Εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της αεροπορίας και της ναυτιλίας, και άλλα μέτρα που θα καταστήσουν πιο φιλόδοξες τις πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή.
Οι ευρωβουλευτές υπερψήφισαν τις συμφωνίες που επετεύχθησαν με χώρες της ΕΕ στα τέλη του 2022 για πολλά βασικά νομοθετήματα που αποτελούν μέρος του πακέτου «Fit for 55 in 2030» .
Αυτό είναι το σχέδιο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Νόμο για το Κλίμα.
Κλιματική αλλαγή: Το Ευρωκοινοβούλιο αποφασίζει για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα
Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών
Η μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) εγκρίθηκε με 413 ψήφους υπέρ, 167 κατά και 57 αποχές. Σύμφωνα με αυτήν οι εκπομπές GHG στους τομείς του ETS πρέπει να μειωθούν κατά 62% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Επίσης, καταργούνται σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα σε εταιρείες από το 2026 έως το 2034 και δημιουργείται ένα ξεχωριστό νέο ETS II για καύσιμα για οδικές μεταφορές και κτίρια.
Το Κοινοβούλιο ψήφισε επίσης να συμπεριληφθούν, για πρώτη φορά, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα στο ETS (500 ψήφοι κατά 131 και 11 αποχές) και συμφώνησε στην αναθεώρηση του ETS για τις αερομεταφορές (463 ψήφοι κατά 117 και 64 αποχές). Αυτό θα καταργήσει σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα στον τομέα των αερομεταφορών έως το 2026 και θα προωθήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.
Το νέο όργανο για τον άνθρακα
Με 487 ψήφους υπέρ, 81 κατά και 75 αποχές, το Κοινοβούλιο ενέκρινε τους κανόνες για τον νέο μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα της ΕΕ (CBAM), ο οποίος στοχεύει να δώσει κίνητρα σε χώρες εκτός ΕΕ να αυξήσουν τις φιλοδοξίες τους για το κλίμα και να διασφαλίσουν ότι δεν υπονομεύονται οι προσπάθειες της ΕΕ και του παγκόσμιου κλίματος με τη μεταφορά της παραγωγής από την ΕΕ σε χώρες με λιγότερο φιλόδοξες πολιτικές.
Τα αγαθά που καλύπτονται από το CBAM είναι σίδηρος, χάλυβας, τσιμέντο, αλουμίνιο, λιπάσματα, ηλεκτρική ενέργεια, υδρογόνο καθώς και έμμεσες εκπομπές υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Οι εισαγωγείς αυτών των αγαθών θα πρέπει να πληρώσουν οποιαδήποτε διαφορά τιμής μεταξύ της τιμής του άνθρακα που καταβάλλεται στη χώρα παραγωγής και της τιμής των δικαιωμάτων άνθρακα στο EU ETS.
Το CBAM θα εισαχθεί σταδιακά από το 2026 έως το 2034 με την ίδια ταχύτητα που καταργούνται σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα στο EU ETS.
Ταμείο Κοινωνικού Κλίματος για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας
Η συμφωνία με τα κράτη μέλη για τη σύσταση ενός Ταμείου της ΕΕ για το Κοινωνικό Κλίμα (SCF) το 2026 για να διασφαλιστεί ότι η κλιματική μετάβαση θα είναι δίκαιη και κοινωνικά περιεκτική εγκρίθηκε με 521 ψήφους υπέρ, 75 κατά και 43 αποχές. Τα ευάλωτα νοικοκυριά, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις και οι χρήστες των μεταφορών που πλήττονται ιδιαίτερα από την ενεργειακή φτώχεια και τις μεταφορές θα επωφεληθούν από αυτό. Όταν ολοκληρωθεί η λειτουργία του, το SCF θα χρηματοδοτηθεί από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων ETS II ύψους έως και 65 δισεκατομμυρίων ευρώ, με επιπλέον 25% να καλύπτεται από εθνικούς πόρους (συνολικού ύψους 86,7 δισεκατομμυρίων ευρώ).
Επόμενα βήματα
Τα κείμενα πρέπει τώρα να εγκριθούν επίσημα από το Συμβούλιο. Στη συνέχεια θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες αργότερα.
Latest News
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed
«Εξοικονομώ» για παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και δημοτικά - Άνοιξαν οι πλατφόρμες για αιτήσεις
Ο προϋπολογισμός και οι δικαιούχοι του προγράμματος «Εξοικονομώ» - Στόχος η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας
Κορυφαίες τράπεζες του κόσμου «αποχαιρετούν» τη συμμαχία για το κλίμα
Ο Καναδάς είδε τέσσερις κορυφαίες τράπεζες - BMO, National Bank, TD Bank Group και CIBC - να κάνουν ένα βήμα πίσω για το κλίμα
Άτοκα μικροδάνεια έως 25.000€ για την ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτων
Τα προγράμματα για την ενεργειακή αναβάθμιση στα ακίνητα - Τι ετοιμάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Χαμόγελα στις εταιρείες εξόρυξης για Γροιλανδία - «Τεράστια χάρη» το λιώσιμο των πάγων
Η Γροιλανδία, που βρίσκεται ανάμεσα στον Αρκτικό και τον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό, έχει μεταμορφωθεί από την κλιματική κρίση