Οδηγό με τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται από τις επιχειρήσεις σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής προς τον καταναλωτή παρουσίασε ο ΣΕΒ.
O εικονογραφημένος πρακτικός Οδηγός του ΣΕΒ παρουσιάζει τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται από τις επιχειρήσεις σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής προς τον καταναλωτή, τις βασικές αρχές της προβολής και ανακοίνωσης των προσφορών, εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών, καθώς και τρόπους αναγνώρισης και αποφυγής παραπλανητικών πρακτικών, όπως οι διαφημίσεις δόλωμα ή άλλες τεχνικές προσέλκυσης του καταναλωτή σε αγορά.
Ο Οδηγός εξηγεί με κατανοητή, μη νομική, γλώσσα και μέσα από απλά και πρακτικά εικονοπαραδείγματα τι είναι ορθό και τι λάθος στην επικοινωνία μιας μείωσης τιμής, απαντώντας σε βασικά ερωτήματα επιχειρήσεων και καταναλωτών. Τον οδηγό, που τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εκπόνησε και δίνει στη δημοσιότητα ο ΣΕΒ, μετά την Απόφαση του Υπουργού Επενδύσεων και Ανάπτυξης «Κώδικας Δεοντολογίας περί ανακοινώσεων μείωσης της τιμής (ιδίως σε προσφορές/εκπτώσεις/ προωθητικές ενέργειες)».
Η ενημέρωση
Η αξία της σωστής ενημέρωσης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων αναδείχθηκε από τον κ. Ιωάννη Γιώτη, Αντιπρόεδρο του ΣΕΒ και επικεφαλής της ομάδας εργασίας καταναλωτή, στη σχετική ψηφιακή ενημερωτική εκδήλωση που διοργάνωσε ο ΣΕΒ (Τρίτη, 14 Μαρτίου 2023). Όπως τόνισε ο κ. Γιώτης «θέλουμε σωστά ενημερωμένες επιχειρήσεις και σωστά ενημερωμένους καταναλωτές, γιατί η σωστή ενημέρωση οδηγεί τις μεν επιχειρήσεις μακριά από ατοπήματα και τις κάνει πιο ανταγωνιστικές και παράλληλα, βοηθάει τους καταναλωτές να κάνουν συνειδητές επιλογές». Αντίστοιχα, από την πλευρά της πολιτείας, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης επεσήμανε ότι «η τήρηση των αρχών σωστής ενημέρωσης και πληροφόρησης συμβάλει ουσιαστικά στην προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού και στην εδραίωση κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών.», ενώ ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Σωτήριος Αναγνωστόπουλος έκανε ειδική μνεία στον Πρακτικό Οδηγό ως μέσο για την πραγματοποίηση ορθολογικών επιλογών.
Οι κρίσιμες εξελίξεις
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν οι κρίσιμες εξελίξεις στο πεδίο της προστασίας του καταναλωτή, όπως:
· Ο νέος νόμος για τις αντιπροσωπευτικές αγωγές με τον οποίο παρέχεται για πρώτη φορά η δυνατότητα στους καταναλωτές να λάβουν αποζημίωση και αποκατάσταση της ηθικής ή υλικής τους βλάβης, στο πλαίσιο μιας αγωγής που θα ασκήσουν για λογαριασμό τους οι καταναλωτικές ενώσεις. Με τον τρόπο αυτό συλλογικής προστασίας τους, οι μεμονωμένοι καταναλωτές ενδυναμώνονται στην διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους ακόμη και απέναντι σε προμηθευτές και εμπόρους με έδρα εκτός της ελληνικής επικράτειας.
· Το νέο «δίκαιο της πώλησης» αφενός καλύπτει το κενό που υπήρχε στην προστασία των καταναλωτών κατά την προμήθεια ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών, όπως η αγορά έξυπνων συσκευών, και αφετέρου επαναπροσδιορίζει, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα των καταναλωτών σε περίπτωση που το αντικείμενο δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση, προβλέποντας την αποκατάσταση της ανταπόκρισης, τη μείωση του τμήματος, την υπαναχώρηση από τη σύμβαση ή την αίτηση για αποζημίωση.
· Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αναμένονται αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο επισημαίνονται τα προϊόντα με έμφαση την αποφυγή παραπλανητικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών όπως “συσκευασία από ανακυκλωμένο πλαστικό με στόχο τη στροφή των καταναλωτών στη βιώσιμη κατανάλωση.
· Τέλος, καταναλωτές και επιχειρήσεις καλούνται να επιλύουν τις μεταξύ τους διαφορές αξιοποιώντας τον θεσμό της συμβιβαστικής επίλυσης που παρέχεται μέσω φορέων εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών όπως η Ανεξάρτητη Αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή, η οποία προσφέρει γρήγορη και ανέξοδη λύση.
Τη συζήτηση συντόνισε η κ. Αναστασία Δρίτσα, partner της Δικηγορικής Εταιρείας Κυριακίδης- Γεωργόπουλος και στο πάνελ συμμετείχαν οι κκ. Βασιλική Μπώλου, Αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή, Παρασκευή Παπαρσενίου, Καθηγήτρια αστικού δικαίου και δικαίου προστασίας καταναλωτή στην Νομική Σχολή ΕΚΠΑ, Δ.Ν. Δικηγόρος και μέλος της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για το νέο δίκαιο της πώλησης, Γιώργος Διονυσόπουλος, Δικηγόρος – Δ/ντής Γραφείου Γενικού Γραμματέα Εμπορίου και Κωνσταντίνος Ζήσης, συνεργάτης Γραφείου Γενικού Γραμματέα Εμπορίου.
Latest News
Το big bang της πανδημίας δεν είχε συνέχεια - Στο 3,1% το μερίδιο του e-grocery [Γραφήματα]
Oι πληθωριστικές πιέσεις υποχώρησαν και η αυξημένη ζήτηση αποτέλεσε τον σχεδόν αποκλειστικό μοχλό ανάπτυξης του κλάδου, εκτιμά η NielsenIQ
Καραμολέγκος για πυρκαγιά: Ξεκίνησε η καταγραφή των ζημιών - Το εργοστάσιο λειτουργεί κανονικά
Εξαρχής, δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα που να επηρεάζει την παραγωγική διαδικασία, επισημαίνεται στην ανακοίνωση της Καραμολέγκος»
Μάχη για το «Σπίτι Μου 2» - Πώς οι τράπεζες δελεάζουν τους δανειολήπτες
Στο 1 δισ. ανέρχονται οι συνολικές χορηγήσεις από το τραπεζικό σύστημα για το Σπίτι Μου 2» - Πόσα χρήματα θα δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης
Πώς «έχασε» το φιλέτο των Χριστουγέννων o Mr Jumbo
Τι λέει για τα κέρδη και τον τζίρο της Jumbo ο Απόστολος Βακάκης – Ο λιγότερο εορταστικός Δεκέμβριος και νέες «καταστροφές»
Με Victoria's Secret, Miss Dior και Sol de Janeiro - Ποια αρώματα προτιμούν οι έφηβοι
Από τα body mists της Victoria's Secret και το αειθαλές Miss Dior μέχρι το viral Sol de Janeiro, οι πωλήσεις αρωμάτων «χτυπούν κόκκινο»
Καραμολέγκος: Άγνωστα τα αίτια της πυρκαγιάς
Η πρώτη ανακοίνωση της εταιρείας μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς στο Κορωπί
Alter Ego Media: Στη διάθεση του επενδυτικού κοινού το ενημερωτικό δελτίο
Η Alter Ego Media προχωρά σε δημόσια προσφορά έως 14.249.000 νέων μετοχών - Ποιο είναι το αναμενόμενο χρονοδιάγραμμα
Μειώνει τα ασφάλιστρα υγείας η Interamerican
Ο μέσος όρος της αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων των μακροχρόνιων προγραμμάτων υγείας διαμορφώνεται σε ποσοστό της τάξεως του 50% του δείκτη υγείας του ΙΟΒΕ
Ίδρυση αστικού συνεταιρισμού μέσα από την e-υπηρεσία μιας «στάσης»
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Εγκρίθηκε το ενημερωτικό δελτίο της Alter Ego Media για εισαγωγή στο ΧΑ
Με απόφαση του το διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε το περιεχόμενο του ενημερωτικού δελτίου της Alter Ego Media