
Όλο και περισσότερο επιδίδονται οι έλληνες καταναλωτές στο κυνήγι των προσφορών και των εκπτώσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα, τάση η οποία είχε υποχωρήσει τα προηγούμενα χρόνια, και ενισχύθηκε χαρακτηριστικά το 2022, χρονιά κατά την οποία εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός συμπιέζοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
ΙΕΛΚΑ: Φθηνότερο το καλάθι στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι η μέση εξοικονόμηση μπορεί να ανέλθει στα 390 ευρώ από τις προσφορές και εκπτώσεις στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ το 2022.
Τα παραπάνω διαπιστώνουν οι συντάκτες έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία οι «έξυπνες αγορές» μπορούν δυνητικά να εξισορροπήσουν την πίεση των ανατιμήσεων για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών.
Πιο συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 13%, ποσοστό σταθερό σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, αλλά αυξημένο σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Πρακτικά, η συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος που πλησιάζει τα 400 ευρώ ετησίως για το 2022-23, λόγω και της αύξησης της δαπάνης των νοικοκυριών εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων.
Η αξία αυτή είναι αυξανόμενη σε ετήσια βάση την τελευταία 10ετία, με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος της προηγούμενης δεκαετίας εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε πάνω από 3.000 ευρώ για την τελευταία 8ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 10 χρόνια ξεπερνά τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ.

Ακόμη, 5 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών τους, ενώ μόλις 1 στους 10 δηλώνει ότι δεν εξοικονομεί τίποτα, ενώ 3 στους 5 δηλώνουν ότι εξοικονομούν πάνω από 10% από τη συνολική αξία των αγορών τους.
Τα ποσοστά αυτά είναι αντίστοιχα του επιπέδου των ανατιμήσεων που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να μετριάσουν αυτό το επιπλέον κόστος. Άλλωστε η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 52% θεωρεί ότι οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου τους βοηθούν στην αντιμετώπιση των ανατιμήσεων.
Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν και άλλες απόψεις των καταναλωτών γύρω από τις προσφορές οι οποίες δείχνουν μία σταδιακή αλλαγή. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 είχε διαμορφωθεί σε μόλις 58% για να αυξηθεί το 2022 στο 63%. Αυτή η εξέλιξη αντικατοπτρίζει την ανάγκη των καταναλωτών στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία για να εξοικονομήσουν χρήματα.
Παράλληλα όμως αυξάνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επέλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές είχε μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, για να αυξηθεί το 2022 και πάλι στο 51%, κάτι που δείχνει ότι πλέον η διάθεση προϊόντων σε τιμές ευκαιρίας αποτελεί εκ έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Αντίθετα, χαρακτηριστικό της ανάγκης των καταναλωτών για διαμόρφωση τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα είναι το γεγονός ότι το 43% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές, έναντι 44% το 2021 και 57% το 2017. Αυτή η σταθεροποίηση δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν ανάγκη τόσο τις χαμηλές τιμές, όσο και τις εκπτωτικές ενέργειες. Αυτό το 43% του κοινού θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων. Από την άλλη πλευρά όμως, ένα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών δεν έχει ενδεχομένως την ενέργεια ή τον χρόνο για την πλήρη αξιοποίηση των εκπτωτικών δράσεων και ως εκ τούτου προτιμάει περισσότερο τις χαμηλότερες τιμές.
Συνοψίζοντας, καταλήγει το ΙΕΛΚΑ, τα στοιχεία συνηγορούν στο ότι διαχρονικά αυξάνεται η εξοικονόμηση από τις προωθητικές ενέργειες και προσφορές στις αλυσίδες σουπερμάρκετ, η οποία επίσης διαχρονικά επιτυγχάνεται με λιγότερο «κόπο» για τους καταναλωτές, με αυξημένο ρόλο του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων ως καναλιών ενημέρωσης συγκριτικά με το παρελθόν.


Latest News

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα πρώτα μαθήματα από το RRF – Τα συμπεράσματα των ευρωβουλευτών από την Αθήνα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται από χθες στην Αθήνα

Συνεδρίασε η Κυβερνητική Επιτροπή για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση
Στόχος της συνεδρίασης ήταν η ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για το διαμορφωμένο στρατηγικό πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο

Στα 41,7 δισ. αυξήθηκαν τα υπό διαχείριση κεφάλαια των Ελλήνων θεσμικών το α' 3μηνο του 2025
Oι υψηλότερες αποδόσεις καταγράφηκαν στους μετοχικούς Ο.Σ.Ε.Κ.Α. Δείκτη με 16,13%

Παπαθανάσης: Επιπλέον πόροι 83,86 εκατ. στους πληγέντες από τον Daniel
Το σχέδιο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +

ΙΟΒΕ: Χαμηλώνει στο 2,2% τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα - Ο ρόλος των δασμών
Ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ Ιωάννης Ρέτσος εκτίμησε ότι η παγκόσμια αναταραχή δεν θα επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό, τουλάχιστον για φέτος
![Μετακόμιση: Ποια είναι τα κίνητρα και τα κριτήρια των Ελλήνων [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_metakomisi-600x352.png)
Γιατί μετακομίζουν οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι – Οι νέες τάσεις [γραφήματα]
Τι δείχνει πανευρωπαϊκή έρευνα «European Housing Trend Report 2024» που πραγματοποίησε το κτηματομεσιτικό δίκτυο RE/MAX Europe για την μετακόμιση σε Ελλάδα και Ευρώπη

Υπέρβαση 1,83 δισ. στα φορολογικά έσοδα το πρώτο τρίμηνο
Προϋπολογισμός: Εν μέρει οφείλεται στην καλύτερη απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (Φ.Π.Α, ΕΦΚ) κάτι που οφείλεται στην εκτεταμένη ακρίβειας

Πώς θα λειτουργήσουν σήμερα τα εμπορικά καταστήματα
Αναλυτικά το ωράριο των καταστημάτων μέχρι τη Δευτέρα 21 Απριλίου

Πώς θα «πέσουν» περισσότερα ακίνητα στην αγορά – Τι ζητούν οι servicers
Ποιες λύσεις προτείνουν οι servicers για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης – Τα κίνητρα στους αγοραστές ακινήτων
![Εξοχική κατοικία: Κέρδη από την αξιοποίηση στην Ελλάδα – Οι αποδόσεις των νεόδμητων [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/paros-768x512-1-600x400.jpg)
Συμφέρει η επένδυση σε εξοχική κατοικία; - Τα κέρδη και οι αποδόσεις [γραφήματα]
Σε επενδυτικό «θησαυρό» αναδεικνύεται η εξοχική κατοικία στην Ελλάδα- Τι δείχνουν τα στοιχεία της Elxis – At Home in Greece