Νάρκη αξίας 10 δις. δολ απειλεί την ευρωπαϊκή κυρίως ναυτιλία από την ένταξη της στο σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS). Ένα κόστος που έρχεται με το καλημέρα, ένταξης στο EU ETS και θα καταστήσει ακριβότερη υπόθεση και πιο περίπλοκη τη διαχείριση του πλοίου.
Το 2024 θα είναι το πρώτο έτος αναφοράς για την ναυτιλία στο πλαίσιο του ETS και τα δεδομένα ρύπων CO2, που συλλέγονται θα αποτελέσουν τη βάση για τον υπολογισμό των υποχρεώσεων που θα μεταφραστούν σε δικαιώματα εκπομπών στην ΕΕ (EUA), γνωστά και ως «πιστώσεις άνθρακα». Το πρώτο σημείο νομικής συμμόρφωσης θα είναι στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, όταν οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να παραδώσουν τις πιστώσεις άνθρακα για να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς ETS.
Σημαντικό κόστος
Η συμμόρφωση με το ETS θα συνεπάγεται σημαντικό κόστος και ο Eirik Nyhus, διευθυντής περιβάλλοντος του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, είπε σε ένα πρόσφατο διαδικτυακό σεμινάριο που διοργανώθηκε σημείωσε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα εκτεθεί οικονομικά μόλις αρχίσουν να συλλέγονται οι εκπομπές από την 1η Ιανουαρίου , 2024.
Ναυτιλία: Στο Ευρωκοινοβούλιο σήμερα το νέο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ
Όταν από την πρώτη ημέρα του 2024 το πλοίο εκπέμπει ρύπους, αρχίζει να δημιουργεί χρηματοοικονομική έκθεση επειδή αυτές οι εκπομπές μεταφράζονται στην πραγματικότητα σε χρήματα, είπε ο κ. Nyhus. Ένας τόνος CO2 μεταφράζεται σε ένα επίδομα εκπομπών που πρέπει να αγοραστεί ή να αποκτηθεί με κάποιο τρόπο, και σήμερα, αυτό το ένα «δικαίωμα» κοστίζει περίπου 100 ευρώ (110 δολάρια).
Ο Οyvind Stordal, επικεφαλής διαχείρισης δεδομένων και απόδοσης της Wilhelmsen Ship Management, εκτίμησε ότι μέχρι το 2026, όταν το ETS είχε εφαρμοστεί πλήρως και θα καλύπτει το 100% των εκπομπών, το κόστος ανά ημέρα ανά πλοίο θα κυμαίνεται από 5.000 δολ έως 20.000 δολ, ανάλογα με παράγοντες όπως ο τύπος του πλοίου, η ταχύτητά του και η τιμή του άνθρακα.
Αυτοί οι αριθμοί σημαίνουν για την ναυτιλία περίπου 10 δισεκ. δολ. ετησίως σε αυτό το επίπεδο τιμών μέχρι το 2026 όταν έχουμε πλήρη υλοποίηση του κανονισμού, σύμφωνα με τον DNV.
Το EU ETS
To EU ETS που εγκρίθηκε τον Απρίλιο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προβλέπει ότι η ναυτιλία θα υποχρεωθεί να πληρώσει για δικαιώματα που καλύπτουν το 40% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) το 2024, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 70% το 2025 και στο 100% από το 2026. Το EU ETS ισχύει για φορτηγά και επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 gt από το 2024 και υπεράκτια πλοία άνω των 5.000 gt από το 2027.
Αρχικά θα καλύψει τις εκπομπές CO2 και στη συνέχεια θα διευρυνθεί για να συμπεριλάβει εκπομπές μεθανίου και οξειδίων του αζώτου από το 2026. Όλες οι εκπομπές σε ταξίδια και λιμένες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και το 50% των εκπομπών στα ταξίδια προς ή από την Ευρώπη υπόκεινται στο ETS.
Οι ναυλώσεις
Ωστόσο η ένταξη στο νέο σύστημα αυξάνει και την πολυπλοκότητα των νέων μακροπρόθεσμων ναυλώσεων, καθώς και την επαναδιαπραγμάτευση των υφιστάμενων συμβάσεων για να συμπεριλάβουν στοιχεία ETS, δήλωσε ο Jorgen Thuesen, αντιπρόεδρος/τεχνικός στη Hafnia Tankers.
Η ναυτιλία, δεν μπορεί να περιμένει να περάσει ο χρόνος μέχρι να αποκτήσει μια γενική εικόνα του ποσού που πρέπει να πληρώσει, γιατί δεν υπάρχει περίπτωση ένας ναυλωτής να δεχτεί να πληρώσει εκ των υστέρων σημείωσαν οι αναλυτές και προέβλεψαν και «συγκρούσεις» μεταξύ των εμπλεκομένων
Οι εκπρόσωποι του DNV σε αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο παρουσίασαν, όπως αναφέρει η Journal of Commerce, μια πλατφόρμα δεδομένων εκπομπών που ονομάζεται Emissions Connect, η οποία βοηθά τη ναυτιλία να διαχειριστεί τα δεδομένα των εκπομπών.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη