Από τον Ζήκο που πήγαινε τα ψώνια στην «κυρά –γιατρέσα» με το ποδήλατο στην ελληνική ταινία «Της κακομοίρας» μέχρι και σήμερα που οι παραγγελίες γίνονται ηλεκτρονικά, η ιδέα ότι τα ψώνια έρχονται στην πόρτα του καταναλωτή χωρίς χρέωση έχει γίνει κάτι σαν αξίωμα.
Πόσο όμως «αντέχουν» οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ τη δωρεάν διανομή – έστω και πάνω από κάποιο ποσό;
Η ταχεία ανάπτυξη του e-grocery, το ψηφιακού καναλιού αγορών ειδών σούπερ μάρκετ, από την πανδημία και μετά, δείχνει ότι το κόστος αυτής της παροχής εξελίσσεται σε «αγκάθι» για την κερδοφορία των αλυσίδων. Κι αυτό γιατί καμιά επιχείρηση δεν βγάζει κέρδη από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Έρχονται χρεώσεις
«Το κόστος από τη λήψη της παραγγελίας μέχρι την παράδοση των προϊόντων στον πελάτη, το οποίο δεν είναι μικρό, δεν περνάει με αυξημένες χρεώσεις στον τελικό καταναλωτή», επισημαίνεται από στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Επειδή όμως οι e-πωλήσεις ειδών σούπερ μάρκετ έχουν τη δική τους δυναμική, η οποία ενισχύεται, κανείς δεν εγκαταλείπει το ηλεκτρονικό κανάλι και όλοι αναζητούν τις βέλτιστες λύσεις για να «ισοφαρίσουν» το κόστος. Εξ ου και η προοπτική να καθιερωθούν χρεώσεις στη διανομή θεωρείται σχεδόν σίγουρη και μάλιστα ενδεχομένως να αρχίσει να ισχύει από τους επόμενους μήνες.
Convert Group: Αλματώδης αύξηση 56% στις αγορές από τα ελληνικά Online Super Market το 2021
«Όλες οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις χρεώνουν μεταφορικά για τις παραγγελίες μέσω e-commerce», αναφέρουν στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ, εκτιμώντας ότι για να είναι κερδοφόρα η διαδικασία της διανομής προϊόντων για τις αλυσίδες, η χρέωση στη διανομή πρέπει να κινείται τουλάχιστον στο 10% της συνολικής αξίας της κάθε παραγγελίας.
Τι λένε οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές πάντως είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο θέμα των χρεώσεων και ειδικά στην παρούσα πληθωριστική συγκυρία, οι αλλαγές στο στάτους των ηλεκτρονικών παραγγελιών σίγουρα δεν περνάνε απαρατήρητες.
Για παράδειγμα, το θέμα των μεταφορικών αποτελεί τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα για την επιλογή ενός e-shop, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της Focus Bari.
Συγκεκριμένα ένα 59% των ερωτηθέντων έχει ως βασικό κριτήριο επιλογής του καταστήματος την δωρεάν αποστολή. Ταυτόχρονα όμως οι καταναλωτές αναγνωρίζουν ότι η δωρεάν αποστολή δεν είναι εφικτή πάντοτε. Έτσι απαντώντας στο ερώτημα «ποιο είναι το ποσό κάτω από το οποίο θεωρούνται δίκαια τα μεταφορικά ανά κατηγορία» θεωρούν, ενδεικτικά, τα 90 ευρώ για τις μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές, τα 52 ευρώ για τα έπιπλα, τα 38 ευρώ για τα παπούτσια, τα 31 ευρώ για τα βιβλία και τα 30 ευρώ για τα παιχνίδια.
Λιγότερα τεμάχια στο ηλεκτρονικό καλάθι
Όσο αφορά τη δυναμική του τζίρου των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, σχεδόν σταθερή είναι η πορεία των πωλήσεων εφέτος, με την ανάπτυξη όμως να βασίζεται, όπως συμβαίνει και στα φυσικά καταστήματα, στις ανατιμήσεις.
Συγκεκριμένα κατά το πρώτο τρίμηνο εφέτος (στοιχεία έως 26 Μαρτίου), οι πωλήσεις σε αξία των online σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν με ρυθμό 6,7% στα 61,1 εκατ. ευρώ, με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο Παναγιώτης Γκεζερλής, ιδρυτής και επικεφαλής της Convert Group, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Shopper Trends Event της NielsenIQ.
Αντίθετα με την αύξηση των πωλήσεων σε αξία (περιλαμβάνεται το 88% των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ και quick commerce συνεργασιών), ο όγκος ήταν μειωμένος, καθώς τα τεμάχια στο μέσο καλάθι των καταναλωτών ήταν λιγότερα κατά 10,1%.
Εκτιμάται ότι η υποχώρηση του όγκου πωλήσεων εφέτος συνδέεται με την κατακόρυφη υποχώρηση της έντασης των προσφορών κατά 13,6 μονάδες.
Την ίδια ώρα, αξιοσημείωτη είναι η αυξημένη συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και στον online τζίρο των επιχειρήσεων της οργανωμένης λιανικής, καθώς το μερίδιό τους σε αξία έχει φθάσει στο 15,2%, αυξημένο κατά 1,5 μονάδα συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο πέρσι. Σε όγκο το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο online κανάλι των σούπερ μάρκετ φθάνει το 18,7% (+1,4 μονάδες).
Υπενθυμίζεται ότι το 2022 ο κλάδος των online σούπερ μάρκετ αναπτύχθηκε με ρυθμούς 5%, με τη συνολική αξία των αγορών να φθάνει στα 266 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, χωρίς όμως να περιλαμβάνονται οι Q-Commerce παίκτες Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt που κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά.
Latest News
Έκλεισε 70 χρόνια η Ελίν και μπαίνει σε μια νέα εποχή - Η ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση
«Η ενεργειακή μετάβαση είναι αναγκαία», αναγνώρισε ο Πρόεδρος της Ελίν και Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αληγιζάκης
Το double στα κέρδη της Βενέτης και τι φέρνει η εξαγορά των Παγωτών Δωδώνη
Η Βενέτης με τα… χίλια πρόσωπα και η νέα σελίδα στην 76χρονη ιστορία της πιο γνωστής αλυσίδας αρτοποιίας στη χώρα
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος