Το ποσοστό μεταφορικής ικανότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι ενταγμένα σε κάποια μορφή «συμμαχίας» (alliance) των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) βρέθηκε σε χαμηλό τριετίας τον Ιανουάριο του 2023.
Ωστόσο στις δυο μεγάλες γραμμές Ασίας-Ευρώπης και του Ειρηνικού εξακολουθούν να ελέγχουν πλήρως το εμπόριο.
Ναυτιλία: Συνεχίζεται η πτώση των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια
Η έρευνα
Μια έρευνα της Alphaliner δείχνει ότι οι εννέα liners που συγκροτούν τις τρεις μεγάλες συμμαχίες λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητάς τους εκτός των συμφωνιών συμμαχίας τους.
Η πραγματική χωρητικότητας που λειτουργεί στο πλαίσιο των «υπηρεσιών συμμαχίας» είναι ισοδύναμη σε ένα σταθερό 38%-41% του συνολικού στόλου με βάση τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, υπογραμμίζει η Alphaliner.
Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς ότι οι συμμαχίες ελέγχουν το 80% του στόλου εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική στη «μεγάλη εικόνα» καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2023, περίπου το 38,9% της χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων εισήχθη σε υπηρεσία που λειτουργεί σε συνεργασία με εταίρους της συμμαχίας.
Τα μέλη των συμμαχιών (MSC, Maersk, CMA CGM, COSCO Group, Evergreen, ONE, Hapag-Lloyd, HMM, Yang Ming) αν και ελέγχουν μια χωρητικότητα που ισοδυναμεί με σχεδόν το 83% του παγκόσμιου στόλου, ωστόσο λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος αυτού ανεξάρτητα.
Όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις επιμέρους αγορές η εικόνα είναι διαφορετική.
Συμμαχίες και διαδρομές
Η παρουσία μιας alliance αυξάνεται σε συγκεκριμένες διαδρομές, ιδιαίτερα μεγάλης διάρκειας, που οι ναυτιλιακές χρειάζονται μεγάλη χωρητικότητα και ελάχιστο αριθμό πλοίων προκειμένου να εξασφαλιστούν κερδοφόρες συναλλαγές.
Για παράδειγμα περίπου το 94% της χωρητικότητας στην γραμμή Άπω Ανατολή – Ευρώπη (Βόρεια Ευρώπη και Μεσόγειο Θάλασσα) το εμπόριο λειτουργεί επί του παρόντος στο πλαίσιο των συμμαχικών υπηρεσιών. Αυτή αποτελεί τη μεγαλύτερη από τις κύριες διαδρομές ανατολής-δύσης, και παρουσιάζει το υψηλότερο εμπόδιο εισόδου για νέους liners, με υπηρεσίες που απαιτούν τουλάχιστον δέκα πλοία τουλάχιστον 13.000 teu το κάθε ένα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Στις γραμμές του Ειρηνικού οι υπηρεσίες συμμαχίας αντιπροσωπεύουν το 81% της συνολικής χωρητικότητας. Επίσης ορισμένες νέες εταιρείες μπήκαν στις γραμμές στη διάρκεια της πανδημίας αλλά στη συνέχεια εξαφανίσθηκαν.
Στη γραμμή του Ατλαντικού που είναι η πιο σύντομη από τις τρεις οι συμμαχίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 47% της συνολικής χωρητικότητας.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%