Στην εκτίμηση ότι τα επόμενα δυο χρόνια οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στη Θεσσαλονίκη θα φτάσουν τις 200 από 70 που αναμένονται φέτος συμφώνησαν εκπρόσωποι εταιρειών κρουαζιέρας που μίλησαν νωρίτερα το πρωί στο πλαίσιο του 7ου Posidonia Sea Tourism Forum. Στην ίδια εκδήλωση παρουσιάστηκε και έρευνα για τις επιπτώσεις της κρουαζιέρας στη οικονομία της Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα όπως εκτίμησαν ο κ Aziz Gungor, εκπρόσωπος της Global Ports Holding PLC, όπως επίσης ο κ. Σπύρος Αλμπέρτης, εκπρόσωπος της Crystal Cruises, αλλά και ο κ. Νικόλας Παγώνης, εκπρόσωπος της Royal Caribbean Group LtdC οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην επόμενη διετία θα αυξηθούν σημαντικά, σχεδόν θα διπλασιαστούν σε σύγκριση με αυτές του 2023, και θα φτάσουν στις 150-200. O κ. Gungor είπε μάλιστα ότι Ελλάδα και Τουρκία στον τουρισμό κρουαζιέρας πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ένας προορισμός και για αυτό θα πρέπει να αναπτύξουν από κοινού προϊόντα, ενώ κ. Αλμπέρτης μίλησε για την αναζήτηση νέων προορισμών από τις εταιρείες κρουαζιέρας, σε μικρότερα νησιά από τα ήδη δημοφιλή, κάτι που απαιτεί συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.
Posidonia Sea Tourism Forum: Σημείο συνάντησης για τα ηγετικά στελέχη της κρουαζιέρας
Η εκπρόσωπος του ΟΛΘ κα. Θεοδώρα Ρήγα είπε στο ίδιο πάνελ ότι από τις 18 Ιουνίου θα λειτουργήσει αναβαθμισμένο το κρηπίδωμα 10 του λιμανιού με το μήκος του να φθάνει στα 320 μέτρα και το βάθος της λεκάνης στα 10 μέτρα, γεγονός που σημαίνει ότι θα μπορεί να δέχεται και πολύ μεγαλύτερα πλοία. Επίσης ο κ. Αλμπέρτης αποκάλυψε ότι κρουαζιερόπλοιο της εταιρείας από το 2024 θα πιάνει Θεσσαλονίκη, ενώ από το 2025 θα κάνει το λιμάνι home port για κρουαζιέρες της στη Μεσόγειο. Στο ίδιο πάνελ ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου κ. Μηνάς Παπαδάκης, αναφέρθηκε στην πράσινη μετάβαση των λιμανιών και στα προγράμματα ηλεκτροδότησης των πλοίων από της στεριά επισημαίνοντας ότι η ενέργεια θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Στο περιθώριο του συνεδρίου ο πρόεδρος του ΟΛΘ κ. Αθανάσιος Λιάγκος σημείωσε πως έχει συναφθεί συμφωνία με την Fraport, προκειμένου οι αποσκευές επιβατών, που φτάνουν στο αεροδρόμιο, να προωθούνται απευθείας στις καμπίνες τους, εφόσον έχουν κλείσει και κρουαζιέρα με σημείο έναρξης τη Θεσσαλονίκη.
Στο μεταξύ ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν τα προκαταρκτικά αποτελέσματα μελέτης με τίτλο «Εκτίμηση του Κοινωνικοοικονομικού αντίκτυπου της Κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη», την οποία υλοποιεί ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Πειραιώς και Αιγαίου. Η έρευνα ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον προσεχή Οκτώβριο 2023, και διερευνά τις οικονομικές επιπτώσεις της δραστηριότητας κρουαζιέρας τόσο στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αλλά και την ευρύτερη μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Οι δαπάνες
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ευρήματα, την οποία παρουσίασε στο Posidonia Sea Tourism Forum ο επιστημονικός υπεύθυνος και καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Θάνος Πάλλης:
- οι δαπάνες ανά επιβάτη κρουαζιέρας στην πόλη της Θεσσαλονίκης ανέρχονται σε €54,5.
- Επιπρόσθετα, οι επιβάτες δαπανούν €15,1 κατά τη διάρκεια των οργανωμένων εκδρομών
- στα €98,8 ανέρχονται οι δαπάνες αγοράς εκδρομής
Σε αυτά τις δαπάνες θα πρέπει να προστεθούν και οι σημαντικές δαπάνες των πληρωμάτων, οι οποίες ανέρχονται σε €105,4 ανά μέλος του πληρώματος.
Αξίζει να τονιστεί ότι οι δαπάνες αυτές παραδοσιακά αυξάνονται κατά τους εαρινούς και καλοκαιρινούς μήνες, όταν οι καιρικές συνθήκες ευνοούν την περεταίρω παραμονή των επιβατών στην πόλη, ή την αύξηση όσων επιλέγουν εκδρομές στην ευρύτερη περιοχή.
Συνυπολογίζοντας τα έσοδα των ναυτιλιακών πρακτόρων και τα λιμενικά τέλη από τις χειμερινές κρουαζιέρες της περιόδου Νοέμβριος-Απρίλης,
• οι άμεσες θετικές επιπτώσεις από τις «χειμερινές» κρουαζιέρες (Νοέμβριος-Απρίλης) ανέρχονται σε €798.000,
• οι έμμεσες θετικές επιπτώσεις από τις «χειμερινές» κρουαζιέρες (Νοέμβριος-Απρίλης) ανέρχονται σε €533.000
• Οι συνολικές θετικές επιπτώσεις από τις «χειμερινές» κρουαζιέρες (Νοέμβριος-Απρίλης) ανέρχονται σε €1,33 εκ.
• Σε όρους απασχόλησης, οι «χειμερινές» κρουαζιέρες έχουν ως αποτέλεσμα την διατήρηση 35 θέσεων εργασίας σε ετήσια βάση.
Παρουσιάστηκαν επίσης και οι εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις τις κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη σε ετήσια βάση, βάσει εναλλακτικών σεναρίων, με
• τις άμεσες θετικές επιπτώσεις να κυμαίνονται μεταξύ €5,23 εκ. (σενάριο βάσης) και €6,49 εκ. (θετικό σενάριο)
• τις έμμεσες θετικές επιπτώσεις να κυμαίνονται μεταξύ €3,43 εκ. (σενάριο βάσης) και €4,33 εκ. (θετικό σενάριο)
• τις συνολικές θετικές επιπτώσεις να κυμαίνονται μεταξύ €8,56 εκ. (σενάριο βάσης) και €10,82 εκ. (θετικό σενάριο)
Όσο αφορά τις επιπτώσεις στην απασχόληση, η φετινή περίοδος της κρουαζιέρας, με τον σημαντικό αναμενόμενο αριθμό 68 προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στο λιμένα της Θεσσαλονίκης, εκτιμάται ότι η κρουαζιέρα θα έχει ως αποτέλεσμα την διατήρηση 111 θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση.
Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας, είναι η ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας, όπως αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι το 90,1% των επιβατών να δηλώνουν ότι μετά την επίσκεψη που πραγματοποίησαν είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσουν τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό τουριστικής επίσκεψης.
Οι εναλλακτικοί προορισμοί
Σε άλλο πάνελ τονίστηκε ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας πολυτελείας στρέφουν την προσοχή τους σε μικρότερους, εναλλακτικούς προορισμούς καθώς η τάση για μοναδικές εμπειρίες σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς κερδίζει έδαφος.
Ωστόσο, δεν λείπουν οι προκλήσεις προκειμένου οι περισσότερο εξωτικές τοποθεσίες να συμπεριληφθούν στα δρομολόγια πολυτελούς κρουαζιέρας. Πηγές ανησυχίας αποτελούν τόσο το έλλειμμα κατάλληλων υποδομών σε μικρότερους προορισμούς όσο και η διαθεσιμότητα ποιοτικών εγκαταστάσεων και οι πολιτικές ελλιμενισμού, όπως τόνισαν αρκετοί επαγγελματίες του κλάδου.
Δεν μπορεί κάθε νησί να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες λόγω διαφόρων προκλήσεων, σύμφωνα με τον Michele Bosco, Διευθυντή Shore Excursions και Operations για Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή της Princess Cruises.
«Η κακή συντήρηση εγκαταστάσεων μετά την πανδημία έχει οδηγήσει σε μειωμένη χωρητικότητα σε συγκεκριμένες εγκαταστάσεις σε μικρότερους προορισμούς, γεγονός που με τη σειρά του οδηγεί σε υψηλότερο κόστος για τους επισκέπτες, πράγμα που σημαίνει ότι ορισμένες από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε τώρα έχουν τις ρίζες τους στην Covid. Επίσης, κάποιες εγκαταστάσεις τέθηκαν εκτός λειτουργίας και άλλες δεν θέλουν πλέον να συνεργάζονται με εταιρείες κρουαζιέρας καθώς η παγκόσμια ανάκαμψη του τουρισμού σημαίνει ότι δέχονται ισχυρότερες ροές ανεξάρτητων τουριστών, μειώνοντας την εξάρτησή τους από τα γκρουπ ταξιδιωτών κρουαζιέρας», πρόσθεσε.
Η έλλειψη διαθέσιμων εγκαταστάσεων είναι μια ανησυχία που συμμερίζεται και η Agnes Brochet, Διευθύντρια Destination Research, Development & Planning της Silversea Cruises. «Στα μικρά νησιά δεν θα υπάρχουν επαρκείς χώροι ώστε όλοι οι επισκέπτες μας να εξασφαλίσουν μια θέση όταν είμαστε σε πλήρη δυναμικότητα, καθώς προσφέρουμε μία δωρεάν εκδρομή σε κάθε έναν από τους προορισμούς που επισκεπτόμαστε, επομένως η ζήτηση για εκδρομές στην ξηρά είναι μεγάλη και αυτή είναι μια από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε για τις δραστηριότητές μας στη στεριά».
Ο ελλιμενισμός
Η πολιτική ελλιμενισμού στην Ελλάδα προκαλεί επίσης ανησυχία στις εταιρείες κρουαζιέρας πολυτελείας, όπως η Explora Journeys της MSC. Η Sacha Rougier, Επικεφαλής Σχεδιασμού Δρομολογίων και Εμπειριών Προορισμού της Explora Journeys είπε: «Η επανεξέταση της πολιτικής ελλιμενισμού στην Ελλάδα θα μας βοηθούσε να λύσουμε μια μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις αποτυγχάνουμε να εξασφαλίσουμε θέση ακόμα και όταν έχουμε την αρχική επιβεβαίωση. Αυτό προκαλεί πολλών ειδών προβλήματα για την εταιρεία μας, τα οποία θα προτιμούσαμε να είχαμε αποφύγει. Η έλλειψη οδηγών μεταφοράς θέτει επίσης προβλήματα σε ορισμένους προορισμούς».
Η κα Brochet είπε ότι η έρευνα είναι το κλειδί πριν αποφασίσει η εταιρεία της να προσθέσει νέους, λιγότερο γνωστούς προορισμούς στα δρομολόγια της: «Προτού εστιάσουμε σε έναν νέο προορισμό, διεξάγουμε ολοκληρωμένη έρευνα. Στη συνέχεια, πρέπει να βάλουμε όλα τα δεδομένα σε επεξεργασία και συζήτηση, μια διαδικασία που εμπλέκει τους πάντες στην εταιρεία μας μέσω ενός εικονικού κουτιού ιδεών που είναι ανοιχτό σε όλους, συμπεριλαμβανομένων των μελών του πληρώματος που επισκέπτονται τόσα πολλά μέρη σε όλο τον κόσμο. Ακόμη και όταν οι άνθρωποί μας πηγαίνουν διακοπές σε λιγότερο γνωστούς παράκτιους προορισμούς, ενθαρρύνονται να μοιραστούν τις απόψεις και τις ιδέες τους σχετικά με την ελκυστικότητα αυτών των προορισμών με την ομάδα του Τμήματος μας για την αξιολόγησή τους».
«Στη συνέχεια αναπτύσσουμε επιχειρηματικά σενάρια και όταν μας φαίνονται βιώσιμα εμβαθύνουμε την έρευνα μας, αξιοποιώντας τα 100 άτομα της ομάδας που εργάζεται για το Τμήμα μας, τα οποία αποστέλλονται επιτόπου για έρευνα και αξιολόγηση του προορισμού», κατέληξε η ίδια.
Όσον αφορά το τι αναζητούν οι επισκέπτες πολυτελούς κρουαζιέρας από τους προορισμούς «κρυμμένα πετράδια», οι μοναδικές ανθρώπινες και βιώσιμες εμπειρίες βρίσκονται στην κορυφή της λίστας προτιμήσεων. «Το να πηγαίνεις σε σπίτια ντόπιων ή να περνάς χρόνο με έναν τοπικό σεφ είναι μόνο μερικά παραδείγματα», είπε ο Κωνσταντίνος Βενετόπουλος, Διευθυντής Επικοινωνία & PR της Variety Cruises. «Έχουμε λανσάρει ένα προϊόν που ονομάζεται ‘Ανεξερεύνητη Ελλάδα’, που αφορά επίσκεψη στην Ικαρία και την Αμοργό και είναι πλέον το best seller μας. Τα σκάφη μας είναι για 50 επισκέπτες, επομένως είμαστε εξειδικευμένοι και για εμάς το να εντοπίσουμε αυτά τα μέρη σημαίνει ουσιαστικά να εντοπίσουμε ακριβώς αυτό που θέλουν οι επισκέπτες μας. Είναι επίσης σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψη τα δημογραφικά στοιχεία των επισκεπτών προκειμένου να διαμορφώσουμε ορισμένες εξορμήσεις στην ξηρά που ενισχύουν την εμπειρία τους».
Είναι σημαντικό να μπορούμε να διακρίνουμε τι είναι δημοφιλές και τι είναι της μόδας, πρόσθεσε ο κ. Bosco: «Οι μικρότερες ομαδικές εκδρομές γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς. Ξεναγήσεις πέρα από τα συνηθισμένα, όπως περιηγήσεις με φαγητό και ποτό σε τοπικούς μη τουριστικούς χώρους ή γαστρονομικές περιηγήσεις όπου ο σεφ του πλοίου οδηγεί τους επισκέπτες στην τοπική αγορά για να επιλέξουν τα φρέσκα προϊόντα για το δείπνο τους ή να μαγειρέψουν μαζί τους. Το ‘Γνώρισε την Οικογένεια της Φάρμας’ (Meet the Family of the farm) εξελίσσεται επίσης σε τάση όταν πρόκειται για προϊόντα κρουαζιέρας πολυτελείας».
Οι επισκέπτες της πολυτελούς κρουαζιέρας αναζητούν το μοναδικό και το απροσδόκητο και λίγοι γνωρίζουν ότι υπάρχει πραγματική έρημος σε ένα ελληνικό νησί, σύμφωνα με την Ολυμπία Αναστασοπούλου, γενική γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του υπουργείου Τουρισμού, η οποία είχε την κεντρική ομιλία κατά τη δεύτερη και τελευταία ημέρα του Forum.
«Ο παράκτιος και θαλάσσιος τουρισμός μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας της Ελλάδας, καθώς σήμερα συμβάλλει στο 1,5% του ΑΕΠ της χώρας. Η Ελλάδα διαθέτει τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν έναν από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς στην Ευρώπη στον θαλάσσιο τουρισμό, καταλαμβάνοντας την ένατη θέση στον κόσμο ως προς το μήκος των ακτών της. Έχουμε όμως και βουνά, λίμνες, ποτάμια ακόμα και έρημο στο νησί της Λήμνου. Αυτός είναι ο λόγος που οι δυνατότητές μας να γίνουμε κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας είναι σημαντικές», είπε.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη