Οι θετικές προοπτικές μεσοπρόθεσμα για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων επιβεβαιώνονται με νέες αναλύσεις ειδικών. Κύριο χαρακτηριστικό αυτών η παράθεση στοιχείων που δείχνουν ότι τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου στηρίζουν τα παρόντα επίπεδα ναύλων και γεννούν προσδοκίες για μία ακόμη πιο θετική εικόνα.
Η αναλύτρια του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal Χαρά Γεωργούση επισημαίνει ότι λόγω ΗΠΑ η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3%, στα 101,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, το 2023, ενώ η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται το ίδιο έτος να αυξηθεί κατά περίπου 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, στα 101,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, έπειτα από άνοδο κατά 2,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2022. Δύο σημαντικοί παράγοντες θα ωθήσουν τη ζήτηση καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους: η αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου αεροσκαφών και η βελτίωση της κινεζικής ζήτησης, υπογραμμίζει.
Ανάκαμψη
Οσον αφορά τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, δείχνουν ότι η ανάγκη για πετρέλαιο ανακάμπτει, ενώ η αντικατάσταση των πλοίων γίνεται με βραδύτερους ρυθμούς. Η ζήτηση δεξαμενόπλοιων έχει αυξηθεί λόγω της αναπροσαρμογής των εμπορικών ροών που προκλήθηκε από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία το 2022. Ταυτόχρονα, η αύξηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού (dirty tanker) εκτιμάται σε 1% το 2023, σε σύγκριση με 4% το 2022.
Επιπλέον η ζήτηση από την Κίνα θα καλύπτεται από τις αγορές του Ατλαντικού και όχι από τον Περσικό Κόλπο, αυξάνοντας έτσι τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου, μειώνοντας τον αντίκτυπο των περικοπών της προσφοράς, από τον ΟΠΕΚ+. Οπως σημειώνει η Intermodal, οι ναύλοι για περίοδο ναύλωσης μέχρι και ένα έτος είναι επί του παρόντος ισχυροί, αντανακλώντας τις προσδοκίες της αγοράς για αύξησή τους βραχυπρόθεσμα. Από την άλλη πλευρά, οι πρόσφατα ανακοινωθείσες περικοπές παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ έχουν υποβαθμίσει εν μέρει τις προηγούμενες προσδοκίες για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων αργού, καθώς αναμένεται να προκαλέσουν κάποια πίεση στην αγορά μεταφοράς πετρελαίου, ιδιαίτερα στο τμήμα των πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων (VLCC). Ωστόσο, ο αντίκτυπος μπορεί να μειωθεί εάν οι περικοπές αρθούν νωρίτερα από το αναμενόμενο. Συνολικά, οι συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς πετρελαιοφόρων, αναφέρει η Intermodal, αναμένεται να παραμείνουν σταθερές το 2023, λόγω των υποστηρικτικών παραγόντων από την πλευρά της προσφοράς, καθώς και των θετικών παραγόντων της ζήτησης.
Ως συνέπεια των παραπάνω, οι τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού, που έχουν εκτοξευθεί σε υψηλό 25 ετών, θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.
Επίσης πολύ «φτωχό» είναι και το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού καθώς αποτελείται από μόλις 80 υπό παραγγελία πλοία, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 3% του συνολικού στόλου. Από αυτά, το 53,75% θα παραδοθεί εντός του 2023 και σχεδόν τα μισά από αυτά είναι πλοία Aframax. Παρά την κορύφωση της δραστηριότητας παραγγελιών στις αρχές του έτους, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται επί του παρόντος στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 25 ετών, εν μέσω εξαιρετικά περιορισμένης χωρητικότητας στα ναυπηγεία. Τα τρέχοντα θεμελιώδη στοιχεία στην αγορά νεότευκτων δεξαμενόπλοιων είναι εξαιρετικά δυναμικά για την αγορά μεταχειρισμένων, σημειώνει η Intermodal.
Ανάλυση
Στο μεταξύ, σε μια ανάλυσή της η Danish Shipping Finance επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η χρησιμοποίηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά το 2022 και τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023. Ο όγκος των φορτίων αργού πετρελαίου που μεταφέρθηκε διά θαλάσσης αυξήθηκε κατά 7% τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, αλλά οι μεγαλύτερες αποστάσεις αύξησαν τη «ζήτηση» δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού κατά 8%. Την ίδια περίοδο ο στόλος αυξήθηκε κατά 1% και η πραγματική προσφορά αυξήθηκε περαιτέρω, καθώς οι υψηλότερες ταχύτητες ενίσχυσαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου.
Το πρώτο τετράμηνο του 2023 υπολογίζεται ότι παραδόθηκαν 4,6 εκατ. dwt νεότευκτα (1% του στόλου), σε σύγκριση με 5,4 εκατ. dwt την ίδια περίοδο του 2022. Επίσης άλλα 6,7 εκατ. dwt έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το υπόλοιπο του 2023. Ο ρυθμός διάλυσης δεξαμενόπλοιων επιβραδύνθηκε από 10 εκατ. dwt το 2021 σε 4 εκατ. dwt το 2022 και μηδενικές διαλύσεις το πρώτο τετράμηνο του 2023. Τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, συνήφθησαν συμβόλαια για τη ναυπήγηση μόλις έξι Suezmax.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς