Η Γερμανία θα δημιουργήσει ένα από τα «πιο σύγχρονα μεταναστευτικά καθεστώτα της Ευρώπης» για να αντιμετωπίσει μια επιδεινούμενη έλλειψη δεξιοτήτων που κινδυνεύει να γίνει «πραγματικό φρένο στην οικονομική ανάπτυξη», δήλωσε ο υπουργός Εργασίας της χώρας.
Σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο Χουμπέρτους Χάιλ είπε ότι η μεταρρύθμιση του μεταναστευτικού αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης εκστρατείας της κυβέρνησης του Όλαφ Σολτς για να προσελκύσει παγκόσμια ταλέντα στη Γερμανία, να σταματήσει τη δημογραφική της παρακμή και να επιλύσει την έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων που γίνεται το νούμερο ένα μέλημα μερικών από τις μεγαλύτερες εταιρείες της.
Είπε μάλιστα ότι πολλές βιομηχανίες ψάχνουν «απελπισμένα» για προσωπικό, μια κατάσταση που θα χειροτερεύσει καθώς οι baby-boomers συνταξιοδοτούνται.
«Η Γερμανία θα έχει έλλειψη 7 εκατομμυρίων εργαζομένων μέχρι το 2035 αν δεν κάνουμε κάτι», είπε ο υπουργός Εργασίας. «Και αυτό θα μπορούσε να καταλήξει να είναι πραγματικό φρένο στην οικονομική μας ανάπτυξη».
Οι Γερμανοί λένε «Auf Wiedersehen» στην οικονομική ευρωστία
Το σχέδιο νόμου
Η μεταρρυθμιστική νομοθεσία, που αναμένεται να ψηφιστεί από το κοινοβούλιο τις επόμενες εβδομάδες, θα διευκολύνει πολύ τους αλλοδαπούς εργάτες να αναλάβουν δουλειά στη Γερμανία, αφαιρώντας πολλά από τα ρυθμιστικά εμπόδια στη μετανάστευση.
Ωστόσο, ορισμένοι επιχειρηματικοί όμιλοι λένε ότι αυτό δεν φτάνει. «[Είναι] πολύ γραφειοκρατικό», σχολιάζει ο Thilo Brodtmann του VDMA, ενός εμπορικού φορέα της βιομηχανίας μηχανημάτων. «Οι απαιτήσεις για γνώση γερμανικών είναι, για παράδειγμα, ακόμα υπερβολικές».
Τις τελευταίες εβδομάδες οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού έχουν σχεδόν αντικαταστήσει τα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας ως τον κύριο περιορισμό στην παραγωγή για πολλές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη, και ειδικά στη Γερμανία.
Η έλλειψη εργαζομένων περιορίζει την παραγωγή στο 42% των εταιρειών παροχής υπηρεσιών της Γερμανίας, στο 34% των βιομηχανικών ομίλων της και στο 30% των κατασκευαστικών εταιρειών, σύμφωνα με την τελευταία τριμηνιαία έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τα χειρότερα είναι μπροστά
Το πρόβλημα μπορεί να επιδεινωθεί. Μια μελέτη από το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών Ifo διαπίστωσε ότι ο αριθμός των ανοιχτών θέσεων στη Γερμανία για τις οποίες δεν βρέθηκε κανένας άνεργος με τα κατάλληλα προσόντα έφτασε στο ρεκόρ των 630.000 το 2022 κατά 280.000 αυξημένος από το 2021.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η έλλειψη δεξιοτήτων συνέβαλε επίσης στο πρόσφατο κύμα απεργιών που παρέλυσε το σιδηροδρομικό δίκτυο της Γερμανίας και έκλεισε μερικά από τα μεγαλύτερα αεροδρόμιά της. Ο πληθωρισμός και η κρίση του κόστους ζωής υπήρξαν τα κύρια κίνητρα, αλλά η στενότητα της αγοράς εργασίας έχει δώσει στα συνδικάτα μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη και τα ενθάρρυνε να καταφύγουν σε κινητοποιήσεις.
Ο νέος νόμος της κυβέρνησης για τη μετανάστευση θα επιτρέψει στους ανθρώπους να πάνε στη Γερμανία για εργασία ακόμη και χωρίς γερμανικά επαγγελματικά προσόντα, είπε ο Χάιλ. «Θα τους αρκεί να έχουν μια σύμβαση εργασίας, κάποια επαγγελματική εμπειρία και να έχουν λάβει επαγγελματική κατάρτιση στη χώρα καταγωγής τους», πρόσθεσε.
Η «κάρτα ευκαιρίας»
Η Γερμανία θα εισαγάγει επίσης μια «κάρτα ευκαιρίας» που θα επιτρέπει στους ανθρώπους να κερδίζουν πόντους με βάση την επαγγελματική τους κατάρτιση και εμπειρία, είτε έχουν σύνδεση με τη χώρα και μιλούν γερμανικά και είναι κάτω των 35 ετών.
«Όταν έχουν αρκετούς βαθμούς, μπορούν να έρθουν [εδώ] για να αναζητήσουν δουλειά», επεσήμανε.
Ένα άλλο νομοσχέδιο που θα υποβληθεί σύντομα στη Bundestag θα διευκολύνει τους αλλοδαπούς να αποκτήσουν τη γερμανική υπηκοότητα και θα τους επιτρέπει να διατηρούν άλλα διαβατήρια εκτός από το γερμανικό — το οποίο επί του παρόντος αδύνατο για υπηκόους τρίτων χωρών.
Η κυβέρνηση εγκαινιάζει επίσης μια διεθνή διαφημιστική εκστρατεία — με το σύνθημα «Make It in Germany» — με στόχο να προσελκύσει ξένους εργαζόμενους σε τομείς που πλήττονται ιδιαίτερα από την έλλειψη δεξιοτήτων.
Latest News
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών