
Η παρασκευή καυσίμων από απόβλητα, είναι ο στόχος ενός φιλόδοξου ερευνητικού προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Αμβούργο-Μπέργκεντορφ. Σε μια πιλοτική εγκατάσταση παράγεται ήδη βιολογικό αργό πετρέλαιο και τεχνητό ντίζελ από μαγειρικό λίπος. Με αυτά τα κλιματικά ουδέτερα καύσιμα μπορούν να ανεφοδιαστούν χωρίς πρόβλημα αυτοκίνητα ή φορτηγά με θερμικό κινητήρα, λέει ο επικεφαλής του προγράμματος Τόμας Βίλνερ. Για την παρασκευή ενός λίτρου καυσίμου απαιτείται μια κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας. Που σημαίνει ότι για να καλύψει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιομέτρων χρειάζονται 5 κιλοβατώρες, ενώ ένα ηλεκτροκίνητρο απαιτεί για την ίδια απόσταση 15 κιλοβατώρες, λέει η ερευνήτρια Άνικα Ζίβερς.
Τα τεχνητά καύσιμα, γνωστά και ως e-fuels δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Ο φινλανδικός όμιλος Νeste παράγει εδώ και καιρό υδρογονωμένο φυτικό έλαιο σε μεγάλα διυλιστήρια στο Ρότερνταμ, τη Σιγκαπούρη αλλά και το Πόρβο της Φινλανδίας. Μέχρι το 2025 θα μπορούσε σύμφωνα με εκτιμήσεις της βιομηχανίας να παράγει 30 εκατομμύρια τόνους το χρόνο, εκτιμά ο Τόμας Βίλνερ. Το ιδιαίτερο στοιχεία του του πρότζεκτ READi-PtL (Reactive Distillation Power to Liquid) είναι η αποδοτικότητά του. Έτσι για παράδειγμα μια μονάδα παραγωγής μερικών χιλιάδων τόνων καυσίμων θα μπορούσε να κατασκευαστεί ακριβώς δίπλα σε εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων.
Shell: Γεμίζει τα ρεζερβουάρ των φορτηγών με… κοπριά αγελάδων
Τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη έχουν μεγάλη αξία
Τα σχέδια για μια τέτοια μονάδα είναι ήδη έτοιμα. Η εταιρεία Nexxoil προτίθεται μέχρι το τέλος του χρόνου να κατασκευάσει το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής στην περιοχή του Αμβούργου και ένα δεύτερο στη Βαυαρία τον επόμενο χρόνο, δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος Τόρστεν Ντούνκερ. Μια ακόμα συνεργαζόμενη εταιρία στο πανεπιστημιακό πρόγραμμα είναι η εταιρία διαχείρισης απορριμμάτων KBS από το κρατίδιο Σλέσβιχ Χόλσταϊν, η οποία προμηθεύει τον Τόμας Βίλμερ και τους συνεργάτες του με μαγειρικά λίπη, από τα οποία παρασκευάζονται δύο τόνοι καυσίμου την εβδομάδα.
Σε ειδικό χώρο του πανεπιστημίου του Αμβούργου έχουν τοποθετηθεί πολλά πλαστικά δοχεία ύψους περίπου ενός μέτρου. Περιέχουν χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη από το φοιτητικό εστιατόριο του πανεπιστημίου. Τα λίπη θερμαίνονται σε ένα ειδικό κοντέινερ για να ομογενοποιηθούν. Το υγρό λίπος διοχετεύεται στη συνέχεια σε έναν κυλινδρικό αντιδραστήρα ύψους ενάμιση περίπου μέτρου, ο οποίος είναι τοποθετημένος πάνω σε κοντέινερ.
Απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα με e-fuels;
Συνθετικά καύσιμα μπορούν να κατασκευαστούν και με συνθετικό αέριο. Σε αυτή τη διαδικασία χρησιμοποιείται διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα για να δημιουργηθεί ένα μείγμα αερίων μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Ερευνητές στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καρλσρούης χρησιμοποιούν τη λεγόμενη σύνθεση Fischer-Tropsch για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων. Οι επικριτές επισημαίνουν ότι η διαδικασία αυτή απαιτεί μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Σύμφωνα ωστόσο με τον Τόμας Βίλνερ η εν λόγω παραγωγή συνθετικών καυσίμων έχει νόημα σε χώρες με μεγάλα αποθέματα ηλιακής ενέργειας, όπως πχ. η Σαουδική Αραβία.
Πρόσφατα η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace κατηγόρησε τον υπουργό Συγκοινωνιών Φόλκερ Βίσινγκ από το συγκυβερνών κόμμα των Φιλελευθέρων ότι «με το παραμύθι των συνθετικών καυσίμων καλλιεργεί προσδοκίες με απρόβλεπτες επιπτώσεις για την βιομηχανία και ο κλίμα». Από την πλευρά της ωστόσο η Άνικα Ζίβερς υποστηρίζει ότι «οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα υπάρχουν για πολλά χρόνια ακόμα». Σύμφωνα με την ερευνήτρια ζητούμενο είναι να συμμετέχουν όλα τα υπάρχοντα οχήματα στην προστασία του κλίματος. Η γερμανίδα καθηγήτρια είναι πεπεισμένη ότι: «Είμαστε σε θέση να επιτύχουμε το στόχο αυτό με το καύσιμο που παράγουμε ήδη εδώ».
Στα εγκαίνια της νέας μονάδας εγκατάστασης παραγωγής συνθετικών καυσίμων στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, η γερουσιαστής αρμόδια για επιστημονικά ζητήματα Καταρίνα Φέγκεμπανκ ήταν ενθουσιώδης: «Τα βιώσιμα καύσιμα αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο για να απεξαρτηθούμε από τα ορυκτά καύσιμα», τόνισε η πολιτικός από το κόμμα των Πρασίνων.
Μπέρνχαρντ Σπρένγκελ, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: Deutsche Welle


Latest News

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς