Πολλές φορές ο κόσμος των επιχειρήσεων αναρωτιέται γιατί οι κινέζικες επιχειρήσεις όπως, Huawei, Alibaba, Tencent, … επιτυγχάνουν σπουδαίες επιδόσεις σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας και κατάκτησης μεριδίων αγοράς διεθνώς, ενώ μερικές δυτικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία να εγκατασταθούν στην Κίνα (αποτυχία της Amazon, Carrefour).
Όλες οι απαντήσεις δίνονται σε ένα πρόσφατο βιβλίο των Sandrine Zerbib και Aldo Spaanjaars με τίτλο: Dragon Tactics: how Chinese entrepreneurs thrive in uncertainty, BIS Publishers, Αύγουστος 30, 2022, 240 σελίδες.
Κίνα: «Σθεναρή δράση» εάν η ΕΕ προβεί σε κυρώσεις κατά κινεζικών εταιρειών
Ικανότητα παρατήρησης
Οι συγγραφείς αναφέρουν ότι η βασική διαφορά μεταξύ του κινέζικου μάνατζμεντ και αυτού των δυτικών χωρών είναι η αξιολόγηση των δεξιοτήτων παρατήρησης. Στην Κίνα, κάποιος που είναι ιδιοφυής δεν έχει εξαιρετικές ιδέες ούτε σκέφτεται «καλά», αλλά πάνω από όλα έχει μεγάλη αίσθηση της παρατηρητικότητας.
Χάρη στην ικανότητα αυτή, θα ξέρει να αρπάζει τις ευκαιρίες πολύ νωρίς. Για παράδειγμα, σε επιχειρήσεις μόδας, είναι απαραίτητο να έχουν την ικανότητα να καταλαβαίνουν τί θέλει ο Κινέζος πελάτης, ο οποίος είναι απολύτως μοναδικός, όσο και να είναι προικισμένες με την ικανότητα να αντιλαμβάνονται τις μικροτάσεις που αναδύονται. Οι καταναλωτές, σήμερα, επιβάλλουν τα γούστα τους στις μάρκες και δεν δέχονται πλέον «επιταγές». Υπάρχει λοιπόν η υποχρέωση να τους προσφέρουν αυτό που θέλουν όταν το θέλουν, το οποίο μπορεί να αλλάζει συνεχώς. Πρέπει λοιπόν οι επιχειρήσεις να είναι συνεχώς σε επιφυλακή.
Κουλτούρα του «λύκου»
Υπάρχει στην Κίνα και στην Ασία γενικότερα, μια αίσθηση ιεραρχίας και σεβασμού για τον ηγέτη που δεν υπάρχει πλέον με αυτόν τον τρόπο στη Δύση. Το μάνατζμεντ δεν είναι απαραίτητα πολύ συγκεντρωτικό, αλλά ο μάνατζερ θα αποφασίσει πολλά πράγματα δουλεύοντας πολύ, για να είναι ενήμερος για τα πάντα. Αυτός ο τρόπος συμπεριφοράς είναι χαρακτηριστικός του Κινέζου μάνατζερ, ο οποίος θα θέλει, από καιρό σε καιρό να παρεμβαίνει σε μικροαποφάσεις. Όμως, αντίθετα, θα αφήσει τις ομάδες του αυτόνομες.
Ακόμη δύο χαρακτηριστικά υπάρχουν στη νοοτροπία του κινέζου μάνατζερ: η αντιπαλότητα και η επιθετικότητα (κουλτούρα του λύκου). Μέσα σε μια επιχείρηση οργανώνονται ένας πραγματικός εσωτερικός ανταγωνισμός και ατομική δέσμευση. Ένας μάνατζερ μπορεί να κρατά το ρόλο του, αλλά αυτό δεν θα τον εμποδίσει να πιει ένα ποτό με τους συναδέλφους του σε φιλικό πλαίσιο.
Μια επιθετικότητα, ένα είδος τάσης για επίθεση, με την επιθυμία να είναι κάποιος στην επίθεση όλη την ώρα.
Τρία στοιχεία χαρακτηρίζουν την κουλτούρα του λύκου. Το ταλέντο: οφείλεται σε αυτή την ικανότητα παρατήρησης που αναφέρθηκε στην αρχή του άρθρου. Έπειτα, η αφοσίωση στη συλλογικότητα, στην ομάδα, που είναι ένα χαρακτηριστικό – εκτός από την Κίνα – που διαφοροποιεί πραγματικά τους ασιατικούς πολιτισμούς από τους δυτικούς. Και πίστη στο μάνατζερ, τον αρχηγό της αγέλης.
Συμπερασματικά, τί μπορεί να μάθει ο δυτικός μάνατζερ από τον Κινέζο ομόλογό του; Πρώτα, να αυξήσει σημαντικά και να ενισχύσει τις δυνατότητες παρατήρησής του. Στο πεδίο, αλλά και απέναντι στον καταναλωτή και τις αγορές. Έπειτα, να «στέκεται» λιγότερο σε επιβλητικές έννοιες που προέρχονται από το τοπ μάνατζμεντ. Αυτό θα δημιουργήσει τρόπους παραγωγής, τρόπους εργασίας με ομάδες, τρόπους σπασίματος των αλυσίδων παραγγελίας που είναι αρκετά διαφορετικοί από το δυτικό τρόπο του μάνατζμεντ.
Ωστόσο, η κουλτούρα του λύκου είναι πολύ δύσκολο να εισαχθεί στο σύνολό της, επειδή πολλές πτυχές είναι εξαρτημένες από τη διαφορετική εκπαίδευση, ιδιαίτερα η αίσθηση της συλλογικότητας, η αφοσίωση στον ηγέτη.
Τέλος, δεν πρέπει να απορρίπτονται οι πρακτικές τους από τη δυτική κουλτούρα του μάνατζμεντ με το πρόσχημα ΄ότι η κουλτούρα είναι διαφορετική, αλλά πως το δυτικό μάνατζμεντ να ξέρει να αντλεί έμπνευση από αυτές.
Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός
Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών
Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων
Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ
Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
CIHEAM – International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies, France, Greece
Latest News
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η δημογραφική εικόνα της Θεσσαλίας
Η Θεσσαλία δεν βρίσκεται στην πλέον δυσμενή δημογραφικά θέση συγκρινόμενη με τις λοιπές ελληνικές Περιφέρειες
Ο παράδεισος των θεσμών και η επί γης Ελλάδα
Και μια λέξη: γιατί;
Oι πολιτικές εξελίξεις επιβάρυναν το ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών
Πώς αντέδρασε το Χρηματιστήριο Αθηνών στις πολιτικές εξελίξεις - Οι επενδυτές καλούνται να επιστρατεύσουν την υπομονή τους
Αποζημίωση δανειολήπτη με αναπηρία εξαιτίας καταχρηστικής πρακτικής
Η δικαστική απόφαση που αποτελεί σημαντικό νομικό προηγούμενο στην προστασία των δικαιωμάτων δανειοληπτών και ασθενών
Αναζητώντας την ουσία της Βιωσιμότητας πάνω στην Αχνή Γαλάζια Κουκίδα
Οι παγκόσμιες προκλήσεις της βιωσιμότητας ασκούν πιέσεις στην οικονομία και το επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και καινοτομία
Η αγορά κρυπτονομισμάτων μαγνητίζει τα βλέμματα
Ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ αναμένεται να αλλάξει τα πράγματα στα κρυπτονομίσματα
Πώς υπολογίζεται η Υπεύθυνη Καινοτομία;
Μια επιτυχημένη υπεύθυνη καινοτομία συνιστά de facto μια θετική πρόοδο. Παρέχει προστιθέμενη αξία όσον αφορά τον κοινωνικό αντίκτυπο και τη βιώσιμη ανάπτυξη
Ο γερμανικός κίνδυνος
Η αυξανόμενη ανεργία και η δημοσιονομική αμηχανία έπεισαν τελικά την κεντροαριστερή κυβέρνηση της εποχής να προχωρήσει σε ένα κύμα μεταρρυθμίσεων υπέρ της ανάπτυξης
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR - Πώς να εκδώσετε ψηφιακή άδεια κυκλοφορίας
Η εκτύπωση των ειδοποιητηρίων γίνεται μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα myCAR της ΑΑΔΕ