Ανοιξε ο δρόμος για την ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες, τα οποία θα διεκδικήσουν επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση στον πρώτο διαγωνισμό που θα διεξαχθεί στα τέλη Ιουνίου.
Την περασμένη Τρίτη ετέθη σε διαβούλευση η Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) στην οποία, μεταξύ άλλων, προσδιορίζεται ότι εντός του 2023 θα διεξαχθούν τρεις ανταγωνιστικές διαδικασίες για μονάδες αποθήκευσης.
Η πρώτη εκτιμάται ότι θα γίνει σε περίπου δύο μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι, αφού δημοσιευθεί η ΥΑ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θα προχωρήσει άμεσα η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) στην προκήρυξη του διαγωνισμού, δίνοντας ένα περιθώριο έξι με οκτώ εβδομάδων στους επενδυτές ώστε να προετοιμαστούν πριν υποβάλουν τις προσφορές τους.
Φουντώνει ο «πόλεμος» της πατέντας για μπαταρίες και υδρογόνο – Οι εταιρείες κολοσσοί [γραφήματα]
Εργα ισχύος 400 MW
Στην πρώτη δημοπρασία θα προκριθούν έργα συνολικής ισχύος 400 MW (μεγαβάτ). Ο δεύτερος διαγωνισμός αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του έτους για έργα 300 MW και ο τέταρτος το τέταρτο τρίμηνο για άλλα 300 MW, χωροθετημένα όμως αποκλειστικά στις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές της Κοζάνης, της Φλώρινας και της Μεγαλόπολης.
Συνολικά προβλέπεται η στήριξη ενός χαρτοφυλακίου έργων συνολικής ισχύος 1 GW (γιγαβάτ).
Ωστόσο, το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολλαπλάσιο, όπως άλλωστε είχε συμβεί τα προηγούμενα χρόνια με τα έργα ΑΠΕ. Oλα τα εγχώρια ενεργειακά τζάκια έχουν… πάρει θέση για την επόμενη μέρα στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και διεθνείς κολοσσοί.
Αιτήσεις σύνδεσης
Ετσι, και με τα έργα αποθήκευσης ενέργειας, ενώ το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) θεωρεί ότι για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας απαιτούνται μονάδες 8,1 GW (γιγαβάτ) – 5,6 GW μπαταρίες και 2,5 GW με την τεχνολογία της αντλησιοταμίευσης -, συνολικά η ΡΑΕ έως τον Μάρτιο είχε εκδώσει 356 άδειες, συνολικής ισχύος 24 GW, εκ των οποίων οι 306 άδειες (18,7 GW) αφορούν μονάδες συσσωρευτών. Μάλιστα, ένας σημαντικός αριθμός έργων, ισχύος 5,3 GW, έχουν ωριμάσει αδειοδοτικά και έχουν υποβάλει αίτημα στον ΑΔΜΗΕ για σύνδεση με το δίκτυο.
Για τους διαγωνισμούς, το ΥΠΕΝ προωθεί ως ανώτατο όριο ισχύος τα 100 MW για τα έργα που θα συμμετάσχουν στις δημοπρασίες και κατώτατο όριο το 1 MW, ενώ προβλέπεται και όριο για τη συμμετοχή κάθε επενδυτή στο 25% της δημοπρατούμενης ισχύος. Δεν είναι τυχαίο ότι με τροπολογία το ΥΠΕΝ έδωσε το δικαίωμα κατάτμησης των μεγάλων έργων αποθήκευσης ενέργειας στους επενδυτές, ώστε όσοι ωριμάζουν μεγάλα έργα αποθήκευσης να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς της ΡΑΑΕΥ. Επίσης, για τους ίδιους λόγους δόθηκε και δικαίωμα συνένωσης μικρότερων έργων. Παράλληλα, στο σχέδιο ΥΑ, για να διασφαλιστεί ικανοποιητικός βαθμός διασποράς των έργων, προτείνεται περιορισμός στα 300 MW ανά περιφέρεια.
Τα έργα που θα προκριθούν θα λάβουν οριζόντια επενδυτική ενίσχυση 200.000 ευρώ ανά MW, ενώ η λειτουργική ενίσχυση που θα εξασφαλίσουν θα ισχύει για μια δεκαετία. Οι σταθμοί που θα προκριθούν στους τρεις διαγωνισμούς πρέπει να τεθούν σε λειτουργία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο έχουν δεσμευτεί τα 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση των διαγωνισμών. Επιπλέον, έχουν εξασφαλιστεί περί τα 100 εκατ. ευρώ από το REPowerEU.
H αποθήκευση ενέργειας είναι αναγκαία για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος εξαιτίας της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ, όπως έχει διαμηνύσει πολλάκις η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, που αναγκάζεται για την αποφυγή μπλακ άουτ να προχωρά συχνά σε περικοπές «πράσινης» ισχύος. Ετσι, τα έργα αποθήκευσης ενέργειας θα προστατεύσουν και το σύστημα αλλά και τους επενδυτές.
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες