Η παρασκευή καυσίμων από απόβλητα, είναι ο στόχος ενός φιλόδοξου ερευνητικού προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Αμβούργο-Μπέργκεντορφ. Σε μια πιλοτική εγκατάσταση παράγεται ήδη βιολογικό αργό πετρέλαιο και τεχνητό ντίζελ από μαγειρικό λίπος. Με αυτά τα κλιματικά ουδέτερα καύσιμα μπορούν να ανεφοδιαστούν χωρίς πρόβλημα αυτοκίνητα ή φορτηγά με θερμικό κινητήρα, λέει ο επικεφαλής του προγράμματος Τόμας Βίλνερ. Για την παρασκευή ενός λίτρου καυσίμου απαιτείται μια κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας. Που σημαίνει ότι για να καλύψει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιομέτρων χρειάζονται 5 κιλοβατώρες, ενώ ένα ηλεκτροκίνητρο απαιτεί για την ίδια απόσταση 15 κιλοβατώρες, λέει η ερευνήτρια Άνικα Ζίβερς.
Τα τεχνητά καύσιμα, γνωστά και ως e-fuels δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Ο φινλανδικός όμιλος Νeste παράγει εδώ και καιρό υδρογονωμένο φυτικό έλαιο σε μεγάλα διυλιστήρια στο Ρότερνταμ, τη Σιγκαπούρη αλλά και το Πόρβο της Φινλανδίας. Μέχρι το 2025 θα μπορούσε σύμφωνα με εκτιμήσεις της βιομηχανίας να παράγει 30 εκατομμύρια τόνους το χρόνο, εκτιμά ο Τόμας Βίλνερ. Το ιδιαίτερο στοιχεία του του πρότζεκτ READi-PtL (Reactive Distillation Power to Liquid) είναι η αποδοτικότητά του. Έτσι για παράδειγμα μια μονάδα παραγωγής μερικών χιλιάδων τόνων καυσίμων θα μπορούσε να κατασκευαστεί ακριβώς δίπλα σε εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων.
Shell: Γεμίζει τα ρεζερβουάρ των φορτηγών με… κοπριά αγελάδων
Τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη έχουν μεγάλη αξία
Τα σχέδια για μια τέτοια μονάδα είναι ήδη έτοιμα. Η εταιρεία Nexxoil προτίθεται μέχρι το τέλος του χρόνου να κατασκευάσει το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής στην περιοχή του Αμβούργου και ένα δεύτερο στη Βαυαρία τον επόμενο χρόνο, δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος Τόρστεν Ντούνκερ. Μια ακόμα συνεργαζόμενη εταιρία στο πανεπιστημιακό πρόγραμμα είναι η εταιρία διαχείρισης απορριμμάτων KBS από το κρατίδιο Σλέσβιχ Χόλσταϊν, η οποία προμηθεύει τον Τόμας Βίλμερ και τους συνεργάτες του με μαγειρικά λίπη, από τα οποία παρασκευάζονται δύο τόνοι καυσίμου την εβδομάδα.
Σε ειδικό χώρο του πανεπιστημίου του Αμβούργου έχουν τοποθετηθεί πολλά πλαστικά δοχεία ύψους περίπου ενός μέτρου. Περιέχουν χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη από το φοιτητικό εστιατόριο του πανεπιστημίου. Τα λίπη θερμαίνονται σε ένα ειδικό κοντέινερ για να ομογενοποιηθούν. Το υγρό λίπος διοχετεύεται στη συνέχεια σε έναν κυλινδρικό αντιδραστήρα ύψους ενάμιση περίπου μέτρου, ο οποίος είναι τοποθετημένος πάνω σε κοντέινερ.
Απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα με e-fuels;
Συνθετικά καύσιμα μπορούν να κατασκευαστούν και με συνθετικό αέριο. Σε αυτή τη διαδικασία χρησιμοποιείται διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα για να δημιουργηθεί ένα μείγμα αερίων μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Ερευνητές στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καρλσρούης χρησιμοποιούν τη λεγόμενη σύνθεση Fischer-Tropsch για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων. Οι επικριτές επισημαίνουν ότι η διαδικασία αυτή απαιτεί μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Σύμφωνα ωστόσο με τον Τόμας Βίλνερ η εν λόγω παραγωγή συνθετικών καυσίμων έχει νόημα σε χώρες με μεγάλα αποθέματα ηλιακής ενέργειας, όπως πχ. η Σαουδική Αραβία.
Πρόσφατα η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace κατηγόρησε τον υπουργό Συγκοινωνιών Φόλκερ Βίσινγκ από το συγκυβερνών κόμμα των Φιλελευθέρων ότι «με το παραμύθι των συνθετικών καυσίμων καλλιεργεί προσδοκίες με απρόβλεπτες επιπτώσεις για την βιομηχανία και ο κλίμα». Από την πλευρά της ωστόσο η Άνικα Ζίβερς υποστηρίζει ότι «οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα υπάρχουν για πολλά χρόνια ακόμα». Σύμφωνα με την ερευνήτρια ζητούμενο είναι να συμμετέχουν όλα τα υπάρχοντα οχήματα στην προστασία του κλίματος. Η γερμανίδα καθηγήτρια είναι πεπεισμένη ότι: «Είμαστε σε θέση να επιτύχουμε το στόχο αυτό με το καύσιμο που παράγουμε ήδη εδώ».
Στα εγκαίνια της νέας μονάδας εγκατάστασης παραγωγής συνθετικών καυσίμων στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, η γερουσιαστής αρμόδια για επιστημονικά ζητήματα Καταρίνα Φέγκεμπανκ ήταν ενθουσιώδης: «Τα βιώσιμα καύσιμα αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο για να απεξαρτηθούμε από τα ορυκτά καύσιμα», τόνισε η πολιτικός από το κόμμα των Πρασίνων.
Μπέρνχαρντ Σπρένγκελ, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»