
Με υψηλούς ρυθμούς συνεχίζουν να «τρέχουν» οι τιμές των τροφίμων, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία στους καταναλώτες οι οποίοι «βλέπουν» τα εισοδήματά τους να μειώνονται. Όπως έδειξαν τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χθες από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι τριπλάσιος και πλέον σε σύγκριση με την αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή. Η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη κατά τους τελευταίους μήνες, καθότι ο δείκτης στην ομάδα «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» από το 13,5% του Σεπτεμβρίου έφτασε στο 14,8% τον Οκτώβριο του 2022, άγγιξε το 15% τον Νοέμβριο, για να κορυφωθεί στο 15,5% τον Δεκέμβριο, ενώ τον Ιανουάριο βρέθηκε στο 15,4%. Τον Φεβρουάριο «έπεσε» λίγο στο 14,8% για να διαμορφωθεί τον Μάρτιο στο 14,3%. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η ανεπαίσθητη αποκλιμάκωση δε σημαίνει κάτι για τους καταναλωτές, καθότι πρόκειται για μεγάλες αυξήσεις τιμών, οι οποίες έρχονται να προστεθούν στις προηγούμενες.
Οι αυξήσεις τιμών
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά είχαν τον Μάρτιο αύξηση 23,1%, ήτοι 5 φορές πάνω από τον μέσο πληθωρισμό. Τον Φεβρουάριο η αύξηση που κατέγραφε η ΕΛΣΤΑΤ για τα ίδια προϊόντα ήταν 25,2%, τον Ιανουάριο 25% και τον Δεκέμβριο 25,6%.
Το ψωμί και τα δημητριακά, οι τιμές των οποία εκτοξεύτηκαν σημείωσαν αύξηση τον Μάρτιο 15,6%, έναντι αύξησης 16,8% τον Φεβρουάριο, 18,6% τον Ιανουάριο και 18,7% τον Δεκέμβριο του 2022.
Νωρίς για πανηγυρισμούς στη μάχη με την ακρίβεια
Τα βρώσιμα λίπη και τα έλαια εμφάνισαν αύξηση τιμών τον Μάρτιο κατά 17,5%, έναντι αύξησης 22,9% τον Φεβρουάριο, 23,1% τον Ιανουάριο και 21,7% τον Δεκέμβριο του 2022.
Παράλληλα, οι τιμές των κρεάτων σημείωσαν αύξηση της τάξης του 19,8% τον Μάρτιο έναντι αύξησης 20% το Φεβρουάριο, 19,3% τον Ιανουάριο και 17,8% τον Δεκέμβριο.
Πόσο πλήττονται οι καταναλωτές
Το πλέον σημαντικό ζήτημα είναι τα απανωτά πλήγματα τα οποία δέχονται οι πολίτες εξαιτίας των ανατιμήσεων. Είναι χαρακτηριστικό πως η έρευνα της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ που δημοσιεύτηκε στα τέλη Μαρτίου αποτυπώνει ότι οι καταναλωτές μείωσαν την αγορά τροφίμων και τα λοιπά βασικά είδη πρώτης ανάγκης (55,6% και 65,10% αντίστοιχα), κόβοντας από άλλες βασικές ανάγκες, όπως η μετακίνηση, η αναψυχή (6 στους 10 αδυνατούν να κάνουν ακόμα και μία εβδομάδα διακοπές τον χρόνο, ενώ 3 στους 10 δηλώνουν ότι δεν έχουν κάνει διακοπές εδώ και χρόνια!) αλλά και η θέρμανση (86,8% δηλώνουν ότι την περιόρισαν σε σημαντικό βαθμό). Σε ό,τι αφορά δε το «καλάθι», πάνω από το 70% δηλώνει ότι δεν συμβάλλει καθόλου στη μείωση των τιμών, ενώ το 80% δηλώνει ότι δεν το αξιοποιεί.

Οι καταναλωτές έχουν αλλάξει συνήθειες, όπως αποτυπώνουν οι μελέτες, και αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, ενώ ωθούνται στην επιλογή φθηνότερων λύσεων. Στρέφονται στο «καταφύγιο» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σημείωσε νέο ρεκόρ στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών με 17,7%, όσο ήταν δηλαδή και στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης, το 2012. Σημειώνεται ότι το μερίδιό τους αυξήθηκε κατά 21,3%.
«Πέφτει» το βιοτικό επίπεδο
Αποτέλεσμα των υψηλών τιμών είναι η χειροτέρευση του βιοτικού επιπέδου. Για παράδειγμα, τον Σεπτέμβριο του 2022 τα φτωχότερα νοικοκυριά θα έπρεπε να αυξήσουν την κατανάλωσή τους στο 171% του διαθέσιμου εισοδήματός τους προκειμένου να διατηρήσουν το βιοτικό επίπεδο που είχαν το 2021. Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο πλαίσιο του project του Eteron-Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή για την Οικονομική Δικαιοσύνη, το 1/4 αυτής της επιπλέον κατανάλωσης επιδοτήθηκε από την κυβέρνηση, πράγμα που σημαίνει ότι, λαμβάνοντας υπόψη τα αντισταθμιστικά μέτρα, στην πραγματικότητα αυτή η εισοδηματική ομάδα επιβαρύνθηκε από την κατακόρυφη άνοδο των τιμών κατά 13%.
Πρόβλεψη
Αξίζει να σημειωθεί ότι έρυσι ο εθνικός δείκτης έκλεισε στο 9,6% και ο εναρμονισμένος στο 9,3%, ποσοστό που διαμορφώθηκε κατά 4,47 ποσοστιαίες μονάδες από τις αυξήσεις στην ενέργεια, κατά 2,30 μονάδες από τις αυξήσεις στα είδη διατροφής και κατά 2,53 μονάδες από τις αυξήσεις στις δύο βασικές συνιστώσες του πυρήνα του πληθωρισμού, ήτοι υπηρεσίες και μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά. Πλέον, τον τόνο στον πληθωρισμό και στην ακρίβεια αναμένεται να δώσουν οι τιμές των ειδών διατροφής, των υπηρεσιών και των μη ενεργειακών βιομηχανικών αγαθών, με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να εκτιμά ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν κατά τους επόμενους μήνες, όπως διατύπωσε και δημόσια ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.


Latest News

Trump Tower και στην Ελλάδα
Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» ο Οργανισμός Τραμπ αναζητεί το κατάλληλο μέρος στη χώρα μας όπου θα χτιστεί ο νέος ουρανοξύστης

Και όμως, οι εξαγωγές επιβαρύνουν το… εμπορικό ισοζύγιο
Το «παράδοξο» στις ελληνικές εξαγωγές που αυξάνονται μαζί με τις εισαγωγές – Η έκρηξη της εξωστρέφειας και το καμπανάκι Στουρνάρα

Το Κολωνάκι βρίσκει πάλι τη λάμψη του – Επιστρέφουν retailers και επενδυτές real estate
Το Κολωνάκι ύστερα από το «στραπάτσο» της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας γνωρίζει άνθηση επενδύσεων στα εμπορικά ακίνητα

Ήπιες αυξήσεις στις τιμές κατοικιών στην Ευρωζώνη το 2025-2028 - Πρωτιά για την Ελλάδα
Για την Ευρωζώνη, η εικόνα που σχηματίζεται είναι μια αγορά ακινήτων που δεν καταρρέει αλλά ούτε και προσφέρει ουσιαστική αναπτυξιακή ώθηση

Το 39% των δαπανών υγείας πληρώνεται από την τσέπη μας
Σύμφωνα την έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τις Δαπάνες Υγείας του 2023, τα ελληνικά νοικοκυριά βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για ιατροφαρμακευτικές ανάγκες, ξοδεύοντας το 2023 πάνω από 7,3 δισ.

«Ανάσα» στην κατανάλωση - Τι θα περιλαμβάνουν τα «Καλάθια Πάσχα και Νονού»
Στις 9 Απριλίου θα τεθεί σε ισχύ το «Καλάθι του Πάσχα» και θα διαρκέσει έως το Μεγάλο Σάββατο 19 Απριλίου - Έρχεται και το «καλάθι των Νονών»
![Ακίνητα: Καλπάζουν οι τιμές – Αυξάνεται το κατασκευαστικό κόστος στην οικοδομή [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/28_03_ot_deikths_ktiria_ΕΧΟ-600x352.png)
Ζαλίζουν οι τιμές ακίνητων - Στα ύψη το κόστος της οικοδομής [γραφήματα]
Με ταχείς ρυθμούς συνεχίζεται η ανοδική πορεία των τιμών στα ακίνητα επιτείνοντας το στεγαστικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια με την Golden Visa και το Airbnb

Πάνω από 1.300 ενδιαφερόμενοι αναζήτησαν εργασία στην εκδήλωση Rebrain Greece στο Λονδίνο
Στην εκδήλωση Rebrain Greece που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο συμμετείχαν 26 ηγέτιδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας

Επίδομα παιδιού: Ανοίγει στις 31 Μαρτίου η πλατφόρμα – Δικαιούχοι και προϋποθέσεις
Η πλατφόρμα για το επίδομα παιδιού θα παραμείνει ανοικτή και θα δέχεται νέες αιτήσεις έως τις 30 Απριλίου 2025 και ώρα 18.00

Σε έξι μήνες αλλάζουν χέρια ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Οι διεκδικητές
Σε νέους ιδιοκτήτες ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Με ποιους μιλάει η Dimand και πώς έχει αλλάξει η «δεξαμενή» των επενδυτών - Ποια είναι η πολυεθνική που «μπήκε» στο εμβληματικό κτίριο του Πειραιά