
«Μα φόρο εισοδήματος 44%;». Το αφοπλιστικό ερώτημα της Νεφέλης Meg προς τον πρωθυπουργό χρήζει μεγαλύτερης προσοχής. Όχι ότι τα άλλα (π.χ. μη εφαρμογή νόμων που ψηφίζονται, κατάσταση δημοσίων συγκοινωνιών στο λεκανοπέδιο, κλπ) δεν ήταν εξίσου εύστοχα.
Κάθε ευρώ εισοδήματος μετά τις €40.000 ετησίως υπάγεται σε φορολογία 44%. Ναι, συστήματα προοδευτικής φορολογίας εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες – και περιλαμβάνουν φορολογικούς συντελεστές περί το 44%.
Όμως: Στην Γερμανία το 42% για τον χωρίς οικογένεια ισχύει από τα €62.810, με οικογένεια ισχύει από τα €125.620. Στο 45% ανεβαίνει για τα €277.825/€549.652 αντιστοίχως.
Στην Γαλλία το 41% εφαρμόζεται για εισόδημα από €78.570.01 έως €168.994, και 45% για εισόδημα άνω των €168.994.
Στην Αυστρία το 42% εφαρμόζεται σε ετήσιες αποδοχές από €31.000.01 έως €60.000, αλλά εξαιρούνται από αυτήν την υψηλή φορολογία ο 13ος και ο 14ος μισθός.
Στην Φιλανδία το 44% εφαρμόζεται σε ετήσιες αποδοχές άνω των €85.800. Στο Λουξεμβούργο ο ανώτατος συντελεστής φτάνει το 42%.
Συγκρινόμαστε με ανεπτυγμένες παραγωγικές οικονομίες υψηλής παραγωγικότητας και αποτελεσματικού κοινωνικού κράτους;
Όμως: Στην Ιταλία, την καθηλωμένη χωρίς μεγέθυνση και ανάπτυξη δυο και πλέον δεκαετίες – λόγω και της υψηλής φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών, ο συντελεστής του 43% εφαρμόζεται για εισόδημα άνω των €50.000. Ο προηγούμενος είναι 35%.
Στην Ισπανία ο συντελεστής 45% εφαρμόζεται από τα €60.000 έως τα €300.000. Ο προηγούμενος είναι 37%.
Όμως: Σε χώρες όπως η Τσεχία, η Πολωνία και η Ουγγαρία, που τις δυο τελευταίες δεκαετίες μας προσπέρασαν σε κατά κεφαλήν εισόδημα, ανάπτυξη, επενδύσεις, εφαρμόζονται είτε συστήματα προοδευτικής φορολογίας με πολύ χαμηλότερους συντελεστές, είτε ενιαίος κατ’ αποκοπή συντελεστής.
Στην Τσεχία ο συντελεστής είναι 15% και ανεβαίνει στο 23% για εισόδημα άνω των CZK1,935,552 (€82.325).
Στην Πολωνία από 1η Ιουλίου 2022 ο φορολογικός συντελεστής είναι 12% (προηγουμένως ήταν 17%) για ετήσιο εισόδημα έως PLN120.000 (€25.500) και 32% για μεγαλύτερο ετήσιο εισόδημα.
Στην Ουγγαρία εφαρμόζεται ενιαίος κατ’ αποκοπή συντελεστής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων 15%. (Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι οι εργαζόμενοι κάτω των 25 ετών δεν πληρώνουν φόρο. Από την 1η Ιανουαρίου 2023, οι γυναίκες κάτω των 30 ετών που έχουν γεννήσει ή έχουν υιοθετήσει παιδί δεν θα πληρώνουν φόρο εισοδήματος μεταξύ 25 και 30 ετών).
Όμως: και στην Βαλκανική γειτονιά μας, που συνέκλινε με εμάς και τείνει να μας προσπεράσει, η Βουλγαρία και η Ρουμανία έχουν ενιαίο κατ’ αποκοπή συντελεστή φόρου εισοδήματος 10%.
Τι σημασία έχουν όλα αυτά: έχουν διότι πλέον κινητικότητα, στην Ευρώπη και στον κόσμο, δεν έχει μόνον το επενδυτικό κεφάλαιο αλλά και η ειδικευμένη εργασία – το ανθρώπινο κεφάλαιο.
Το γνωρίζουμε από πρώτο χέρι από το μισό εκατομμύριο, κυρίως μορφωμένων και ειδικευμένων Ελλήνων, του brain drain της περασμένης δεκαετίας.
Τα ψήγματα φορολογικών κινήτρων επαναπατρισμού χρήζουν επανεξέτασης. Όπως και τα φορολογικά, και όχι μόνο, αντικίνητρα παραμονής και συγκράτησης των νέων. Πόσω μάλλον εάν πρέπει να δημιουργηθούν στην χώρα χιλιάδες θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης και υψηλών αμοιβών.
Ακόμη κι αν είναι δύσκολο να υιοθετηθεί η επιλογή του ενιαίου κατ’ αποκοπή συντελεστή φόρου εισοδήματος τύπου Βουλγαρίας και Ρουμανίας 10%, υπάρχουν καλύτερες λύσεις προοδευτικής φορολογίας.
Π.χ. χωρών που τις βλέπουμε υψηλά σε διεθνείς συγκρίσεις ανταγωνιστικότητας όπως της Σιγκαπούρης, όπου ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων είναι προοδευτικός και ο μέγιστος συντελεστής είναι 22%. Ή έστω της Κύπρου, που δεν κείται τόσο μακράν, όπου ο ανώτερος φορολογικός συντελεστής μισθωτής εργασίας είναι 35% για ετήσιο εισόδημα άνω των €60.000. Άλλωστε και στην Βενεζουέλα, που έχει προοδευτική φορολογία, οι φορολογικοί συντελεστές αρχίζουν από 6% και ο ανώτερος είναι 34%.
Η μείωση των φορολογικών συντελεστών της μισθωτής εργασίας του ιδιωτικού τομέα είναι μια αναγκαία αναπτυξιακή επιλογή. Με στόχο την σύγκλιση της φορολογίας της ειδικευμένης εργασίας και του ανθρωπίνου κεφαλαίου στον συντελεστή 22% της φορολογίας των κερδών. Ο «δημοσιονομικός χώρος» είναι θέμα πολιτικών επιλογών και προτεραιοτήτων.
Γι αυτόν το λόγο το «Μα 44%;» της Νεφέλης ήταν ιδιαίτερα εύστοχο. Σημειωτέον ότι αν στο 44% του φόρου προστεθεί και το 13,87% για ασφαλιστικές κρατήσεις – εισφορές του εργαζομένου, παρακρατείται συνολικά το 57,87% του εισοδήματος.
Ο κ. Χρήστος Α. Ιωάννου είναι οικονομολόγος σύμβουλος επιχειρήσεων


Latest News

Πώς μεταφράζουν οι επενδυτές τις πολιτικές αναταράξεις σε ΗΠΑ και Ευρώπη
Η διεθνής ειδησεογραφία βρίθει από ανησυχητικά μηνύματα πολιτικού και γεωστρατηγικού χαρακτήρα. Κι όμως, οι χρηματαγορές τα αγνοούν.
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.