Λύσεις κοντά στα βασικά χαρακτηριστικά του κλάδου, πέτυχαν οι ευρωπαίοι εφοπλιστές μέσω της European Community Shipowners Associations (ECSA) στις διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν, για τη ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS). Μετά την συμφωνία των ευρωπαϊκών οργάνων που ανακοινώθηκε για το EU ETS, όπου επικυρώθηκε και η ένταξη της ναυτιλίας, η Ecsa εστιάζει τώρα στην αναγνώριση του στρατηγικού ρόλου της ναυτιλίας στο περιεχόμενο της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας Net-Zero Industry Act.
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: «Ο ρυπαίνων πληρώνει» και στη ναυτιλία
Αυτό που επιδιώκουμε, όπως δηλώνει στα ΝΕΑ του Σαββατοκύριακου ο κ. Σωτήρης Ράπτης γενικός γραμματέας της ECSA, είναι να ανεβάσουμε ένα σκαλί πάνω τη σημαία της ναυτιλίας για να συνειδητοποιήσουν όλοι πόσο σημαντική είναι για την ενεργειακή, επισιτιστική και εφοδιαστική ασφάλεια της Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτό η επόμενη μεγάλη μάχη που θα δώσουμε είναι στην διαμόρφωση των πολιτικών στο πλαίσιο της νομοθεσίας Net-Zero Industry Act όπου η ναυτιλία θα πρέπει να παίξει κεντρικό ρόλο για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της.
Ο κ. Ράπτης έδωσε ένα παράδειγμα του τι σημαίνει «αναγνώριση» του στρατηγικού ρόλου της ναυτιλίας, σημειώνοντας την αποφασιστική σημασία που έχει για τον κλάδο το καθεστώς τραπεζικής χρηματοδότησης. Το πως οι ευρωπαϊκές τράπεζες θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες σε καθεστώς Βασιλείας ΙΙΙ είναι ένα ζητούμενο, όταν την ίδια στιγμή χρηματοδοτικοί φορείς της Άπω Ανατολής διαμορφώνουν «πακέτα» χρηματοδότησης και ναυπήγησης πλοίων.
Εξηγώντας τι σημαίνει συμμετοχή της ναυτιλιακού κλάδου στο EU ETS με λύσεις κοντά στα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, ο κ. Ράπτης επισημαίνει αρχικά ότι «η πάγια προτίμηση μας είναι οι διεθνείς κανόνες που διασφαλίζουν ότι υπάρχει μια κανονιστική ομοιογένεια στον κλάδο και δεν πλήττεται και η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».
Από την άλλη πλευρά συνεχίζει «έχουμε αναγνωρίσει ότι η ναυτιλία μπορεί να συμβάλλει στο μέτρο που της αναλογεί στη μείωση των ρύπων και στην απανθρακοποίηση του πλανήτη και δηλώνει έτοιμη να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση».
Στο πλαίσιο αυτό συμπληρώνει ο κ. Ράπτης, η Ecsa κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις ώστε οι λύσεις που θα υιοθετήσει η ΕΕ να έρθουν πιο κοντά στα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, ενός κλάδου με διεθνή δραστηριότητα.
Ειδικότερα για την συμμετοχή της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων καταφέραμε ως Ecsa με συνεχείς προσπάθειες και με την αποφασιστική συμμετοχή των εθνικών εφοπλιστικών ενώσεων, να υιοθετηθούν δυο κρίσιμες για την βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του κλάδου προτάσεις μας. Η πρώτη είναι η αναγνώριση της ευθύνης και συμμετοχής των φορέων που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators) και κατά συνέπεια καθορίζουν με τις αποφάσεις τους την ενεργειακή απόδοση του πλοίου, στα κόστη του EU ETS. Ισχύει δηλαδή και στη ναυτιλία η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει»
Η δεύτερη πρόταση που υιοθετήθηκε είναι η πρόβλεψη για δέσμευση μέρους των εσόδων του EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου. Ειδικότερα δεσμεύονται 20 εκατ. δικαιώματα ρύπων μέχρι το 2030, που με βάση τις σημερινές τιμές άνθρακα στο ETS ισοδυναμεί με 2 δις. ευρώ.
Ως προς τη δεύτερη πρόταση όπως εξηγεί ο κ. Ράπτης η ναυτιλία είναι ο μοναδικός κλάδος για λογαριασμό του οποίου δεσμεύθηκε συγκεκριμένος αριθμός δικαιωμάτων για αξιοποίηση τους, με στόχο την καλύτερη προσαρμογή του κλάδου.
Επιπλέον για τη ναυτιλία το Innovation Fund που δημιουργείται στο πλαίσιο του EU ETS, διευρύνει το χαρακτήρα του για να χρηματοδοτήσει τη διαθεσιμότητα προσιτών εναλλακτικών καυσίμων μειώνοντας την διαφορά τιμών με τα συμβατικά καύσιμα. Έτσι το fund προσαρμόζει τη λειτουργία του στα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας.
Όσον αφορά τι περιμένουμε το επόμενο διάστημα ο κ. Ράπτης εξηγεί ότι η μεγάλη προσπάθεια θα αφορά τη διαμόρφωση του δευτερογενούς δικαίου για τη ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας το οποίο θα ρυθμίζει τα ειδικά κριτήρια λειτουργίας του fund και το πως θα διατεθούν οι πόροι. Ένα ακόμη στοίχημα είναι το πως θα εφαρμοστεί το EU ETS στην ναυτιλία. Είμαστε σε στενή επαφή με την Κομισιόν με σκοπό να λυθούν οι απορίες του κλάδου. Οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές καθώς μιλάμε για εφαρμογή του το 2024. Το επόμενο διάστημα θα πρέπει να βγει ένας οδηγός για το πως θα εφαρμοστεί το ETS στη ναυτιλία.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη