Στα πλαστά προϊόντα οδηγούνται ολοένα και πιο πολύ οι νέοι αγοραστές της γενιάς
Gen-Z, κυρίως λόγω της αύξησης του κόστους ζωής, σύμφωνα με τους Financial Times.
Ειδικότερα στο
Tik Tok, τα βίντεο με προϊόντα«μαϊμού» που μοιάζουν με τα πρωτότυπα πολυτελή, κερδίζουν συνεχώς περισσότερους ακόλουθους.
Δραματική αύξηση
Το 2012, μια κλασική τσάντα Chanel κόστιζε 4.400 δολάρια, ενώ σήμερα η τιμή έχει ανέβει στα 10.200 δολάρια. Σε ένα βίντεο στο TikTok, η χρήστης Amanda Rennick δείχνει ένα αντίγραφο επώνυμης τσάντας που αγόρασε για 55 δολάρια στον κινεζικό ιστότοπο DH Gate.
Οι νέοι, καθοδηγούμενοι από τις αυξήσεις των τιμών σε μάρκες πολυτελείας, τις οικονομικές δυσκολίες και την «κουλτούρα της οικονομίας», οδηγούνται ολοένα και περισσότερο στις απομιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ μεταξύ 22.021 ατόμων το 2022, το 37% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αγόρασε τουλάχιστον ένα «ψεύτικο» προϊόν τους προηγούμενους 12 μήνες, από 14% το 2019.
Αντιπαράθεση στο Tik Tok
Τα ρούχα, τα αξεσουάρ και τα υποδήματα αποτελούν τα trends στις αγορές προϊόντων «μαϊμού». «Οι απομιμήσεις έχουν γίνει σίγουρα πιο αποδεκτές για τους νέους αγοραστές», λέει η Bella Hales, ερευνήτρια στο πρακτορείο κοινωνικής δημιουργίας The Fifth με έδρα το Λονδίνο και το Λος Άντζελες. «Σήμερα, κάθε νεαρός αγοραστής έχει κάτι ψεύτικο στην ντουλάπα του και νιώθει άνετα που το έχει».
Στο TikTok, όπου η τάση αυτή έχει εκτιναχθεί, η αποδοχή απέναντι στις απομιμήσεις δεν είναι καθολική. Οι έντονες συζητήσεις συχνά ανθίζουν στις ενότητες σχολίων μεταξύ χρηστών που είναι υπέρ και κατά.
Τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα, ωστόσο, φέρεται ότι είναι συγκρίσιμης ποιότητας και στο ένα δέκατο του κόστους, από τα γνήσια. «Η μεγάλη μείωση του κόστους σημαίνει ότι θα αγοράσεις μια τσάντα και θα έχει κλωστές ή ελαττώματα», γράφει ένας χρήστης. «Η αγορά του πραγματικού είναι για αυτοεπικύρωση. Στο τέλος της ημέρας, είναι ακόμα ένα άχρηστο έξοδο», γράφει ένας τρίτος.
Οι Gen Z
Σύμφωνα με τον Chris Beer, δημοσιογράφο δεδομένων στην εταιρεία έρευνας κοινού GWI, οι ανησυχίες για το κόστος ζωής και ο υψηλότερος πληθωρισμός είναι δύο βασικοί παράγοντες πίσω από την τάση των απομιμήσεων. «Τα οικονομικά στοιχεία πίσω από αυτό είναι αρκετά απλά, είναι ότι οι άνθρωποι μετακινούνται σε φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις», λέει, κάνοντας έναν παραλληλισμό με την ύφεση του 2008. «Οι καταναλωτές, ιδιαίτερα οι νεότεροι, απομακρύνονται από την ακριβή κατανάλωση. Εξακολουθούν να ενδιαφέρονται να αποκτήσουν, αλλά προσπαθούν να το επιτύχουν μέσω της οικονομίας και της λιτότητας». Σε μια έρευνα του 2023 από την GWI σε 2.110 ερωτηθέντες Gen Z σε 12 χώρες, το 20% λέει ότι ο πληθωρισμός είχε «δραματική» επίδραση στα οικονομικά τους.
Το «Frugal flexing», όπως αποκαλεί ο Beer την επίδειξη προϊόντων ή τρόπων ζωής που φαίνονται πολύ πιο ακριβά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, είναι ένα βασικό στοιχείο της τάσης των dupes (ψεύτικων). Στο TikTok το hashtag #bougieonabudget, το οποίο περιλαμβάνει βίντεο που δίνουν συμβουλές για το πώς να είσαι φειδωλός σε κατηγορίες όπως η μόδα, η ομορφιά και το φαγητό, έχει 554 εκατομμύρια προβολές. Εξηγεί επίσης γιατί για πολλούς από αυτούς τους νέους καταναλωτές η παραδοχή ότι αγοράζουν ένα πλαστό προϊόν δεν είναι πλέον ταμπού, αλλά κάτι που μπορούν να επιδείξουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Μια φθηνή αγορά θεωρείται ως νίκη και κάτι για το οποίο πρέπει να νιώθουμε περήφανοι ώστε να μοιραστούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», λέει η Hales. «Όταν οι οικονομικές στιγμές είναι δύσκολες και υπάρχει μια εύκολη λύση, τότε η στάση είναι γιατί όχι;», προσθέτει.
Tα hashtags
Στο TikTok, το hashtag #dupes έχει συγκεντρώσει 2,1 δισεκατομμύρια προβολές. Το #Reps, για αντίγραφα, έχει 1,9 δισ. Τα βίντεο συχνά παρουσιάζουν λεπτομερείς κριτικές για απομιμήσεις πολυτελείας και πού μπορείτε να τα βρείτε. Επίσης στο TikTok υπάρχουν οδηγοί βήμα-βήμα για το «πώς να βρείτε τις καλύτερες απομιμήσεις»
«Δεν έχουμε μεγάλο προϋπολογισμό», λέει η Jada, μια νεαρή Influencer του TikTok που μιλάει πίσω από μια στοίβα κουτιά παπουτσιών με ψεύτικη επωνυμία σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτών των βίντεο. Ξεπακετάρει ένα ζευγάρι παπούτσια λευκά Yeezy 350s, με τιμή 266 $ στη δευτερεύουσα πλατφόρμα StockX, ενώ στην οθόνη εμφανίζεται η τιμή 46 δολάρια.
Στη συνέχεια ξεπακετάρει ζευγάρια γούνινες παντόφλες «Nike Jordan» 4 στα 45 δολάρια, «Louis Vuitton» στα 75 και πάνινα αθλητικά παπούτσια «Dior» στα 71 δολάρια. «Δεν έχουμε καν προϋπολογισμό», καταλήγει ικανοποιημένη. «Εμείς απλώς φερόμαστε έξυπνα με τα χρήματά μας».
Το βίντεο είναι μια ανασκόπηση των προϊόντων «DH Gate finds», από την κινεζική πλατφόρμα DH Gate. Ένας σύνδεσμος κάτω από το βιογραφικό της φέρνει τους ενδιαφερόμενους χρήστες στον ιστότοπο του DH Gate, όπου μπορούν να αγοράσουν τα ίδια προϊόντα. Κάνοντας κλικ στο «Christian Diors», για παράδειγμα, θα οδηγηθείτε σε μια σελίδα αγορών για τα «B23 Dupe Slippers AAAAA Casual Shoes», με τιμή 68 δολαρίων. Είναι πιστά αντίγραφα των αθλητικών παπουτσιών Dior B23, τα οποία κοστίζουν 1.050 δολάρια στο dior.com. (Το DH Gate περιλαμβάνεται στις αγορές για παραποίηση και πειρατεία των ΗΠΑ).
«Οι οδηγίες μας είναι σαφείς ότι δεν επιτρέπουμε περιεχόμενο που διευκολύνει την πώληση απομιμήσεων προϊόντων. Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και οι δημιουργοί που διαπιστώνεται ότι πωλούν απομιμήσεις προϊόντων στην πλατφόρμα μας ενδέχεται να αφαιρεθούν», δήλωσε ένας εκπρόσωπος του TikTok μέσω email.
Η Αμερικανίδα σχεδιάστρια Sonique Saturday, ιδρύτρια του Saturday House, λάνσαρε το σχέδιο της τσάντας «You Fake Like This Birkin» το 2015, μια vegan δερμάτινη τσάντα μεταφοράς με σχήμα παρόμοιο με την τσάντα Hermès Birkin, ζωγραφισμένη με το σλόγκαν από το οποίο πήρε το όνομά της. Άλλα σχέδια στη σειρά της περιλαμβάνουν τις τσάντες «Can’t Afford Hermes» και «You Fake Like This Chanel».
Οι κίνδυνοι
«Τα ψεύτικα υπήρχαν πάντα, το γεγονός ότι είναι μια τάση τώρα οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι απλώς διασκεδάζουν με την ανταλλαγή πληροφοριών». Πρόσφατα, ξεκίνησε η τάση #hotgirlsdontgatekeep στο TikTok, το οποίο προωθεί την ανταλλαγή συμβουλών και γνώσεων σχετικά με τη μόδα, τα προϊόντα ομορφιάς, τα ταξίδια, τα οικονομικά και πολλά άλλα.
«Αυτή η τάση δείχνει σίγουρα τη συντροφικότητα και το μοίρασμα μεταξύ Gen Z και των νεαρών millennials για να βοηθήσουν άλλους να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του κόστους της μόδας», λέει η Hales.
Όποιος κι αν είναι ο λόγος για την ενασχόληση με απομιμήσεις, η προώθηση και η ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με αυτά τα προϊόντα ενέχει κινδύνους, ειδικά εάν αυτά τα είδη περιλαμβάνουν επωνυμίες και λογότυπα.
Ο Nick White, συνεργάτης της δικηγορικής εταιρείας Charles Russell Speechlys πιστεύει ότι οι δημιουργοί περιεχομένου του TikTok υποτιμούν τους κινδύνους που αναλαμβάνουν.
Σε κάθε περίπτωση, τα «μαϊμού» προϊόντα, είναι μια τάση της σύχρονης εποχής, που εντείνεται κυρίως λόγω των ένονων οικονομικών ανησυχιών αλλά και μιας διαφορετικής οπτικής της Gen Z.