Μετά από 56 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας οι μηχανές στο εργοστάσιο της Tupperware στη Θήβα σήμερα, 13 Απριλίου, γυρνάνε στο off και τα αγαπημένα ταπεράκια σταματούν πλέον να είναι (και) made in Greece.
Αν και το εργοστάσιο δεν θα κλείσει εντελώς, όπως έχει ενημερώσει η εταιρεία, με τα τμήματα της αποθήκης και των logistics να παραμένουν σε λειτουργία, επικρατεί σκεπτικισμός, καθώς 120 άτομα προσωπικό οδηγείται εκτός εργασίας.
Tupperware: Το ξαφνικό λουκέτο και το ταπερ-αμέντο της Ελληνίδας μάνας
Τα κακά μαντάτα για το ότι σταματάει για πάντα η ελληνική παραγωγή ανακοινώθηκαν στους εργαζόμενους την Τρίτη 7 Μαρτίου, με την ΓΣΕΕ, μια μέρα αργότερα, να ζητά να ανακληθεί η απόφαση της Tupperware για το «μοναδικό εργοστάσιο που έχει στη χώρα μας και το οποίο λειτουργεί από το 1967».
Καμιά ανάκληση δεν έγινε και ήδη όλοι οι εργαζόμενοι που εργάζονταν στην παραγωγική διαδικασία έχουν υπογράψει το χαρτί της εθελούσιας εξόδου.
Κινδυνεύει με χρεοκοπία ο μητρικός όμιλος
Την ίδια ώρα ο μητρικός όμιλος βρίσκεται αντιμέτωπος με το φάσμα της χρεοκοπίας, με τη μετοχή να καταγράφει την περασμένη Δευτέρα βουτιά έως 50%.
Είχε προηγηθεί αναφορά της εταιρείας προς τις ρυθμιστικές αρχές ότι υπάρχουν «σημαντικές αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά της να συνεχίσει τη δραστηριότητά της», αφού τα χρέη της εταιρείας φθάνουν τα 700 εκατ. δολάρια.
Tupperware: Μεγάλη βουτιά 40% της μετοχής, στα… αζήτητα τα τάπερ
Όπως ανακοινώθηκε η εταιρεία έχει προσλάβει οικονομικούς συμβούλους για να τη βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, ενώ εξετάζει απολύσεις και πωλήσεις ακινήτων.
Τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα του ομίλου Tupperware αποτυπώνονται στα οικονομικά μεγέθη του 2022. Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία, οι πωλήσεις πέρσι κατέγραψαν μείωση κατά 18% στα 1,305 δισ. δολάρια.
Ο όμιλος σημείωσε ζημία 35,7 εκατομμυρίων δολαρίων για την τρίμηνη περίοδο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022, σε σύγκριση με καθαρά κέρδη 22,6 εκατομμυρίων δολαρίων για το ίδιο τρίμηνο το 2021.
Ο ανταγωνισμός από φθηνότερα προϊόντα, η ενοχοποίηση του πλαστικού εν γένει και οι πληθωριστικές πιέσεις είναι οι λόγοι που τα κάποτε αγαπημένα tupperάκια δεν έχουν πλέον την ίδια αποδοχή από τους καταναλωτές, ενώ σύμφωνα με τους αναλυτές, στη βάση των προβλημάτων της εταιρείας, που έχει ιστορία 77 ετών, είναι η αδυναμία σύνδεσης με τους νεότερους καταναλωτές.
Μάλιστα, η πτώση στις ευρωπαϊκές πωλήσεις ήταν ακόμη μεγαλύτερη (-22%). Ήδη από πέρσι ο όμιλος προχώρησε σε απολύσεις στο εργοστάσιο της Πορτογαλίας, το 2021 σταμάτησε τις απευθείας πωλήσεις στην Ολλανδία, ενώ το γαλλικό εργοστάσιο του ομίλου έχει κλείσει από το 2018.
Τα ελληνικά κέρδη
Η ελληνική εταιρεία από την άλλη, παρουσιάζει αξιόλογη πορεία ακόμη και τα χρόνια της κρίσης και μάλιστα όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του 2021 ανέμενε ότι και η χρήση του 2022 θα «έκλεινε» ικανοποιητικά, με κερδοφόρο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου δημοσιευμένου ισολογισμού, η Tupperware Hellas το 2021 κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων κατά 11,02% σε σύγκριση με το 2020, με τον κύκλο εργασιών της να ανέρχεται στα 45,27 εκατ. ευρώ.
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 2,01 εκατ. ευρώ από 805.000 ευρώ το 2020 και τα καθαρά κέρδη ήταν στα επίπεδα του 1,35 εκατ. ευρώ από 470.226 ευρώ. Στο εργοστάσιο, σύμφωνα με τον ισολογισμό του 2021, απασχολούνταν 115 άτομα επί συνόλου 213 εργαζομένων.
Παραγωγή από το 1966
Στην Ελλάδα η Tupperware ήρθε το 1966 με ίδρυση εταιρείας στην Αθήνα και από το 1967 διαθέτει βιομηχανική μονάδα στη Θήβα. Κατασκευάζει για την λογαριασμό του ομίλου αλλά επίσης εισάγει και εμπορεύεται πλαστικά σκεύη, συσκευές και άλλα συναφή είδη οικιακής χρήσεως από πλαστικές ύλες, που αφορούν κυρίως την αποθήκευση, τη συντήρηση και την προετοιμασία φαγητού.
Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της ελληνικής εταιρείας, που είναι μέλος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας, διατίθεται σε τρίτες χώρες, όπως το Ισραήλ, η Κύπρος και το Κουβέιτ, διαμέσου συγγενικών επιχειρήσεων.
Μέτοχος της ελληνικής βιομηχανίας είναι η εδρεύουσα στην Ολλανδία Tupperware Nederland BV, η οποία με τη σειρά της ανήκει στον αμερικανικό όμιλο Tupperware Brands Corporation.
Θυμίζουμε ότι πριν από δύο χρόνια οι εργαζόμενοι στη Βοιωτία είχαν βρεθεί αντιμέτωποι με το κλείσιμο της Pipelife, μια απόφαση που είχε αφήσει στον δρόμο περίπου 70 άτομα, ενώ είχε προηγηθεί η διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου της Schneider Electric τον Μάιο του 2020, το οποίο κατασκεύαζε μετασχηματιστές με την παραγωγή να μεταφέρεται σε εργοστάσια της Αφρικής και της Ασίας.
Το αεροστεγές κάλυμμα και τα πάρτι με τάπερ
Η αρχή για τα τάπερ έγινε το 1946 όταν ο Earl Tupper παρουσίασε το θρυλικό πλέον αεροστεγές κάλυμμά του. Το αεροστεγές κάλυμμα βοηθούσε το φαγητό να μην ξεραίνεται και να μην χάνει την γεύση και το άρωμα του μέσα στο ψυγείο.
Παρά την επανάσταση που έφερνε, το νέο προϊόν δεν είχε ικανοποιητικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, αφού οι καταναλωτές χρειάζονταν μία επίδειξη για να καταλάβουν τις χρήσεις και την λειτουργία του.
Σαν απάντηση στα παραπάνω η Tupperware παρουσιάζει το 1948 έναν εντελώς νέο τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή με κατ’ οίκον επιδείξεις. Οι επιδείξεις βόηθησαν θεαματικά την αύξηση των πωλήσεων.
Ήταν μάλιστα τόσο πετυχημένες που το 1951 αποσύρει τα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, που σημειωτέο τώρα ξανατοποθετεί – και συνεχίζει να τα πουλάει μόνο με κατ’ οίκον επιδείξεις.
Τον ρόλο των συνεργατών που πραγματοποιούσαν τις κατ’ οίκον επιδείξεις ανέλαβαν κυρίως γυναίκες που ο ρόλος τους στην κοινωνία περιοριζόταν στα στενά πλαίσια της οικίας και της οικογένειας τους.
