Από την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος και τηλεφωνίας μέχρι το γέμισμα του ντεπόζιτου και από τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ μέχρι τις θυρίδες για την παραλαβή δεμάτων (smart lockers). Τα σούπερ μάρκετ της νέας εποχής τείνουν να μετατραπούν σε καταστήματα για όλες τις χρήσεις, ενσωματώνοντας διαρκώς νέες υπηρεσίες… «προς άγρα πελατών».
Η «μετάλλαξη» των σούπερ μάρκετ σε… one stop shop ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια, ωστόσο οι περισσότερες αλλαγές συντελέστηκαν την τελευταία πενταετία. Και το κυριότερο αθόρυβα… «Μια πραγματική κοσμογονία συντελέστηκε στη φυσιογνωμία των καταστημάτων την τελευταία 5ετία. Πράγματα που δεν φανταζόμασταν ποτέ…», σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, προσθέτοντας πως η ανανέωση είναι διαρκής και εντάσσεται στη διαδικασία προσαρμογής στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. «Όταν σε λίγα χρόνια τα ψώνια θα παραδίδονται στα σπίτια με drones, δεν μπορείς να μείνει πίσω…», αναφέρουν με νόημα.
Τι αλλάζει στα ράφια των σούπερ μάρκετ από τις 15 Μαΐου – Τα νέα δεδομένα στην αγορά
Στην… πρίζα με ταχυφορτιστές
Από τις πρώτες… παρεμβάσεις που έκαναν οι άνθρωποι του λιανεμπορίου ήταν να ανοιχθούν στην ηλεκτροκίνηση. Διαβλέποντας τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης (και τα κίνητρα που δίδει η Πολιτεία και στην Ελλάδα) άρχισαν να εγκαθιστούν φορτιστές ηλεκτρονικών οχημάτων στους χώρους στάθμευσης των καταστημάτων.
Αρχικά στα καταστήματα μεγαλύτερου εμβαδού και σταδιακά και σε μικρότερα. Από τους πρώτους που μπήκαν… στην πρίζα ήταν τα MyMarket του ομίλου METRO, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα Lidl και η Σκλαβενίτης. Στο παιχνίδι εκτιμάται ότι θα μπουν και άλλοι και μάλιστα με όλο πιο προηγμένους φορτιστές και περισσότερες θέσεις…
Έξυπνες θυρίδες για παράδοση 24ώρες το 24ώρο
Από τις τελευταίες προσθήκες είναι οι «έξυπνες θυρίδες» ή αλλιώς smart lockers. Οι έξυπνες θυρίδες αποτελούν ένα νέο μοντέλο παράδοσης προϊόντων στο τελευταίο μίλι προς τους καταναλωτές. Μόλις ένα δέμα παραδοθεί σε μια έξυπνη θυρίδα από έναν διανομέα, ο πελάτης – καταναλωτής ενημερώνεται αυτόματα (με email ή SMS) ότι είναι έτοιμο να παραληφθεί και μπορεί να πάει να το παραλάβει.
Η τοποθέτηση ενός smart locker στον εξωτερικό χώρο ενός σούπερ μάρκετ μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη κίνητρο για να μπει και να ψωνίσει στο συγκεκριμένο κατάστημα ο καταναλωτής που έχει πάει να παραλάβει το δέμα του από την έξυπνη θυρίδα. Smart lockers μπορεί να βρει κανείς σε καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος, του Μασούτη, της My Market και της κρητική αλυσίδα Χαλκιαδάκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Μασούτης είχε «πειραματισθεί» πάνω στην εγκατάσταση ψυχόμενων lockers στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Ένα project που όμως δεν προχώρηση.
Ηλεκτρονικό εμπόριο, ίσως με πληρωμή
Η πιο μεγάλη ωστόσο αλλαγή ήταν η μαζική στροφή των ισχυρών σούπερ μάρκετ στην κατ’ οίκων διανομή των προϊόντων μετά από ηλεκτρονικές παραγγελίες. Η πανδημία έφερε στο επίκεντρο τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία για χρόνια αντιμετωπίζονταν με αρκετή δυσπιστία από τους… παραδοσιακούς λιανέμπορους.
Όλες σχεδόν οι αλυσίδες δημιούργησαν ηλεκτρονικό κατάστημα και μπήκαν στη διαδικασία δημιουργίας των ανάλογων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων. Μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ακόμη και ο Σκλαβενίτης που ήταν από τους πλέον επιφυλακτικούς μπήκε στο χορό, και μάλιστα με σημαντικές επενδύσεις.
Με βάση τα στοιχεία της Convert Group το πρώτο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος των online σούπερ μάρκετ – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται στις μετρήσεις οι Q-Commerce παίκτες Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt– αυξήθηκε κατά 10% στα 76 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα πάντως συζητείται έντονα η επιβολή χρέωσης, αφού πρόκειται για ένα αρκετά απαιτητικό και κοστοβόρο εγχείρημα. Στελέχη του λιανεμπορίου δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για το υψηλό κόστος που «συνοδεύει» την αποστολή προϊόντων μέχρι την πόρτα των νοικοκυριών και υποστηρίζουν πως δεν μπορούν να συνεχίσουν να το επωμίζονται ολόκληρο μόνο τους.
Θεωρούν πως αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούν να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές, όπως ακριβώς κάνουν οι γνωστές πλατφόρμες delivery όταν παραδίδουν είδη παντοπωλείου (έχουν ελάχιστη χρέωση αποστολής…). Αυτό που τους κρατάει και δεν έχουν προχωρήσει είναι η γενικευμένη αύξηση των τιμών, η οποία πιέζει την κατανάλωση.
Latest News
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη
Motor Oil: Πώς θα χτίσει… «πράσινα» EBITDA 500 εκατ. το 2030
Τα επόμενα επενδυτικά ορόσημα της Motor Oil για τον μετασχηματισμό του ομίλου - Τα κέρδη από ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία
Unilever: Τι συμβαίνει με το σχέδιο αναδιάρθρωσης – Πώς το παγωτό σώζει την παρτίδα
Ο βραχίονας παγωτού της Unilever είναι παγκόσμιος ηγέτης στην κατηγορία του, με την αποτίμησή του να αγγίζει και τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια
Τράπεζες: Το 2026 η επιστροφή των εσόδων στα επίπεδα του 2024
Για μια χρονιά χαμηλών πτήσεων όσον αφορά στα καθαρά έσοδα από τόκους προετοιμάζονται οι τράπεζες
ElvalHalcor: Ανθεκτικότητα με EBITDA στα 180 εκατ. το εννεάμηνο – Μείωση κατά 171 εκατ. στον καθαρό δανεισμό
Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της ElvalHalcor ανήλθαν στα 210,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2024, έναντι 165,2 εκατ. ευρώ πέρυσι
Motor Oil: «Πράσινο» το 40% των EBITDA μέχρι το 2030 – Η στρατηγική μετασχηματισμού του ομίλου
Ο Όμιλος Motor Oil από το 2022 έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ στην πράσινη μετάβαση
ΟΠΑΠ: Εκτινάχθηκαν τα κέρδη στο 9μηνο - Έφτασαν στα 352 εκατ. ευρώ
Αύξηση 14,4% στα καθαρά κέρδη του ΟΠΑΠ, φτάνοντας τα 352 εκατ. ευρώ - Τι έδωσαν πρακτορεία και online στοίχημα
Κέρδη μετά από φόρους στα 33 εκατ. στο εννιάμηνο για την Quest
Κατά το ίδιο διάστημα, ο όμιλος Quest κατέγραψε ενοποιημένες πωλήσεις ύψους 926 εκατ. ευρώ.