![Ιδιωτική ετικέτα: «Σαρώνουν» τα ράφια των σούπερ μάρκετ τα «ανώνυμα» προϊόντα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/super-market-cart.jpg)
Με περισσότερες προσφορές και προωθητικές ενέργειες προσπαθούν να αμυνθούν οι βιομήχανοι επώνυμων προϊόντων στην εκρηκτική άνοδο που καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, την ώρα που τα νοικοκυριά αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, αναζητώντας ότι φθηνότερο, αποτέλεσμα της πληθωριστικής κρίσης, που ειδικά στα τρόφιμα και στα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης, δεν λέει να αποκλιμακωθεί.
Από την αρχή του 2023 τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 12,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο (στοιχεία YTD έως 02 Απριλίου 2023), ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά -3,5%.
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, αναφέρει η NielsenIQ.
Ιδιωτική ετικέτα: Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες [πίνακας]
Μπροστά στον καλπασμό των «άμαρκων» προϊόντων οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.
Η έμφαση που δίνουν οι καταναλωτές σε φθηνότερα τρόφιμα μέσω ιδιωτικών ετικετών και εκπτωτικών καταστημάτων δεν θα σταματήσει όσο η ακρίβεια «ροκανίζει» τα εισοδήματα και σίγουρα δεν πρόκειται μόνο για ελληνικό φαινόμενο.
Το 84% των ερωτηθέντων αξιολογεί τις ιδιωτικές ετικέτες παρόμοιες ή και καλύτερες σε ποιότητα, σε σύγκριση με επώνυμα προϊόντα, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα που παρουσιάστηκε από την EuroCommerce και αναλύθηκε από τη McKinsey, στις Βρυξέλλες.
Μάλιστα, οι μισοί και παραπάνω από τους Ευρωπαίους πολίτες (ποσοστό 53%) σχεδιάζουν να εξοικονομήσουν περισσότερα χρήματα στα τρόφιμα και η πόλωση μεταξύ των ομάδων υψηλότερου και χαμηλότερου εισοδήματος μειώνεται, καθώς όλα τα τμήματα γίνονται πιο ευαίσθητα στις τιμές λόγω του αυξανόμενου κόστους ζωής.
Η περίπτωση των γαλακτοκομικών
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των γαλακτοκομικών στην ελληνική αγορά. Λόγω των διψήφιων αυξήσεων στις τιμές, τα νοικοκυριά μείωσαν σημαντικά τις αγορές τους με τα επώνυμα προϊόντα να δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις, ενώ αρκετοί – μην έχοντας άλλη επιλογή – στράφηκαν στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ειδικά μετά τη θέσπιση του μέτρου για το «καλάθι του νοικοκυριού».
Πέρσι στο γιαούρτι ο όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε σε ποσοστό 6,3% σε σχέση με το 2021 με τις μέσες τιμές στο ράφι να είναι αυξημένες σχεδόν 12% συγκριτικά με το 2021.
Πλέον τα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας έχουν το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (σε όγκο), ενώ το 2021 βρίσκονταν στην τρίτη θέση.
Στο λευκό γάλα η κατανάλωση μειώθηκε πέρυσι 6,3%, ενώ μικρότερη ήταν η πτώση 3,5% στο γάλα υψηλής παστερίωσης. Η μέση τιμή ανά λίτρο αυξήθηκε κατά 12,8%, σε 1,57 ευρώ από 1,39 ευρώ το 2021.
Όσον αφορά την αγορά της φέτας υποχώρησε κατά 15% περίπου το 2022 σε σύγκριση με το 2021 και συνεχίζεται η τάση αυτή και φέτος. Κι αυτό γιατί οι τιμές στο ράφι απογειώθηκαν. Ένα κιλό φέτα είχε το 2021 μέση τιμή στα 8,06 ευρώ, ενώ το 2022 έφθασε τα 9,85 ευρώ.
Υπό αυτές τις συνθήκες οι γαλακτοβιομηχανίες εντείνουν τις προωθητικές ενέργειες ειδικά στα προϊόντα από αγελαδινό γάλα, καθώς μειώνουν τις τιμές προς τους παραγωγούς, μια πρακτική που έχει ξεκινήσει από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές από τα τέλη του 2022.
Ιδιωτικής ετικέτας αλλά πανάκριβα τα χαρτικά
Τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους, επισημαίνεται από την NielsenIQ.
Να σημειωθεί ωστόσο, ότι όσον αφορά τον όγκο πωλήσεων το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων έφθασε στο 60% το 2022, ενώ σε αξία ανήλθε στο 49% (στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας – Private Label Manufacturers Association).
Στο χαρτί κουζίνας το 88,3% των τεμαχίων που πουλήθηκαν στα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ήταν ιδιωτικής ετικέτας, ενώ στο χαρτί υγείας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 75,1%. Στις χαρτοπετσέτες ήταν 82,5% και στα χαρτομάντιλα 71,9%.
Ακριβαίνει περισσότερο η ιδιωτική ετικέτα αλλά παραμένει φθηνότερη
Συνολικά, η τιμή ανά τεμάχιο στους πρώτους μήνες του χρόνου είναι ακριβότερη για όλα τα προϊόντα σε σχέση με ένα χρόνο πριν, που ήδη οι ανατιμήσεις είχαν εκτινάξει το κόστος του καλαθιού.
Ωστόσο στην ιδιωτική ετικέτα η μέση αύξηση είναι πολύ μεγαλύτερη, αγγίζοντας το 14,8% έναντι του 10% των επωνύμων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana.
Το αξιοσημείωτο είναι πως τα προϊόντα private label παρότι ακριβαίνουν περισσότερο στο τέλος του αγοραστικού «ταξιδιού» εξακολουθούν να είναι φθηνότερα. Η «ψαλίδα» της τιμής σε σχέση με τα επώνυμα συνεχίζει να κυμαίνεται περίπου στο 32%.
Με βάση τα στοιχεία της Circana στις top 60 κατηγορίες που αντιστοιχούν περίπου το 72% της αγοράς, το καλάθι των επωνύμων YTD διαμορφώνεται στα 206,24 ευρώ έναντι 188,9 ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας αύξηση 9,1%.
Το ίδιο καλάθι γεμάτο με private label προϊόντα φθάνει στα 138,4 ευρώ έναντι 129,7 πέρυσι, ήτοι αύξηση 6,7%.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ακίνητα: Στα χέρια του ΣτΕ η λύση στο πολεοδομικό αλαλούμ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/akinita26-4-600x395.jpg)
Στο ΣτΕ η λύση για το πολεοδομικό αλαλούμ - Ποιοι ιδιοκτήτες είναι σε ομηρία
Αλλοι δήμοι εκδίδουν άδειες και άλλοι όχι, μέχρι την απόφαση για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό – Καμία σύγκλιση με το υπουργείο Περιβάλλοντος
![ΠΥΡΚΑΛ: Χωρίς τη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ ο διαγωνισμός για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_ΚΠ-Ανδρέας-Λεντάκης-1-1-600x399.jpg)
Ένας διαγωνισμός έρχεται, ένας φεύγει… - Τι συμβαίνει με το κυβερνητικό πάρκο της ΠΥΡΚΑΛ
Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για τη μετεγκατάσταση των ΕΑΣ και τι προβλέπουν οι όροι της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ
![Πολ Κρούγκμαν: «Τι υπολόγισα λάθος στην περίπτωση της Ελλάδας»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/krugman-600x406.jpg)
Πολ Κρούγκμαν: «Τι υπολόγισα λάθος στην περίπτωση της Ελλάδας»
Ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν μιλάει για την Ελλάδα, το Grexit, τα μνημόνια, το χρέος και τις αμερικανικές εκλογές
![Δημόσιο Χρέος: Η Ελλάδα έχει μπει σε τροχιά μείωσής του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Η Ελλάδα έχει μπει σε τροχιά μείωσης του δημοσίου χρέους
Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης για μεγάλα ευρωπαϊκά έργα, μόνο με δάνεια και με πιο ομοιόμορφη κατανομή των κονδυλίων μεταξύ πλούσιων και φτωχότερων κρατών-μελών, λέει στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου
![Επιτροπή Ανταγωνισμού: Σύσκεψη Μητσοτάκη-Σαρπ για την ενίσχυσή της με εξειδικευμένο προσωπικό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/epitropi-antagonismou-768x495-1-600x387.jpg)
Σύσκεψη Μητσοτάκη-Σαρπ για την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με εξειδικευμένο προσωπικό
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης εξετάστηκαν τρόποι ταχείας περαιτέρω ενίσχυσης της Επιτροπής με εξειδικευμένο προσωπικό
![Βιομηχανική παραγωγή: Στο top3 της ευρωζώνης η Ελλάδα τον Μάιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/machining-4359090_1280-600x400.jpg)
Στην ευρωζώνη έπεσε, στην Ελλάδα «σκαρφάλωσε» η βιομηχανική παραγωγή - Στο top3 της ΕΕ
Στην πρώτη τριάδα των χωρών της ευρωζώνης η Ελλάδα καθώς κατέγραψε την τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στη βιομηχανική παραγωγή
![Μύκονος: Εκεί που μία γαρίδα κοστίζει 87 ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/mikonos-1-768x373-1-600x291.jpg)
Αυτοψία της Daily Mail στην Μύκονο - Εκεί που μία γαρίδα κοστίζει 87 ευρώ
Η Μύκονος πρωταγωνιστεί και πάλι στα διεθνή ρεπορτάζ, για τις εξωφρενικές τιμές σε εστιατόριο του νησιού
![Προϋπολογισμός: Υπέρβαση 1,3 δισ. στα φορολογικά έσοδα το πρώτο εξάμηνο λόγω ακρίβειας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/ot_aade4_forol-600x352.png)
Ποιοι φόροι έφεραν πρωτογενές πλεόνασμα 2,9 δισ. ευρώ
Πού οφείλεται η υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα κατά 1,7 δισ. ευρώ κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού το πρώτο εξάμηνο
![Μαρινάκης για αναβάθμιση Scope: Επιβεβαιώθηκαν για μια ακόμα φορά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/marinakis.nd_-1-600x310.jpg)
Μαρινάκης για αναβάθμιση Scope: Επιβεβαιώθηκαν ξανά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας
«Η έκθεση της Scope υπογραμμίζει μεταξύ άλλων την ταχεία μείωση του δημόσιου χρέους, την επίτευξη ισχυρών πλεονασμάτων, τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων» είπε μεταξύ άλλων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
![Κωστής Χατζηδάκης: Στις Βρυξέλλες για Eurogroup και EcoFin](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/xatzidakispapathanasis-600x399.jpg)
Στις Βρυξέλλες για Eurogroup και EcoFin ο Χατζηδάκης - Η ατζέντα
Οι υπουργοί αναμένεται να εγκρίνουν εκτελεστικές αποφάσεις για τροποποιήσεις στα σχέδια ανάκαμψης της Φινλανδίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας, της Κύπρου και της Ελλάδας