Mια καίριας σημασίας νίκη πέτυχε σήμερα η ευρωπαϊκή και ελληνική ναυτιλία με την υιοθέτηση ορισμένων εκ των βασικών της θέσεων στην νέα αναθεωρημένη Οδηγία για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS).
Οι νομοθετικές διεργασίες ολοκληρώθηκαν, σήμερα, και όπως επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών σε ανάρτηση της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι βασικές προτάσεις, που πρώτη και σταθερά υποστήριξε η ΕΕΕ από το 2021, περιλαμβάνονται στο τελικό κείμενο.
Τραυλού: Χωρίς τη ναυτιλία δεν μπορεί να υπάρξει πράσινη μετάβαση
Ειδικότερα:
- Επιβάλλεται η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθιστώντας τον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου υπεύθυνο για το κόστος συμμόρφωσης.
- Προβλέπεται η δέσμευση μέρους των εσόδων του EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου.
Επόμενο βήμα, τώρα, είναι να αναγνωριστεί στην πράξη η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ώστε να προωθηθούν κατάλληλες λύσεις μέσω του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειριστεί τα δεσμευμένα έσοδα, τονίζει η ΕΕΕ. Το Ταμείο Καινοτομίας πρέπει κατά προτεραιότητα να στηρίξει την ανάπτυξη και διάθεση εναλλακτικών και ασφαλών ναυτιλιακών καυσίμων σε προσιτές τιμές. Την ίδια στιγμή, είναι ανάγκη να διασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού και ισότιμη πρόσβαση στο Ταμείο για τις πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως έχει δηλώσει η Πρόεδρος της ΕΕΕ κα. Μελίνα Τραυλού.
Η ανακοίνωση της ECSA
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την επίσημη έγκριση του νέου νόμου EU ETS σήμερα από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η διάθεση περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ των εσόδων του Ταμείου Καινοτομίας για τον ναυτιλιακό τομέα μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου.
Τα παραπάνω επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση η European Community Shipowners’ Associations (ECSA) προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό ότι το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο έχουν αποδεχθεί τις εκκλήσεις των ενδιαφερομένων μερών του κλάδου να διατεθούν τα έσοδα του EU ETS στον ναυτιλιακό τομέα για να υποστηρίξουν την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων και να προωθήσουν την καινοτομία.
Τουλάχιστον 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ υπό την τρέχουσα τιμή του άνθρακα ETS, θα διατεθούν σε ναυτιλιακά έργα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας, προστίθεται στην ανακοίνωση.
«Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στη ναυτιλία δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά ζήτημα «πώς». Η διάθεση μέρους των εσόδων του ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι πράγματι κλειδί για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών με τα καθαρά καύσιμα», λέει ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» μέσω υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη μετακύλιση του κόστους του EU ETS στους εμπορικούς φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων. Η περίοδος σταδιακής εισαγωγής και η σταδιακή συμπερίληψη των εκπομπών από τη ναυτιλία σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στον τομέα. Οι νομοθέτες συμφώνησαν επίσης σε ειδικές διατάξεις για πλοία κατηγορίας πάγου, μικρά νησιά και εξόχως απόκεντρες περιοχές.
Ενώ το νέο ETS σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου, θα πρέπει να διατίθενται επαρκείς ποσότητες καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα σε προσιτή τιμή για να διατηρηθεί η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Αυτό θα πρέπει να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του προτεινόμενου νόμου περί Net Zero Industry Act. Καθώς η ναυτιλία είναι ένας από τους κλάδους που είναι πιο δύσκολο να απελευθερωθούν από τον άνθρακα, η αναβάθμιση των προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα για τον τομέα είναι καίριας σημασίας, προσθέτει η ECSA.
«Η ναυτιλία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ενεργειακής ασφάλειας και της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης, αυτό πρέπει να αντικατοπτρίζεται σωστά στις στρατηγικές προτεραιότητες του νέου νόμου περί Net Zero Industry Act. Για το λόγο αυτό, χαιρετίζουμε τη συμπερίληψη των υπεράκτιων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στη λίστα των στρατηγικών τεχνολογιών καθαρού μηδενισμού. Επιπλέον, τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBOs) θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον νόμο, ώστε να αναπτυχθεί γρήγορα η ειδική παραγωγική ικανότητα», πρόσθεσε ο Σωτήρης Ράπτης.
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες