![Κλιματική κρίση: Ο εφιάλτης των αεροπορικών ρύπων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/climate-change-768x394-1.jpg)
Φτάνοντας στο σημείο μηδέν για την κλιματική κρίση, για να μπορέσει ο πλανήτης να φτάσει το στόχο του net zero το 2050 θα πρέπει να μπουν επειγόντως στην εξίσωση οι αεροπορικές εταιρείες.
Ο χειρότερος εφιάλτης των εταιρειών έγκειται στο ότι οι κυβερνήσεις που αναζητούν γρήγορες λύσεις για την κλιματική κρίση μπορεί να μπουν στον πειρασμό να θεσπίσουν κανόνες που θα πλήξουν τα ταξίδια με αεροπλάνο, που ευθύνονται για περίπου το 2,5%των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, σύμφωνα με τους Financial Times.
Ακραία καιρικά φαινόμενα: Κίνδυνος για «σούπερ Ελ Νίνιο» μέχρι το τέλος του έτους
Οι αεροπορικές κέρδισαν μια μάχη αλλά όχι τον πόλεμο
Τον προηγούμενο μήνα, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες ανέβασε τη «θερμοκρασία» όταν είπε ότι η τελευταία έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή έδειξε ένα «κβαντικό άλμα» στη δράση για το κλίμα και ότι είναι πλέον απαραίτητο να μειωθεί η θερμοκρασία του πλανήτη κατά 1,5 βαθμό κελσίου.
Υπήρξε ένας τεράστιος αναστεναγμός ανακούφισης από τις αεροπορικές εταιρείες όταν η ολλανδική κυβέρνηση έχασε τη νομική της μάχη την περασμένη εβδομάδα για να περιορίσει τις πτήσεις στο αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ, σε μια προσπάθεια να μειώσει τον θόρυβο και τη ρύπανση. Μία από τις πιο επιθετικές προσπάθειες αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της αεροπορίας φάνηκε να έχει αποτύχει.
Η απόφαση βασίστηκε σε μια τεχνική πτυχή και η κυβέρνηση δεν έχει πει ακόμη επίσημα ότι θα εγκαταλείψει την προσπάθειά της.
Την προηγούμενη μέρα, ίσως με την ελπίδα να αποφευχθούν τα χειρότερα, το κρατικό αεροδρόμιο ανακοίνωσε τους δικούς του περιορισμούς. Η Schiphol θα απαγορεύσει τις νυχτερινές πτήσεις, τα ιδιωτικά τζετ και τα θορυβώδη αεροσκάφη και έχει αναφέρει ότι θα βάλει στοπ στα σχέδια για την κατασκευή ενός νέου διαδρόμου.
Αλλά ορισμένοι στον κλάδο ανησυχούν ότι ακόμη και αυτή η εθελοντική συρρίκνωση δεν θα είναι αρκετή. «Θα είναι πολύ δύσκολο να αποφευχθεί η διαχείριση της ζήτησης», λέει ένας βετεράνος της αεροπορικής βιομηχανίας. «Οι λύσεις μας είναι μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες. Η απόλυτη ταχύτητα της κλιματικής αλλαγής είναι τέτοια που. . . πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές πολύ πιο δραστικά από ό,τι πιστεύαμε».
Δύσκολα ο μηδενικός άνθρακας το 2050
Είναι ολοένα και πιο προφανές ότι οι οδικοί χάρτες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου, οι οποίοι βασίζονται στην ευρεία χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, στην επιχειρησιακή απόδοση και στις τεχνολογικές ανακαλύψεις, θα δυσκολεύονται να αποδώσουν καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές, μόνο υπό το πιο αισιόδοξο σενάριο οι εκπομπές CO₂ σταθεροποιούνται σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα έως το 2050. «Για να φτάσουμε στους 1,5 βαθμούς Κελσίου, οι ενέργειες για τον άμεσο περιορισμό στην αύξηση της κυκλοφορίας είναι απαραίτητη», δήλωσε η ICCT πέρυσι. Η Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής του Ηνωμένου Βασιλείου κατέληξε επίσης σε παρόμοιο συμπέρασμα.
Η συζήτηση κορυφώνεται, καθώς τα αεροπορικά ταξίδια επιστρέφουν μετά τα lockdown από την πανδημία. Ο κίνδυνος για τις αεροπορικές έγκειται στο γεγονός ότι, καθώς τα αεροσκάφη επιστρέφουν στους ουρανούς και οι ανησυχίες για το κλίμα κορυφώνονται, η βιομηχανία θα βρεθεί υπό ακόμη μεγαλύτερο έλεγχο.
Σε ορισμένες χώρες, αυτό συμβαίνει ήδη. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας πρότεινε αύξηση κατά 70% του φόρου καυσίμων στα ιδιωτικά τζετ. Ασκεί επίσης πιέσεις για μια πιο σκληρή προσέγγιση σε ολόκληρη την ΕΕ για τα ιδιωτικά αεροσκάφη, τα οποία είναι σημαντικά πιο ρυπογόνα ανά επιβάτη από τα εμπορικά, αν και αντιπροσωπεύουν ένα σχετικά μικρό μερίδιο των συνολικών εκπομπών της αεροπορίας.
Σύμφωνα με το ICCT, το πλουσιότερο 2% του παγκόσμιου πληθυσμού πραγματοποιεί το 40% όλων των πτήσεων.
Να κάτσουν όλοι μαζί στο ίδιο τραπέζι
Αυτές και άλλες πρωτοβουλίες, όπως η τιμολόγηση του άνθρακα, είναι όλες μορφές διαχείρισης της ζήτησης, καθιστώντας τα αεροπορικά εισιτήρια πιο δαπανηρά. Αλλά οι γνώστες του κλάδου κατανοούν ότι η ζήτηση δεν μπορεί να συνεχίσει να αυξάνεται ταχύτερα από ό,τι ο κλάδος μπορεί να μειώσει τις εκπομπές. Ο Augustin de Romanet, διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας αεροδρομίων Aéroports de Paris, παραδέχτηκε ανοιχτά ότι η αύξηση της ζήτησης πρέπει να επιβραδυνθεί για κάποιο χρονικό διάστημα.
Το ερώτημα τώρα είναι πώς θα γίνει αυτό.
Η αεροπορία μπορεί να αγνοήσει την απειλή της διαχείρισης της ζήτησης. Αυτό θα ήταν λάθος. Η καλύτερη επιλογή για τον κλάδο, τους επιβάτες και το κλίμα θα ήταν να συμμετάσχουν σε μια εποικοδομητική συζήτηση σχετικά με το πόσο η ανάπτυξη είναι συμβατή με τις φιλοδοξίες για πτήσεις χωρίς ρύπανση.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
![ΕΥΔΑΠ: Πρόσθετες επενδύσεις 500 – 750 εκατ. και αλλαγές στο καταστατικό φέρνει η λειψυδρία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/eydap-600x300.jpg)
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
![Σταϊκούρας: Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί μια νευραλγική υποδομή για τον ΟΑΣΘ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/3-600x338.jpg)
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού
![Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/dimitriadis-600x400.jpg)
Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία
H Ελλάδα το 2024 χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard
![Τουρκία: Έκλεισε το μεγάλο deal για το νέο εργοστάσιο EV της κινεζικής BYD](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/BYD-TURKEY-600x440.jpg)
Eκλεισε το deal 1 δισ. Τουρκίας - κινεζικής BYD - Νέο εργοστάσιο για παραγωγή EV
Πώς η Τουρκία θα μπορεί να εξάγει στην ΕΕ τα κινεζικά EV της BYD, χωρίς δασμούς
![EY: Η Ελλάδα στη 2η θέση του προσαρμοσμένου δείκτη ελκυστικότητας ΑΠΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_ape_ola-600x352.png)
Στη 2η θέση του προσαρμοσμένου δείκτη ελκυστικότητας ΑΠΕ η Ελλάδα - Ερευνα της ΕΥ
ΗΠΑ, Κίνα και Γερμανία διατηρούν τις τρεις πρώτες θέσεις στον γενικό δείκτη, κυρίως με τη βοήθεια υποστηρικτικών κρατικών πολιτικών, διαπιστώνει η ΕΥ