Στα 250 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος στην αγορά οχημάτων από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Σε αυτό συνέβαλε κυρίως ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος, ο οποίος ξεκίνησε προ οκταμήνου και έχει ήδη υποδεχθεί περίπου 17.000 αιτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα, δηλαδή όσες ήταν συνολικά οι αιτήσεις στον πρώτο κύκλο που διήρκησε 18 μήνες.
Πρόβλεψη έκπληξη για τα ηλεκτρικά ΙΧ – Πόσα θα πουληθούν φέτος
Το πρόγραμμα
Έτσι, από τον προϋπολογισμό των 50 εκατ. ευρώ του δεύτερου κύκλου, έχουν ήδη απορροφηθεί 44 εκατ. ευρώ και ο τζίρος στην αγορά υπολογίζεται πάνω από 185 εκατ. ευρώ. Γι΄ αυτό, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του ΥΠΕΝ, το επόμενο διάστημα, τον «κουμπαρά» του προγράμματος θα εμπλουτίσουν άλλα 20 εκατ. ευρώ, κονδύλια τα οποία θα προέλθουν από την κατανομή των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων του 2022.
Όσο για τον πρώτο κύκλο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», της οποίας η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είχε κλείσει την 31η Δεκεμβρίου 2021, από το προϋπολογισμό των 40 εκατ. ευρώ είχαν απορροφηθεί μόνο τα 18,5 εκατ. ευρώ (ο τζίρος στην αγορά δεν είχε ξεπεράσει τα 63 εκατ. ευρώ) και τα υπόλοιπα 21,5 εκατ. ευρώ αξιοποιήθηκαν από τον δεύτερο κύκλο του προγράμματος. Όπως εξηγεί στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας του ΥΠΕΝ, την περίοδο που «έτρεχε» ο πρώτος κύκλος δεν υπήρχαν ακόμη στην αγορά πολλά ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και οι πολίτες δεν ήταν εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία. «Σήμερα η κατάσταση έχει αλλάξει. Μόνο τον προηγούμενο μήνα το 11% των οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα μας ήταν ηλεκτρικά», σημειώνει η ίδια πηγή.
Ενδιαφέρον
Το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον μεγάλο. Το 33,3% των νέων αιτήσεων για επιδότηση αφορά δίκυκλα και τρίκυκλα, το 35,8% ηλεκτρικά ποδήλατα και το 5% μικροαυτοκίνητα. Με άλλα λόγια το 74,1% αφορά οχήματα που ενισχύουν την μικροκινητικότητα στις πόλεις που αποτελεί και το ζητούμενο για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (2020), η βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί μία από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πόλεις στην ΕΕ με τις οδικές μεταφορές να αποτελούν μία από τις βασικές πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης και εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στις αστικές περιοχές, το κόστος δε της κυκλοφοριακής συμφόρησης για την κοινωνία υπολογίζεται σε 270 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Επίσης, το 1,43% των αιτήσεων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» αφορά επαγγελματικά οχήματα Van και 24,6% ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα (σε αυτά περιλαμβάνονται και τα τουριστικά Van). Επίσης, έχουν γίνει 839 αιτήσεις για επιδότηση φορτιστή από το 19% των αιτούντων αυτοκίνητα (φορτιστές δικαιούνται μόνο όσοι αιτούνται επιδότηση για αυτοκίνητα). Όσο για τις αποσύρσεις δίκυκλων, τρίκυκλων και αυτοκινήτων έχουν φτάσει τις 684, δηλαδή περίπου στο 7% όσων δικαιούνται απόσυρση του παλαιού ρυπογόνου οχήματος. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 82,31% των αιτήσεων αφορά σε φυσικά πρόσωπα και μόνο το 17,69% σε επιχειρήσεις.
Η σύγκριση των δύο κύκλων του προγράμματος καταδεικνύει ότι οι αιτήσεις για την κατηγορία των ποδηλάτων μειώνεται κατά 50% ενώ έχει αυξηθεί η κατηγορία των επαγγελματικών αυτοκινήτων κατά 415%, των ΙΧ αυτοκινήτων κατά 267% και των μικροαυτοκινήτων κατά 60%.
Τα πράσινα ταξί
Ενδιαφέρον, αν και συγκρατημένο, παρατηρείται και στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», το οποίο στις 9 Απριλίου συμπληρώνει τέσσερις μήνες. Έως σήμερα έχουν υποβληθεί 67 φάκελοι για αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων και επιδότηση νέου ταξί. Παράλληλα, έχει γίνει η πρώτη εγγραφή και βρίσκονται σε διαδικασία υποβολής άλλες 260 αιτήσεις.
Η δράση, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, στοχεύει στην αντικατάσταση περίπου 2.000 παλαιών και ρυπογόνων ταξί τεχνολογίας EURO 5 ή παλαιότερα με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με υποχρεωτική απόσυρση και καταστροφή του παλαιού οχήματος. Έως σήμερα η απορρόφηση φτάνει στο 1,38 εκατ. ευρώ με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας να βρίσκεται στην κορυφή (απορρόφηση περίπου 15%).
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»