Το «road map» για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (Carbon Capture & Storage- CCS) στην Ελλάδα θα παρουσιάσει στις 24 Απριλίου η διοίκηση της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ). Ειδικότερα, ως η αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή για τη γεωλογική αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CO₂), καθώς και για την έκδοση αδειών εξερεύνησης και αποθήκευσης CO₂ έχει έτοιμη τη «λευκή βίβλο» με το κανονιστικό πλαίσιο και τη δομή της αγοράς.
Οι αποθήκες δέσμευσης άνθρακα αναμένεται να παίξουν καίριο ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ελλάδας για μηδενικές εκπομπές, αλλά και στον περιορισμό του κόστους της βιομηχανίας για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών CO₂ (διοξειδίου του άνθρακα). Το πρώτο μεγάλης κλίμακας έργο αποθήκευσης άνθρακα στην Ελλάδα έχει σχεδιάσει η Energean, το οποίο προωθείται μέσω του «Ελλάδα 2.0» ώστε να αξιοποιηθεί ο χώρος από το πετρελαϊκό κοίτασμα του Πρίνου ως αποθήκη CO₂, για 10 χρόνια, αρχής γενομένης από τα τέλη του 2025 ή τις αρχές του 2026.
ΚΑΠΕ: Η Γεωλογική Αποθήκευση CO2 «κλειδί» για την κλιματική ουδετερότητα
Η Energean
Σύμφωνα με τη μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία Halliburton για λογαριασμό της Energean θα ήταν δυνατό η αποθήκη στον Πρίνο να ξεκινήσει να λειτουργεί με δυναμικότητα αποθήκευσης περί το 1 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως από τα τέλη του 2025 και να αυξηθεί δύο χρόνια αργότερα στα 2,5 με 3 εκατ. τόνους. Είναι αξιοσημείωτο ότι η εγχώρια βιομηχανία εκπέμπει 9 με 12 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως (και περί τα 25 εκατ. τόνους η ηλεκτροπαραγωγή), με το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπής CO₂ με το οποίο επιβαρύνονται οι βιομηχανικές δραστηριότητες να κυμαίνεται μεταξύ 80 και 100 ευρώ ανά τόνο (κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023).
Η επένδυση της Energean υπολογίζεται περίπου στο 1 δισ. ευρώ, με το έργο να έχει χαρακτηριστεί καταρχήν επιλέξιμο από το Ταμείο Ανάκαμψης, από ένα πακέτο 400 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, για το έργο έχει υποβληθεί φάκελος από την Energean και τον ΔΕΣΦΑ, προς ένταξη στο καθεστώς των έργων κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest- PCI’s). Είναι αξιοσημείωτο ότι ένα έργο που εντάσσεται στη λίστα των PCI απολαμβάνει εκτός από fast track αδειοδότητηση και άλλα πλεονεκτήματα όπως τη δυνατότητα χρηματοδότησης. Επίσης, η Energean έχει υποβάλλει φάκελο για χρηματοδότηση από το EU Innovation Fund.
Το σχέδιο της Energean είναι η δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις και στη συνέχεια η συμπίεσή του και η μεταφορά του, είτε μέσω ενός συστήματος αγωγών που θα πρέπει να υλοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ, είτε μέσω φορτηγών, τρένων ή πλοίων, στους γεωλογικούς σχηματισμούς, όπου θα αποθηκεύεται.
Helleniq Energy και Motor Oil
Η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα προωθείται ως καινοτομία για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας, κυρίως για τις τσιμεντοβιομηχανίες, τις εταιρείες λιπασμάτων και διύλισης. Ήδη συνεργασία για ανάπτυξη τεχνολογιών CCS αναζητούν εγχώριοι ενεργειακοί όμιλοι όπως η Mytilineos, η HelleniqEnergy (ΕΛΠΕ) και η Motor Oil. Επίσης, η «Σωληνουργεία Κορίνθου» επεκτείνεται και σε έργα αποθήκευσης άνθρακα ενώ διαθέτει σημαντική εμπειρία σε αγωγούς μεταφοράς CO2 στις ΗΠΑ.
Η τεχνολογία CCS κερδίζει διαρκώς έδαφος με πολλά έργα υπό ανάπτυξη παγκοσμίως τα οποία αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 300 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ανά έτος έως το 2035, αν και ο στόχος που έχει θέσει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας _ προκειμένου να συγκρατηθεί η αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου, σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού _ είναι στα 4 δισεκατομμύρια τόνους. Σε κάθε περίπτωση, νέα μελέτη της Boston Consulting Group (BCG) καταδεικνύει ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας δέσμευσης δεν είναι πλέον μόνο τεχνικά εφικτή αλλά και οικονομικά βιώσιμη.
Οι περιοχές
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του 2020 της ΕΔΕΥΕΠ, πέρα από τη λεκάνη του Πρίνου κατάλληλοι σχηματισμοί για την αποθήκευση CO2 και φυσικού αερίου (UGS) εντοπίζονται στη Μεσοελληνική Αύλακα, στη Λεκάνη Φλώρινας, στη Δυτική Θεσσαλονίκη και στις Βασάλτες Βόλου. Επίσης, από τις ερευνητικές εργασίες του ευρωπαϊκού προγράμματος «Strategy CCUS» σχετικά με τη δέσμευση, αποθήκευση και αξιοποίηση CO2 προέκυψαν ως υποσχόμενες οι περιοχές Πενταλόφου, Επταχωρίου και Τσοτυλίου της Δυτικής Μακεδονίας καθώς διαθέτουν μεγάλους γεωλογικούς σχηματισμούς, με καταλληλόλητα προσρόφησης άνθρακα.
Latest News
Από το σβήσιμο του λιγνίτη στο «drill baby drill» - Γιατί ο Μητσοτάκης φρενάρει την πράσινη μετάβαση
Οι ρυθμοί για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας χαμηλώνουν - Η δημόσια μεταστροφή του πρωθυπουργού – Τα μηνύματα και σε Βρυξέλλες
Πώς ο κλάδος οικοδομών χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Ο κλάδος οικοδομών παράγει «με διαφορά» τη μεγαλύτερη εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου από οποιονδήποτε τομέα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
«Συναγερμός» από την πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη [γραφήματα]
Οι εταιρείες ζητούν παρέμβαση Βρυξελλών για τους νέους κανονισμούς ρύπων - Φοβίζει ο ανταγωνισμός από Κίνα και τυχόν εμπορικές εντάσεις με ΗΠΑ
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed