
Ανοιξε ο δρόμος για την ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες, τα οποία θα διεκδικήσουν επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση στον πρώτο διαγωνισμό που θα διεξαχθεί στα τέλη Ιουνίου.
Την περασμένη Τρίτη ετέθη σε διαβούλευση η Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) στην οποία, μεταξύ άλλων, προσδιορίζεται ότι εντός του 2023 θα διεξαχθούν τρεις ανταγωνιστικές διαδικασίες για μονάδες αποθήκευσης.
Η πρώτη εκτιμάται ότι θα γίνει σε περίπου δύο μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι, αφού δημοσιευθεί η ΥΑ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θα προχωρήσει άμεσα η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) στην προκήρυξη του διαγωνισμού, δίνοντας ένα περιθώριο έξι με οκτώ εβδομάδων στους επενδυτές ώστε να προετοιμαστούν πριν υποβάλουν τις προσφορές τους.
Φουντώνει ο «πόλεμος» της πατέντας για μπαταρίες και υδρογόνο – Οι εταιρείες κολοσσοί [γραφήματα]
Εργα ισχύος 400 MW
Στην πρώτη δημοπρασία θα προκριθούν έργα συνολικής ισχύος 400 MW (μεγαβάτ). Ο δεύτερος διαγωνισμός αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του έτους για έργα 300 MW και ο τέταρτος το τέταρτο τρίμηνο για άλλα 300 MW, χωροθετημένα όμως αποκλειστικά στις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές της Κοζάνης, της Φλώρινας και της Μεγαλόπολης.
Συνολικά προβλέπεται η στήριξη ενός χαρτοφυλακίου έργων συνολικής ισχύος 1 GW (γιγαβάτ).
Ωστόσο, το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολλαπλάσιο, όπως άλλωστε είχε συμβεί τα προηγούμενα χρόνια με τα έργα ΑΠΕ. Oλα τα εγχώρια ενεργειακά τζάκια έχουν… πάρει θέση για την επόμενη μέρα στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και διεθνείς κολοσσοί.
Αιτήσεις σύνδεσης
Ετσι, και με τα έργα αποθήκευσης ενέργειας, ενώ το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) θεωρεί ότι για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας απαιτούνται μονάδες 8,1 GW (γιγαβάτ) – 5,6 GW μπαταρίες και 2,5 GW με την τεχνολογία της αντλησιοταμίευσης -, συνολικά η ΡΑΕ έως τον Μάρτιο είχε εκδώσει 356 άδειες, συνολικής ισχύος 24 GW, εκ των οποίων οι 306 άδειες (18,7 GW) αφορούν μονάδες συσσωρευτών. Μάλιστα, ένας σημαντικός αριθμός έργων, ισχύος 5,3 GW, έχουν ωριμάσει αδειοδοτικά και έχουν υποβάλει αίτημα στον ΑΔΜΗΕ για σύνδεση με το δίκτυο.
Για τους διαγωνισμούς, το ΥΠΕΝ προωθεί ως ανώτατο όριο ισχύος τα 100 MW για τα έργα που θα συμμετάσχουν στις δημοπρασίες και κατώτατο όριο το 1 MW, ενώ προβλέπεται και όριο για τη συμμετοχή κάθε επενδυτή στο 25% της δημοπρατούμενης ισχύος. Δεν είναι τυχαίο ότι με τροπολογία το ΥΠΕΝ έδωσε το δικαίωμα κατάτμησης των μεγάλων έργων αποθήκευσης ενέργειας στους επενδυτές, ώστε όσοι ωριμάζουν μεγάλα έργα αποθήκευσης να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς της ΡΑΑΕΥ. Επίσης, για τους ίδιους λόγους δόθηκε και δικαίωμα συνένωσης μικρότερων έργων. Παράλληλα, στο σχέδιο ΥΑ, για να διασφαλιστεί ικανοποιητικός βαθμός διασποράς των έργων, προτείνεται περιορισμός στα 300 MW ανά περιφέρεια.
Τα έργα που θα προκριθούν θα λάβουν οριζόντια επενδυτική ενίσχυση 200.000 ευρώ ανά MW, ενώ η λειτουργική ενίσχυση που θα εξασφαλίσουν θα ισχύει για μια δεκαετία. Οι σταθμοί που θα προκριθούν στους τρεις διαγωνισμούς πρέπει να τεθούν σε λειτουργία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο έχουν δεσμευτεί τα 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση των διαγωνισμών. Επιπλέον, έχουν εξασφαλιστεί περί τα 100 εκατ. ευρώ από το REPowerEU.
H αποθήκευση ενέργειας είναι αναγκαία για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος εξαιτίας της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ, όπως έχει διαμηνύσει πολλάκις η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, που αναγκάζεται για την αποφυγή μπλακ άουτ να προχωρά συχνά σε περικοπές «πράσινης» ισχύος. Ετσι, τα έργα αποθήκευσης ενέργειας θα προστατεύσουν και το σύστημα αλλά και τους επενδυτές.


Latest News

Δύο σταθμών DC ταχείας φόρτισης εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Α.Θ.Ε.
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία