![Motor Oil: Στο τρίτο τρίμηνο η επενδυτική απόφαση για το FSRU «Διώρυγα Gas»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/Revithousa-r45-scaled.jpg)
Η ενεργειακή κρίση και η «δίψα» των βαλκανικών χωρών για φυσικό αέριο έφεραν στο προσκήνιο το ρόλο του τερματικού σταθμού LNG στο νησάκι της Ρεβυθούσας που βρίσκεται στον Σαρωνικό Κόλπο, μόλις 500 μέτρα από την ακτή της Αγίας Τριάδας στην Πάχη των Μεγάρων.
Ρεβυθούσα: Ξεκίνησαν οι μεταφορές φορτίων LNG μέσω φορτηγών
Οι ποσότητες LNG που έφταναν σωρηδόν πέρυσι με δεξαμενόπλοια στις δεξαμενές των εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ αεριοποιούνταν και μέσα από τον αγωγό υψηλής πίεσης έφευγαν, περνούσαν τα σύνορα της χώρας μας και εφοδίαζαν τις βαλκανικές χώρες αλλά ακόμα και τη Μολδαβία. Η ανάγκη των κρατών της περιοχής μας για πλήρη απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα είναι μεγάλη και η Ελλάδα αποτελεί τη νέα πηγή εφοδιασμού.
Συμφόρηση
Ο ΔΕΣΦΑ στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) της περιόδου 2023 – 2032 μιλά για συνθήκες συμφόρησης του κλάδου υψηλής πίεσης ο οποίος εκτείνεται από την Κομοτηνή μέχρι το Πάτημα της Μαγούλας Αττικής καθώς και για περιορισμένες εξαγωγές στα βόρεια σύνορα της χώρας.
Ταυτόχρονα, η προσθήκη της τέταρτης δεξαμενή (πλωτή) ανοικτά της Ρεβυθούσας, φανερώνει και τις συνθήκες συμφόρησης που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι εγκαταστάσεις του τερματικού σταθμού LNG του ΔΕΣΦΑ.
Για το λόγο αυτό άλλωστε, ο Διαχειριστής προτείνει στο δεκαετές πρόγραμμα τον διπλασιασμό των τμημάτων του κεντρικού κλάδου στα σημεία «Κομοτηνή – Καρπερή» και «Πάτημα – Λειβαδιά».
Η «Διώρυγα Gas»
Η Motor Oil έχει ωριμάσει αδειοδοτικά το έργο ενός FSRU στον Κορινθιακό Κόλπο, στους Αγ. Θεοδώρους, στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της.
Πρόκειται για έναν πλωτό σταθμό υποδοχής και αεριοποίησης LNG, μία επένδυση ύψους 340 εκ. ευρώ, η οποία μάλιστα τον Ιανουάριο εντάχθηκε και στο καθεστώς της ταχείας αδειοδότησης, στο πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων.
Η «Διώρυγα Gas» της Motor Oil στο τελευταίο και οριστικό market test που διενήργησε έσπασε ρεκόρ ζήτησης για δέσμευση ποσοτήτων: «Οι δεσμεύσεις έφτασαν μέχρι τα 25 έτη από την εκτιμώμενη έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της Διώρυγα Gas και μέχρι τα 2 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση η οποία σημειώνει: «Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή ισχυρών διεθνών και ελληνικών εταιρειών φυσικού αερίου ενισχύει το έργο και διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη λειτουργία και βιωσιμότητά του. To φυσικό αέριο εκτιμάται ότι θα προμηθεύει τόσο την ελληνική αγορά (μονάδες ηλεκτροπαραγωγής) όσο και τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία έως Ουγγαρία και Ουκρανία)», υπογραμμίζεται στη σχετική ανακοίνωση ως προς τη χρησιμότητα του έργου.
Το υπό ανάπτυξη FSRU βρίσκεται μόλις 22 χλμ σε ευθεία απόσταση από τη Ρεβυθούσα.
«Ρεβυθούσα ΙΙ»
Η ίδια η εταιρεία – μέλος της Motor Oil περιγράφει το ρόλο που θα έχει η «Διώρυγα Gas» με δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ 4,3 δις. κυβικών μέτρων ετησίως: «Το έργο προσφέρει επίσης επιπλέον οφέλη στον τελικό καταναλωτή, καθώς θα παρέχει πρόσθετη ρευστότητα στην αγορά Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (δηλαδή χαμηλότερες τιμές προμήθειας) και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας. Επιπλέον, η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS θα λειτουργεί:
- συμπληρωματικά προς τον τερματικό σταθμό ΥΦΑ στην Ρεβυθούσα, προσφέροντας δυνατότητα διπλών εκφορτώσεων μεγάλων δεξαμενόπλοιων ΥΦΑ (μεγέθους Q-Max),
- σε βέλτιστο γεωγραφικά σημείο λόγω της εγγύτητας του με το απομονωμένο Δίκτυο Διανομής της ΔΕΔΑ, ώστε να παρέχει εύκολα και γρήγορα φυσικό αέριο στις πόλεις της Πάτρας, του Αγρινίου και του Πύργου,
- ως βασικός καταλύτης για την ανάπτυξη της αναδυόμενης αγοράς ΥΦΑ μικρής κλίμακας».
