
Σε μια νέα εποχή, απαλλαγμένη από τη χρήση του πετρελαίου, κινείται η παγκόσμια οικονομία με μια σειρά από αναλυτές να χαρακτηρίζουν τους υδρογονάνθρακες μετά το 2050 ως «μια μη ρεαλιστική προοπτική».
Χαρακτηριστική είναι και η έκθεση του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ότι η χρήση πετρελαίου θα μειωθεί στο μισό έως το 2050, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά να οδηγούν σε πτώση της ζήτησης.
Όπως επισημαίνεται, βασικός μοχλός είναι η άνοδος της ηλεκτροκίνησης η οποία προσφέρει μεγάλα οικονομικά πλεονεκτήματα, έναντι των βιοκαυσίμων. Ακόμη και η αγορά φορτηγών μεγάλων αποστάσεων πιθανότατα θα έεμπλακεί περαιτέρω στην ηλεκτροκίνηση τα επόμενα τριάντα χρόνια, σύμφωνα με τον CEO της DNV, Remi Eriksen.
Το φθηνότερο πετρέλαιο απειλεί τον προϋπολογισμό της Σαουδικής Αραβίας
«Ό,τι έχει ηλεκτρισμό θα είναι φθηνότερο»
Χάρη στην εξαιρετικά υψηλή απόδοση της τεχνολογίας μπαταριών, η πτώση της ζήτησης για καύσιμα με βάση τον άνθρακα στις οδικές μεταφορές θα οδηγήσει σε αντίστοιχη πτώση κατά 50% στη χρήση πετρελαίου έως το 2050, προβλέπει η DNV. «Ο άμεσος εξηλεκτρισμός είναι μακράν η πιο αποδοτική χρήση ενέργειας. Ό,τι έχει ηλεκτρισμό θα είναι φθηνότερο. Και αυτός είναι ο λόγος που οι οδικές μεταφορές θα μεταμορφωθούν σχεδόν ολοκληρωτικά εντός μίας και μόνο γενιάς», είπε ο Eriksen.

Αεροπορία και ναυτιλία
Η αεροπορία και η ναυτιλία, από την άλλη πλευρά, είναι εξαιρετικά δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν σε αντίστοιχη κλίμακα. Η ηλεκτρική ενέργεια από μπαταρίες πιθανότατα θα αντιπροσωπεύει ένα μικρό κλάσμα των συνολικών ενεργειακών απαιτήσεων για αυτούς τους τομείς μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Εδώ είναι που τα βιοκαύσιμα θα έχουν πλεονέκτημα. Τα προηγμένα βιοκαύσιμα θα μπορούσαν να κατέχουν έως και το ένα πέμπτο της αγοράς ενέργειας στον ναυτιλιακό τομέα έως το 2050 – με την προϋπόθεση ότι μπορεί να βρεθεί επαρκής προμήθεια πρώτης ύλης. Η βιώσιμη βιομάζα θα είναι περιορισμένη και θα έχει κόστος, ενώ ο ανταγωνισμός για πρώτη ύλη είναι ήδη «έντονος», σύμφωνα με την DNV.
Οι επόμενοι κορυφαίοι υποψήφιοι για εναλλακτικά καύσιμα για τη ναυτιλία είναι τα καύσιμα που παράγονται από καθαρό ηλεκτρισμό και νερό – δηλαδή eFuels με βάση το υδρογόνο, όπως η πράσινη αμμωνία και η πράσινη μεθανόλη. Τα eFuels είναι μια ουδέτερη ως προς το CO2 εναλλακτική λύση έναντι των συμβατικών ενεργειακών φορέων. Δηλαδή πρόκειται για καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντί των υπαρχόντων ορυκτών καυσίμων, που χρησιμοποιούνται σήμερα όχι μόνο στο χώρο του αυτοκινήτου, αλλά γενικώς στο χώρο των μεταφορών. Μπορούν, δε, να συμβάλλουν αποφασιστικά στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση – ικανοποιώντας τη ζήτηση μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Για την παραγωγή eFuels, απαιτούνται: ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ήλιος ή ο άνεμος, νερό για την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης και CO2, το οποίο προέρχεται (κατακρατείται) από την ατμόσφαιρα. Επειδή, λοιπόν, τα eFuels παράγονται με σύνθεση υδρογόνου και άνθρακα, αποκαλούνται συνθετικά υγρά καύσιμα. Ενώ το γεγονός ότι κατά τη χρήση τους εκπέμπουν πίσω στην ατμόσφαιρα το CO2 που έχει προηγουμένως δεσμευτεί για την παραγωγή τους, είναι αυτό που τους χαρίζει την πολυπόθητη «ανθρακική ουδετερότητα»
Σύμφωνα με τον DNV, αυτά τα καύσμια είναι ελκυστικά και θα μπορούσαν να αποτελούν έως και το ήμισυ του καυσίμου που απαιτείται για τη ναυτιλία μέχρι τα μέσα του αιώνα. Ωστόσο, η απορρόφηση θα είναι πιθανότατα περιορισμένη για την επόμενη δεκαετία, εκτός ίσως από τη Βόρεια Ευρώπη, όπου υπάρχει ισχυρή ώθηση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. «Ό,τι είναι εφικτό να ηλεκτροδοτηθεί θα πρέπει να ηλεκτροδοτηθεί. Οι μεταφορές που δεν μπορούν να ηλεκτροδοτηθούν θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα για να στραφούν σε βιώσιμα βιοκαύσιμα μεσοπρόθεσμα προτού ένα οικοσύστημα καυσίμου με βάση το υδρογόνο μπορεί να κλιμακωθεί από εθνικό σε περιφερειακό και στη συνέχεια σε παγκόσμιο», συνόψισε ο Eriksen.


Latest News

Πιέσεις στον Στάρμερ από την αυτοκινητοβιομηχανία για νέα κίνητρα στα EV
Οι ηγέτες της βιομηχανίας αυτοκινήτων στη Βρετανία απαίτησαν επειγόντως νέα κίνητρα για την ενίσχυση της αγοράς EV

Νέο επενδυτικό χτύπημα από τον όμιλο Aktor – Εξαγοράζει το 51% της Sunforce One
Ο Όμιλος Aktor θα συνεργαστεί με την Greenline για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ

Πόσα...δίνουν τα hedge funds για να προσλάβουν μετεωρολόγο
Γιατί οι επενδυτικές εταιρείες ζητούν ολοένα και περισσότερο μοντέλα πρόβλεψης καιρού - Πώς οι αλλαγές στον καιρό επηρεάζουν τις τιμές των εμπορευμάτων

Συμφωνία TotalEnergies - RWE για πράσινο υδρογόνο - Τι προβλέπεται
TotalEnergies και RWE ενώνουν τις δυνάμεις τους στο πράσινο υδρογόνο - Στόχος η απανθρακοποίηση

Οι τράπεζες εγκαταλείπουν τους «πράσινους» στόχους
Οι τράπεζες υποβαθμίζουν τους κορυφαίους στόχους βιωσιμότητας που είχαν θέσει

Συνάντηση ΕΛΕΤΑΕΝ με τον Αλέξη Χαρίτση
Μεταξύ άλλων, τέθηκε ο ενεργειακός σχειδασμός και στην ανάγκη για ισορροπημένο μείγμα τεχνολογιών Α.Π.Ε. ώστε να μειωθούν οι περικοπές ενέργειας

Elpedison: Κατασκευάζει ηλιοθερμικό σύστημα παραγωγής ατμού
Το έργο αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σχετικά με τη βελτίωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος

Πόσα πλωτά φωτοβολταϊκά πήραν το «πράσινο φως» - Ποιος κόφτης μπαίνει
Μόνο την ανάπτυξη πιλοτικών έργων στη θάλασσα και σε τεχνητές υδάτινες επιφάνειες επιτρέπει η ελληνική νομοθεσία

Απότομη προσγείωση για την Tesla - Πόσα έχασε μετά τις εκλογές
Οι επενδυτές εξακολουθούν να συζητούν αν η εταιρεία του Μασκ παραμένει υπερτιμημένη

Τα σχέδια της Κομισιόν για «καθαρή ενέργεια» στην Αφρική
Το «Scaling Up Renewables in Africa» της Κομισιόν με στόχο την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Αφρική