Σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση ReFuelEU Aviation για τη μείωση των εκπομπών των αεροπλάνων κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ.
Χαιρετίζοντας τη συμφωνία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι, εφόσον τεθούν σε εφαρμογή, οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον τομέα των αερομεταφορών, απαιτώντας από τους προμηθευτές καυσίμων να συνδυάζουν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) με κηροζίνη σε αυξανόμενες ποσότητες από το 2025.
ΕΕ: Oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Το μέτρο από μόνο του προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αεροσκαφών κατά περίπου δύο τρίτα έως το 2050 σε σύγκριση με ένα σενάριο «χωρίς δράση», και να προσφέρει οφέλη για το κλίμα και την ποιότητα του αέρα.
Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία σχετικά με τις προτάσεις για τις μεταφορές στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», καθώς συμφωνίες για επικαιροποιημένους κανόνες σε σχέση με την εμπορία εκπομπών στην αεροπορία και στη ναυτιλία, την προώθηση βιώσιμων καυσίμων στη ναυτιλία καθώς και για την επιτάχυνση ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, έχουν ήδη επιτευχθεί.
Αύξηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα απαιτείται:
1) Οι προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων να προμηθεύουν ένα ελάχιστο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στα αεροδρόμια της ΕΕ, ξεκινώντας από το 2% του συνολικού εφοδιασμού καυσίμου έως το 2025 και φθάνοντας το 70% έως το 2050. Το νέο μείγμα καυσίμων αεροπλάνων της ΕΕ θα πρέπει επίσης να περιέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των περισσότερων σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον συνθετικών καυσίμων, τα οποία αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.
2) Οι αερομεταφορείς που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ να ανεφοδιάζονται μόνο με τα καύσιμα που είναι απαραίτητα για την πτήση, για την αποφυγή εκπομπών που σχετίζονται με επιπλέον βάρος ή διαρροή άνθρακα που προκαλείται από πρακτικές «δεξαμενόπλοιων» (σκόπιμη μεταφορά πλεονάζοντος καυσίμου για αποφυγή ανεφοδιασμού με SAF).
3) Τα αεροδρόμια να διασφαλίσουν ότι η υποδομή ανεφοδιασμού τους είναι διαθέσιμη και κατάλληλη για διανομή SAF.
Η οδηγία όσον αφορά το μείγμα καλύπτει τα βιοκαύσιμα, τα ανακυκλωμένα καύσιμα άνθρακα και τα συνθετικά αεροπορικά καύσιμα (e-fuels) σύμφωνα με την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά εξαιρεί τις καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, υποστηρίζοντας στόχους βιωσιμότητας. Δεδομένου ότι θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη την ΕΕ, η νέα εντολή θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, θα παρέχει ασφάλεια δικαίου στους παραγωγούς καυσίμων και θα συμβάλει στην έναρξη παραγωγής μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ήπειρο. Θα αυξήσει επίσης την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ μειώνοντας τις εξαρτήσεις από ενεργειακά προϊόντα τρίτων χωρών και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στον ενεργειακό τομέα. Οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα έχουν πρόσβαση σε αυξανόμενες ποσότητες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επόμενα βήματα
Η χθεσινή πολιτική συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ με άμεση ισχύ.
Ιστορικό
Αυτή η συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55» της Επιτροπής και θα βοηθήσει στην επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, επισημαίνει η Κομισιόν.
Οι εκπομπές των αερομεταφορών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 5% από έτος σε έτος μεταξύ 2013 και 2019. Αν και μειώθηκαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκπομπές από τις αερομεταφορές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Η αυξημένη φιλοδοξία του αεροπορικού τομέα για το κλίμα θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού και την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα, η ΕΕ πρέπει να μειώσει τις εκπομπές από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990). Το RefuelEU Aviation θα βοηθήσει τον τομέα των αερομεταφορών να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου, μαζί με τους αναθεωρημένους κανόνες για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών.
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες