Πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία μέσω θαλασσίων οδών προς την Ευρώπη ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο το 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Πλέον, οι ποσότητες έχουν περιοριστεί σε μόλις 830.000 βαρέλια την ημέρα, και αυτά με μοναδικό προορισμό της Βουλγαρία.
Ντίζελ: Η διέξοδος της Ρωσίας προς Κίνα και Ινδία πιέζει τα κέρδη των διυλιστηρίων
Η σταδιακή κατάρρευση των ρωσικών εξαγωγών στην Ευρώπη
Το χρονοδιάγραμμα της εξέλιξης των εξαγωγών ρωσικού αργού από τη στιγμή που οι ευρωπαϊκές οικονομίες άρχισαν να «τα σπάνε» με τη Ρωσία μετά την επέμβαση στην Ουκρανία, τόσο πριν την επιβολή κυρώσεων όσο και πολύ περισσότερο μετά από την πλήρη απαγόρευση εισαγωγής αργού από την ΕΕ, μπορεί να συνοψιστεί σε έξι ημερομηνίες σταθμούς, αποτυπώνοντας τη διαδρομή από τις 24 Φεβρουαρίου του 2022 και εξής. Συγκεκριμένα:
- Στις 24 Φεβρουαρίου έγινε η επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τότε ο ημερήσιος μέσος όρος εξαγωγών αργού προς την ΕΕ βάσει δεδομένων 4 εβδομάδων ξεπερνούσε τα 1,5 εκατ. βαρέλια
- Μια μέρα μετά την έναρξη του πολέμου, στις 25 Φεβρουαρίου 2022, ο μέσος ημερήσιος όρος εισαγωγών ρωσικού αργού διά θαλάσσης από την ΕΕ διαμορφώνεται σε 1,54 εκατ. βαρέλια.
- Στις 8 Απριλίου 2022 οι αντίστοιχες ποσότητες πέφτουν σημαντικά σε 900.000 βαρέλια την ημέρα, με τη Λιθουανία τη Φινλανδία και την Εσθονία να μειώνουν στο μισό τις ποσότητες αργού που εισήγαν από τη Ρωσία.
- Στις 10 Ιουνίου, η ΕΕ εισάγει 1,28 εκατ. βαρέλια ημερησίως, από τα οποία περίπου το 1/3 ήτοι 470.000 βαρέλια προορίζονται για την Ιταλία.
- Η 4η Νοεμβρίου 2022 είναι η ημερομηνία σταθμός κατά την οποία η Ευρώπη ανακοινώνει την απαγόρευση της ειασγωγής ρωσικού αργού διά θαλάσσης. Οι εισαγωγές διαμορφώνονται σε 800.000 βαρέλια.
- Στις 5 Δεκεμβρίου οι ευρωπαϊκές χώρες θέτουν σε ισχύ την απαγόρευση. Οι εισαγωγές περιορίζονται σε 220.000 βαρέλια την ημέρα, με μοναδικό πλέον ευρωπαίο εισαγωγέα ρωσικού αργού τη Βουλγαρία, η οποία εξαιρέθηκε για δύο χρόνια από την επιβολή εμπάργκο.
Η Ρωσία σε αναζήτηση αναπλήρωσης
Στο στόχαστρο των βαριών δυτικών οικονομικών κυρώσεων και του εμπάργκο στους υδρογονάνθρακές της λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, η Ρωσία προσπαθεί να ανακατευθύνει τις εξαγωγές πετρελαίου και αερίου της σε άλλες χώρες, κυρίως στην Ασία.
Η Ινδία και η Κίνα, χώρες με μεγάλη κατανάλωση ενέργειας, είναι στην πρώτη γραμμή των χωρών στις οποίες υπολογίζει η Μόσχα προκειμένου να αντισταθμίσει τα συμβόλαια που έχασε στην Ευρώπη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 29 Μαρτίου ο πετρελαϊκός κολοσσός Rosneft ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο με ινδική εταιρία προκειμένου να «αυξήσει σημαντικά» τις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου.
Επίσης, οι κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία έφεραν στην επιφάνεια με μεγαλύτερη ένταση τα σχέδια αξιοποίησης του θαλάσσιου διαδρόμου της Αρκτικής για να έρθουν πιο κοντά τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα στις αγορές της Κίνας και της Ινδίας. Στη συνάντηση Πούτιν – Σι στα τέλη Μαρτίου συζητήθηκε το θέμα της αξιοποίησης του NSR.
Όπως έγινε γνωστό, οι δύο πρόεδροι συμφώνησαν για στενότερη συνεργασία στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών μέσω της Αρκτικής. Σύμφωνα με δηλώσεις του Πούτιν, οι δύο χώρες επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια κοινή οργάνωση-ομπρέλα που θα ελέγχει την κυκλοφορία στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό (NSR).
«Βλέπουμε τη συνεργασία με τους κινέζους εταίρους για την ανάπτυξη των μεταφορών μέσω του NSR ως πολλά υποσχόμενη. Οπως είπα, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε ένα κοινό σώμα εργασίας για την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής», δήλωσε ο Πούτιν.
Άλλωστε, σχετικές συζητήσεις για την αξιοποίηση του NSR έγιναν και κατά τη διάρκεια επίσκεψης του ρώσου υπουργού Ανάπτυξης Alexei Chekunkov νωρίτερα στην Ινδία, η οποία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού πετρελαίου.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως παρατηρούν οι αναλυτές, μπορεί αυτές να επέτρεψαν στη Μόσχα να αναπληρώσει εν μέρει τις αγορές που έχασε στην Ευρώπη, όμως η εξάρτησή της από χώρες με ιδιαίτερο βάρος στην Ασία επέτρεψε στην Κίνα και στην Ινδία να διαπραγματευθούν μειωμένες τιμές.
Latest News
Μαθήματα τουρκικών από την Gazprom στους εργαζομένους της - Ο ρόλος της Άγκυρας
Υπάλληλοι της Gazprom μετακομίζουν στην Κωνσταντινούπολη με παχυλούς μισθούς
Επέλαση των «ταύρων» στην αγορά του ουρανίου - Το πυρηνικό στοίχημα της Big Tech
Η αναγέννηση της πυρηνικής ενέργειας φέρνει το ουράνιο στο προσκήνιο, ωστόσο οι προκλήσεις είναι πολλές και τα προβλήματα ποικίλα
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium