Στα ανεξάρτητα μέλη ενός νέου εξειδικευμένου συμβουλίου, μιας επιτροπής εμπειρογνωμόνων, αναθέτει η κυβέρνηση της Αυστραλίας τη βασική ευθύνη για τον καθορισμό των επιτοκίων, αποδυναμώνοντας την Κεντρική Τράπεζα της χώρας.
Σνάμπελ-ΕΚΤ: Νωρίς να προδικάσουμε τις αποφάσεις του Μαΐου
Όπως μεταδίδει το Reuters, σε μια έκθεση 272 σελίδων που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, περιγράφεται μια σειρά μεταρρυθμίσεων που αφορούν την Κεντρική Τράπεζα της Αυστραλίας (RBA) και περιλαμβάνουν λιγότερες συνεδριάσεις για τον καθορισμό πολιτικής και δημιουργία ενός ξεχωριστού συμβουλίου για τις καθημερινές εργασίες της τράπεζας.
Το Συμβούλιο Νομισματικής Πολιτικής
Σημαντικό για την εμπιστοσύνη της αγοράς, το νέο Συμβούλιο Νομισματικής Πολιτικής (MPB) της RBA θα διατηρήσει την ανεξαρτησία του από την κυβέρνηση και τον ευέλικτο στόχο για πληθωρισμού στο 2% έως 3%.
Θα έχει μια απλούστερη διπλή εντολή για σταθερότητα των τιμών και πλήρη απασχόληση, ευθυγραμμιζόμενο με τις περισσότερες άλλες μεγάλες κεντρικές τράπεζες, και θα στοχεύει σε μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά την πολιτική. Μέχρι σήμερα η κεντρική τράπεζα της Αυστραλίας είχε ένα ασυνήθιστα ευρύ πεδίο αρμοδιοτήτων και εξουσιών αναφορικά με την οικονομική πολιτική της χώρας.
«Στόχος η ενίσχυση της Κεντρικής Τράπεζας»
Ο υπουργός Οικονομικών Τζιμ Τσάλμερς δήλωσε ότι συμφωνεί κατ’ αρχήν και με τις 51 συστάσεις της έκθεσης οι οποίες, όπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου, «αφορούν την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Κεντρικής Τράπεζας και όχι την υπονόμευσή της».
Οι προτάσεις ακολουθούν τις έντονες επικρίσεις που έχει δεχθεί η RBA και ο διοικητής της για την απότομη αύξηση των επιτοκίων προς καταπολέμηση του ανεξέλεγκτου πληθωρισμού. Παρόμοιες επικρίσεις έχουν ασκηθεί σε πολλές κεντρικές τράπεζες σχετικά με την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας της πολιτικής προς τις αγορές και το ευρύτερο κοινό.
Ο διοικητής της RBA, Φίλιπ Λόου, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την έκθεση και δήλωσε ότι το σημερινό διοικητικό συμβούλιο θα εξετάσει τώρα πώς θα εφαρμόσει ορισμένες από τις προτάσεις. Οι πλήρεις συστάσεις αναμένεται να εισαχθούν έως τον Ιούλιο του επόμενου έτους.
Η κυριότερη από αυτές ήταν η διάσπαση του διοικητικού συμβουλίου της RBA σε ένα για τη νομισματική πολιτική και ένα για τη διακυβέρνηση, το οποίο θα έχει έναν εξωτερικό πρόεδρο που θα επιβλέπει λειτουργίες όπως οι ανθρώπινοι πόροι, τα οικονομικά και η τεχνολογία.
Η σύνθεση
Το MPB θα αποτελείται από τον διοικητή και τον υποδιοικητή της RBA, τον υπουργό Οικονομικών και έξι εξωτερικά μέλη με εμπειρία στα μακροοικονομικά, το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τις αγορές εργασίας και την πλευρά της προσφοράς.
Το σημερινό διοικητικό συμβούλιο έχει επίσης έξι εξωτερικά μέλη, τα οποία όμως τείνουν να προέρχονται από την επιχειρηματική κοινότητα – με την έκθεση να αμφισβητεί κατά πόσο διαθέτουν επαρκή εμπειρογνωμοσύνη στα οικονομικά.
Η έκθεση συνέστησε το MPB να συνεδριάζει οκτώ φορές το χρόνο, αντί για 11 που συνεδριάζει σήμερα η Κεντρική Τράπεζα, και πάλι σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική. Για πρώτη φορά θα υπάρχει ένα μη δημοσιοποιούμενο πρακτικό ψηφοφορίας, στο οποίο θα καταγράφονται και τυχόν σημεία διαφωνίας.
Τα εξωτερικά μέλη του σημερινού διοικητικού συμβουλίου σπάνια μιλούν δημοσίως και η επικοινωνία της πολιτικής είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του διοικητή και του υποδιοικητή.
Επικρίσεις σε βάρος του διοικητή της RBA
«[Το συμβούλιο] αφαιρεί κάποια δύναμη από τον διοικητή, νομίζω ότι αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη αλλαγή», δήλωσε ο Σιν Κάλοου, ανώτερος στρατηγικός αναλυτής νομισμάτων στην Westpac. «Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον αν είχαμε κάποια εξωτερικά μέλη που θα έρχονταν και θα έκαναν σχόλια που δεν θα ήταν τόσο κοντά σε αυτά που λέει ο διοικητής».
Ο Λόου έχει δεχτεί πολλές επικρίσεις αφού είπε στους δανειολήπτες το 2021 ότι τα επιτόκια δεν είναι πιθανό να αυξηθούν μέχρι το 2024.
Αντ’ αυτού, ο πληθωρισμός ξεπέρασε τις προσδοκίες και ανάγκασε την τράπεζα να ξεκινήσει έναν επιθετικό κύκλο σύσφιξης τον περασμένο Μάιο, ανεβάζοντας τα επιτόκια συνολικά κατά 350 μονάδες βάσης στο 3,6%.
Η επταετής θητεία του Λόου λήγει τον Σεπτέμβριο και υπάρχουν εικασίες ότι δεν θα παραταθεί, όπως έγινε με τους δύο προκατόχους του.
Ο Τσάλμερς δήλωσε ότι η απόφαση για τον διορισμό του Λόου θα ληφθεί στα μέσα του έτους. Ο ίδιος ο Λόου δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι θα δεχόταν άλλη μια θητεία αν του προσφερόταν, αλλά θα καταλάβαινε αν η κυβέρνηση ήθελε κάποιον άλλον για τη θέση.
Latest News
Πώς η Boeing έβαλε την αεροπορία των ΗΠΑ να πληρώσει με «καπέλο» 8.000% για σαπούνια
Πώς η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία πλήρωσε 8.000% παραπάνω την Boeing για διανομείς σαπουνιού μπάνιου αεροσκαφών C-17
Ο άνθρωπος πίσω από τον όρο «The Magnificent Seven» λύνει τη σιωπή του
Γνωρίστε τον αναλυτή που χρησιμοποίησε τον όρο Magnificent Seven για τις μετοχές τεχνολογίας που διαφεντεύουν τη Wall Street
Πώς η «οικονομική γρίπη» της Γερμανίας μεταδίδεται στην Ευρώπη – Οι συνέπειες για Ελλάδα
Η νέα κρίση που φέρνει το λουκέτο σε τουλάχιστον τρία εργοστάσια της Volkswagen δημιουργεί μεγάλη αναταραχή στη Γερμανία
Οι αποτυχημένες προσπάθειες «ανάστασης» της Intel και οι χειρισμοί Γκέλσινγκερ
O CEO της Intel, Πατ Γκέλσινγκερ, έθεσε υψηλές προσδοκίες για τις ικανότητες κατασκευής της εταιρείας αλλά και την ικανότητά της στον τομέα της AI, ωστόσο απέτυχε να ανταποκριθεί
Αγροτικές επιδοτήσεις: Δισεκατομμυριούχοι έλαβαν ενίσχυση 3,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ
Τουλάχιστον 17 δισεκατομμυριούχοι συγκαταλέγονται στους «αγρότες» που έλαβαν γενναίες αγροτικές επιδοτήσεις την τετραετία 2019-2023.
Γιατί έπεσε η μετοχή της Uber
Η πρόβλεψη για μετακινήσεις πελατών της Uberς ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις της Wall Street
Γιατί η Κωνσταντινούπολη δοκιμάζει τη δωρεάν συγκοινωνία στους ανέργους
Η Κωνσταντινούπολη είναι η μεγαλύτερη πόλη που επενδύει στις μεταφορές με την ελπίδα να ενισχύσει την απασχόληση
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Γιατί λείπουν 350 αεροσκάφη από τον παγκόσμιο στόλο
Υπάρχει ένα κενό σε αεροσκαφή που χρειάζονται οι αεροπορικές εταιρείες για να λειτουργούν απρόσκοπτα οι αερομεταφορείς
Η VW και η κρίση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Δύσκολες εποχές για τον όμιλο VW: Μείωση κερδών, κλείσιμο εργοστασίων, κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα. Ποιον ρόλο διαδραματίζει η πολιτική;