Προίκα… τάπερ
Στην Ελλάδα οι επιδείξεις τάπερ δεν έχουν ατονήσει όσο θα περίμενε κάποιος. Το αντίθετο. Μάλιστα υπάρχουν προϊόντα της εταιρείας που δίνονται ως προίκα ακόμη και σήμερα.
Για παράδειγμα κάποια «κλασικά» κομμάτια, όπως το περίφημο «ντεζιρέ», ένα παραλληλόγραμμο σκεύος «που χωράει ακριβώς το γλυκό ψυγείου, μια πίτα, ένα παστίτσιο», μέχρι νέα προϊόντα που αντέχουν από τους -40°C έως τους 230 °C θεωρούνται hot trend για τις νοικοκυρές και τους νοικοκύρηδες.
Latest News
Η DBC diadikasia True Leader 2023 της Ελληνικής Οικονομίας από την ICAP CRIF
Η ανάδειξη της DBC Diadikasia επιβράβευσε τη συμβολή της στην ελληνική οικονομία, τιμώντας την ως μία από τις εταιρείες που σημείωσαν εντυπωσιακή ανάπτυξη και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στις απαιτήσεις της αγοράς.
Ολοκληρώθηκε η πρωτοβουλία του ΣΕΒ «Skills4Jobs» στη Θράκη
Δημιουργήθηκε, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του ΣΕΒ «Skills4Jobs» ένα οικοσύστημα τεχνικής κατάρτισης – απασχόλησης προσαρμοσμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων της περιοχής
Για τον σχεδιασμό «πράσινης» φορολογικής πολιτικής - Πώς η ΕΥ στηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών
Οι βασικοί στόχοι του έργου περιλαμβάνουν την ανάπτυξη προτάσεων για μία πράσινη φορολογική πολιτική
Σε Premia, Dimand και ΕBRD 460 ακίνητα του Skyline – Πώς θα αξιοποιηθούν
Πρόκειται για την ολοκλήρωση της μεγαλύτερης συναλλαγής χαρτοφυλακίου ακινήτων που πραγματοποιήθηκε υπό όρους ανοιχτής αγοράς στην Ελλάδα τα τελευταία έτη
ΑΔΜΗΕ: Έως το 2028 παραμένει CEO ο Μάνος Μανουσάκης - Επιβεβαίωση ΟΤ
Ο Μάνος Μανουσάκης βρίσκεται αδιαλείπτως στη θέση του προέδρου και CEO του ΑΔΜΗΕ από τον Ιούνιο του 2017.
Με 55% η Dimand στην κοινοπραξία για το Skyline - Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση από την Alpha Bank
Για τη Dimand η συναλλαγή σηματοδοτεί μία στρατηγική διεύρυνση του αντικειμένου της ανάπτυξης και μεταβίβασης επενδυτικών ακινήτων
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Στο 84,78% το ποσοστό της Masdar
Απέκτησε 16.984.573 κοινές ονομαστικές μετοχές με τίμημα 20 ευρώ ανά μετοχή
Δυναμική ανάπτυξη και το 2025 προβλέπει η Theon - Έως 430 εκατ. τα έσοδα
Το υψηλό περιθώριο κέρδους προ φόρων και τόκων (EBIT) αναμένεται να διατηρηθεί σύμφωνα με τον στόχο του 24-26%
Τα αδέλφια Αναστασίου (Cavino) θέλουν να φτιάξουν τον εθνικό πρωταθλητή στο κρασί – Έρχονται δύο νέες εξαγορές
Οι στόχοι των Γιάννη και Θεόδωρου Αναστασίου – Οι νέες εξαγορές και οι συνεργασίες – Πώς η Cavino έγινε ο... Σκλαβενίτης των κρασιών
Οι βαλκανικές περιπέτειες του Νίκου Βερόπουλου - Τι λέει ο επιχειρηματίας στον ΟΤ
Ο Νίκος Βερόπουλος μιλάει στον ΟΤ για την απόφαση να επενδύσει στην βαλκανική αγορά