Ημέρες του 2018 θύμισε το μεσημέρι της Τρίτης καθώς η πολύμηνη αναμονή για την έναρξη του προγράμματος «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και το ισχυρό ενδιαφέρον των πολιτών που επιχείρησαν να εισέλθουν χθες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής, οδήγησαν στην κατάρρευσή της. Το ίδιο είχε συμβεί προ πενταετίας όταν η ψηφιακή πύλη του «Εξοικονομώ Κατ΄Οίκον ΙΙ» είχε οδηγηθεί σε μπλακάουτ με τον τότε υπουργό Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη να ζητά δημοσίως συγνώμη από τους πολίτες.

Χθες το μεσημέρι, η πλατφόρμα που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ για τα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» δεν πρόλαβε να ανοίξει και τέθηκε εκτός λειτουργίας, υποχρεώνοντας τον υπουργό Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα να δώσει εντολή για προσωρινή αναστολή λειτουργίας της ιστοσελίδας έως ότου αντιμετωπιστεί το τεχνικό πρόβλημα που προέκυψε. Σύμφωνα με παράγοντες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) ο υπερβολικός φόρτος έφερε την πλατφόρμα στα όρια των δυνατοτήτων της και οδήγησε στην ταλαιπωρία χιλιάδων ενδιαφερόμενων που επιχείρησαν να εισέλθουν και να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους καθώς τηρείται σειρά προτεραιότητας.

Σκρέκας: «Με 238 εκατομμύρια ευρώ ξεκινά το πρόγραμμα Φωτοβολταϊκά στη Στέγη»

Τελικά, η πλατφόρμα επανήλθε στις 7.20 το απόγευμα και εντός μισής ώρας είχαν γίνει δεκτές 250 αιτήσεις, ενώ άλλες 1.700 βρίσκονταν σε αναμονή. Πρόκειται για δικαιούχους (νοικοκυριά και αγρότες) οι οποίοι είχαν ήδη εξασφαλίσει Σύμβαση Σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκού σταθμού και συστήματος αποθήκευσης καθώς αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα. Δεν είναι τυχαίο ότι περίπου 4.000 είχαν ήδη προνοήσει και είχαν εξασφαλίσει από τον προηγούμενο μήνα όρους σύνδεσης, ενώ άλλες 1.000 αιτήσεις βρίσκονται σε εκκρεμότητα.

Δεν χρειάζεται πανικός

Όπως επισημαίνουν στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας της αγοράς φωτοβολταϊκών, δεν υπάρχει λόγος για πανικό ώστε να πάρουν οι ενδιαφερόμενοι την πολυπόθητη προτεραιότητα καθώς υπάρχει «κόφτης» για κάθε μία από τις τέσσερις κατηγορίες ωφελούμενων του προγράμματος, ώστε να μην αποκλειστεί καμία. «Οι 4.000 που έχουν ήδη σύμβαση σύνδεσης έχουν σαφώς προτεραιότητα. Οι υπόλοιποι θα πρέπει καταρχάς να εξασφαλίσουν όρους σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο, μέσω της ίδιας πλατφόρμας πριν υποβάλλουν αίτημα για επιδότηση. Αλλά για κάθε μια κατηγορία έχει οριστεί ένα ανώτατο όριο προϋπολογισμού και έτσι δεν μπορεί οι επιδοτήσεις να κατευθυνθούν μόνο σε μία κατηγορία ωφελούμενων, ούτε αναμένεται να καλυφθεί ο προϋπολογισμός σε λίγες ώρες. Συνολικά εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν 35.000 με 36.000 νοικοκυριά και αγρότες», εξηγεί η ίδια πηγή.

Ειδικότερα, για τα ευάλωτα νοικοκυριά (κατηγορία Α) έχει προβλεφθεί προϋπολογισμός 45 εκατ. ευρώ, ποσό που αναμένεται να κατανεμηθεί σε 5.000 δικαιούχους. Για τα νοικοκυριά της κατηγορίας Β (ατομικό εισόδημα κάτω των 20.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα κάτω των 40.000 ευρώ) προβλέπεται ποσό 100 εκατ. ευρώ που «μεταφράζεται» σε επιδότηση 15.000 φωτοβολταϊκών συστημάτων με σύστημα αποθήκευσης. Για την Κατηγορία Γ (ατομικό Εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ ή Οικογενειακό Εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ) ο προϋπολογισμός είναι στα 63 εκατ. ευρώ και θα ωφελήσει 10.000 νοικοκυριά, ενώ για τους αγρότες έχουν προβλεφθεί 30 εκατ. ευρώ και θα καλύψουν έως και 6.000 συστήματα (με ή χωρίς αποθήκευση).

Οι απαιτήσεις του προγράμματος

Για την εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών σταθμών και συστημάτων αποθήκευσης θα πρέπει:

α) ο ωφελούμενος να έχει την κυριότητα ή τη νόμιμη χρήση του χώρου εγκατάστασης. Επιτρέπεται η εγκατάσταση σε κοινόχρηστο ή κοινόκτητο χώρο, τηρουμένων των διατάξεων του αστικού κώδικα και του εκάστοτε Κανονισμού της πολυκατοικίας,

β) η εγκατάσταση θα πρέπει να είναι νόμιμη

γ) το κτίριο ή το ακίνητο που θα εγκατασταθούν θα πρέπει να υφίσταται νόμιμα. Σε περίπτωση που υπάρχουν εκκρεμότητες νομιμοποίησης/τακτοποίησης στο κτίριο ή το ακίνητο, η αρχική δήλωση υπαγωγής σε νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών θα πρέπει να έχει γίνει πριν την υποβολή της αίτησης στο πρόγραμμα,

δ) η εγκατάσταση του συστήματος αποθήκευσης θα πρέπει να συμμορφώνεται με τα εθνικά και διεθνή αντίστοιχα πρότυπα και κανόνες.

Η μέγιστη επιλέξιμη εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων ανά εγκατάσταση που θα χρηματοδοτείται είναι 10,8kW ενώ το σύστημα αποθήκευσης θα πρέπει να έχει κατ’ ελάχιστο εγκατεστημένη χωρητικότητα ίση με την εγκατεστημένη ισχύ παραγωγής του φωτοβολταϊκού σταθμού για μία ώρα. Η μέγιστη επιλέξιμη χωρητικότητα του συστήματος αποθήκευσης ανά εγκατάσταση έχει οριστεί στις 10,8kWh.

Επίσης, ο κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να γνωρίζει ότι η αίτηση συμμετοχής στο πρόγραμμα προηγείται της σύνδεσης ενεργοποίησης του σταθμού. Με άλλα λόγια, επιλέξιμα είναι όλα τα έργα και οι σχετικές τους δαπάνες ανεξαρτήτως ημερομηνίας σύναψης της Σύμβασης Σύνδεσης και έκδοσης των σχετικών παραστατικών αλλά δεν θα πρέπει ο σταθμός να έχει συνδεθεί πριν την υποβολή της αίτησης συμμετοχής στο πρόγραμμα.

Η επιδότηση του φωτοβολταϊκού συστήματος ξεκινά από 45% και φτάνει το 75% για τα νοικοκυριά. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους αγρότες είναι 40% με 60%, ενώ η συνολική επιδότηση του συστήματος φωτοβολταϊκού με μπαταρία μπορεί να φτάσει έως και 16.000 ευρώ για νοικοκυριά και 10.000 ευρώ για αγρότες. Επιπλέον, προβλέπεται ειδικό bonus 10% για άτομα με αναπηρία, συζύγους κι εξαρτώμενα μέλη ατόμων με αναπηρία, μονογονεϊκές, τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Πλημμύρες: Φαινόμενα ανάλογα της Βαλένθια θα εμφανίζονται πολύ συχνότερα – Οι εκτιμήσεις για την Ελλάδα
Green |

Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα

Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή

ΕΕ: Πρόσθετοι δασμοί έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Green |

Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».