Είναι τελικά η κρουαζιέρα πρόβλημα για ορισμένους πολύ δημοφιλείς προορισμούς, ευθύνεται για τον υπερτουρισμό ή είναι εσφαλμένη η άποψη αυτή;
To ερώτημα αυτό τέθηκε και στο 7ο Posidonia Sea Tourism Forum που έγινε στο μέσον της εβδομάδας στη Θεσσαλονίκη.
Κρουαζιέρα: Φέρνει 10,8 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη
Και αφορά στη χώρα μας κυρίως τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, και στη «γειτονιά» μας αφορά τη Βενετία, προορισμοί που κατά διαστήματα καταγράφεται υπερβολικός αριθμός προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στη διάρκεια μιας ημέρας.
Οι εκπρόσωποι του κλάδου
Ωστόσο, όπως ήταν αναμενόμενο οι εκπρόσωποι του κλάδου εκτίμησαν ότι δεν ευθύνεται η κρουαζιέρα για τυχόν φαινόμενα υπερτουρισμού. Τόνισαν ότι όπου υπάρχει πρόβλημα πολλών ταυτόχρονων προσεγγίσεων υπάρχει η απαραίτητη ευελιξία εκ μέρους των εταιρειών να προσαρμόζουν τα δρομολόγια των πλοίων.
Παράλληλα, υπεραμύνθηκαν της μη ευθύνης του κλάδου φέρνοντας και παραδείγματα. Όπως αναφέρθηκε υπήρξε Σαββατοκύριακο στη Βενετία που είχε 200.000 τουρίστες και μόνο ένα κρουαζιερόπλοιο και αυτό με μόλις 900 επιβάτες.
Η βιομηχανία της κρουαζιέρας αποτελεί μόλις το 2% της παγκόσμιας βιομηχανίας τουρισμού είπε άλλος ομιλητής.
Πάντως ο Πρόεδρος της Cruise Lines International Association (CLIA) και διευθύνων σύμβουλος της MSC Cruises Pierfrancesco Vago, στην ομιλία του στο 7th Posidonia Sea Tourism Forum ήταν ξεκάθαρος. Ακούω και διαβάζω και εγώ διάφορα άρθρα είπε αλλά πρόσθεσε ότι πρόκειται για εσφαλμένη αντίληψη περί υπερτουρισμού από την κρουαζιέρα.
Ο κ. Vago υποστήριξε ότι ως κλάδος είμαστε πάντα έτοιμοι να ασχοληθούμε με κρίσιμα ζητήματα και να βρούμε λύσεις», και έδωσε το παράδειγμα της Ακρόπολης της Αθήνας.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι εταιρίες κρουαζιέρας, είπε, συνεργάζονται για να συντονίσουν τα δρομολόγια των επισκέψεων και να διασφαλίσουν ότι δεν υπάρχει συνωστισμός ή συμφόρηση στάθμευσης σε αυτό το παγκοσμίου φήμης μνημείο.
Ο πρόεδρος της Cruise Lines International Association (CLIA) για να διαλύσει κάθε προβληματισμό, τόνισε ακόμη ότι η κρουαζιέρα είναι μια υγιής και προσοδοφόρα επένδυση για τις παράκτιες κοινωνίες καθώς έξι στους 10 ταξιδιώτες κρουαζιέρας επιστρέφουν τα μέρη που επισκέφτηκαν στο πλαίσιο μιας κρουαζιέρας, για μεγαλύτερη διαμονή.
Μάλιστα προέβλεψε μεγαλύτερη ανάπτυξη στο μέλλον καθώς έρευνα της CLIA δείχνει ότι η πρόθεση για κρουαζιέρα είναι σήμερα υψηλότερη από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία. Το 85% των ατόμων που έκαναν κρουαζιέρα στο παρελθόν είναι πιθανό να κάνουν ξανά κρουαζιέρα – 6% υψηλότερο ποσοστό από ό,τι το 2019.
Όφελος για τις τοπικές οικονομίες
Και για να μην αφήσει περιθώρια αμφισβητήσεων «επιτέθηκε» στους «αρνητές» με «δισεκατομμύρια». Ο κλάδος της κρουαζιέρας ωφελεί τις τοπικές οικονομίες εδώ και σε ολόκληρη την Ευρώπη, τόνισε.
Το 2021, και παρά τους υγειονομικούς περιορισμούς η κρουαζιέρα είχε θετικό οικονομικό αντίκτυπο ύψους 41 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ολόκληρη την ήπειρο, υποστηρίζοντας 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη.
Ειδικότερα στην Ελλάδα, το οικονομικό όφελος ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας στη χώρα. Στην Ελλάδα σήμερα, τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα από ό, τι το 2019.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στο σημαντικό έργο των τοπικών αρχών για την αύξηση των υποδομών και των υπηρεσιών homeporting στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ.Vago.
Πέρυσι, από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που λειτουργούσαν στην Ελλάδα τα 47 είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια (54%).
Το homeporting αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό.
Αυξάνει το χρόνο που οι τουρίστες περνούν στην ξηρά τόσο πριν όσο και μετά την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για διαμονή κοντά στο λιμάνι επιβίβασης.
Υπάρχουν επίσης τα οφέλη των χρημάτων που ξοδεύουν οι επιβάτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών, της εστίασης, της ψυχαγωγίας και των αγορών.
Κάθε τουρίστας κρουαζιέρας ξοδεύει συνήθως περισσότερα από 400 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης, ενώ το ποσό που ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 100 ευρώ ανά επιβάτη.
Ο εφοδιασμός, η συντήρηση και ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πλοίων είναι φυσικά επιπλέον όλων αυτών και έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες θέσεις εργασίας στα λιμάνια επιβίβασης.
Τέλος ο πρόεδρος της Clia αναφέρθηκε στις προσπάθειες του κλάδου να «πρασινίσει» με την αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων και ηλεκτροδοτείς των κρουαζιερόπλοιων από τη στεριά όταν είναι στα λιμάνια.
Latest News
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024