Η Ελλάδα είναι μια μεγάλη ναυτική δύναμη και έχει σημαντικό ρόλο να παίξει στη διαχείριση των θαλασσών και ωκεανών, είτε πρόκειται για την οικολογική τους προστασία είτε για την ασφάλεια και την ειρήνη, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ολιβιέ Πουάβρ ντ’ Αρβόρ, ειδικός απεσταλμένος του Προέδρου Μακρόν για τους Ωκεανούς και τους Πόλους.
Ο κ. ντ’ Αρβόρ βρέθηκε στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθεί με Έλληνες αξιωματούχους προκειμένου να προετοιμάσουν από κοινού τη διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών Our Ocean που θα φιλοξενήσει η Ελλάδα το 2024, ενόψει της πρώτης διεθνούς συνόδου κορυφής για τους ωκεανούς το 2025. Στο περιθώριο της εκδήλωσης «Η Νύχτα των Ιδεών» που οργάνωσε το Γαλλικό Ινστιτούτο, όπου έδωσε την εναρκτήρια διάλεξη, ο Γάλλος αξιωματούχος παραχώρησε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία είναι η υπεροπλία της Ευρώπης
Ο ίδιος βλέπει μια ιστορική αλλαγή, μια «αλλαγή παραδείγματος» όπως λέει χαρακτηριστικά: επί αιώνες ο κανόνας ήταν η εκμετάλλευση των ωκεανών και η προστασία τους ήταν η εξαίρεση. Τώρα, συνειδητοποιούμε ότι πρέπει να συμβεί το αντίθετο, κι αυτό γίνεται εμφανές με τις συνομιλίες στα Ηνωμένα Έθνη και την προετοιμασία μιας COP για τους ωκεανούς, το 2025.
Ο κ. ντ’ Αρβόρ αγαπάει την Ελλάδα και ζει τον μισό του χρόνο επί 40 χρόνια στη Σκύρο. «Δεν θα πω εγώ στη χώρα σας τι θα κάνει», λέει, αλλά «προσέξτε τις ακτές σας και μην χτίζετε άλλο. Η Ελλάδα χωρίς τη θάλασσα δεν υπάρχει».
Ολόκληρη η συνέντευξη του πρέσβη Ολιβιέ Πουάβρ ντ’ Αρβόρ στη Νίνα Μελισόβα για το ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ερ: Πού οφείλετε η παρουσία σας στην Αθήνα;
ΑΠ: Είμαι εδώ για να παρέμβω στο φόρουμ των Δελφών, για θέματα ισχύος και στρατηγικής που αφορούν τους ωκεανούς και ταυτόχρονα για την προστασία, τη βιοποικιλότητα, το περιβάλλον και ετοιμάζω επίσης για το 2025 τη σύνοδο κορυφής των ωκεανών στα πλαίσια των Ηνωμένων Εθνών, κάτι αντίστοιχο με την COP για το κλίμα. Θα είναι δηλαδή η πρώτη COP για τους ωκεανούς. Είμαι εδώ επίσης, για να δω τους υπεύθυνους του υπουργείου Εξωτερικών και του υπουργείου Περιβάλλοντος γιατί η Ελλάδα θα φιλοξενήσει το 2024 τη διάσκεψη OUR OCEAN, για τη σημασία της οικονομικής και πολιτικής στρατηγικής της θάλασσας ενόψει της μεγάλης συνόδου του 2025, με τη συμμετοχή περίπου εκατό αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων.
Zητάμε από την Ελλάδα να επεξεργαστεί ιδέες για τις μεγάλες προκλήσεις, κυρίως την απανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών. Έχετε πολλούς εφοπλιστές που εμπλέκονται και θα χρειαστεί κάποιος χρόνος για την ενεργειακή μετάβαση. Αναζητούμε τρόπους να ισχυροποιηθεί η Ευρώπη γιατί είναι θαλάσσια δύναμη.
ΕΡ: Στις συζητήσεις για το περιβάλλον και την προστασία των θαλασσών εμπλέκονται και θέματα ισχύος και ασφάλειας, όπως είπατε.
ΑΠ: Υπάρχουν και θέματα ασφαλείας που σίγουρα γνωρίζετε, όπως προσβολές στην κυριαρχία και αυτό που σκέφτομαι είναι οι απειλές της Τουρκίας στα ελληνικά νησιά. Ασφάλεια και περιβάλλον είναι το ίδιο πράγμα. Πρόκειται για τη διαχείριση των ωκεανών. Αν είναι η θάλασσα ειρηνική είναι και ο κόσμος ειρηνικός. Αλλά όλα δείχνουν σήμερα ότι όλες οι γεωπολιτικές εντάσεις που εκδηλώνονται στην ξηρά θα εκδηλωθούν και στη θάλασσα.
ΕΡ: Ποιους κινδύνους βλέπετε;
ΑΠ: Έχω στο μυαλό μου δύο τρεις επικίνδυνες εστίες: Τον κόσμο της Αρκτικής μ’ αυτά που συμβαίνουν με τον πόλεμο της Ρωσίας, το ΝΑΤΟ και την Κίνα που έχει δυνατή παρουσία στην Αρκτική. Την κλιματική αλλαγή στην Αρκτική που οδηγεί στο λιώσιμο των πάγων και στη δημιουργία νέων θαλάσσιων διαδρόμων , καθώς τα πλοία θα περνούν από το «Σουέζ του Βορρά». Τους υδρογονάνθρακες, το αέριο, το πετρέλαιο που συνεπάγονται οικονομικά διακυβεύματα και δημιουργία σημαντικών εντάσεων.
Ένα άλλο επικίνδυνο σημείο είναι η Μεσόγειος με τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ διαφόρων χωρών, μεταξύ Βορρά και Νότου της Μεσογείου, τις εντάσεις με την Τουρκία καθώς και την υπόθεση της μετανάστευσης που περνάει από τη θάλασσα.
Η τρίτη εστία έντασης είναι στην Ασία, η Θάλασσα της Νότιας Κίνας με διεκδικήσεις κυριαρχίας από διαφορετικές χώρες που θεωρούν ότι έχουν μια ΑΟΖ, την οποία άλλοι καταπατούν. Οι εντάσεις που συνδέονται με την Ταϊβάν και βλέπουμε ότι όταν η Κίνα θέλει να κάνει επίδειξη ισχύος το κάνει από τη θάλασσα.
Η Κίνα εξελίσσεται στην πρώτη ναυτιλιακή στρατιωτική δύναμη στον κόσμο. Το 1945 υπήρξε αλλαγή όταν οι Αμερικανοί πήραν τα πρωτεία από τους Βρετανούς ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και τώρα οι Κινέζοι θέλουν να επιβεβαιώσουν την ισχύ τους περισσότερο στη θάλασσα παρά στην ξηρά.
ΕΡ: Πώς βλέπει η Γαλλία και την προστασία των θαλασσών;
ΑΠ: Εμείς θέλουμε μια Ευρώπη ειρηνική, με ασφάλεια για όλους και την προστασία των ωκεανών. Υπάρχει επίσης σήμερα μια αλλαγή παραδείγματος: Επί αιώνες εκμεταλλευόμαστε τους ωκεανούς. Η εκμετάλλευση ήταν ο κανόνας. Η προστασία η εξαίρεση. Σήμερα υπάρχει μια ανατροπή. Είχαμε αυτές τις διαπραγματεύσεις στη Νέα Υόρκη (BBNG) για την ανοικτή θάλασσα και βλέπουμε ότι η προστασία γίνεται το κύριο θέμα γιατί η θάλασσα είναι πολύ σημαντική για το κλίμα, για την ισορροπία του πλανήτη, για όλα. Η εκμετάλλευση πρέπει να γίνει η εξαίρεση. Πρέπει να μπουν κανόνες για το ψάρεμα, τις θαλάσσιες μεταφορές που δεν είναι απανθρακοποιημένες και όλες τις οχληρές δραστηριότητες.
Βέβαια, αν θέλουμε προστασία της θάλασσας, θα πρέπει να έχουμε μια αστυνομία που να επιβλέπει είτε από το διάστημα, είτε με την ακτοφυλακή ή με κάθε θαλάσσιο μέσο.
ΕΡ: Η Ελλάδα τι ρόλο έχει;
ΑΠ: Η Ελλάδα είναι μια μεγάλη ναυτική δύναμη. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να εξηγήσουμε στις ηγεσίες των μεγάλων ναυτικών δυνάμεων όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, οι ΗΠΑ πώς θα οργανώσουμε τη μεγάλη σύνοδο του 2025 ώστε να γίνει για τους ωκεανούς αυτό που έγινε για το κλίμα το 2015 με την COP21, δηλαδή να έχουμε μια συμφωνία για μίνιμουμ στάνταρ που πρέπει να σεβαστούμε και να δημιουργήσουμε ένα είδος παγκόσμιας διακυβέρνησης ισορροπημένης και ειρηνικής.
ΕΡ: Η εκδήλωση στο Γαλλικό Ινστιτούτο πόσο ενδιαφέρουσα είναι;
ΑΠ: Είναι μια καλή ιδέα γιατί τα θέματα των ωκεανών δεν είναι πολύ γνωστά, σε αντίθεση με το κλίμα και τη βιοποικιλότητα και πιστεύω ότι η Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα που είναι πολύ ενεργή και οι εφοπλιστές γνωρίζουν τον πλούτο της θάλασσας αλλά ταυτόχρονα υπάρχει ευθραυστότητα. Η Ελλάδα χωρίς τη θάλασσα δεν υπάρχει, θα σήμαινε την κατάρρευση του τουρισμού, του θαλάσσιου εμπορίου. Πρέπει λοιπόν να υπάρξει συνείδηση της ευθραυστότητας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ανάγκης προστασίας.
Πρέπει να προστατεύσετε τις ακτές σας, να σταματήσετε να χτίζετε, είναι εύθραυστο το σύστημα. Όποιος κι αν εκλεγεί πρωθυπουργός στην Ελλάδα πρέπει να φροντίσει για την προστασία της θάλασσας.
ΕΡ: Αν ήταν παρών ο Πρόεδρος Μακρόν τι θα έλεγε;
ΑΠ: Θα έλεγε ότι η Ευρώπη είναι σε εξελικτική πορεία, αλλά δεν είναι μια παραλλαγή προσαρμογής. Την Ευρώπη την οικοδομούμε μαζί απέναντι στα μεγάλα μπλοκ της Αμερικής και της Κίνας, είναι μια τέχνη ζωής, ένας ισορροπημένος τρόπος που βλέπουμε τον κόσμο.
Το όνειρό μου είναι κάποια στιγμή να προσκαλέσω τον Πρόεδρο Μακρόν στο μικρό νησί μου, τη Σκύρο και να τον ξεναγήσω για να ανακαλύψει όλη αυτή την ομορφιά.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη