Θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η «ταλαιπωρία των ζώων» στον τελικό λογαριασμό που πληρώνει κανείς για να προμηθευτεί ένα αρνίσιο μπούτι ή μια μοσχαρίσια μπριζόλα; Σε κάποιους ίσως να φαίνεται παράλογο, αλλά είναι μια ιδέα που διατυπώνει το Ελεκγκτικό Συνέδριο της ΕΕ σε έγγραφο ανάλυσης των συνθηκών διαβίωσης και μετακίνησης των σφαγίων που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα. Συνάδει εξάλλου με τις διαρκώς εντεινόμενες δράσεις των οργανώσεων για την προάσπιση των δικαιωμάτων των ζώων.
«Το επίπεδο διαβίωσης των ζώων κατά τη μεταφορά τους δεν λαμβάνεται υπόψη ούτε στο κόστος μεταφοράς ούτε στην τιμή του κρέατος», διαπιστώνει το ανώτατο Δικαστήριο στη μελέτη που εκπόνησε στο πλαίσιο της επικείμενης αναθεώρησης των ευρωπαϊκών κανονισμών για την καλή διαβίωση των ζώων.
Πολύωρα μαρτυρικά ταξίδια
Το Δικαστήριο υπενθυμίζει ότι οι παραγωγοί συχνά μεταφέρουν τα ζώα από το ένα κράτος-μέλος στο άλλο «για να εκμεταλλευθούν τις διαφορές κόστους μεταξύ των διαφόρων κρατών και των περιφερειών της ΕΕ και να μεγιστοποιήσουν την κερδοφορία τους, να επιτύχουν οικονομίες κλίμακος και να μειώσουν τις δαπάνες παραγωγής ή/και σφαγής».
ΕΕ: Γάλα και κρέας σε κρίση – Ποιες είναι οι προβλέψεις για το 2023
Ωστόσο, «η μεταφορά ζώων σε μεγάλες αποστάσεις μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ευημερία τους», δηλώνει η υπεύθυνη για τη σύνταξη της μελέτης Έβα Λίντστρεμ. «Άγχος, πείνα, δίψα, ζέστη… Το ταξίδι είναι μερικές φορές πολύ μεγάλο. Στο 37% των περιπτώσεων μεταφοράς ζώων διαρκεί περισσότερο από οκτώ ώρες, ενώ το 4% των μεταφορών ξεπερνά το 24ωρο», εξηγεί η αξιωματούχος του ευρωπαϊκού οργάνου.
Επιπλέον, «δεν εφαρμόζουν όλα τα κράτη-μέλη την ευρωπαϊκή νομοθεσία που διέπει τη μεταφορά ζώων, καθώς υπάρχουν ‘παραθυράκια’ που εκμεταλλεύονται οι παραγωγοί για να μειώνουν τα κόστη τους», καταγγέλλει η Λίντστρεμ.
Αποτίμηση της ταλαιπωρίας
Κατόπιν των διαπιστώσεων αυτών οι αρμόδιοι ελεγκτές του εδρεύοντος στο Λουξεμβούργο Δικαστηρίου προτείνουν τον περιορισμό του αριθμού των ταξιδιών στα οποία υποβάλλονται τα σφάγια. Προτείνουν επίσης τη μείωση της διάρκειας των μετακινήσεών τους από τόπο σε τόπο και πρωτίστως τη βελτίωση των συνθηκών μεταφοράς τους.
Ειδικότερα, μεταξύ των προτάσεων του ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για την αποθάρρυνση των παραγωγών που κερδοσκοπούν εις βάρος της αξιοπρεπούς διαβίωσης των ζώων επί σφαγή, περιλαμβάνεται «η χρηματική αποτίμηση της ταλαιπωρίας των ζώων κατά τη μεταφορά τους και την ενσωμάτωση της χρηματικής αυτής επιβάρυνσης στο κόστος παραγωγής της και στην τελική τιμή του κρέατος».
Το έγγραφο του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνει επίσης την έλλειψη πληροφοριών σχετικά με τις «οικονομικές συνέπειες ή εν προκειμένω από τα αποκομιζόμενα οφέλη που προκύπτουν από την κακή διαβίωση των ζώων κατά τη μεταφορά τους». Στο πλαίσιο αυτό η ανάπτυξη ενός «συστήματος αντικινήτρων» θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους Ευρωπαίους εκτροφείς ζώων και τις εταιρείες μεταφορών «να αναλάβουν δράση ώστε να εξασφαλίζεται η καλή διαβίωση των μεταφερομένων ζώων».
Οι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές
Το Δικαστήριο, κεντρική αρμοδιότητα του οποίου είναι ο οικονομικός έλεγχος του συνόλου των δράσεων και των δαπανών κάθε οργάνου και οργανισμού που έχει ιδρύσει ή εποπτεύει η ΕΕ, «ελπίζει να ενθαρρύνει τους παραγωγούς να αλλάξουν τον τρόπο μεταφοράς των ζώων ή ακόμη και να μειώσουν τα ταξίδια», σημειώνει ο ανταποκριτής του γαλλικού «Figaro» στο Λουξεμβούργο.
Αυτό θα γίνει εισάγοντας «συστήματα κινήτρων που ενθαρρύνουν τις εταιρείες μεταφορών να αποτρέπουν τις ελλείψεις στην καλή διαβίωση των μεταφερομένων ζώων μειώνοντας την οικονομική ελκυστικότητα των μη συμμορφούμενων με τους κανόνες πρακτικών», όπως αναφέρεται στο επίσημο έγγραφο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Στο έγγραφο διευκρινίζεται ότι «θα είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί μια μέθοδος τιμολόγησης της ταλαιπωρίας των ζώων», η οποία «μένει να καθοριστεί». Στη διαδικασία αυτή κεντρικό ρόλο θα διαδραματίσουν και οι καταναλωτές. Διότι οι Ευρωπαίοι ευαισθητοποιούνται όλο και περισσότερο στα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και ως εκ τούτου «είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για τα προϊόντα κρέατος που καταναλώνουν, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια ότι θα ενημερώνονται για τις καλές συνθήκες εκτροφής, διαβίωσης και μεταφοράς των ζώων».
Latest News
«Σβήνει» το σχέδιο για τον αμερικανικό οίκο πολυτέλειας - Άδοξο τέλος στο deal Tapestry-Capri
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ τερματίζει τα σχέδια για τη δημιουργία ενός οίκου πολυτελείας made in USA, με έξι ισχυρά brands
Ο γαλλικός κολοσσός που παίρνει... διαζύγιο από την ιστορία του
Ο γαλλικό γίγαντας δομικών υλικών Saint-Gobain σκέφτεται να πουλήσει τα συμφέροντά του στην βιομηχανία υαλοπινάκων αυτοκινήτων
Σε σταυροδρόμι η Κίνα - Γιατί είναι δύσκολη η μετάβαση της οικονομίας
Εάν η Κίνα προχωρήσει προσεκτικά, κινδυνεύει να καταπνίξει τη στροφή της σε μια οικονομία που βασίζεται στην κατανάλωση
Πώς Nike και Adidas έχασαν την κυριαρχία τους
Πολλοί νέοι παίκτες μπαίνουν στα αθλητικά είδη με τις Nike και Adidas να κάνουν μια σειρά από λάθη που τους κόστισαν
Τον θέλει ο Ίλον Μασκ για υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ - Ποιος είναι ο Χάουαρντ Λούτνικ, CEO της Cantor Fitzgerald
Η ιστορία πίσω από τον CEO της Cantor Fitzgerald, Χάουαρντ Λούτνικ, που προκρίνει ο Ίλον Μασκ για υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ
Lenovo: Kαθαρά κέρδη αυξημένα κατά 48% στα 404 εκατομμύρια δολάρια
Η Lenovo ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του β' τριμήνου για το οικονομικό έτος 2024/25, με σημαντική αύξηση των καθαρών εσόδω
Τελευταία συνάντηση Μπάιντεν-Σι Τζινπίνγκ στο Περού - Η πρόκληση των δασμών και της Ταϊβάν
Ο Τζο Μπάιντεν και ο Σι θα συζητήσουν στο περιθώριο του φόρουμ Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας-Ειρηνικού στη Λίμα του Περού
Σοκ και δέος από τις διαφημίσεις στην κατανάλωση - Ο ρόλος της πρόκλησης και της... αηδίας
Μπορεί να μείνει ανεπηρέαστη η κατανάλωση από τη στρατηγική των εταιρειών που χρησιμοποιούν σοκαριστικές ή αηδιαστικές εικόνες στην διαφήμιση;
Θα προσπαθήσει ο Τραμπ να σταματήσει την απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ;
Η προθεσμία για την απαγόρευση του TikTok λήγει στις 19 Ιανουαρίου 2025 - Η πιθανή στάση του Ντόναλντ Τραμπ και οι επιφυλάξεις
Economist: Ερχονται τα trumponomics - Τι θα φέρουν στην παγκόσμια οικονομία
Η μόνη πειθαρχία σε έναν πρόεδρο που τα κατάφερε τόσο θεαματικά αψηφώντας τους ειδικούς, θα προέλθει από τις ίδιες τις αγορές