Σε μία παρατεταμένη περίοδο αστάθειας και αβεβαιότητας, αυτό που έχει εύστοχα χαρακτηριστεί permacrisis (μόνιμη κρίση), ένας στους τρεις καταναλωτές (31%) προσπαθεί να τα «βγάλει πέρα».
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να στρέφονται στην αναζήτηση φθηνότερων εναλλακτικών λύσεων, με την πιστότητα προς τις μάρκες να φθίνει.
Η αποτύπωση των επιπτώσεων της ακρίβειας διαπιστώνεται στην εκτίναξη του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL).
Είναι σαφές ότι η ελληνική αγορά, η οποία, παραδοσιακά, ήταν πάντα επιφυλακτική απέναντι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αποβάλλει, πλέον, τους δισταγμούς και αλλάζει στάση, αναφέρεται στην πρόσφατη η παγκόσμια έρευνα, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ.
Ιδιωτική ετικέτα: Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες [πίνακας]
Το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εκτινάχθηκε από το 15% το 2021, στο 38% το 2023. Ωστόσο, αυτή η αλλαγή στάσης δεν εκδηλώνεται με την ίδια ένταση σε όλα τα προϊόντα.
«Ανώνυμο» το 1 στα 4 προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Σε ποια προϊόντα οι μάρκες έχουν «ηττηθεί»
Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, όταν ρωτήθηκαν σε ποιες κατηγορίες θα σκέφτονταν να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αποκάλυψαν διαφορετικά επίπεδα προθυμίας να εγκαταλείψουν τις επώνυμες μάρκες.
Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές (55%) να δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στις γυναίκες (62%), στις ηλικιακές ομάδες 40-49 (62%) και 50-64 (63%), και στους κατοίκους της Αττικής (60%).
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα ρούχα, υποδήματα και αξεσουάρ (41%), και ακολουθούν τα είδη προσωπικής φροντίδας (38%) και το φρέσκο (35%) και συσκευασμένο φαγητό (30%). Και στις τρεις αυτές κατηγορίες, πιο πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τις επώνυμες μάρκες εμφανίζονται οι νέοι της ηλικιακής ομάδας 18-29.
Μικρότερη προθυμία για αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφεται για τα μη αλκοολούχα ποτά (29%), τα είδη καλλωπισμού και καλλυντικά (27%) και τα είδη τεχνολογίας (22%).
Τα ποτά η μόνη εξαίρεση
Το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας να εγκαταλείψουν τις μάρκες καταγράφεται στα αλκοολούχα ποτά (20%), με τους Έλληνες να συνεχίζουν να «πίνουν» στην υγεία των γνωστών εταιρειών.
Άλλωστε στην κατηγορία των ποτών μεταξύ των 3 πιο σημαντικών κριτήριων με βάση τα οποία οι καταναλωτές θα επέλεγαν κάποιο προϊόν, για το 45% η μάρκα του προϊόντος αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο. Πρώτο, όπως είναι φυσικό σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον, είναι οι τιμή (ποσοστό 64%).
Μάλιστα η πιστότητα στα brands όσον αφορά στα ποτά είναι μακράν η υψηλότερη συγκριτικά με άλλες κατηγορίες προϊόντων διατροφής.
Οι νέοι οπαδοί της ιδιωτικής ετικέτας
Συνολικά, πιο θετικά διακείμενοι προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζονται οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών, με εξαίρεση τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, όπου η προθυμία για αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται με την ηλικία.
Τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού είναι και η μόνη κατηγορία όπου η προθυμία των Ελλήνων καταναλωτών να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κινείται στα ίδια επίπεδα με το διεθνές και το ευρωπαϊκό δείγμα. Σε όλες τις άλλες κατηγορίες, οι Έλληνες είναι πολύ λιγότερο δεκτικοί στην αλλαγή προϊόντος.
Η διαφορά αυτή καταγράφεται εντονότερα στο φρέσκο και συσκευασμένο φαγητό, δύο κατηγορίες οι οποίες, στον υπόλοιπο κόσμο, βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης μεταξύ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν οι καταναλωτές.
Μόλις 1 στους 10 είναι απόλυτα πιστός στις μάρκες
Μόλις ένας στους δέκα καταναλωτές (10%) δηλώνει ότι δε θα αγόραζε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες.
Να σημειωθεί ότι ένας στους δύο (53%) δηλώνει ότι οι μάρκες σήμερα αποτελούν λιγότερο σημαντικό κριτήριο σε όλες τις αγοραστικές αποφάσεις, μια σημαντική τάση που φαίνεται να ενισχύεται σε σχέση με πέρσι (47%).
Είναι αξιοσημείωτο ότι μόνο το 16% των καταναλωτών εμφανίζονται πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο για μάρκες που εμπιστεύονται.
Συνολικά, ένας στους δύο (51%) δηλώνει ότι έχει αλλάξει τις μάρκες που αγοράζει, είτε επιλέγοντας άλλα brands / μάρκες, για να μειώσει τα έξοδά του (34% από 40% πέρσι) είτε, όλο και περισσότερο, στρεφόμενος σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Και ενώ η πρώτη τάση της αλλαγής μάρκας παρατηρείται σε παρόμοια επίπεδα σε όλο τον κόσμο, η στροφή στην ιδιωτική ετικέτα καταγράφεται σαφώς πιο έντονα στη χώρα μας.
Φόβος για το μέλλον
Όπως φαίνεται από τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για τα οικονομικά τους, η στροφή στα φθηνότερα προϊόντα δεν θα διαφοροποιηθεί το επόμενο διάστημα.
Κι αυτό γιατί το 69% εκτιμούν ότι θα αυξηθεί περαιτέρω το κόστος ζωής, 40% ότι θα χειροτερέψουν τα οικονομικά τους, 53% ότι θα επιδεινωθεί η κατάσταση της οικονομίας της χώρας και 42% η πρόσβαση σε βασικά αγαθά, ποσοστά υψηλότερα από το παγκόσμιο δείγμα.
Και πάλι, μεγαλύτερη απαισιοδοξία για το βραχυπρόθεσμο μέλλον καταγράφεται μεταξύ των γυναικών, των μεγαλύτερων ηλικιακά και των χαμηλότερων εισοδημάτων.
Latest News
Πακέτο «1+1» για πρόωρη αποπληρωμή του δημοσίου χρέους
Η κυβέρνηση σχεδιάζει την βελτίωση της εικόνας για το ελληνικό δημόσιο χρέος μέσα από τη...μερική εξόφληση διακρατικών δανείων
Από… κόσκινο περνάει η ΔΙΜΕΑ 9 μεγάλα σούπερ μάρκετ – Στο μικροσκόπιο 2.500 προϊόντα
H ΔΙΜΕΑ θα ελέγξει 59 κατηγορίες προϊόντων – Τα μέτρα Θεοδωρικάκου για να πέσουν οι τιμές και τι ζητούν οι λιανέμποροι
Νέο ράλι στα ενοίκια και το 2025 - Τι εκτιμάει η αγορά [πίνακες]
Η έλλειψη προσφοράς και οι αυξήσεις τιμών καθιστούν τα ακίνητα με υψηλά ενοίκια δυσεύρετα
Αντικειμενικές αξίες: Τι αλλάζει στον υπολογισμό της αξίας των ακινήτων
Νέα απόφαση του υπουργείου Οικονομικών ξεκαθαρίζει το τοπίο για ακίνητα εντός και εκτός του συστήματος – Τι ισχύει για προσόψεις, υπόγεια, παλαιότητα, συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου
Μισθοί Πορτογαλίας το… 2027 – Η απόσταση με την χώρα της Ιβηρικής [πίνακας]
Οι κατώτατοι μισθοί Ελλάδας και Πορτογαλίας απέχουν – Η χώρα μας χρειάζεται τουλάχιστον τρία χρόνια για να προσεγγίσει την χώρα της Ιβηρικής
Η Ελλάδα αποπληρώνει νωρίτερα τα δανεικά των μνημονίων - Τι γράφει η Handelsblatt
Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών παρουσίασε τα προκαταρκτικά στοιχεία του προϋπολογισμού για τους πρώτους δέκα μήνες του τρέχοντος έτους, δημιουργώντας... ζήλεια στους ομολόγους του, αναφέρει η Handelsblatt
Στουρνάρας σε Politico: Κίνδυνος αύξησης πληθωρισμού εάν ο Τραμπ υλοποιήσει όσα υποσχέθηκε
«Χρειάζεται σταδιακή χαλάρωση μέχρις ότου το επιτόκιο καταθέσεων φθάσει στο 2%», τόνισε ο Γιάννη Στουρνάρας
Θεοδωρικάκος από Ρώμη: Διεύρυνση της στρατηγικής συνεργασίας με την Ιταλία σε βιομηχανία, έρευνα και επενδύσεις
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε με τον Ιταλό ομόλογό του Adolfo Urso - Τι συζήτησαν οι δυο τους
Στουρνάρας στο Bloomberg: Νέα μείωση 25 μονάδων βάσης στα επιτόκια τον Δεκέμβριο
Τι είπε ο κεντρικός τραπεζίτης Γιάννης Στουρνάρας για την πορεία των επιτοκίων το 2025
Πάνω από 2% ο πληθωρισμός μέχρι και το 2026 - Οι προβλέψεις της ΤτΕ [πίνακας]
γενικός πληθωρισμός βάσει του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στην Ελλάδα παρέμεινε αμετάβλητος στο 3,1% τον Οκτώβριο