Στην επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας για την προμήθεια στην Ελλάδα των πυραυλικών συστημάτων Spike Nlos προχώρησε το υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ. Ένα συμβόλαιο που έγινε σήριαλ φτάνοντας στα όρια του ναυαγίου.

Η τελική έγκριση δόθηκε στο πρόσφατο ΚΥΣΕΑ του Μαρτίου ενώ το ζήτημα θα έπρεπε να έχει κλείσει εδώ και αρκετό καιρό. Τα Spike Nlos άλλωστε είχαν απασχολήσει σημαντικό μέρος της συνάντησης του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου και του πρώην υπουργού Άμυνας του Ισραήλ, Μπένι Γκαντζ τον περασμένο Νοέμβριο με τον τελευταίο να προειδοποιεί για «κίνδυνο» η χώρα να χάσει τα χρονοδιαγράμματα και την τιμή που είχε κλειδώσει.

Πώς διαμορφώνεται η νέα ισορροπία ισχύος στο Αιγαίο [Γραφήματα]

Οι αναβολές

Με το ζήτημα να περνάει από αναβολή σε αναβολή κατέστη δυνατόν τελικά να πέσουν οι υπογραφές στο τελευταίο ΚΥΣΕΑ και την Δευτέρα να ανακοινωθούν από το ισραηλινό υπουργείο Άμυνας.

Η συμφωνία ύψους 400 εκατομμυρίων δολαρίων για την πώληση των Spike NLOS στην Ελλάδα όπως σημείωσε ο ισραηλινός υπουργός Άμυνας, Γιοάβ Γκάλαντ «έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά συμφωνιών μεταξύ του κράτους του Ισραήλ και της Ελλάδας και υπογραμμίζει την περαιτέρω ισχυρή εταιρική σχέση μεταξύ των χωρών μας και των αμυντικών μας εγκαταστάσεων, καθώς και την αμοιβαία δέσμευσή μας για τη διασφάλιση της περιφερειακής σταθερότητας».

Συστήματα πολλαπλών χρήσεων

Τα πυραυλικά συστήματα χαρακτηρίζονται πολλαπλών χρήσεων, έχουν εμβέλεια έως και 32 χιλιόμετρα, ενώ μπορούν να ενσωματωθούν σε επίγειες, αεροπορικές ή θαλάσσιες πλατφόρμες, ικανότητα να πλήττουν απομακρυσμένους ή γεωγραφικά κρυμμένους στόχους χωρίς οπτική επαφή.

Και αποτελούν ένα σύστημα που μπορεί να λειτουργήσει μέρα και νύχτα ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες ενώ έχει ένα εξαιρετικό επίπεδο ακρίβειας.

Ένα σύστημα που θεωρείται ότι μπορεί να αποτελέσει δυνητικά μία ασπίδα και για τα νησιά του Αιγαίου.

Τα εξοπλιστικά άλλωστε δεν φαίνεται διάθεση να περιοριστούν παρά την – παρούσα – απουσία έντασης με την Τουρκία, ούτε από τη μία ούτε από την άλλη πλευρά. Με στρατιωτικές πηγές να υποστηρίζουν ότι ήταν εξαρχής λάθος που τα εξοπλιστικά συνδέθηκαν με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Τα εξοπλιστικά συνεχίζονται

Όπως επιβεβαίωσε δε και ο  υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος μιλώντας την Πέμπτη στα «ΝΕΑ», στην επίσκεψή του στην Τουρκία κατέστησε «ιδιαίτερα σαφές, ότι εργάζομαι για να ενισχυθεί η άμυνα της χώρας μου, όπως και ο Χουλουσί Ακάρ για τη δική του και αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται, δεν σταματάει».

Για τον Παναγιωτόπουλο, άλλωστε, «η ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος και άρα του γεωπολιτικού αποτυπώματος ενισχύει τη διεθνή θέση της Ελλάδας και αυτό έχει αντίκτυπο και στις διμερείς σχέσεις. Άρα δεν εγκαταλείπουμε την προσπάθεια».

Οι ΜΕΚΟ

Πέραν των Spike NLOS το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έφερε την Παρασκευή στην Επιτροπή Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων το ζήτημα της ενεργοποίησης του προγράμματος περί «Αναβάθμισης δυνατοτήτων φρεγατών MEKO του Πολεμικού Ναυτικού» που αφορά τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών. Το πρόγραμμα εγκρίθηκε με πλειοψηφία και τις θετικές ψήφους της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και της Ελληνικής Λύσης, ενώ θετική άποψη εξέφρασε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ωστόσο δεν παρίσταται στη Βουλή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών «Υδρα», «Σπέτσαι», «Ψαρά» και «Σαλαμίς» είναι μία παλιά ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού, με τις συζητήσεις για τη διαδικασία να έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2009. Η απόφαση οι εργασίες εκσυγχρονισμού να δοθούν στην γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία είναι ειλημμένη, με το ποσό των 600 εκατομμυρίων ευρώ να έχει εγκριθεί από το φθινόπωρο του 2022.

Ωστόσο δεν πρέπει να περιμένει κανείς άμεσες εξελίξεις αφού μετά την ενημέρωση της Επιτροπής της Βουλής θα αρχίσει ο τεχνικός διάλογος για την τους όρους υλοποίησης του προγράμματος.

Πηγές του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναφέρονται σε μία διαδικασία που θα κρατήσει τουλάχιστον ένα χρόνο.

Τα Black Hawk

Προκειμένου να μην χαθούν οι προθεσμίες και ενώ η χώρα βαδίζει προς εκλογές, ο Παναγιωτόπουλος στις 31 Μαρτίου υπέγραψε την εντολή για το επίσημο αίτημα εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Letter of Request) της Ελλάδας για μία ακόμα παλιά ιστορία. Τα ελικόπτερα Black Hawk, UH-60M, προς αντικατάσταση των Huey.

Η εντολή του Παναγιωτόπουλου αφορά 24 ελικόπτερα συν 11 ως προαίρεση (option) με το Πεντάγωνο να θέλει να εξασφαλίσει κυρίως τη θέση της Ελλάδας στο πολυετές πρόγραμμα 10 (Multi Year X) πρόγραμμα κλειδώνοντας τιμή και χρόνους παράδοσης, που εκτιμάται ότι μπορεί να ξεκινήσουν από το 2025 και το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί – εφόσον υπάρξει συμφωνία – το 2027.

Με τη διαδικασία επίσης να χαρακτηρίζεται μακρά, αφού είναι ίδια με αυτή για την απόκτηση των F-35 και την Αθήνα να αναμένει την υπογραφή της απαιτούμενης Επιστολής Προσφοράς προς Αποδοχή (Letter of Offer & Acceptance).

Η συμφωνία θα είναι στο πλαίσιο του προγράμματος FMS (Foreign Military Service) στρατιωτικών πωλήσεων εξωτερικού μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών, ενώ στο τραπέζι είναι και το ενδεχόμενο να υπάρξει ευνοϊκή χρηματοδότηση μέσω της διαδικασίας FMF (Foreign Military Funding) που αφορά συνδυασμό δανείων και επιχορήγησης.

Και η υλοποίηση της θα ξεκινήσει εφόσον η κυβέρνηση που θα έχει προκύψει από τις εκλογές θα αποφασίσει ότι εφόσον το αίτημα γίνει αποδεκτό από τις ΗΠΑ, θα θέλει να «βάλει το χέρι στην τσέπη» και να δώσει ακόμα ένα δισεκατομμύριο ευρώ – και κάτι παραπάνω – για την απόκτηση τους.

Η απάντηση αναμένεται περί το τέλος του χρόνου ενώ η LoR δεν είναι δεσμευτική. Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο η Αθήνα να ζητήσει ακόμα 14 ελικόπτερα που θα αφορούν την Πολεμική Αεροπορία ανεβάζοντας τον αριθμό στα 49.

Τα F-35 και οι κορβέτες

Σε αναμονή παραμένει η Αθήνα και για την Επιστολή Προσφοράς προς Αποδοχή (Letter of Offer & Acceptance) από τις ΗΠΑ για τα F-35. Ακόμα και αν αρμόδιες πηγές έλεγαν ότι η απάντηση αναμένεται πριν τις εκλογές όλοι παραδέχονται ότι πρόκειται για θέμα στο οποίο αποφασίζει το Κογκρέσο και όχι η Lockheed Martin.

Μετά τις εκλογές παραπέμπεται και το ζήτημα της απόκτησης νέων κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό. Οι δύο επικρατέστερες προτάσεις έχουν αξιολογηθεί από το Πολεμικό Ναυτικό, που θεωρεί ότι τόσο τα γαλλικά όσο και τα ιταλικά πλοία απαντούν στις απαιτήσεις που έχει θέσει. Η απόφαση θα είναι όπως τονίζουν «πολιτική» και έχει να κάνει και την εξοπλιστική διπλωματία που επιχειρεί η Αθήνα.

Τα C-130

Στα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις είναι τι θα κάνει η νέα κυβέρνηση – πλέον – για τα ελικόπτερα NH-90 ενώ θα πρέπει να λυθεί και το πρόβλημα της συντήρησης των C-130 με κάποια βήματα να έχει επιχειρηθεί να γίνουν. Ένας στόλος παλιός και υπερχρησιμοποιημένος. Στόχος, όπως έχει τονίσει ο Παναγιωτόπουλος είναι να βρεθούν λύσεις στη συντήρηση του υπάρχοντος στόλου, αλλά και να αναζητηθούν νέες λύσεις για την ανανέωσή του στόλου κατά πάσα πιθανότητα λόγω οικονομικών δυνατοτήτων με μεταχειρισμένα αεροσκάφη σε καλή κατάσταση.

Ο ΥΕΘΑ έχει σημειώσει ότι αν η ΕΑΒ είχε δυνατότητες να αποδίδει εγκαίρως και σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που αυτή έχει θέσει κατά καιρούς ικανοποιητικό αριθμό αεροσκαφών, το πρόβλημα δε θα ήταν τόσο περίπλοκο και οξύ. Επί του παρόντος σύμφωνα με τον Παναγιωτόπουλο (Παραπολιτικά) «σε κάθε περίπτωση, εκτός της λύσης της ΕΑΒ έχουμε αεροσκάφη που είναι για συντήρηση και στην αντίστοιχη υπηρεσία του ΝΑΤΟ, όπου όμως εκεί η ουρά είναι μεγάλη γιατί έχουμε να κάνουμε με όλες τις χώρες-μέλη της συμμαχίας και τις δικές τους ανάγκες. Καθώς και την εναλλακτική να αναθέσουμε τη συντήρηση τριών αεροσκαφών στο Ισραήλ, μέσα από ένα πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από τη Βουλή των Ελλήνων εις το παρελθόν και που έχουμε αποφασίσει να προχωρήσουμε στην υλοποίησή του, διότι πρέπει να βρούμε λύσει από όπου αυτές μπορούν να έρθουν».

Το τουρκικό Anadolu

Παράλληλα με την Αθήνα το εξοπλιστικό της πρόγραμμα με έμφαση στην ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας προχωρά και η Τουρκία.

Κατά την παράδοση στο τουρκικό Ναυτικό την Δευτέρα του αεροπλανοφόρου «Ανατολού», ο τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναφέρθηκε για μία ακόμα φορά στη «Γαλάζια Πατρίδα». Όπως είπε χάρη στο Anadolu, μια δύναμη μεγέθους ενός τάγματος μπορεί εύκολα να μεταφερθεί σε περιοχές κρίσης, στο Αιγαίο, τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα χωρίς να απαιτείται βασική υποστήριξη. Υπογράμμισε δε ότι: «Το γεγονός ότι η Τουρκία είναι μία από τις 10 χώρες που σχεδιάζουν, αναπτύσσουν, κατασκευάζουν και συντηρούν το δικό τους πλοίο δεν είναι ένα απλό σύνθημα, είναι ένα επίτευγμα για το οποίο πρέπει να είμαστε περήφανοι. Το επίπεδο στο οποίο έχουμε φτάσει είναι φυσικά σημαντικό, αλλά υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα που πρέπει να κάνουμε για να ξεπεράσουμε τα κρυφά και φανερά εμπάργκο κατά της χώρας μας. Υπάρχει πολλή δουλειά να γίνει».

Το ζήτημα δε της αποστρατικοποίησης των νησιών και της παραβίασης του εν λόγω καθεστώτος έθιξε για πρώτη φορά μετά από καιρό ξανά ο τούρκος ΥΠΕΞ, Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Σημείωσε δε ότι οι ΗΠΑ έχουν διαταράξει τις ισορροπίες στην περιοχή και δη όσον αφορά την Ελλάδα και την Κύπρο, κάνοντας λόγο για αμερικανικά άρματα που μεταφέρθηκαν στα νησιά του Αιγαίου.

Με την Άγκυρα να αποδεικνύει ότι το κλίμα έχει σαφώς αλλάξει ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία ωστόσο οι τουρκικές θέσεις και αξιώσεις παραμένουν.

Πηγή: in.gr

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα