

Σύμφωνα με τη φιλανθρωπική οργάνωση Motability, εκτιμάται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει 2,7 εκατομμύρια οδηγούς με ειδικές ανάγκες μέχρι το 2035.
Έως και 1,35 εκατομμύρια από αυτήν την ομάδα, «θα εξαρτώνται τουλάχιστον πλήρως ή εν μέρει από τη δημόσια υποδομή φόρτισης».

Το έτος 2035 θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό γιατί τότε η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου θέλει όλα τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Ένα άτομο με αναπηρία που θέλει να χρησιμοποιήσει φορτιστή EV σήμερα αντιμετωπίζει «απροσβασιμότητα σε πολλά διαφορετικά σημεία κατά τη διάρκεια της διαδικασίας», είπε στο CNBC η Catherine Marris, επικεφαλής καινοτομίας της Motability.

Τέτοιες προκλήσεις ξεκινούν όταν κάποιος φεύγει από το σπίτι για να χρησιμοποιήσει έναν δημόσιο φορτιστή, πρόσθεσε. «Εάν θέλουν να πάνε σε μια εφαρμογή, για παράδειγμα, για να δουν πού υπάρχουν φορτιστές, συνήθως δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με το ποιοι φορτιστές μπορεί να είναι πιο προσβάσιμοι», ανέφερε η Marris. «Στη συνέχεια, όταν φτάνουν σε μια τοποθεσία φόρτισης, ενδέχεται να μην υπάρχει σαφής σήμανση και πληροφορίες σχετικά με το πού βρίσκονται τα σημεία φόρτισης».

Το δομημένο περιβάλλον γύρω από τον χώρο φόρτισης θα μπορούσε επίσης να δημιουργήσει δυσκολίες. «Μπορεί να μην υπάρχει αρκετός χώρος γύρω από τη θέση φόρτισης για να βγείτε από το όχημά σας», είπε η Marris.

«Εάν χρησιμοποιείτε ένα βοήθημα κινητικότητας, μπορεί να υπάρχει ένα πολύ ψηλό, ανυψωμένο κράσπεδο που θα έπρεπε να σκαρφαλώσει κάποιος για να ανέβει στο πεζοδρόμιο», δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Το ίδιο το σημείο φόρτισης μπορεί να περιβάλλεται από κολώνες που δεν είναι επαρκώς τοποθετημένες, έτσι… εάν χρησιμοποιείτε βοήθημα κινητικότητας ή αναπηρικό καροτσάκι, δεν θα μπορείτε να φτάσετε στο ίδιο το σημείο φόρτισης», πρόσθεσε.

Η Marris είπε στο CNBC, ότι ένα σημείο φόρτισης μπορεί επίσης να είναι «πολύ υψηλό για έναν χρήστη που κάθεται, μπορεί να είναι πολύ χαμηλό για κάποιον που μπορεί να έχει δυσκολίες να φτάσει κάτω».

Προσβάσιμο πρότυπο φόρτισης

Η διασφάλιση της πρόσβασης των φορτιστών EV σε όλους αποτελεί μεγάλο καθήκον και οργανισμοί όπως η Motability πιέζουν σκληρά για να δημιουργήσουν συνθήκες για αλλαγή.
Σε συνεργασία με το Γραφείο της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου για Οχήματα Μηδενικών Εκπομπών, ανέθεσε στο Βρετανικό Ινστιτούτο Προτύπων να αναπτύξει ένα «εθνικό προσβάσιμο πρότυπο φόρτισης για σημεία φόρτισης EV».

Το PAS 1899:2022, όπως είναι γνωστό, δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 2022 και καλύπτει τα πάντα, από το ύψος του κράσπεδου και τη θέση των κιτ φόρτισης, μέχρι την απόσταση των κολώνων και το ύψος των σημείων φόρτισης.

«Υπήρχε μια διαδικασία που διήρκεσε ένα χρόνο όπου η βιομηχανία … εμπειρογνώμονες προσβασιμότητας και άτομα με ειδικές ανάγκες συγκεντρώθηκαν και ανέπτυξαν το πρότυπο μέσω συναίνεσης ως ομάδα», είπε η Marris.

Μια άλλη φιλανθρωπική οργάνωση, η Designability, ανέλαβε να βοηθήσει στην ενημέρωση του PAS 1899:2022. Ξεχωριστά, έλαβε χρηματοδότηση από τη Motability για να αναπτύξει καθοδήγηση σχεδιασμού για όσους ασχολούνται με τη βιομηχανία φόρτισης.

Η καθοδήγηση καλύπτει τρεις κύριους τομείς: σήμανση και ενημέρωση, το δομημένο περιβάλλον και τη διαδικασία φόρτισης ενός οχήματος.

«Κάναμε μια βαθιά βουτιά στους τομείς που ήταν πραγματικά δύσκολοι», δήλωσε στο CNBC ο Matt Ford, διευθυντής σχεδιασμού και καινοτομίας στη Designability.

«Το να υπάρχει καθοδήγηση σχεδιασμού και ένα πρότυπο όπως το PAS 1899 είναι ένα πράγμα. Η απόκτηση σταθμών φόρτισης που ενσωματώνουν στην πραγματικότητα προσβάσιμες λειτουργίες είναι ένα άλλο. Απαιτείται αλλαγή σε ολόκληρο τον κλάδο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η ιστορία της Tanni Grey-Thompson

Τον Φεβρουάριο του 2023, η Tanni Grey-Thompson, χρήστης αναπηρικού αμαξιδίου που κέρδισε πολλά χρυσά μετάλλια στους Παραολυμπιακούς Αγώνες, τόνισε το ζήτημα όταν ανέβασε στο Twitter μια φωτογραφία φορτιστών EV από την εταιρεία InstaVolt με λεζάντα: «Γι’ αυτό δεν μπορώ να οδηγήσω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο».

Επεκτείνοντας την άποψή της, η Grey-Thompson —η οποία συμμετέχει στη Βουλή των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου— έγραψε στο Twitter για την έλλειψη χώρου και στις δύο πλευρές και για το πώς δεν μπορούσε να «πλησιάσει αρκετά για να φτάσει».

Η απάντηση της InstaVolt

Σε μια δήλωση που εστάλη στο CNBC, ο Διευθύνων Σύμβουλος της InstaVolt, Adrian Keen, ανέφερε ότι «είναι δεσμευμένος να συνεργαστεί με τις απαιτήσεις που περιγράφονται στη διαβούλευση με το PAS1899, ενώ παράλληλα λαμβάνει υπόψη την άμεση ανατροφοδότηση από τους χρήστες για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στους ιστότοπους του InstaVolt».

«Αναγνωρίζουμε ότι απαιτείται αλλαγή σε ολόκληρο τον κλάδο και λαμβάνουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι παρέχουμε προσβάσιμα σημεία φόρτισης όπου μπορούμε», πρόσθεσε.

«Επιπλέον, έχουμε επανασχεδιάσει πλήρως τους φορτιστές μας με βάση την καθοδήγηση PAS1899 και αυτοί θα εγκατασταθούν σε νέες τοποθεσίες από την άνοιξη», είπε ο Keen.

Αυτή η μονάδα έχει πλέον ενσωματώσει μια σειρά από χαρακτηριστικά, όπως μακρύτερα καλώδια, χαμηλότερες οθόνες και τερματικά πληρωμών, καθώς και αυτό που ο Keen ονόμασε «ένα βελτιωμένο σύστημα διαχείρισης καλωδίων, που επιτρέπει τη βελτιωμένη προσβασιμότητα του φορτιστή».

Τα σχέδια της InstaVolt αντιπροσωπεύουν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά μπροστά.

Πρέπει να γίνει νομοθεσία

Ο Ford της Designability εξήγησε ότι ένα PAS, ή μια δημόσια διαθέσιμη προδιαγραφή, «δεν είναι επίσημο πρότυπο — δεν έχει υιοθετηθεί στη νομοθεσία. Δεν είναι… κανονισμός».

«Αλλά δημιουργώντας ένα πρότυπο, κάνοντας το μέσω μιας ισχυρής διαδικασίας με το Βρετανικό Ινστιτούτο Προτύπων, έχοντας μια καθοδηγητική ομάδα ενδιαφερομένων από όλη τη βιομηχανία και την κοινότητα με ειδικές ανάγκες… αυτό που έχετε είναι ένα πρότυπο που είναι ένα πραγματικά καλό σχέδιο για να είναι όλα τα σημεία φόρτισης προσβάσιμα».

«Υιοθετείται, από ό,τι μπορούμε να δούμε, πολύ γρήγορα, όχι μόνο από συμβούλια [αλλά] … αλυσίδες ξενοδοχείων, μεγάλες εταιρείες [επίσης]», πρόσθεσε ο Ford.

Οργανισμοί που εδρεύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως η Motability και  η Designability, δεν είναι μόνοι που αναζητούν να αναπτύξουν ιδέες και σχέδια με επίκεντρο την προσβασιμότητα.

Τον Ιούλιο του 2022, το U.S Access Board, μια ανεξάρτητη ομοσπονδιακή υπηρεσία των ΗΠΑ, εξέδωσε προτάσεις σχεδιασμού για προσβάσιμους σταθμούς φόρτισης. Και τον Δεκέμβριο του 2022, η Βασιλική Ένωση Αυτοκινήτων της Νότιας Αυστραλίας ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε μια δοκιμή επικεντρωμένη στη δημιουργία «προτύπων πρόσβασης για άτομα με αναπηρία που επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων».

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας

Ο ΔΟΕ, που θεωρείται από πολλούς ως μια έγκυρη φωνή για την ενεργειακή μετάβαση, περιγράφει τα ηλεκτρικά οχήματα ως «τη βασική τεχνολογία για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες οδικές μεταφορές».

Για να επιτευχθεί αυτή η μαζική απανθρακοποίηση, θα απαιτηθεί ένα τεράστιο δίκτυο δημόσιων φορτιστών τα επόμενα χρόνια.

Για φιλανθρωπικές οργανώσεις όπως το Designability, αυτό αντιπροσωπεύει μια τεράστια ευκαιρία να τεθεί η προσβασιμότητα στο επίκεντρο των συζητήσεων.

Από την πλευρά της, η Marris της Motability είπε ότι πιστεύει ακράδαντα ότι «το 100% των σημείων φόρτισης πρέπει να είναι προσβάσιμα». «Όχι μόνο επειδή θέλουμε τα άτομα με αναπηρία να έχουν πρόσβαση σε οποιοδήποτε σημείο φόρτισης συναντήσουν, αλλά  γιατί επίσης, η προσβασιμότητα πρέπει να είναι εύκολη για όλους. Είτε είστε άτομο με αναπηρία, είτε είστε μεγαλύτερος σε ηλικία, είτε είστε γονιός που σπρώχνει ένα καροτσάκι και χρειάζεστε περισσότερο χώρο, η προσβασιμότητα οδηγεί πραγματικά σε μια καλύτερη εμπειρία καταναλωτή», πρόσθεσε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα