Ολοένα και αυξάνεται η δυναμική της ηλεκτροκίνησης, αλλά ακόμα απέχουμε πολύ για να είναι προσβάσιμη σε όλους, όπως αναφέρει το CNBC.
Τα ηλεκτρικά οχήματα θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στη μείωση των εκπομπών ρύπων τα επόμενα χρόνια, συνεπώς θα πρέπει να διασφαλιστούν οι συνθήκες που θα τα μετατρέψουν σε πρώτο μέσο μεταφοράς την επόμενη δεκαετία.
Tesla: «Σκοτώνει» τις τιμές δύο μοντέλων της για τρίτη φορά φέτος
Αυξάνεται η δυναμική
Η δυναμική πίσω από τη βιομηχανία αυξάνεται, με ορισμένες μεγάλες οικονομίες να προετοιμάζονται για μαζική διάθεση ηλεκτρικών οχημάτων, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να αγγίζουν τα 6,6 εκατομμύρια το 2021, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Δεν θα κινηθούν όμως όλες οι χώρες με τον ίδιο ρυθμό στην προγραμματισμένη μετάβαση της μηδενικής εκπομπής ρύπων και η στροφή από τα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα δεν θα είναι πάντα ομαλή.
Υπάρχουν ανησυχίες, για παράδειγμα, ότι τα χαμηλότερα επίπεδα θορύβου των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να αποτελέσουν πρόκληση για άτομα με προβλήματα όρασης.
Οι υποδομές φόρτισης είναι ένας άλλος τομέας που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα, με την κατασκευή τεράστιων δικτύων να είναι καθοριστικής σημασίας για την εξάλειψη των φόβων σχετικά με το άγχος της εμβέλειας. Εξίσου σημαντικό είναι αυτοί οι φορτιστές να είναι προσβάσιμοι σε όλους.
Οδηγοί με ειδικές ανάγκες
Σύμφωνα με τη φιλανθρωπική οργάνωση Motability, εκτιμάται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει 2,7 εκατομμύρια οδηγούς με ειδικές ανάγκες μέχρι το 2035.
Έως και 1,35 εκατομμύρια από αυτήν την ομάδα, «θα εξαρτώνται τουλάχιστον πλήρως ή εν μέρει από τη δημόσια υποδομή φόρτισης».
Το έτος 2035 θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό γιατί τότε η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου θέλει όλα τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Ένα άτομο με αναπηρία που θέλει να χρησιμοποιήσει φορτιστή EV σήμερα αντιμετωπίζει «απροσβασιμότητα σε πολλά διαφορετικά σημεία κατά τη διάρκεια της διαδικασίας», είπε στο CNBC η Catherine Marris, επικεφαλής καινοτομίας της Motability.
Τέτοιες προκλήσεις ξεκινούν όταν κάποιος φεύγει από το σπίτι για να χρησιμοποιήσει έναν δημόσιο φορτιστή, πρόσθεσε. «Εάν θέλουν να πάνε σε μια εφαρμογή, για παράδειγμα, για να δουν πού υπάρχουν φορτιστές, συνήθως δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με το ποιοι φορτιστές μπορεί να είναι πιο προσβάσιμοι», ανέφερε η Marris. «Στη συνέχεια, όταν φτάνουν σε μια τοποθεσία φόρτισης, ενδέχεται να μην υπάρχει σαφής σήμανση και πληροφορίες σχετικά με το πού βρίσκονται τα σημεία φόρτισης».
Το δομημένο περιβάλλον γύρω από τον χώρο φόρτισης θα μπορούσε επίσης να δημιουργήσει δυσκολίες. «Μπορεί να μην υπάρχει αρκετός χώρος γύρω από τη θέση φόρτισης για να βγείτε από το όχημά σας», είπε η Marris.
«Εάν χρησιμοποιείτε ένα βοήθημα κινητικότητας, μπορεί να υπάρχει ένα πολύ ψηλό, ανυψωμένο κράσπεδο που θα έπρεπε να σκαρφαλώσει κάποιος για να ανέβει στο πεζοδρόμιο», δήλωσε χαρακτηριστικά.
«Το ίδιο το σημείο φόρτισης μπορεί να περιβάλλεται από κολώνες που δεν είναι επαρκώς τοποθετημένες, έτσι… εάν χρησιμοποιείτε βοήθημα κινητικότητας ή αναπηρικό καροτσάκι, δεν θα μπορείτε να φτάσετε στο ίδιο το σημείο φόρτισης», πρόσθεσε.
Η Marris είπε στο CNBC, ότι ένα σημείο φόρτισης μπορεί επίσης να είναι «πολύ υψηλό για έναν χρήστη που κάθεται, μπορεί να είναι πολύ χαμηλό για κάποιον που μπορεί να έχει δυσκολίες να φτάσει κάτω».
Προσβάσιμο πρότυπο φόρτισης
Η διασφάλιση της πρόσβασης των φορτιστών EV σε όλους αποτελεί μεγάλο καθήκον και οργανισμοί όπως η Motability πιέζουν σκληρά για να δημιουργήσουν συνθήκες για αλλαγή.
Σε συνεργασία με το Γραφείο της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου για Οχήματα Μηδενικών Εκπομπών, ανέθεσε στο Βρετανικό Ινστιτούτο Προτύπων να αναπτύξει ένα «εθνικό προσβάσιμο πρότυπο φόρτισης για σημεία φόρτισης EV».
Το PAS 1899:2022, όπως είναι γνωστό, δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 2022 και καλύπτει τα πάντα, από το ύψος του κράσπεδου και τη θέση των κιτ φόρτισης, μέχρι την απόσταση των κολώνων και το ύψος των σημείων φόρτισης.
«Υπήρχε μια διαδικασία που διήρκεσε ένα χρόνο όπου η βιομηχανία … εμπειρογνώμονες προσβασιμότητας και άτομα με ειδικές ανάγκες συγκεντρώθηκαν και ανέπτυξαν το πρότυπο μέσω συναίνεσης ως ομάδα», είπε η Marris.
Μια άλλη φιλανθρωπική οργάνωση, η Designability, ανέλαβε να βοηθήσει στην ενημέρωση του PAS 1899:2022. Ξεχωριστά, έλαβε χρηματοδότηση από τη Motability για να αναπτύξει καθοδήγηση σχεδιασμού για όσους ασχολούνται με τη βιομηχανία φόρτισης.
Η καθοδήγηση καλύπτει τρεις κύριους τομείς: σήμανση και ενημέρωση, το δομημένο περιβάλλον και τη διαδικασία φόρτισης ενός οχήματος.
«Κάναμε μια βαθιά βουτιά στους τομείς που ήταν πραγματικά δύσκολοι», δήλωσε στο CNBC ο Matt Ford, διευθυντής σχεδιασμού και καινοτομίας στη Designability.
«Το να υπάρχει καθοδήγηση σχεδιασμού και ένα πρότυπο όπως το PAS 1899 είναι ένα πράγμα. Η απόκτηση σταθμών φόρτισης που ενσωματώνουν στην πραγματικότητα προσβάσιμες λειτουργίες είναι ένα άλλο. Απαιτείται αλλαγή σε ολόκληρο τον κλάδο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η ιστορία της Tanni Grey-Thompson
Τον Φεβρουάριο του 2023, η Tanni Grey-Thompson, χρήστης αναπηρικού αμαξιδίου που κέρδισε πολλά χρυσά μετάλλια στους Παραολυμπιακούς Αγώνες, τόνισε το ζήτημα όταν ανέβασε στο Twitter μια φωτογραφία φορτιστών EV από την εταιρεία InstaVolt με λεζάντα: «Γι’ αυτό δεν μπορώ να οδηγήσω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο».
Επεκτείνοντας την άποψή της, η Grey-Thompson —η οποία συμμετέχει στη Βουλή των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου— έγραψε στο Twitter για την έλλειψη χώρου και στις δύο πλευρές και για το πώς δεν μπορούσε να «πλησιάσει αρκετά για να φτάσει».
Η απάντηση της InstaVolt
Σε μια δήλωση που εστάλη στο CNBC, ο Διευθύνων Σύμβουλος της InstaVolt, Adrian Keen, ανέφερε ότι «είναι δεσμευμένος να συνεργαστεί με τις απαιτήσεις που περιγράφονται στη διαβούλευση με το PAS1899, ενώ παράλληλα λαμβάνει υπόψη την άμεση ανατροφοδότηση από τους χρήστες για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στους ιστότοπους του InstaVolt».
«Αναγνωρίζουμε ότι απαιτείται αλλαγή σε ολόκληρο τον κλάδο και λαμβάνουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι παρέχουμε προσβάσιμα σημεία φόρτισης όπου μπορούμε», πρόσθεσε.
«Επιπλέον, έχουμε επανασχεδιάσει πλήρως τους φορτιστές μας με βάση την καθοδήγηση PAS1899 και αυτοί θα εγκατασταθούν σε νέες τοποθεσίες από την άνοιξη», είπε ο Keen.
Αυτή η μονάδα έχει πλέον ενσωματώσει μια σειρά από χαρακτηριστικά, όπως μακρύτερα καλώδια, χαμηλότερες οθόνες και τερματικά πληρωμών, καθώς και αυτό που ο Keen ονόμασε «ένα βελτιωμένο σύστημα διαχείρισης καλωδίων, που επιτρέπει τη βελτιωμένη προσβασιμότητα του φορτιστή».
Τα σχέδια της InstaVolt αντιπροσωπεύουν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά μπροστά.
Πρέπει να γίνει νομοθεσία
Ο Ford της Designability εξήγησε ότι ένα PAS, ή μια δημόσια διαθέσιμη προδιαγραφή, «δεν είναι επίσημο πρότυπο — δεν έχει υιοθετηθεί στη νομοθεσία. Δεν είναι… κανονισμός».
«Αλλά δημιουργώντας ένα πρότυπο, κάνοντας το μέσω μιας ισχυρής διαδικασίας με το Βρετανικό Ινστιτούτο Προτύπων, έχοντας μια καθοδηγητική ομάδα ενδιαφερομένων από όλη τη βιομηχανία και την κοινότητα με ειδικές ανάγκες… αυτό που έχετε είναι ένα πρότυπο που είναι ένα πραγματικά καλό σχέδιο για να είναι όλα τα σημεία φόρτισης προσβάσιμα».
«Υιοθετείται, από ό,τι μπορούμε να δούμε, πολύ γρήγορα, όχι μόνο από συμβούλια [αλλά] … αλυσίδες ξενοδοχείων, μεγάλες εταιρείες [επίσης]», πρόσθεσε ο Ford.
Οργανισμοί που εδρεύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως η Motability και η Designability, δεν είναι μόνοι που αναζητούν να αναπτύξουν ιδέες και σχέδια με επίκεντρο την προσβασιμότητα.
Τον Ιούλιο του 2022, το U.S Access Board, μια ανεξάρτητη ομοσπονδιακή υπηρεσία των ΗΠΑ, εξέδωσε προτάσεις σχεδιασμού για προσβάσιμους σταθμούς φόρτισης. Και τον Δεκέμβριο του 2022, η Βασιλική Ένωση Αυτοκινήτων της Νότιας Αυστραλίας ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε μια δοκιμή επικεντρωμένη στη δημιουργία «προτύπων πρόσβασης για άτομα με αναπηρία που επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων».
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας
Ο ΔΟΕ, που θεωρείται από πολλούς ως μια έγκυρη φωνή για την ενεργειακή μετάβαση, περιγράφει τα ηλεκτρικά οχήματα ως «τη βασική τεχνολογία για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες οδικές μεταφορές».
Για να επιτευχθεί αυτή η μαζική απανθρακοποίηση, θα απαιτηθεί ένα τεράστιο δίκτυο δημόσιων φορτιστών τα επόμενα χρόνια.
Για φιλανθρωπικές οργανώσεις όπως το Designability, αυτό αντιπροσωπεύει μια τεράστια ευκαιρία να τεθεί η προσβασιμότητα στο επίκεντρο των συζητήσεων.
Από την πλευρά της, η Marris της Motability είπε ότι πιστεύει ακράδαντα ότι «το 100% των σημείων φόρτισης πρέπει να είναι προσβάσιμα». «Όχι μόνο επειδή θέλουμε τα άτομα με αναπηρία να έχουν πρόσβαση σε οποιοδήποτε σημείο φόρτισης συναντήσουν, αλλά γιατί επίσης, η προσβασιμότητα πρέπει να είναι εύκολη για όλους. Είτε είστε άτομο με αναπηρία, είτε είστε μεγαλύτερος σε ηλικία, είτε είστε γονιός που σπρώχνει ένα καροτσάκι και χρειάζεστε περισσότερο χώρο, η προσβασιμότητα οδηγεί πραγματικά σε μια καλύτερη εμπειρία καταναλωτή», πρόσθεσε.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων