Σε διαβουλεύσεις επί των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης εξακολουθούν να βρίσκονται οι εταίροι της ΕΕ, με τις χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά από τη μία και του ευρωπαϊκού Νότου από την άλλη να βρίσκονται σε διάσταση.
«Αυτή τη στιγμή, οι προδιαγεγραμμένοι τρόποι μείωσης του χρέους και οι επαπειλούμενες ποινές για τους παραβάτες είναι τόσο σκληροί, που δεν μπορούν καν να εφαρμοστούν», εκτιμά η Süddeutsche Zeitung. «Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη πρέπει τώρα να επενδύσει επειγόντως στο μέλλον της: στον οικολογικό μετασχηματισμό, την ψηφιοποίηση, την άμυνα και όσοι αντιτίθενται στις προτάσεις της Επιτροπής, προτάσσοντας δεσμευτικούς στόχους εξοικονόμησης, το αντιλαμβάνονται επίσης. Καθώς φαίνεται ο αγώνας για τη διαμόρφωση νέων κανόνων για το χρέος είναι πιθανό να τραβήξει μέχρι το τέλος της τρέχουσας ευρωπαϊκής νομοθετικής περιόδου, σε έναν χρόνο».
Η Γερμανία απορρίπτει τις προτάσεις Κομισιόν για τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας
FAZ: Η Γερμανία δεν δείχνει να ενδιαφέρεται
Για τη στάση της Γερμανίας και του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, ο οποίος επιμένει στη δημοσιονομική πειθαρχία, η Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) σχολιάζει πως «κατά ειρωνικό τρόπο, η Γερμανία δεν δείχνει να ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου, παρ’ ότι με τη δική της επιμονή είχε θεσπιστεί το Σύμφωνο στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα. […] Και η αδιαφορία της εξηγείται εύκολα.
Από τη στιγμή που η τότε ομοσπονδιακή κυβέρνηση (σ.σ. δηλαδή η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση του Γκέρχαρντ Σρέντερ) παραβίασε αρχικά το Σύμφωνο χωρίς δισταγμό και στη συνέχεια προώθησε με θράσος στην αποδυνάμωσή του το 2005, οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ εξαφανίστηκαν από την καθημερινή πραγματικότητα της Γερμανίας. Κατά την κρίση χρέους του ευρώ έγινε φανερό ότι το χαλαρό κανονιστικό πλαίσιο του Συμφώνου ευνοούσε τη μαζική δημιουργία χρέους στην ΕΕ. Αλλά, σύμφωνα με τη γερμανική ανάγνωση, υπεύθυνα για τα υψηλά χρέη ήταν πάντοτε τα νότια κράτη της ΕΕ. Αντιθέτως, μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη μεταρρύθμιση δείχνουν οι ίδιες εκείνες χώρες που εξακολουθούν να αισθάνονται ότι διαπομπεύονται, τουλάχιστον τυπικά, από τον δημοσιονομικό έλεγχο της ΕΕ και θα ήθελαν, ει δυνατόν, να εξαλείψουν εντελώς το Σύμφωνο».
Όμως, πρωτίστως λανθασμένη είναι η διαχείριση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισημαίνει η FAZ: «Είναι επίσης ειρωνικό το γεγονός ότι η Επιτροπή προσαρμόζει τις προτάσεις της στους αντίστοιχους αποδέκτες. Σε όσους θέλουν να το ακούσουν, διακηρύσσει το “οριστικό τέλος της λιτότητας”. […] Στους Γερμανούς επικριτές, από την άλλη πλευρά, λέει ότι όλοι γνωρίζουν ότι το Σύμφωνο δεν απέτρεψε την τεράστια αύξηση του χρέους στο παρελθόν. Καμία από τις δύο θέσεις δεν είναι λάθος, αλλά αμφότερες είναι παντελώς ακατάλληλες ως αιτιολόγηση για τις προτάσεις. […] Και το να παραπονιέται η Επιτροπή για τη δυσλειτουργία του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου είναι γελοίο, καθώς ο κύριος υπαίτιος για αυτή τη συνθήκη είναι η ίδια: Το Σύμφωνο αποτελούσε κάποτε ένα ισχυρό εργαλείο, που της επέτρεπε να ελέγχει αποτελεσματικά τις δημοσιονομικές πολιτικές των κρατών».
