Νάρκη αξίας 10 δις. δολ απειλεί την ευρωπαϊκή κυρίως ναυτιλία από την ένταξη της στο σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS). Ένα κόστος που έρχεται με το καλημέρα, ένταξης στο EU ETS και θα καταστήσει ακριβότερη υπόθεση και πιο περίπλοκη τη διαχείριση του πλοίου.
Το 2024 θα είναι το πρώτο έτος αναφοράς για την ναυτιλία στο πλαίσιο του ETS και τα δεδομένα ρύπων CO2, που συλλέγονται θα αποτελέσουν τη βάση για τον υπολογισμό των υποχρεώσεων που θα μεταφραστούν σε δικαιώματα εκπομπών στην ΕΕ (EUA), γνωστά και ως «πιστώσεις άνθρακα». Το πρώτο σημείο νομικής συμμόρφωσης θα είναι στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, όταν οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να παραδώσουν τις πιστώσεις άνθρακα για να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς ETS.
Σημαντικό κόστος
Η συμμόρφωση με το ETS θα συνεπάγεται σημαντικό κόστος και ο Eirik Nyhus, διευθυντής περιβάλλοντος του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, είπε σε ένα πρόσφατο διαδικτυακό σεμινάριο που διοργανώθηκε σημείωσε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα εκτεθεί οικονομικά μόλις αρχίσουν να συλλέγονται οι εκπομπές από την 1η Ιανουαρίου , 2024.
Ναυτιλία: Στο Ευρωκοινοβούλιο σήμερα το νέο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ
Όταν από την πρώτη ημέρα του 2024 το πλοίο εκπέμπει ρύπους, αρχίζει να δημιουργεί χρηματοοικονομική έκθεση επειδή αυτές οι εκπομπές μεταφράζονται στην πραγματικότητα σε χρήματα, είπε ο κ. Nyhus. Ένας τόνος CO2 μεταφράζεται σε ένα επίδομα εκπομπών που πρέπει να αγοραστεί ή να αποκτηθεί με κάποιο τρόπο, και σήμερα, αυτό το ένα «δικαίωμα» κοστίζει περίπου 100 ευρώ (110 δολάρια).
Ο Οyvind Stordal, επικεφαλής διαχείρισης δεδομένων και απόδοσης της Wilhelmsen Ship Management, εκτίμησε ότι μέχρι το 2026, όταν το ETS είχε εφαρμοστεί πλήρως και θα καλύπτει το 100% των εκπομπών, το κόστος ανά ημέρα ανά πλοίο θα κυμαίνεται από 5.000 δολ έως 20.000 δολ, ανάλογα με παράγοντες όπως ο τύπος του πλοίου, η ταχύτητά του και η τιμή του άνθρακα.
Αυτοί οι αριθμοί σημαίνουν για την ναυτιλία περίπου 10 δισεκ. δολ. ετησίως σε αυτό το επίπεδο τιμών μέχρι το 2026 όταν έχουμε πλήρη υλοποίηση του κανονισμού, σύμφωνα με τον DNV.
Το EU ETS
To EU ETS που εγκρίθηκε τον Απρίλιο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προβλέπει ότι η ναυτιλία θα υποχρεωθεί να πληρώσει για δικαιώματα που καλύπτουν το 40% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) το 2024, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 70% το 2025 και στο 100% από το 2026. Το EU ETS ισχύει για φορτηγά και επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 gt από το 2024 και υπεράκτια πλοία άνω των 5.000 gt από το 2027.
Αρχικά θα καλύψει τις εκπομπές CO2 και στη συνέχεια θα διευρυνθεί για να συμπεριλάβει εκπομπές μεθανίου και οξειδίων του αζώτου από το 2026. Όλες οι εκπομπές σε ταξίδια και λιμένες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και το 50% των εκπομπών στα ταξίδια προς ή από την Ευρώπη υπόκεινται στο ETS.
Οι ναυλώσεις
Ωστόσο η ένταξη στο νέο σύστημα αυξάνει και την πολυπλοκότητα των νέων μακροπρόθεσμων ναυλώσεων, καθώς και την επαναδιαπραγμάτευση των υφιστάμενων συμβάσεων για να συμπεριλάβουν στοιχεία ETS, δήλωσε ο Jorgen Thuesen, αντιπρόεδρος/τεχνικός στη Hafnia Tankers.
Η ναυτιλία, δεν μπορεί να περιμένει να περάσει ο χρόνος μέχρι να αποκτήσει μια γενική εικόνα του ποσού που πρέπει να πληρώσει, γιατί δεν υπάρχει περίπτωση ένας ναυλωτής να δεχτεί να πληρώσει εκ των υστέρων σημείωσαν οι αναλυτές και προέβλεψαν και «συγκρούσεις» μεταξύ των εμπλεκομένων
Οι εκπρόσωποι του DNV σε αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο παρουσίασαν, όπως αναφέρει η Journal of Commerce, μια πλατφόρμα δεδομένων εκπομπών που ονομάζεται Emissions Connect, η οποία βοηθά τη ναυτιλία να διαχειριστεί τα δεδομένα των εκπομπών.
Latest News
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ
Πώς η Κίνα στηρίζει τη χρηματιστηριακή αγορά μέσω ναυτιλίας
Προγράμματα επαναγοράς μετοχών από κολοσσούς όπως η Cosco Shipping και η China Merchants
Ε.ΛΙΜ.Ε: Ένταξη τεσσάρων νέων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων
Η Ε.ΛΙΜ.Ε απαριθμεί πλέον 35 μέλη
«Πατήθηκε το κουμπί» για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη - Η νέα θέση και το... τελεφερίκ
Άρχισαν οι διεργασίες στα συναρμόδια υπουργεία για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη - Το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ και η ελαφρά... μετατόπιση