Θα αποτελεί ουσιαστικά μία δεύτερη Ρεβυθούσα.
Η επενδυτική απόφαση
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, η διοίκηση της Motor Oil αναμένεται να λάβει την επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του έργου εντός του τρίτου τριμήνου του 2023.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν στον ΟΤ, χωρίς να αποκλείεται η απόφαση αυτή να μετατεθεί και για το τέταρτο τρίμηνο του έτους πως παραμένουν αρκετές παράμετροι άγνωστες για την στρατηγική επένδυση.
Η καθυστέρηση στα έργα του ΔΕΣΦΑ
Ένας από τους λόγους για τους οποίους η διοίκηση της Motor Oil δεν έχει λάβει την επενδυτική απόφαση για το έργο το οποίο σημειωτέον θα έχει και τη δυνατότητα αποθήκευσης υδρογόνου είναι η καθυστέρηση του ΔΕΣΦΑ στο να υλοποιήσει το έργο του διπλασιασμού του αγωγού «Πάτημα – Λειβαδιά».
Ο Διαχειριστής στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ αναφέρει πως η ένταξη του συγκεκριμένου νέου αγωγού (παράλληλα με τον υφιστάμενο) στο ΕΣΦΑ θα είναι εφικτή τον Οκτώβριο του 2027.
Στην αρχική διαβούλευση του δεκαετούς προγράμματος που έκανε ο ΔΕΣΦΑ η Motor Oilπαρατήρησε ότι η ένταξη του είναι «αδικαιολόγητα χρονικά απομακρυσμένη». Και αιτιολογεί την παρατήρηση του στο γεγονός πως η ένταξη του FSRU της Κορίνθου προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2025. «Η υλοποίηση του συγκεκριμένου αγωγού είναι αναγκαία για τη λειτουργία του FSRU, το οποίο ως νέο σημείο εισόδου στο εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου (ΕΣΦΑ) θα αποτελεί τη μόνη εναλλακτική λύση εφοδιασμού του ΕΣΦΑ σε περίπτωση συμφόρησης του τερματικού της Ρεβυθούσας ή και της διακοπής του φυσικού αερίου μέσω αγωγών», αντέδρασε η Motor Oil.
Ο ενεργειακός όμιλος όμως αντέδρασε και στο κόστος του ρυθμιστικού και μετρητικού σταθμού που προβλέπεται να κατασκευαστεί για να εξυπηρετεί τη λειτουργία του νέου FSRU. Σε προηγούμενο σχέδιο ο ΔΕΣΦΑ τον κοστολογούσε στα 9,9 εκ. ευρώ και στο τρέχον το εκτοξεύει στα 19,9 εκ. ευρώ. Η Motor Oil αμφισβήτησε το νέο προϋπολογισμό, αν και αποδέχτηκε το γεγονός της αύξησης του κόστους λόγω της κρίσης.
Έτσι αντέτεινε στον Διαχειριστή στο να επιτραπεί στις εταιρείες που είναι μέτοχοι σε κατασκευαστικές να αναλάβουν εκείνες τα έργα. Και εννοούσε την Ελλάκτωρ όπου συμμετέχει η Motor Oil.
Πέραν αυτής της παραμέτρου, η Motor Oil σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, στη φάση αυτή μετρά για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης τόσο την έκβαση της ενεργειακής κρίσης όσο και την αύξηση του κόστους χρηματοδότησης.
Αναζητά δε, και τη βέλτιστη λύση για την απόκτηση δεξαμενόπλοιου που θα αποτελεί ουσιαστικά το FSRU.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι τρία σενάρια για τις υψηλές τιμές και τα κέρδη των ηλεκτροπαραγωγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/11/reuma-600x400.jpg)
Έρχονται έκτακτα μέτρα για τιμολόγια, υπερκέρδη και επιδοτήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα
Στη ΡΑΑΕΥ οι ηλεκτροπαραγωγοί για τις τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα – Ποια σενάρια εξετάζει το Μέγαρο Μαξίμου για την ανακούφιση των καταναλωτών
![Κουβέιτ: Ανακάλυψε νέο τεράστιο υπεράκτιο κοίτασμα πετρελαίου και φυσικού αερίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/kuweit-600x400.jpg)
Νέο τεράστιο υπεράκτιο κοίτασμα πετρελαίου και αερίου ανακάλυψε το Κουβέιτ
Το Κουβέιτ ανακοίνωσε έναν νέο υπεράκτιο κοίτασμα κοντά κοντά στο νησί Failaka - Σχέδια για νέες εξορύξεις
![Ηλεκτρικό ρεύμα: Επιστρέφουν οι επιδοτήσεις στους λογαριασμούς των νοικοκυριών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/revmakwheuro-600x350-1-1-600x350-1-600x350-1.jpeg)
Επιστρέφουν οι επιδοτήσεις στο ρεύμα – Οι δικαιούχοι
Μετά τις αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα επανέρχεται ο προσωρινός μηχανισμός εσόδων – Έκτακτη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου
![Πυρηνική ενέργεια: Τα νέα σχέδια της Ιταλίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-04T090017Z_1167472312_RC28O8AWNMHA_RTRMADP_5_FRANCE-ENERGY-NUCLEAR-2048x1366-1-600x400.jpg)
Το πυρηνικό στοίχημα της Τζόρτζια Μελόνι - Τα σχέδια 35 χρόνια μετά το... λουκέτο
Η πυρηνική ενέργεια στα σχέδια της Ιταλίας για μείωση των εκπομπών άνθρακα - Τι μελετά η κυβέρνηση της Ρώμης
![Ηλεκτρικά δίκτυα: Στο έλεος της κλιματικής αλλαγής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/blackout-600x457.png)
Καταρρέουν τα ηλεκτρικά δίκτυα - Φόβοι για εκτεταμένα blackout από τον καύσωνα
Ντόμινο επιπτώσεων στα ηλεκτρικά δίκτυα σε όλον τον κόσμο από τις υψηλές θερμοκρασίες - Οι αντοχές του ελληνικού συστήματος
![Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Σημάδια αλλαγής στάσης από τη Λευκωσία για το έργο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/kalodio_elladas_cyprus_israil.jpeg)
Σημάδια για αλλαγή στάσης από τη Λευκωσία απέναντι στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου
Κρίσιμη εβδομάδα για το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Οι κυβερνητικές διαρροές στον κυπριακό Τύπο, το κρίσιμο ραντεβού ΑΔΜΗΕ – ΡΑΕΚ και η επίσκεψη Μητσοτάκη στη Λευκωσία
![Επιδοτήσεις ρεύματος: Τι ισχύει με τον επανυπολογισμό των κρατικών ενισχύσεων – Πόσοι πληρώνουν και πόσοι εισπράττουν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/skylakakis1-600x400.jpg)
Τι ισχύει με τις επιδοτήσεις ρεύματος στους επαγγελματίες - Πόσοι πληρώνουν και πόσοι εισπράττουν
Σύμφωνα με πληροφορίες 130.000 επιχειρήσεις θα εισπράξουν αναδρομικά 4,2 εκατ. και 2.500 καλούνται να επιστρέψουν περίπου 2 εκατ. ευρώ από επιδοτήσεις ρεύματος
![Πυρηνικά εργοστάσια: Τα σχέδια των 130 δισ. στην ανατολική Ευρώπη και η πραγματικότητα της χρηματοδότησης [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_uranium-600x352.png)
Σχέδια 130 δισ. για πυρηνικά εργοστάσια στην ανατολική Ευρώπη – Ποιος θα τα πληρώσει; [γραφήματα]
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι κυβερνήσεις από την Πράγα έως τη Σόφια σχεδιάζουν πυρηνικά εργοστάσια αλλά το πρόβλημα είναι ποιος θα τα πληρώσει
![ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 29,76% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου το α’ εξάμηνο [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/07/desfa-1-600x370.jpg)
ΔΕΣΦΑ: Άλμα 30% στην εγχώρια κατανάλωση αερίου το α' εξάμηνο [γράφημα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
![Ναυτιλία: Γιατί το LNG είναι ακόμη πιο βιώσιμο καύσιμο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/tanker_ship_ploio_naytilia_shutterstock-768x480-600x375.jpg)
Γιατί το LNG είναι ακόμη πιο βιώσιμο καύσιμο για τη ναυτιλία
Τι έδειξε έκθεση της διεθνούς πρωτοβουλίας για τη μείωση του μεθανίου στη ναυτιλία μετά από έρευνα δύο ετών