![Ιδιωτική ετικέτα: Ποιο προϊόν δεν πρόκειται να αγοράσουν οι Έλληνες από το ράφι των PL](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/pl4.png)
Σε μία παρατεταμένη περίοδο αστάθειας και αβεβαιότητας, αυτό που έχει εύστοχα χαρακτηριστεί permacrisis (μόνιμη κρίση), ένας στους τρεις καταναλωτές (31%) προσπαθεί να τα «βγάλει πέρα».
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να στρέφονται στην αναζήτηση φθηνότερων εναλλακτικών λύσεων, με την πιστότητα προς τις μάρκες να φθίνει.
Η αποτύπωση των επιπτώσεων της ακρίβειας διαπιστώνεται στην εκτίναξη του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL).
Είναι σαφές ότι η ελληνική αγορά, η οποία, παραδοσιακά, ήταν πάντα επιφυλακτική απέναντι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αποβάλλει, πλέον, τους δισταγμούς και αλλάζει στάση, αναφέρεται στην πρόσφατη η παγκόσμια έρευνα, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ.
Ιδιωτική ετικέτα: Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες [πίνακας]
Το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εκτινάχθηκε από το 15% το 2021, στο 38% το 2023. Ωστόσο, αυτή η αλλαγή στάσης δεν εκδηλώνεται με την ίδια ένταση σε όλα τα προϊόντα.
«Ανώνυμο» το 1 στα 4 προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Σε ποια προϊόντα οι μάρκες έχουν «ηττηθεί»
Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, όταν ρωτήθηκαν σε ποιες κατηγορίες θα σκέφτονταν να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αποκάλυψαν διαφορετικά επίπεδα προθυμίας να εγκαταλείψουν τις επώνυμες μάρκες.
Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές (55%) να δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στις γυναίκες (62%), στις ηλικιακές ομάδες 40-49 (62%) και 50-64 (63%), και στους κατοίκους της Αττικής (60%).
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα ρούχα, υποδήματα και αξεσουάρ (41%), και ακολουθούν τα είδη προσωπικής φροντίδας (38%) και το φρέσκο (35%) και συσκευασμένο φαγητό (30%). Και στις τρεις αυτές κατηγορίες, πιο πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τις επώνυμες μάρκες εμφανίζονται οι νέοι της ηλικιακής ομάδας 18-29.
Μικρότερη προθυμία για αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφεται για τα μη αλκοολούχα ποτά (29%), τα είδη καλλωπισμού και καλλυντικά (27%) και τα είδη τεχνολογίας (22%).
Τα ποτά η μόνη εξαίρεση
Το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας να εγκαταλείψουν τις μάρκες καταγράφεται στα αλκοολούχα ποτά (20%), με τους Έλληνες να συνεχίζουν να «πίνουν» στην υγεία των γνωστών εταιρειών.
Άλλωστε στην κατηγορία των ποτών μεταξύ των 3 πιο σημαντικών κριτήριων με βάση τα οποία οι καταναλωτές θα επέλεγαν κάποιο προϊόν, για το 45% η μάρκα του προϊόντος αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο. Πρώτο, όπως είναι φυσικό σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον, είναι οι τιμή (ποσοστό 64%).
Μάλιστα η πιστότητα στα brands όσον αφορά στα ποτά είναι μακράν η υψηλότερη συγκριτικά με άλλες κατηγορίες προϊόντων διατροφής.
Οι νέοι οπαδοί της ιδιωτικής ετικέτας
Συνολικά, πιο θετικά διακείμενοι προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζονται οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών, με εξαίρεση τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, όπου η προθυμία για αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται με την ηλικία.
Τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού είναι και η μόνη κατηγορία όπου η προθυμία των Ελλήνων καταναλωτών να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κινείται στα ίδια επίπεδα με το διεθνές και το ευρωπαϊκό δείγμα. Σε όλες τις άλλες κατηγορίες, οι Έλληνες είναι πολύ λιγότερο δεκτικοί στην αλλαγή προϊόντος.
Η διαφορά αυτή καταγράφεται εντονότερα στο φρέσκο και συσκευασμένο φαγητό, δύο κατηγορίες οι οποίες, στον υπόλοιπο κόσμο, βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης μεταξύ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν οι καταναλωτές.
Μόλις 1 στους 10 είναι απόλυτα πιστός στις μάρκες
Μόλις ένας στους δέκα καταναλωτές (10%) δηλώνει ότι δε θα αγόραζε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες.
Να σημειωθεί ότι ένας στους δύο (53%) δηλώνει ότι οι μάρκες σήμερα αποτελούν λιγότερο σημαντικό κριτήριο σε όλες τις αγοραστικές αποφάσεις, μια σημαντική τάση που φαίνεται να ενισχύεται σε σχέση με πέρσι (47%).
Είναι αξιοσημείωτο ότι μόνο το 16% των καταναλωτών εμφανίζονται πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο για μάρκες που εμπιστεύονται.
Συνολικά, ένας στους δύο (51%) δηλώνει ότι έχει αλλάξει τις μάρκες που αγοράζει, είτε επιλέγοντας άλλα brands / μάρκες, για να μειώσει τα έξοδά του (34% από 40% πέρσι) είτε, όλο και περισσότερο, στρεφόμενος σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Και ενώ η πρώτη τάση της αλλαγής μάρκας παρατηρείται σε παρόμοια επίπεδα σε όλο τον κόσμο, η στροφή στην ιδιωτική ετικέτα καταγράφεται σαφώς πιο έντονα στη χώρα μας.
Φόβος για το μέλλον
Όπως φαίνεται από τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για τα οικονομικά τους, η στροφή στα φθηνότερα προϊόντα δεν θα διαφοροποιηθεί το επόμενο διάστημα.
Κι αυτό γιατί το 69% εκτιμούν ότι θα αυξηθεί περαιτέρω το κόστος ζωής, 40% ότι θα χειροτερέψουν τα οικονομικά τους, 53% ότι θα επιδεινωθεί η κατάσταση της οικονομίας της χώρας και 42% η πρόσβαση σε βασικά αγαθά, ποσοστά υψηλότερα από το παγκόσμιο δείγμα.
Και πάλι, μεγαλύτερη απαισιοδοξία για το βραχυπρόθεσμο μέλλον καταγράφεται μεταξύ των γυναικών, των μεγαλύτερων ηλικιακά και των χαμηλότερων εισοδημάτων.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Στέγαση: Ακριβά ενοίκια σε 26 ευρωπαικές πόλεις- Η θέση της Αθήνας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/ot_enoikia241-600x352.png)
Στέγαση: Ακριβά ενοίκια σε 26 ευρωπαικές πόλεις- Η θέση της Αθήνας
Πανευρωπαϊκή έρευνα του EDJnet δείχνει πόσο πρέπει να πληρώσουν οι ενοικιαστές για ένα διαμέρισμα, σε 26 ευρωπαϊκές πόλεις. Προσθέσαμε την Αθήνα, και τα συμπεράσματα είναι αποκαρδιωτικά.
![Ταμείο Μικροπιστώσεων: 80 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της πολύ μικρής επιχειρηματικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/tameio-mikropistoseon-600x400.jpg)
Παρουσιάστηκε το Ταμείο Μικροπιστώσεων - 80 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της πολύ μικρής επιχειρηματικότητας
Το νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων αποτελεί «ένα εργαλείο που μπορεί να μετατρέψει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες», τόνισε ο Γιάννης Στουρνάρας
![Θεοδωρικάκος: Με 370 εκατ. ευρώ αναβαθμίζουμε τις υποδομές έρευνας και καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/theodorikakos-papadimas-600x410.jpg)
Θεοδωρικάκος: Με 370 εκατ. ευρώ αναβαθμίζουμε τις υποδομές έρευνας και καινοτομίας
Υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή δύο κτιρίων του ΙΙΒΕΑΑ, έργο συνολικού προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ
![Ασφαλιστικές εισφορές: Μείωση του κόστους των υπερωριών προαναγγέλλει η κυβέρνηση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/kerame-600x400.jpg)
Έρχονται μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές για τις υπερωρίες – Το σχέδιο
Η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως ανήγγειλε για τις ασφαλιστικές εισφορές τη μείωση τους μετά την άνοδο των δηλωμένων υπερωριών
![Εθνική Τράπεζα: Σε πείσμα των καιρών, οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να επιταχύνουν το 2025 [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/exports-600x400.jpeg)
Οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να επιταχύνουν το 2025 - Τι δείχνει ανάλυση της ΕΤΕ [γραφήματα]
Με τις ελληνικές εξαγωγές να ψάχνουν ακόμα τα σταθερά πατήματα τους, καταλυτική κρίνεται η πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας
![Κεφαλαιαγορά: Οι 3+8 αλλαγές που έρχονται – Τι είπε ο Χατζηδάκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-11_13-12-55-600x400.jpg)
Οι 3+8 αλλαγές που έρχονται για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
Επεκτείνονται τα κίνητρα των «angel investors» και για τις επενδύσεις στην εναλλακτική αγορά
![Χατζηδάκης: Το πακέτο – μέτρων για Χρηματιστήριο και crypto](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/hatzidakis-600x398.jpeg)
Χατζηδάκης: Νέο πακέτο - μέτρων για Χρηματιστήριο και crypto
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς
![Ληξιπρόθεσμα χρέη: Πάνω από 3 δισ. ευρώ οι οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ofeiles-1-600x352.jpg)
Πάνω από 3 δισ. ευρώ τα ληξιπρόθεσμα του Δημοσίου προς την αγορά
Οι περισσότερες οφειλές αφορούν τον τομέα της υγείας καθώς το συνολικό ποσό των ανείσπρακτων οφειλών των νοσοκομείων ανήλθε σε 1,16 δισ. ευρώ και του ΕΟΠΥΥ στα 208 εκατ. ευρώ
![ΚΕΦΙΜ: Στην 23η θέση μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ, η Ελλάδα στο ελεύθερο εμπόριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/xrimata3-2-600x473.jpg)
Ουραγός η Ελλάδα στο ελεύθερο εμπόριο – Η μελέτη του ΚΕΦΙΜ
Οι χώρες με την καλύτερη επίδοση στην ΕΕ είναι η Ολλανδία και η Μάλτα, ενώ χαμηλότερα από την Ελλάδα βρίσκονται η Κροατία, η Σλοβενία, η Πολωνία, και η Βουλγαρία.
![Aκίνητα: Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/akinitaagora-1-600x337.jpg)
Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του οίκου Greece Sotheby's International Realty για τα ακίνητα στην Ελλάδα