![Κομισιόν: Τι προβλέπουν οι νέοι κανόνες της ΕΕ για τη μείωση των ρύπων από αεροπορικές μεταφορές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/aeroplane.jpg)
Σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση ReFuelEU Aviation για τη μείωση των εκπομπών των αεροπλάνων κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ.
Χαιρετίζοντας τη συμφωνία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι, εφόσον τεθούν σε εφαρμογή, οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον τομέα των αερομεταφορών, απαιτώντας από τους προμηθευτές καυσίμων να συνδυάζουν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) με κηροζίνη σε αυξανόμενες ποσότητες από το 2025.
ΕΕ: Oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Το μέτρο από μόνο του προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αεροσκαφών κατά περίπου δύο τρίτα έως το 2050 σε σύγκριση με ένα σενάριο «χωρίς δράση», και να προσφέρει οφέλη για το κλίμα και την ποιότητα του αέρα.
Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία σχετικά με τις προτάσεις για τις μεταφορές στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», καθώς συμφωνίες για επικαιροποιημένους κανόνες σε σχέση με την εμπορία εκπομπών στην αεροπορία και στη ναυτιλία, την προώθηση βιώσιμων καυσίμων στη ναυτιλία καθώς και για την επιτάχυνση ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, έχουν ήδη επιτευχθεί.
Αύξηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα απαιτείται:
1) Οι προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων να προμηθεύουν ένα ελάχιστο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στα αεροδρόμια της ΕΕ, ξεκινώντας από το 2% του συνολικού εφοδιασμού καυσίμου έως το 2025 και φθάνοντας το 70% έως το 2050. Το νέο μείγμα καυσίμων αεροπλάνων της ΕΕ θα πρέπει επίσης να περιέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των περισσότερων σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον συνθετικών καυσίμων, τα οποία αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.
2) Οι αερομεταφορείς που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ να ανεφοδιάζονται μόνο με τα καύσιμα που είναι απαραίτητα για την πτήση, για την αποφυγή εκπομπών που σχετίζονται με επιπλέον βάρος ή διαρροή άνθρακα που προκαλείται από πρακτικές «δεξαμενόπλοιων» (σκόπιμη μεταφορά πλεονάζοντος καυσίμου για αποφυγή ανεφοδιασμού με SAF).
3) Τα αεροδρόμια να διασφαλίσουν ότι η υποδομή ανεφοδιασμού τους είναι διαθέσιμη και κατάλληλη για διανομή SAF.
Η οδηγία όσον αφορά το μείγμα καλύπτει τα βιοκαύσιμα, τα ανακυκλωμένα καύσιμα άνθρακα και τα συνθετικά αεροπορικά καύσιμα (e-fuels) σύμφωνα με την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά εξαιρεί τις καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, υποστηρίζοντας στόχους βιωσιμότητας. Δεδομένου ότι θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη την ΕΕ, η νέα εντολή θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, θα παρέχει ασφάλεια δικαίου στους παραγωγούς καυσίμων και θα συμβάλει στην έναρξη παραγωγής μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ήπειρο. Θα αυξήσει επίσης την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ μειώνοντας τις εξαρτήσεις από ενεργειακά προϊόντα τρίτων χωρών και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στον ενεργειακό τομέα. Οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα έχουν πρόσβαση σε αυξανόμενες ποσότητες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επόμενα βήματα
Η χθεσινή πολιτική συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ με άμεση ισχύ.
Ιστορικό
Αυτή η συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55» της Επιτροπής και θα βοηθήσει στην επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, επισημαίνει η Κομισιόν.
Οι εκπομπές των αερομεταφορών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 5% από έτος σε έτος μεταξύ 2013 και 2019. Αν και μειώθηκαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκπομπές από τις αερομεταφορές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Η αυξημένη φιλοδοξία του αεροπορικού τομέα για το κλίμα θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού και την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα, η ΕΕ πρέπει να μειώσει τις εκπομπές από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990). Το RefuelEU Aviation θα βοηθήσει τον τομέα των αερομεταφορών να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου, μαζί με τους αναθεωρημένους κανόνες για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης
![Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ: Συνεχίζει την ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Ηλεκτροκίνητα-οχήματα-μεταφοράς-τσιμέντου-Ομίλου-ΗΡΑΚΛΗΣ-2-600x400.jpg)
Συνεχίζεται η ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ
Ο Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ φέρνει τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα μεταφοράς τσιμέντου