Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζει και το 2023 την ανοδική του πορεία, παρουσιάζοντας στο σύνολό του θετική τάση για το πρώτο τρίμηνο του έτους της τάξης του +8,2% (στοιχεία YTD έως 02 Απριλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
Όπως αναφέρει η έκθεση της NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.
Ο πληθωρισμός «ευλόγησε» τον τζίρο των σούπερ μάρκετ – Πόσο αυξήθηκε το 2022 [Ερευνα]
Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα. Ωστόσο αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι αν αποδομήσουμε την συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και μόνο πληθωριστική, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά -3,5%.
Ο αντίκτυπος του πληθωρισμού
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.
Ποιες περιοχές πρωταγωνιστούν
Αναλύοντας στη συνέχεια την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, καθώς στις διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, προκύπτουν ορισμένα επίσης αξιοσημείωτα ευρήματα:
- Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.
- Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.
Τα προϊόντα
Επικεντρώνοντας στην πορεία συγκεκριμένων προϊόντικών κατηγοριών, τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.
Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ επίσης η κατηγορία των σπορέλαιων, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.
Σαν ένα γενικότερο σχόλιο για το πρώτο τρίμηνο του 2023 θα μπορούσαμε να σημειώσουμε ότι όσον αφορά στην πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων φαίνεται να υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%). Αν ωστόσο ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3% αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση. Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%) σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%), γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής).
Latest News
Οι 10 καινοτόμες ελληνικές επιχειρήσεις που μαγνήτισαν τους επενδυτές
Η ελληνική κοινότητα των startups συνεχίζει να παράγει «διαμάντια» και κεντρίζει το εγχώριο και όχι μόνο ενδιαφέρον
Vodafone: Εργαλείο AI για την παρακολούθηση της ποιότητας υπηρεσιών IoT Connectivity
Η πλατφόρμα της Vodafone έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει διαφοροποιήσεις στην υπηρεσία, παρακολουθώντας και μαθαίνοντας από προηγούμενα μοτίβα κίνησης δεδομένων πελατών
Νέος σταθμός ταχείας φόρτισης στον Πειραιά από το ZAP Taxi Club
Στο ZAP Taxi Club μπορούν να συμμετέχουν όσοι ιδιοκτήτες άδειας ταξί είναι ήδη μέλη ή θα ενταχθούν στην πλατφόρμα της FREENOW, συνάπτοντας σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης με την Εθνική Leasing
Netcompany: Διοργανώνει το πρώτο διαπανεπιστημιακό Hackathon στη Θεσσαλονίκη
Το Netcompany Hackathon Thessaloniki edition απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές
Στη λίστα Best Workplaces η OCTANE Management Consultants
Η φετινή διάκριση έρχεται να προστεθεί σε προηγούμενες διακρίσεις της OCTANE για το εργασιακό της περιβάλλον
Γιατί κλείνουν τα περίπτερα και πληθαίνουν τα καφέ-παντοπωλεία
Η νέα τάση του all in one, το ωράριο και γιατί τα περίπτερα είναι τα μεγάλα θύματα στη 15ετή «μάχη» της μικρής λιανικής – Ο ρόλος του καφέ
Στοπ από τη ΔΕΗ στις αυξήσεις στο ρεύμα με έκπτωση 40%
Αμετάβλητο διατηρεί για τον Φεβρουάριο η ΔΕΗ το πράσινο τιμολόγιο ρεύματος με τιμή στα 0,1548 ευρώ ανά κιλοβατώρα
Η εισαγωγή της Alter Ego Media στο Χρηματιστήριο και η νέα εποχή στα ΜΜΕ
Πώς σχολιάζουν εκπρόσωποι θεσμικών φορέων του κλάδου την εταιρική κίνηση που επιφέρει μετασχηματισμό και νέες δυναμικές στον χώρο
Η Alter Ego Media ξανάγραψε το χάρτη των IPOs στο ΧΑ
Πώς η Αlter Ego Media πάτησε το κουμπί για χιλιάδες κωδικούς στο ΧΑ – Τι δείχνει το crash test με άλλες IPOs
Πού ανοίγουν τρία νέα Public εφέτος – Η συγκατοίκηση με τη Sinsay
Στο 1,5 εκατ. ευρώ η επένδυση για το νέο Public στο Ίλιον – Οι στόχοι του 2025 – Στα 100 εκατ. ο τζίρος των μεγάλων συσκευών