Σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση ReFuelEU Aviation για τη μείωση των εκπομπών των αεροπλάνων κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ.
Χαιρετίζοντας τη συμφωνία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι, εφόσον τεθούν σε εφαρμογή, οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον τομέα των αερομεταφορών, απαιτώντας από τους προμηθευτές καυσίμων να συνδυάζουν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) με κηροζίνη σε αυξανόμενες ποσότητες από το 2025.
ΕΕ: Oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Το μέτρο από μόνο του προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αεροσκαφών κατά περίπου δύο τρίτα έως το 2050 σε σύγκριση με ένα σενάριο «χωρίς δράση», και να προσφέρει οφέλη για το κλίμα και την ποιότητα του αέρα.
Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία σχετικά με τις προτάσεις για τις μεταφορές στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», καθώς συμφωνίες για επικαιροποιημένους κανόνες σε σχέση με την εμπορία εκπομπών στην αεροπορία και στη ναυτιλία, την προώθηση βιώσιμων καυσίμων στη ναυτιλία καθώς και για την επιτάχυνση ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, έχουν ήδη επιτευχθεί.
Αύξηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα απαιτείται:
1) Οι προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων να προμηθεύουν ένα ελάχιστο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στα αεροδρόμια της ΕΕ, ξεκινώντας από το 2% του συνολικού εφοδιασμού καυσίμου έως το 2025 και φθάνοντας το 70% έως το 2050. Το νέο μείγμα καυσίμων αεροπλάνων της ΕΕ θα πρέπει επίσης να περιέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των περισσότερων σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον συνθετικών καυσίμων, τα οποία αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.
2) Οι αερομεταφορείς που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ να ανεφοδιάζονται μόνο με τα καύσιμα που είναι απαραίτητα για την πτήση, για την αποφυγή εκπομπών που σχετίζονται με επιπλέον βάρος ή διαρροή άνθρακα που προκαλείται από πρακτικές «δεξαμενόπλοιων» (σκόπιμη μεταφορά πλεονάζοντος καυσίμου για αποφυγή ανεφοδιασμού με SAF).
3) Τα αεροδρόμια να διασφαλίσουν ότι η υποδομή ανεφοδιασμού τους είναι διαθέσιμη και κατάλληλη για διανομή SAF.
Η οδηγία όσον αφορά το μείγμα καλύπτει τα βιοκαύσιμα, τα ανακυκλωμένα καύσιμα άνθρακα και τα συνθετικά αεροπορικά καύσιμα (e-fuels) σύμφωνα με την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά εξαιρεί τις καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, υποστηρίζοντας στόχους βιωσιμότητας. Δεδομένου ότι θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη την ΕΕ, η νέα εντολή θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, θα παρέχει ασφάλεια δικαίου στους παραγωγούς καυσίμων και θα συμβάλει στην έναρξη παραγωγής μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ήπειρο. Θα αυξήσει επίσης την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ μειώνοντας τις εξαρτήσεις από ενεργειακά προϊόντα τρίτων χωρών και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στον ενεργειακό τομέα. Οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα έχουν πρόσβαση σε αυξανόμενες ποσότητες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επόμενα βήματα
Η χθεσινή πολιτική συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ με άμεση ισχύ.
Ιστορικό
Αυτή η συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55» της Επιτροπής και θα βοηθήσει στην επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, επισημαίνει η Κομισιόν.
Οι εκπομπές των αερομεταφορών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 5% από έτος σε έτος μεταξύ 2013 και 2019. Αν και μειώθηκαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκπομπές από τις αερομεταφορές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Η αυξημένη φιλοδοξία του αεροπορικού τομέα για το κλίμα θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού και την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα, η ΕΕ πρέπει να μειώσει τις εκπομπές από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990). Το RefuelEU Aviation θα βοηθήσει τον τομέα των αερομεταφορών να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου, μαζί με τους αναθεωρημένους κανόνες για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων