![Ναυτιλία: Πώς διαμορφώνονται οι συμμαχίες στις κύριες ναυτιλιακές γραμμές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/02/nautilia-ploia-768x480-1.jpg)
Το ποσοστό μεταφορικής ικανότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι ενταγμένα σε κάποια μορφή «συμμαχίας» (alliance) των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) βρέθηκε σε χαμηλό τριετίας τον Ιανουάριο του 2023.
Ωστόσο στις δυο μεγάλες γραμμές Ασίας-Ευρώπης και του Ειρηνικού εξακολουθούν να ελέγχουν πλήρως το εμπόριο.
Ναυτιλία: Συνεχίζεται η πτώση των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια
Η έρευνα
Μια έρευνα της Alphaliner δείχνει ότι οι εννέα liners που συγκροτούν τις τρεις μεγάλες συμμαχίες λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητάς τους εκτός των συμφωνιών συμμαχίας τους.
Η πραγματική χωρητικότητας που λειτουργεί στο πλαίσιο των «υπηρεσιών συμμαχίας» είναι ισοδύναμη σε ένα σταθερό 38%-41% του συνολικού στόλου με βάση τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, υπογραμμίζει η Alphaliner.
Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς ότι οι συμμαχίες ελέγχουν το 80% του στόλου εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική στη «μεγάλη εικόνα» καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2023, περίπου το 38,9% της χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων εισήχθη σε υπηρεσία που λειτουργεί σε συνεργασία με εταίρους της συμμαχίας.
Τα μέλη των συμμαχιών (MSC, Maersk, CMA CGM, COSCO Group, Evergreen, ONE, Hapag-Lloyd, HMM, Yang Ming) αν και ελέγχουν μια χωρητικότητα που ισοδυναμεί με σχεδόν το 83% του παγκόσμιου στόλου, ωστόσο λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος αυτού ανεξάρτητα.
Όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις επιμέρους αγορές η εικόνα είναι διαφορετική.
Συμμαχίες και διαδρομές
Η παρουσία μιας alliance αυξάνεται σε συγκεκριμένες διαδρομές, ιδιαίτερα μεγάλης διάρκειας, που οι ναυτιλιακές χρειάζονται μεγάλη χωρητικότητα και ελάχιστο αριθμό πλοίων προκειμένου να εξασφαλιστούν κερδοφόρες συναλλαγές.
Για παράδειγμα περίπου το 94% της χωρητικότητας στην γραμμή Άπω Ανατολή – Ευρώπη (Βόρεια Ευρώπη και Μεσόγειο Θάλασσα) το εμπόριο λειτουργεί επί του παρόντος στο πλαίσιο των συμμαχικών υπηρεσιών. Αυτή αποτελεί τη μεγαλύτερη από τις κύριες διαδρομές ανατολής-δύσης, και παρουσιάζει το υψηλότερο εμπόδιο εισόδου για νέους liners, με υπηρεσίες που απαιτούν τουλάχιστον δέκα πλοία τουλάχιστον 13.000 teu το κάθε ένα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Στις γραμμές του Ειρηνικού οι υπηρεσίες συμμαχίας αντιπροσωπεύουν το 81% της συνολικής χωρητικότητας. Επίσης ορισμένες νέες εταιρείες μπήκαν στις γραμμές στη διάρκεια της πανδημίας αλλά στη συνέχεια εξαφανίσθηκαν.
Στη γραμμή του Ατλαντικού που είναι η πιο σύντομη από τις τρεις οι συμμαχίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 47% της συνολικής χωρητικότητας.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του