![Ανοδικές τάσεις στη ναυλαγορά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/dexamen.jpg)
Οι θετικές προοπτικές μεσοπρόθεσμα για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων επιβεβαιώνονται με νέες αναλύσεις ειδικών. Κύριο χαρακτηριστικό αυτών η παράθεση στοιχείων που δείχνουν ότι τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου στηρίζουν τα παρόντα επίπεδα ναύλων και γεννούν προσδοκίες για μία ακόμη πιο θετική εικόνα.
Η αναλύτρια του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal Χαρά Γεωργούση επισημαίνει ότι λόγω ΗΠΑ η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3%, στα 101,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, το 2023, ενώ η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται το ίδιο έτος να αυξηθεί κατά περίπου 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, στα 101,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, έπειτα από άνοδο κατά 2,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2022. Δύο σημαντικοί παράγοντες θα ωθήσουν τη ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους: η αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου αεροσκαφών και η βελτίωση της κινεζικής ζήτησης, υπογραμμίζει.
Ανάκαμψη
Οσον αφορά τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, δείχνουν ότι η ανάγκη για πετρέλαιο ανακάμπτει, ενώ η αντικατάσταση των πλοίων γίνεται με βραδύτερους ρυθμούς. Η ζήτηση δεξαμενόπλοιων έχει αυξηθεί λόγω της αναπροσαρμογής των εμπορικών ροών που προκλήθηκε από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία το 2022. Ταυτόχρονα, η αύξηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού (dirty tanker) εκτιμάται σε 1% το 2023, σε σύγκριση με 4% το 2022.
Επιπλέον η ζήτηση από την Κίνα θα καλύπτεται από τις αγορές του Ατλαντικού και όχι από τον Περσικό Κόλπο, αυξάνοντας έτσι τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου, μειώνοντας τον αντίκτυπο των περικοπών της προσφοράς, από τον ΟΠΕΚ+. Οπως σημειώνει η Intermodal, οι ναύλοι για περίοδο ναύλωσης μέχρι και ένα έτος είναι επί του παρόντος ισχυροί, αντανακλώντας τις προσδοκίες της αγοράς για αύξησή τους βραχυπρόθεσμα. Από την άλλη πλευρά, οι πρόσφατα ανακοινωθείσες περικοπές παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ έχουν υποβαθμίσει εν μέρει τις προηγούμενες προσδοκίες για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων αργού, καθώς αναμένεται να προκαλέσουν κάποια πίεση στην αγορά μεταφοράς πετρελαίου, ιδιαίτερα στο τμήμα των πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων (VLCC). Ωστόσο, ο αντίκτυπος μπορεί να μειωθεί εάν οι περικοπές αρθούν νωρίτερα από το αναμενόμενο. Συνολικά, οι συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς πετρελαιοφόρων, αναφέρει η Intermodal, αναμένεται να παραμείνουν σταθερές το 2023, λόγω των υποστηρικτικών παραγόντων από την πλευρά της προσφοράς, καθώς και των θετικών παραγόντων της ζήτησης.
Ως συνέπεια των παραπάνω, οι τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού, που έχουν εκτοξευθεί σε υψηλό 25 ετών, θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.
Επίσης πολύ «φτωχό» είναι και το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού καθώς αποτελείται από μόλις 80 υπό παραγγελία πλοία, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 3% του συνολικού στόλου. Από αυτά, το 53,75% θα παραδοθεί εντός του 2023 και σχεδόν τα μισά από αυτά είναι πλοία Aframax. Παρά την κορύφωση της δραστηριότητας παραγγελιών στις αρχές του έτους, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται επί του παρόντος στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 25 ετών, εν μέσω εξαιρετικά περιορισμένης χωρητικότητας στα ναυπηγεία. Τα τρέχοντα θεμελιώδη στοιχεία στην αγορά νεότευκτων δεξαμενόπλοιων είναι εξαιρετικά δυναμικά για την αγορά μεταχειρισμένων, σημειώνει η Intermodal.
Ανάλυση
Στο μεταξύ, σε μια ανάλυσή της η Danish Shipping Finance επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η χρησιμοποίηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά το 2022 και τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023. Ο όγκος των φορτίων αργού πετρελαίου που μεταφέρθηκε διά θαλάσσης αυξήθηκε κατά 7% τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, αλλά οι μεγαλύτερες αποστάσεις αύξησαν τη «ζήτηση» δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού κατά 8%. Την ίδια περίοδο ο στόλος αυξήθηκε κατά 1% και η πραγματική προσφορά αυξήθηκε περαιτέρω, καθώς οι υψηλότερες ταχύτητες ενίσχυσαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου.
Το πρώτο τετράμηνο του 2023 υπολογίζεται ότι παραδόθηκαν 4,6 εκατ. dwt νεότευκτα (1% του στόλου), σε σύγκριση με 5,4 εκατ. dwt την ίδια περίοδο του 2022. Επίσης άλλα 6,7 εκατ. dwt έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το υπόλοιπο του 2023. Ο ρυθμός διάλυσης δεξαμενόπλοιων επιβραδύνθηκε από 10 εκατ. dwt το 2021 σε 4 εκατ. dwt το 2022 και μηδενικές διαλύσεις το πρώτο τετράμηνο του 2023. Τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, συνήφθησαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση μόλις έξι Suezmax.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ
Με τον τρόπο αυτό, δίδεται η δυνατότητα στον ΟΛΘ να ικανοποιήσει, χωρίς καθυστερήσεις, τις υποχρεώσεις της, όπως αυτές προκύπτουν από την σύμβαση παραχώρησης
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets