
Ενώ ο δείκτης τιμών καταναλωτή υποχωρεί για 7ο διαδοχικό μήνα οι καταναλωτές συνεχίζουν να ανεβαίνουν τον Γολγοθά της ακρίβειας και καθώς φαίνεται η «ανηφόρα» δεν θα τελειώσει σύντομα. Ενδεχομένως τους επόμενους μήνες να μην είναι τόσο απότομη, όπως ένα χρόνο πριν, αλλά τίποτα δεν προμηνύει ότι θα γίνει… κατηφόρα.
Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές των προϊόντων θα παραμείνουν ψηλά, με την ακρίβεια να συνεχίζει να «καίει» τους καταναλωτές. Διότι άλλο πληθωρισμός και άλλο ακρίβεια.
Σούπερ μάρκετ: Το εφιαλτικό ράλι τιμών συνεχίζεται – Ανατιμήσεις 8,9%
Ο πληθωρισμός αποτυπώνει την μεταβολή της τιμής σε 12μηνη βάση. Η ακρίβεια, αποτυπώνει το πόσα χρήματα δαπανά κάποιος για να καλύψει μια βασικότατη ανάγκη, όπως είναι αυτή της σίτισης.
Η υποχώρηση των δεικτών δεν φέρνει ανακούφιση
Ο δείκτης του πληθωρισμού στα τρόφιμα, για δωδέκατο συνεχόμενο μήνα παραμένει σε διψήφιο ποσοστό και παρότι επιβραδύνεται για τρεις μήνες στη σειρά, έχει υποχωρήσει μόλις 1,2%, συνεχίζοντας να είναι τριπλάσιος συγκριτικά με τον μέσο πληθωρισμό.
Ναι μεν έχουν ξεκινήσει να καταγράφονται κάποιες μειώσεις τιμών, ωστόσο, είναι πολύ μικρότερες από τις ανατιμήσεις που έχουν περάσει την τελευταία διετία.
Έτσι, ακόμη κι όταν το επόμενο διάστημα οι μειώσεις αυτές θα αποτυπωθούν στον δείκτη που μετράει τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, λόγω της αρνητικής επίδρασης της βάσης σύγκρισης, η παγιωμένη ακρίβεια θα συνεχίζει να βασανίζει τα νοικοκυριά.
Ακρίβεια: Τα πέντε καθημερινά προϊόντα που «καίνε» τους καταναλωτές
Το ζήτημα λοιπόν είναι το πότε και το πως θα αρχίσουν να φαίνονται μειώσεις στις τιμές των προϊόντων στο ράφι.
Με δεδομένο ότι υπάρχει διαφορά φάσης στην τιμολόγηση των τροφίμων – θυμίζουμε ότι οι αυξήσεις καθυστέρησαν να περάσουν στην αγορά συγκριτικά με την αύξηση των τιμών της ενέργειας – είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ακόμη για να δουν οι καταναλωτές τις πρώτες ουσιαστικές μειώσεις τιμών στο καλάθι του σούπερ μάρκετ.
«Οι τιμές θα πρέπει να μείνουν για 4-5 μήνες σχεδόν αμετάβλητες για να αρχίσουν σταδιακά να μειώνονται», αναφέρει στον ΟΤ στέλεχος από τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής. Ωστόσο, ο ίδιος τονίζει ότι οι τιμές δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα επίπεδα που ήταν πριν την πληθωριστική κρίση.
«Οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν αλλά με πιο αργό ρυθμό», σημειώνει, συμπληρώνοντας πάντως ότι σε κάποιες περιπτώσεις πιθανόν να καταγραφούν και μειώσεις.
Νέος γύρος ανατιμήσεων
Άλλωστε, τα 7 στα 10 στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που είχε παρουσιάσει ο CEO της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, στο πλαίσιο της εκδήλωσης Shopper Trends Event 2023.
Πληθωρισμός: Ο «εφιάλτης» με τις τιμές στα τρόφιμα
Ειδικότερα, σε δείγμα 32 διευθυνόντων συμβούλων από επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής και της βιομηχανίας, προκύπτει πως σε ποσοστό 68% απάντησαν ότι θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών εφέτος.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 5% σύμφωνα με το 35% των ερωτηθέντων, ενώ 1 στους 2 απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως το 10%. Υπάρχει δε και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%.
Για συνέχιση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα, έστω και με πιο αργό ρυθμό, είπε δημόσια και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.
Ήδη, οι νέοι τιμοκατάλογοι χονδρικής που φθάνουν στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στοχευμένες αυξήσεις ανά κατηγορία, με το εύρος των ανατιμήσεων να παραμένει σε υψηλά βαρομετρικά, από 10% έως και 37%.
Το δύσκολο στοίχημα των μειώσεων
Την ίδια ώρα ορισμένες επιχειρήσεις επιχειρούν είτε μέσω μικρών μειώσεων στους τιμοκαταλόγους χονδρικής είτε μέσω προσφορών στο ράφι να κάνουν την υπέρβαση, με απώτερο στόχο να περιορίσουν τις απώλειες που είχαν ως προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Οι πρώτες μειώσεις με τον ένα ή – κυρίως – με τον άλλο τρόπο, ξεκίνησαν από την αγορά των γαλακτοκομικών με αγελαδινό γάλα (π.χ. η Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος) και η Κρι Κρι ανακοίνωσαν μειώσεις τιμών και προσφορές στα γιαούρτια, η ΔΕΛΤΑ κάνει προσφορές σε όλο το κωδικολόγιο), ενώ άλλες εταιρείες, όπως η Βίκος διαβεβαιώνει ότι εφέτος δεν θα προχωρήσει σε ανατιμήσεις.
Κάποιες μειώσεις τιμών μέσω προσφορών διαπιστώνονται και στις κατηγορίες των ζυμαρικών, του κοτόπουλου και των αλεύρων.
Ωστόσο είναι σταγόνα στον ωκεανό, καθώς πρόκειται για προϊόντα που οι τιμές τους αυξήθηκαν υπέρογκα όλη την προηγούμενη διετία λόγω των αλλεπάλληλων κραχ (πανδημία, διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, πόλεμος, ενεργειακή κρίση κ.λπ.).
Σε κάθε περίπτωση, όπως λένε οικονομικοί αναλυτές, τα ακριβά αποθέματα θα πρέπει να εξαντληθούν πριν αρχίσουν να υποχωρούν και οι τιμές των τελικών προϊόντων. Αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικές μειώσεις τιμών σε βασικά τρόφιμα δεν θα δούμε μέχρι τον προσεχή Οκτώβριο.


Latest News
![Γραφεία: Σημαντική αύξηση των ενοικίων στην Αθήνα – Οι τιμές ανά περιοχή [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/31_03_ot_GRafeia1_EXO-600x352.png)
Φωτιά πήραν τα ενοίκια στα γραφεία - Οι τιμές ανά περιοχή [γραφήματα]
Τι δείχνει το φετινό Παρατηρητήριο Γραφείων που επιμελείται η Geoaxis για τα ενοίκια σε γραφεία

«Καίνε» τα φροντιστήρια - Πάνω από μισό δισ. κόστησαν στα νοικοκυριά το 2024
Ποιοι είναι οι δημογραφικοί και κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες που διαφοροποιούν τις δαπάνες στα φροντιστήρια - Οι ανισότητες και τα εξωπραγματικά ποσά

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος στηρίζει τη βιομηχανία αλουμινίου - Τι δήλωσε ο Θεοδωρικάκος
Στη συμβολή του νέου αναπτυξιακού νόμου για την ενίσχυση του κλάδου του αλουμινίου στην Ελλάδα, μίλησε ο υπουργός Ανάπτυξης

Trump Tower και στην Ελλάδα
Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» ο Οργανισμός Τραμπ αναζητεί το κατάλληλο μέρος στη χώρα μας όπου θα χτιστεί ο νέος ουρανοξύστης

Και όμως, οι εξαγωγές επιβαρύνουν το… εμπορικό ισοζύγιο
Το «παράδοξο» στις ελληνικές εξαγωγές που αυξάνονται μαζί με τις εισαγωγές – Η έκρηξη της εξωστρέφειας και το καμπανάκι Στουρνάρα

Το Κολωνάκι βρίσκει πάλι τη λάμψη του – Επιστρέφουν retailers και επενδυτές real estate
Το Κολωνάκι ύστερα από το «στραπάτσο» της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας γνωρίζει άνθηση επενδύσεων στα εμπορικά ακίνητα

Ήπιες αυξήσεις στις τιμές κατοικιών στην Ευρωζώνη το 2025-2028 - Πρωτιά για την Ελλάδα
Για την Ευρωζώνη, η εικόνα που σχηματίζεται είναι μια αγορά ακινήτων που δεν καταρρέει αλλά ούτε και προσφέρει ουσιαστική αναπτυξιακή ώθηση

Το 39% των δαπανών υγείας πληρώνεται από την τσέπη μας
Σύμφωνα την έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τις Δαπάνες Υγείας του 2023, τα ελληνικά νοικοκυριά βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για ιατροφαρμακευτικές ανάγκες, ξοδεύοντας το 2023 πάνω από 7,3 δισ.

«Ανάσα» στην κατανάλωση - Τι θα περιλαμβάνουν τα «Καλάθια Πάσχα και Νονού»
Στις 9 Απριλίου θα τεθεί σε ισχύ το «Καλάθι του Πάσχα» και θα διαρκέσει έως το Μεγάλο Σάββατο 19 Απριλίου - Έρχεται και το «καλάθι των Νονών»
![Ακίνητα: Καλπάζουν οι τιμές – Αυξάνεται το κατασκευαστικό κόστος στην οικοδομή [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/28_03_ot_deikths_ktiria_ΕΧΟ-600x352.png)
Ζαλίζουν οι τιμές ακίνητων - Στα ύψη το κόστος της οικοδομής [γραφήματα]
Με ταχείς ρυθμούς συνεχίζεται η ανοδική πορεία των τιμών στα ακίνητα επιτείνοντας το στεγαστικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια με την Golden Visa και το Airbnb