Στα 250 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος στην αγορά οχημάτων από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Σε αυτό συνέβαλε κυρίως ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος, ο οποίος ξεκίνησε προ οκταμήνου και έχει ήδη υποδεχθεί περίπου 17.000 αιτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα, δηλαδή όσες ήταν συνολικά οι αιτήσεις στον πρώτο κύκλο που διήρκησε 18 μήνες.
Πρόβλεψη έκπληξη για τα ηλεκτρικά ΙΧ – Πόσα θα πουληθούν φέτος
Το πρόγραμμα
Έτσι, από τον προϋπολογισμό των 50 εκατ. ευρώ του δεύτερου κύκλου, έχουν ήδη απορροφηθεί 44 εκατ. ευρώ και ο τζίρος στην αγορά υπολογίζεται πάνω από 185 εκατ. ευρώ. Γι΄ αυτό, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του ΥΠΕΝ, το επόμενο διάστημα, τον «κουμπαρά» του προγράμματος θα εμπλουτίσουν άλλα 20 εκατ. ευρώ, κονδύλια τα οποία θα προέλθουν από την κατανομή των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων του 2022.
Όσο για τον πρώτο κύκλο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», της οποίας η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είχε κλείσει την 31η Δεκεμβρίου 2021, από το προϋπολογισμό των 40 εκατ. ευρώ είχαν απορροφηθεί μόνο τα 18,5 εκατ. ευρώ (ο τζίρος στην αγορά δεν είχε ξεπεράσει τα 63 εκατ. ευρώ) και τα υπόλοιπα 21,5 εκατ. ευρώ αξιοποιήθηκαν από τον δεύτερο κύκλο του προγράμματος. Όπως εξηγεί στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας του ΥΠΕΝ, την περίοδο που «έτρεχε» ο πρώτος κύκλος δεν υπήρχαν ακόμη στην αγορά πολλά ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και οι πολίτες δεν ήταν εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία. «Σήμερα η κατάσταση έχει αλλάξει. Μόνο τον προηγούμενο μήνα το 11% των οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα μας ήταν ηλεκτρικά», σημειώνει η ίδια πηγή.
Ενδιαφέρον
Το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον μεγάλο. Το 33,3% των νέων αιτήσεων για επιδότηση αφορά δίκυκλα και τρίκυκλα, το 35,8% ηλεκτρικά ποδήλατα και το 5% μικροαυτοκίνητα. Με άλλα λόγια το 74,1% αφορά οχήματα που ενισχύουν την μικροκινητικότητα στις πόλεις που αποτελεί και το ζητούμενο για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (2020), η βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί μία από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πόλεις στην ΕΕ με τις οδικές μεταφορές να αποτελούν μία από τις βασικές πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης και εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στις αστικές περιοχές, το κόστος δε της κυκλοφοριακής συμφόρησης για την κοινωνία υπολογίζεται σε 270 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Επίσης, το 1,43% των αιτήσεων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» αφορά επαγγελματικά οχήματα Van και 24,6% ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα (σε αυτά περιλαμβάνονται και τα τουριστικά Van). Επίσης, έχουν γίνει 839 αιτήσεις για επιδότηση φορτιστή από το 19% των αιτούντων αυτοκίνητα (φορτιστές δικαιούνται μόνο όσοι αιτούνται επιδότηση για αυτοκίνητα). Όσο για τις αποσύρσεις δίκυκλων, τρίκυκλων και αυτοκινήτων έχουν φτάσει τις 684, δηλαδή περίπου στο 7% όσων δικαιούνται απόσυρση του παλαιού ρυπογόνου οχήματος. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 82,31% των αιτήσεων αφορά σε φυσικά πρόσωπα και μόνο το 17,69% σε επιχειρήσεις.
Η σύγκριση των δύο κύκλων του προγράμματος καταδεικνύει ότι οι αιτήσεις για την κατηγορία των ποδηλάτων μειώνεται κατά 50% ενώ έχει αυξηθεί η κατηγορία των επαγγελματικών αυτοκινήτων κατά 415%, των ΙΧ αυτοκινήτων κατά 267% και των μικροαυτοκινήτων κατά 60%.
Τα πράσινα ταξί
Ενδιαφέρον, αν και συγκρατημένο, παρατηρείται και στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», το οποίο στις 9 Απριλίου συμπληρώνει τέσσερις μήνες. Έως σήμερα έχουν υποβληθεί 67 φάκελοι για αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων και επιδότηση νέου ταξί. Παράλληλα, έχει γίνει η πρώτη εγγραφή και βρίσκονται σε διαδικασία υποβολής άλλες 260 αιτήσεις.
Η δράση, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, στοχεύει στην αντικατάσταση περίπου 2.000 παλαιών και ρυπογόνων ταξί τεχνολογίας EURO 5 ή παλαιότερα με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με υποχρεωτική απόσυρση και καταστροφή του παλαιού οχήματος. Έως σήμερα η απορρόφηση φτάνει στο 1,38 εκατ. ευρώ με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας να βρίσκεται στην κορυφή (απορρόφηση περίπου 15%).
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων