
Τουλάχιστον 5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα θα εξοικονομεί η ηλεκτροκίνηση το 2030. Παράλληλα, σε βάθος χρόνου, κάθε όχημα θα εξοικονομεί 15 τόνους διοξειδίου του άνθρακα κατά μέσο όρο, γεγονός που θα αντιστοιχεί σε 5.665 λίτρα καυσίμου. Το όφελος θα είναι μεγαλύτερο μετά το 2030, όταν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο, αλλά και λίγο αργότερα όταν μετά τα αυτοκίνητα θα ακολουθήσουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία και φορτηγά.
Ηλεκτροκίνηση: Ανοίγει το πρόγραμμα «Φορτίζω παντού»
Ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρόκειται φέτος να αυξηθούν καταγράφοντας ένα μεγάλο ρεκόρ, διευρύνοντας το μερίδιό τους στη συνολική αγορά αυτοκινήτων κοντά στο 20%. Ποσοστό που θα οδηγήσει στον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η νέα έκδοση του ετήσιου Global Electric Vehicle Outlook της IEA (Διεθνής Οργάνωση Ενέργειας) δείχνει ότι περισσότερα από 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν παγκοσμίως το 2022 και ότι οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 35% φέτος, φθάνοντας τα 14 εκατομμύρια. Αυτή η εκρηκτική ανάπτυξη σημαίνει ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτων έχει αυξηθεί από το περίπου 4% το 2020 σε 14% το 2022 και πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω στο 18% φέτος.
«Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μια από τις κινητήριες δυνάμεις στη νέα παγκόσμια ενεργειακή οικονομία που αναδύεται ταχέως και επιφέρουν έναν ιστορικό μετασχηματισμό της βιομηχανίας κατασκευής αυτοκινήτων παγκοσμίως», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της IEA, Φατίχ Μπιρόλ.
Κυρίαρχες αγορές
Η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι σήμερα συγκεντρώνεται κυρίως σε τρεις αγορές. Στην Κίνα, ατην Ευρώπη και ατις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Κίνα καταγράφει πωλήσεις κοντά στο 60% των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σήμερα, περισσότερα από τα μισά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν παγκοσμίως βρίσκονται στην Κίνα. Η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες, η δεύτερη και η τρίτη μεγαλύτερη αγορά, παρουσίασαν ισχυρή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 15% και 55% αντίστοιχα το 2022.
Φιλόδοξα προγράμματα πολιτικής σε μεγάλες οικονομίες, όπως το πακέτο «Fit for 55» στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες, αναμένεται να αυξήσουν περαιτέρω το μερίδιο αγοράς για τα ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα χρόνια. Μέχρι το 2030, το μέσο μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις σε ολόκληρη την Κίνα, την ΕΕ και τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 60%.
Πρώτη δύναμη στις μπαταρίες η Κίνα
Οι ενθαρρυντικές τάσεις έχουν θετικά αποτελέσματα στην παραγωγή μπαταριών και τις αλυσίδες εφοδιασμού. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι τα ανακοινωθέντα έργα κατασκευής μπαταριών είναι αρκετά για να καλύψουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Ωστόσο, η κατασκευή θα παραμένει στην Κίνα που κυριαρχεί στο εμπόριο μπαταριών και εξαρτημάτων, ενώ αναμένεται να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις πωλήσεις της κατά 35% σε σχέση με πέρυσι.
Άλλες οικονομίες έχουν ανακοινώσει πολιτικές για την ενίσχυση των εγχώριων βιομηχανιών που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα χρόνια. Η ΕΕ στοχεύει σχεδόν το 90% της ετήσιας ζήτησης μπαταριών να καλύπτεται από εγχώριους κατασκευαστές μπαταριών. Μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων ξεκίνησαν μεγάλες επενδύσεις πολλών δισ. ευρώ.
Αναδυόμενες αγορές
Παρά τη συγκέντρωση των πωλήσεων και της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε λίγες μόνο μεγάλες αγορές, υπάρχουν πολλές προϋποθέσεις για μεγάλη ανάπτυξη σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερτριπλασιάστηκαν στην Ινδία και την Ινδονησία πέρυσι, ενώ υπερδιπλασιάστηκαν στην Ταϊλάνδη. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε στο 3% στην Ταϊλάνδη και στο 1,5% στην Ινδία και την Ινδονησία. Ένας συνδυασμός αποτελεσματικών πολιτικών και επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα είναι πιθανό να αυξήσει αυτά τα μερίδια στο μέλλον. Στην Ινδία, το κυβερνητικό πρόγραμμα κινήτρων ύψους 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, το οποίο έχει προσελκύσει επενδύσεις αξίας 8,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την παραγωγή μπαταριών και την κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια.
Στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες οικονομίες, ο πιο δυναμικός τομέας της ηλεκτρικής κινητικότητας είναι τα δίκυκλα ή τρίτροχα οχήματα, τα οποία είναι περισσότερα από τα αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, περισσότερες από τις μισές ταξινομήσεις τρίτροχων στην Ινδία το 2022 ήταν ηλεκτρικά, αποδεικνύοντας την αυξανόμενη δημοτικότητά τους. Σε πολλές αναπτυσσόμενες οικονομίες, τα δίτροχα ή τρίκυκλα προσφέρουν έναν προσιτό τρόπο πρόσβασης στην βιώσιμη κινητικότητα, πράγμα που σημαίνει ότι η ηλεκτροδότησή τους είναι σημαντική για την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X