Πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία μέσω θαλασσίων οδών προς την Ευρώπη ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο το 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Πλέον, οι ποσότητες έχουν περιοριστεί σε μόλις 830.000 βαρέλια την ημέρα, και αυτά με μοναδικό προορισμό της Βουλγαρία.
Ντίζελ: Η διέξοδος της Ρωσίας προς Κίνα και Ινδία πιέζει τα κέρδη των διυλιστηρίων
Η σταδιακή κατάρρευση των ρωσικών εξαγωγών στην Ευρώπη
Το χρονοδιάγραμμα της εξέλιξης των εξαγωγών ρωσικού αργού από τη στιγμή που οι ευρωπαϊκές οικονομίες άρχισαν να «τα σπάνε» με τη Ρωσία μετά την επέμβαση στην Ουκρανία, τόσο πριν την επιβολή κυρώσεων όσο και πολύ περισσότερο μετά από την πλήρη απαγόρευση εισαγωγής αργού από την ΕΕ, μπορεί να συνοψιστεί σε έξι ημερομηνίες σταθμούς, αποτυπώνοντας τη διαδρομή από τις 24 Φεβρουαρίου του 2022 και εξής. Συγκεκριμένα:
- Στις 24 Φεβρουαρίου έγινε η επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τότε ο ημερήσιος μέσος όρος εξαγωγών αργού προς την ΕΕ βάσει δεδομένων 4 εβδομάδων ξεπερνούσε τα 1,5 εκατ. βαρέλια
- Μια μέρα μετά την έναρξη του πολέμου, στις 25 Φεβρουαρίου 2022, ο μέσος ημερήσιος όρος εισαγωγών ρωσικού αργού διά θαλάσσης από την ΕΕ διαμορφώνεται σε 1,54 εκατ. βαρέλια.
- Στις 8 Απριλίου 2022 οι αντίστοιχες ποσότητες πέφτουν σημαντικά σε 900.000 βαρέλια την ημέρα, με τη Λιθουανία τη Φινλανδία και την Εσθονία να μειώνουν στο μισό τις ποσότητες αργού που εισήγαν από τη Ρωσία.
- Στις 10 Ιουνίου, η ΕΕ εισάγει 1,28 εκατ. βαρέλια ημερησίως, από τα οποία περίπου το 1/3 ήτοι 470.000 βαρέλια προορίζονται για την Ιταλία.
- Η 4η Νοεμβρίου 2022 είναι η ημερομηνία σταθμός κατά την οποία η Ευρώπη ανακοινώνει την απαγόρευση της ειασγωγής ρωσικού αργού διά θαλάσσης. Οι εισαγωγές διαμορφώνονται σε 800.000 βαρέλια.
- Στις 5 Δεκεμβρίου οι ευρωπαϊκές χώρες θέτουν σε ισχύ την απαγόρευση. Οι εισαγωγές περιορίζονται σε 220.000 βαρέλια την ημέρα, με μοναδικό πλέον ευρωπαίο εισαγωγέα ρωσικού αργού τη Βουλγαρία, η οποία εξαιρέθηκε για δύο χρόνια από την επιβολή εμπάργκο.
Η Ρωσία σε αναζήτηση αναπλήρωσης
Στο στόχαστρο των βαριών δυτικών οικονομικών κυρώσεων και του εμπάργκο στους υδρογονάνθρακές της λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, η Ρωσία προσπαθεί να ανακατευθύνει τις εξαγωγές πετρελαίου και αερίου της σε άλλες χώρες, κυρίως στην Ασία.
Η Ινδία και η Κίνα, χώρες με μεγάλη κατανάλωση ενέργειας, είναι στην πρώτη γραμμή των χωρών στις οποίες υπολογίζει η Μόσχα προκειμένου να αντισταθμίσει τα συμβόλαια που έχασε στην Ευρώπη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 29 Μαρτίου ο πετρελαϊκός κολοσσός Rosneft ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο με ινδική εταιρία προκειμένου να «αυξήσει σημαντικά» τις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου.
Επίσης, οι κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία έφεραν στην επιφάνεια με μεγαλύτερη ένταση τα σχέδια αξιοποίησης του θαλάσσιου διαδρόμου της Αρκτικής για να έρθουν πιο κοντά τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα στις αγορές της Κίνας και της Ινδίας. Στη συνάντηση Πούτιν – Σι στα τέλη Μαρτίου συζητήθηκε το θέμα της αξιοποίησης του NSR.
Όπως έγινε γνωστό, οι δύο πρόεδροι συμφώνησαν για στενότερη συνεργασία στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών μέσω της Αρκτικής. Σύμφωνα με δηλώσεις του Πούτιν, οι δύο χώρες επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια κοινή οργάνωση-ομπρέλα που θα ελέγχει την κυκλοφορία στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR).
«Βλέπουμε τη συνεργασία με τους κινέζους εταίρους για την ανάπτυξη των μεταφορών μέσω του NSR ως πολλά υποσχόμενη. Οπως είπα, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε ένα κοινό σώμα εργασίας για την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής», δήλωσε ο Πούτιν.
Άλλωστε, σχετικές συζητήσεις για την αξιοποίηση του NSR έγιναν και κατά τη διάρκεια επίσκεψης του ρώσου υπουργού Ανάπτυξης Alexei Chekunkov νωρίτερα στην Ινδία, η οποία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού πετρελαίου.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως παρατηρούν οι αναλυτές, μπορεί αυτές να επέτρεψαν στη Μόσχα να αναπληρώσει εν μέρει τις αγορές που έχασε στην Ευρώπη, όμως η εξάρτησή της από χώρες με ιδιαίτερο βάρος στην Ασία επέτρεψε στην Κίνα και στην Ινδία να διαπραγματευθούν μειωμένες τιμές.
Latest News
Καλπάζουν οι τιμές στο φυσικό αέριο - «Βλέπει» τα 50 δολάρια το TTF
Το φυσικό αέριο αναμένεται να αποτελέσει διαπραγματευτικό χαρτί στους νέους εμπορικούς πολέμους επί Τραμπ
Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι γεωτρήσεις από την ExxonMobil στην Κύπρο - Οι νέοι στόχοι
Η Κύπρος εξετάζει νέο γύρο αδειοδότησης για υπεράκτια εξερεύνηση φυσικού αερίου - Πού εστιάζουν πλέον οι έρευνες της ExxonMobil
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