«Σε μία ένωση με ενιαία νομισματική πολιτική, αλλά αμετάβλητη εθνική δημοσιονομική πολιτική», συνεχίζει η FAZ, «έπρεπε να διασφαλίσει ότι οι εθνικές πολιτικές αναπτύσσονται με υγιή και στοιχειωδώς ισότιμο τρόπο και, αν χρειαστεί, να επιβάλει κυρώσεις. Η Επιτροπή απώλεσε μέσα από τα χέρια της αυτή την ευκαιρία […] Ιστορικές δεν είναι οι προτάσεις της Κομισιόν γιατί, αν μη τι άλλο, το Σύμφωνο Σταθερότητας είναι νεκρό από το 2005. Τώρα θάβεται ακόμη πιο βαθιά, προς ικανοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ορισμένων κρατών-μελών. Παράλληλα, μπαίνει και οριστικώς ταφόπλακα στις ψευδαισθήσεις που έτρεφαν εκείνοι που εισήγαγαν το Σύμφωνο: Πως η δημοσιονομική πολιτική των κρατών-μελών θα μπορούσε να περιφρουρείται από γενικώς ισχύοντες κανόνες της Ε.Ε.».
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Πώς επηρεάζεται η ευρωπαϊκή οικονομία από το δημογραφικό - Οι αναγκαίες προσαρμογές
Η Alpha Bank εξετάζει το δημογραφικό πρόβλημα και τις επιπτώσεις του στην ευρωπαϊκή οικονομία
«Πόλεμο» κατά της… πολυνομίας αρχίζει ο Ντίμον της JP Morgan
Ο Ντίμον επέκρινε αυτό που αποκάλεσε αλληλεπικαλυπτόμενους ή κακοσχεδιασμένους κανόνες σχετικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις
Πώς το ψηφιακό ευρώ πυροδότησε μια υπόγεια διαμαχή κυριαρχίας μεταξύ ΕΚΤ και ευρωπαϊκών κρατών
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Politico πολιτικοί και ΕΚΤ προσπαθούν να καθορίσουν τα όρια στο επερχόμενο ψηφιακό ευρώ
Ο περίεργος λόγος που η ΕΥ απολύει δεκάδες υπαλλήλους
Τα μέλη του προσωπικού κατηγορήθηκαν ότι είχαν ανοιχτές πολλαπλές συνεδρίες Zoom σε διαφορετικές οθόνες, κάτι που η Ernst & Young έκρινε ηθική «παραβίαση»
Τα τέσσερα σενάρια της S&P για την παγκόσμια οικονομία
Ακόμη και στα δύο χειρότερα σενάρια ο οίκος S&P εκτιμά πως οι τράπεζες φαίνονται ικανές να χειριστούν πιθανές εκροές κεφαλαίων
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
Χαμηλό 5ετίας στις τιμές των εμπορευμάτων προβλέπει η Παγκόσμια Τράπεζα - Ο ρόλος του πετρελαίου
Από το 2024 έως το 2026, οι παγκόσμιες τιμές των βασικών εμπορευμάτων προβλέπεται να υποχωρήσουν σχεδόν κατά 10%, επισημαίνει σε έκθεσή της η Παγκόσμια Τράπεζα
H Ιταλία θα διαθέσει 8,2 δισ. δολ. για αγορά αρμάτων μάχης
Η κοινοπραξία των Leonardo (ιταλική) και Rheinmetall (γερμανική) αναμένεται να είναι ο βασικός βιομηχανικός εταίρος του έργου
Morgan Stanley: Οι μέρες του εύκολου χρήματος και των μηδενικών επιτοκίων ανήκουν στο παρελθόν
Το τέλος της οικονομικής καταστολής, των μηδενικών επιτοκίων και του μηδενικού πληθωρισμού, είναι μια εποχή που έχει τελειώσει, δήλωσε ο CEO της Morgan Stanley