Εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της αεροπορίας και της ναυτιλίας,  και άλλα μέτρα που θα καταστήσουν πιο φιλόδοξες τις πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή.

Οι ευρωβουλευτές υπερψήφισαν τις συμφωνίες που επετεύχθησαν με χώρες της ΕΕ στα τέλη του 2022 για πολλά βασικά νομοθετήματα που αποτελούν μέρος του πακέτου «Fit for 55 in 2030» .

Αυτό είναι το σχέδιο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Νόμο για το Κλίμα.

Κλιματική αλλαγή: Το Ευρωκοινοβούλιο αποφασίζει για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα

Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών

Η μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) εγκρίθηκε με 413 ψήφους υπέρ, 167 κατά και 57 αποχές.  Σύμφωνα με αυτήν οι εκπομπές GHG στους τομείς του ETS πρέπει να μειωθούν κατά 62% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Επίσης, καταργούνται σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα σε εταιρείες από το 2026 έως το 2034 και δημιουργείται ένα ξεχωριστό νέο ETS II για καύσιμα για οδικές μεταφορές και κτίρια.

Το Κοινοβούλιο ψήφισε επίσης να συμπεριληφθούν, για πρώτη φορά, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα στο ETS (500 ψήφοι κατά 131 και 11 αποχές) και συμφώνησε στην αναθεώρηση του ETS για τις αερομεταφορές (463 ψήφοι κατά 117 και 64 αποχές). Αυτό θα καταργήσει σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα στον τομέα των αερομεταφορών έως το 2026 και θα προωθήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.

Το νέο όργανο για τον άνθρακα

Με 487 ψήφους υπέρ, 81 κατά και 75 αποχές, το Κοινοβούλιο ενέκρινε τους κανόνες για τον νέο μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα της ΕΕ (CBAM), ο οποίος στοχεύει να δώσει κίνητρα σε χώρες εκτός ΕΕ να αυξήσουν τις φιλοδοξίες τους για το κλίμα και να διασφαλίσουν ότι δεν υπονομεύονται οι προσπάθειες της ΕΕ και του παγκόσμιου κλίματος με τη μεταφορά της παραγωγής από την ΕΕ σε χώρες με λιγότερο φιλόδοξες πολιτικές.

Τα αγαθά που καλύπτονται από το CBAM είναι σίδηρος, χάλυβας, τσιμέντο, αλουμίνιο, λιπάσματα, ηλεκτρική ενέργεια, υδρογόνο καθώς και έμμεσες εκπομπές υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Οι εισαγωγείς αυτών των αγαθών θα πρέπει να πληρώσουν οποιαδήποτε διαφορά τιμής μεταξύ της τιμής του άνθρακα που καταβάλλεται στη χώρα παραγωγής και της τιμής των δικαιωμάτων άνθρακα στο EU ETS.

Το CBAM θα ​​εισαχθεί σταδιακά από το 2026 έως το 2034 με την ίδια ταχύτητα που καταργούνται σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα στο EU ETS.

Ταμείο Κοινωνικού Κλίματος για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας

Η συμφωνία με τα κράτη μέλη για τη σύσταση ενός Ταμείου της ΕΕ για το Κοινωνικό Κλίμα (SCF) το 2026 για να διασφαλιστεί ότι η κλιματική μετάβαση θα είναι δίκαιη και κοινωνικά περιεκτική εγκρίθηκε με 521 ψήφους υπέρ, 75 κατά και 43 αποχές. Τα ευάλωτα νοικοκυριά, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις και οι χρήστες των μεταφορών που πλήττονται ιδιαίτερα από την ενεργειακή φτώχεια και τις μεταφορές θα επωφεληθούν από αυτό. Όταν ολοκληρωθεί η λειτουργία του, το SCF θα χρηματοδοτηθεί από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων ETS II ύψους έως και 65 δισεκατομμυρίων ευρώ, με επιπλέον 25% να καλύπτεται από εθνικούς πόρους (συνολικού ύψους 86,7 δισεκατομμυρίων ευρώ).

Επόμενα βήματα

Τα κείμενα πρέπει τώρα να εγκριθούν επίσημα από το Συμβούλιο. Στη συνέχεια θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες αργότερα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα