Αλλαγές εκ βάθρων στον ελληνικό σιδηρόδρομο, από τα έργα που εκτελούνται στο δίκτυό του έως τη λειτουργία, τη διοίκηση και την εποπτεία του, εισηγείται η τριμελής επιτροπή των εμπειρογνωμόνων που συνέταξε το πόρισμα για τις συνθήκες που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.
Τέμπη: Ολόκληρο το πόρισμα για την τραγωδία
Το πόρισμα της επιτροπής, πέρα από τις διαπιστώσεις σε σχέση με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και τις ευθύνες που επιρρίπτει σε OΣE, ΕΡΓΟΣΕ, Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Hellenic Train κ.λπ., αναφέρεται και σε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τις διαχρονικές παθογένειες και τη διαλειτουργικότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Στο πλαίσιο αυτό, εξέτασε και τη φύση της σχέσης που θα πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τη Hellenic Train, εισηγούμενη είτε την καταγγελία είτε την επαναδιαπραγμάτευση της μεταξύ τους σύμβασης. Επίσης, αναλύει την προβληματική σχέση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, προτείνοντας ως λύση την επαναφορά της ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ ως αυτοτελούς γενικής διεύθυνσης ή ως θυγατρικής του.
Οσον αφορά τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), εισηγείται τα θέματα ασφαλείας, λόγω της τεχνικής φύσης τους, να αποσπαστούν από αυτήν και να ενταχθούν αυτοτελώς στον ΟΣΕ, είτε να ενταχθούν στον νέο φορέα ασφάλειας που δημιουργήθηκε για όλα τα μέσα μεταφοράς.
Επιλογή διοικήσεων
Για την επιλογή των διοικήσεων του ΟΣΕ, η επιτροπή εισηγείται να εφαρμοστούν οι ακολουθούμενες διεθνείς πρακτικές. Η επιτροπή συστήνει την ετήσια λογοδοσία της διοίκησης του ΟΣΕ στη Βουλή.
Για το ακανθώδες ζήτημα των σιδηροδρομικών έργων-εργολαβιών, προτείνεται να υλοποιούνται με ενιαίες – ίδιες προδιαγραφές παντού, χωρίς κατατμήσεις και με ακριβή εκτίμηση προϋπολογισμού, αξιόπιστο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και ανάλυση των κινδύνων για παρεκκλίσεις.
Θέσπιση πόθεν έσχες για οποιονδήποτε πραγματοποιεί πιστοποιήσεις έργων.
Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία ενός νέου συστήματος «Διαύγειας» για παρακολούθηση όλων των δημόσιων έργων υποδομής. Για το άμεσο μέλλον και μέχρι να λειτουργήσει το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης – φωτοσήμανσης (ETCS) το ερχόμενο φθινόπωρο, η επιτροπή, μεταξύ άλλων, εισηγείται:
- Στα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που δεν λειτουργεί σύστημα σηματοδότησης να γίνει πιστοποίηση του συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας από ανεξάρτητο φορέα, ο οποίος θα καθορίσει όλες τις τεχνικές και λειτουργικές παραμέτρους για τη σιδηροδρομική κυκλοφορία.
- Μέχρι να γίνει η πιστοποίηση αυτή, συνιστάται μείωση των ταχυτήτων των επιβατικών και εμπορικών συρμών, μείωση του αριθμού των δρομολογίων των επιβατικών συρμών και ενίσχυση του προσωπικού.
- Η στελέχωση των σταθμών να γίνει με βάση τη σπουδαιότητά τους, ανάλογα με τον αριθμό των συρμών που εξυπηρετούν. «Με δυο σταθμάρχες και δυο κλειδούχους πρέπει να στελεχωθούν όλοι οι σημαντικοί σταθμοί του δικτύου» αναφέρεται στο πόρισμα.
- Να προβλέπεται επικουρικό προσωπικό για περιπτώσεις έκτακτων αναγκών λόγω απρόβλεπτων περιστατικών στην κυκλοφορία (όπως συνέβη την 28η Φεβρουαρίου) που αυξάνουν τον φόρτο εργασίας των σταθμαρχών.
- Να ελέγχεται διαρκώς η σύνθεση και η τήρηση των βαρδιών, όπως και η σωστή εκτέλεση των καθηκόντων του προσωπικού των σταθμών εν ώρα υπηρεσίας.
- Την απαγόρευση εισόδου άσχετων ατόμων στον χώρο των σταθμαρχείων, τουλάχιστον σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα.
- Επανεξέταση και ενδεχόμενα αναθεώρηση της διαδικασίας που ακολουθείται για την επιλογή, εκπαίδευση και ανάθεση καθηκόντων σε σταθμάρχες και κλειδούχους.
- Επανέλεγχος σε τακτά χρονικά διαστήματα των δεξιοτήτων των μηχανοδηγών και σταθμαρχών, καθώς και της ψυχοφυσικής τους κατάστασης.
- Ραδιοεπικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς με πιο αυστηρό, τυποποιημένο και μη επιδεχόμενο παρεκκλίσεις πρωτόκολλο.
- Σύνταξη νέου Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας. Επαναφορά στους προϊσταμένους των αξονικών αμαξοστοιχιών των καθηκόντων ελέγχου ασφαλούς κυκλοφορίας που τους αφαιρέθηκαν το 2019.
- Να επαναλειτουργήσει το δευτεροβάθμιο Κέντρο Παρακολούθησης και Ελέγχου Κυκλοφορίας (ήταν μια επιπλέον ασφαλιστική δικλίδα) που ήλεγχε σε 24ωρη βάση την κυκλοφορία των συρμών σε όλη την Ελλάδα, προλαμβάνοντας ατυχήματα από τυχόν μη τήρηση του κανονισμού από σταθμάρχες και μηχανοδηγούς.
- Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις 1.250 ισόπεδες διαβάσεις. Ο ΟΣΕ να καταγράψει και να αξιολογήσει την υφιστάμενη κατάστασή τους.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Εφιάλτες στην Ευρώπη από μια πιθανή νίκη του Τραμπ
Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οικό και την προεδρία των ΗΠΑ θα αποσταθεροποιούσε περαιτέρω μια ήδη αποδυναμωμένη ήπειρο
Δύσκολα ανατρέπεται η τάση αύξησης της υπογεννητικότητας στη Δύση
Πως θα περάσουμε από έναν δημογραφικό χειμώνα σε μία νεανική άνοιξη
Σε κινούμενη άμμο ο κυβερνητικός συνασπισμός Σολτς - Οι φήμες για πρόωρες εκλογές
Η οικονομική και δημοσιονομική πολιτική στο επίκεντρο της διαφωνίας
Πρόστιμα 226 χιλ. ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ στη Ρόδο για προϊόντα-απομιμήσεις
Τα στελέχη της Διυπηρεασιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), του Υπουργείου Ανάπτυξης κατέστρεψαν 29.059 τεμάχια απομιμητικών προϊόντων και προχώρησαν σε δυο προσαγωγές για πλαστογραφία
Ισπανία: Συνολικά 7.500 στρατιώτες αναπτύσσονται στις περιοχές που επλήγησαν
Ήταν η μεγαλύτερη φυσική καταστροφή που σχετίζεται με πλημμύρες τις τελευταίες πέντε δεκαετίες στην Ευρώπη.
ΟΑΣΑ: Νέα 18μετρα αρθρωτά λεωφορεία στις γραμμές της Νοτιοανατολικής Αττικής
Ενισχύεται σημαντικά ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών, φτάνοντας πλέον τα 130 νέα λεωφορεία σε κυκλοφορία στην Ανατολική Αττική
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Τουρκία: Καθαίρεση τριών φιλοκούρδων δημάρχων με κατηγορίες για «τρομοκρατία»
Οι τρεις φιλοκούρδοι δήμαρχοι είχαν εκλεγεί στις τοπικές εκλογές του Μαρτίου, στην Τουρκία, οι οποίες σηματοδότησαν ευρεία νίκη της αντιπολίτευσης σε βάρος του κόμματος του Ερντογάν.
Η φιλοευρωπαία πρόεδρος Μάγια Σάντου νικήτρια των προεδρικών εκλογών στη Μολδαβία
Ο Εμανουέλ Μακρόν συνεχάρη σήμερα την Μάγια Σάντου για την «επανεκλογή της» στην προεδρία της Μολδαβίας
Γερμανικές αποζημιώσεις: Κάποια στιγμή, στο μέλλον, ίσως…
Η Γερμανία θεωρεί λήξαν το θέμα για τις αποζημιώσεις που οφείλει στην Ελλάδα για τις θηριωδίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Την ίδια ώρα η ελληνική πλευρά παραπέμπει το θέμα στις καλένδες.