Σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση ReFuelEU Aviation για τη μείωση των εκπομπών των αεροπλάνων κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ.
Χαιρετίζοντας τη συμφωνία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι, εφόσον τεθούν σε εφαρμογή, οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον τομέα των αερομεταφορών, απαιτώντας από τους προμηθευτές καυσίμων να συνδυάζουν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) με κηροζίνη σε αυξανόμενες ποσότητες από το 2025.
ΕΕ: Oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Το μέτρο από μόνο του προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αεροσκαφών κατά περίπου δύο τρίτα έως το 2050 σε σύγκριση με ένα σενάριο «χωρίς δράση», και να προσφέρει οφέλη για το κλίμα και την ποιότητα του αέρα.
Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία σχετικά με τις προτάσεις για τις μεταφορές στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», καθώς συμφωνίες για επικαιροποιημένους κανόνες σε σχέση με την εμπορία εκπομπών στην αεροπορία και στη ναυτιλία, την προώθηση βιώσιμων καυσίμων στη ναυτιλία καθώς και για την επιτάχυνση ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, έχουν ήδη επιτευχθεί.
Αύξηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα απαιτείται:
1) Οι προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων να προμηθεύουν ένα ελάχιστο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στα αεροδρόμια της ΕΕ, ξεκινώντας από το 2% του συνολικού εφοδιασμού καυσίμου έως το 2025 και φθάνοντας το 70% έως το 2050. Το νέο μείγμα καυσίμων αεροπλάνων της ΕΕ θα πρέπει επίσης να περιέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των περισσότερων σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον συνθετικών καυσίμων, τα οποία αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.
2) Οι αερομεταφορείς που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ να ανεφοδιάζονται μόνο με τα καύσιμα που είναι απαραίτητα για την πτήση, για την αποφυγή εκπομπών που σχετίζονται με επιπλέον βάρος ή διαρροή άνθρακα που προκαλείται από πρακτικές «δεξαμενόπλοιων» (σκόπιμη μεταφορά πλεονάζοντος καυσίμου για αποφυγή ανεφοδιασμού με SAF).
3) Τα αεροδρόμια να διασφαλίσουν ότι η υποδομή ανεφοδιασμού τους είναι διαθέσιμη και κατάλληλη για διανομή SAF.
Η οδηγία όσον αφορά το μείγμα καλύπτει τα βιοκαύσιμα, τα ανακυκλωμένα καύσιμα άνθρακα και τα συνθετικά αεροπορικά καύσιμα (e-fuels) σύμφωνα με την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά εξαιρεί τις καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, υποστηρίζοντας στόχους βιωσιμότητας. Δεδομένου ότι θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη την ΕΕ, η νέα εντολή θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, θα παρέχει ασφάλεια δικαίου στους παραγωγούς καυσίμων και θα συμβάλει στην έναρξη παραγωγής μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ήπειρο. Θα αυξήσει επίσης την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ μειώνοντας τις εξαρτήσεις από ενεργειακά προϊόντα τρίτων χωρών και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στον ενεργειακό τομέα. Οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα έχουν πρόσβαση σε αυξανόμενες ποσότητες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επόμενα βήματα
Η χθεσινή πολιτική συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ με άμεση ισχύ.
Ιστορικό
Αυτή η συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55» της Επιτροπής και θα βοηθήσει στην επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, επισημαίνει η Κομισιόν.
Οι εκπομπές των αερομεταφορών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 5% από έτος σε έτος μεταξύ 2013 και 2019. Αν και μειώθηκαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκπομπές από τις αερομεταφορές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Η αυξημένη φιλοδοξία του αεροπορικού τομέα για το κλίμα θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού και την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα, η ΕΕ πρέπει να μειώσει τις εκπομπές από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990). Το RefuelEU Aviation θα βοηθήσει τον τομέα των αερομεταφορών να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου, μαζί με τους αναθεωρημένους κανόνες για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών.
Latest News
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης